De belasting op benzine en diesel is weer verhoogd: een goede keuze?
3 juli 2023 · 16:49| Leestijd:3 min
Update: 8 augustus 2024 · 16:08
In dit artikel aan het woord
In het kort
Stond jij afgelopen weekend in de rij voor het tankstation? Je was niet de enige. De vraag naar brandstof was zo groot dat sommige tankstations droogvielen. Op zaterdag verhoogde de overheid namelijk de belastingen op brandstof, nadat deze in april 2022 werden verlaagd vanwege de hoge energieprijzen. Maar hoe verstandig is het om benzine duurder te maken?
Wat denk jij?
Moet de overheid de belasting op brandstof verlagen?
De overheid betaalt
De energieprijzen stegen vorig jaar heel hard, onder andere door de oorlog in Oekraïne. De overheid besloot in te grijpen. Ze nam maatregelen die snel effect hadden, zoals het verlagen van de belastingen op brandstof. Dit noem je ook wel accijnsverlaging. Een accijns is een indirecte belasting die de overheid heft op goederen die je consumeert. Hierbij moet je denken aan sigaretten, alcohol, maar dus ook brandstof.
Vanaf 1 juli draaide de overheid de verlaging van de belastingen op benzine, diesel en LPG terug. Sinds zaterdag betaal je dus weer de ‘normale’ prijs aan de pomp. Benzine is nu ongeveer 0,17 eurocent per liter duurder en voor diesel betaal je ongeveer 0,12 eurocent per liter meer. Je betaalt voor een volle tank nu ongeveer 6 tot 10 euro extra.
Hoe is de brandstofprijs opgebouwd?
- Accijns, indirecte belastingen van de overheid (benzine 45,6%, diesel 34,9%, LPG 23,8%)
- Btw (21%)
- Winst voor de oliemaatschappij en de pomphouder
- De olieprijs zelf
Moet de overheid benzine goedkoper maken?
Het kabinet verlaagde in 2022 de accijns op brandstof met 21%, sinds dit weekend wordt de accijnsverlaging afgebouwd en stijgt de prijs van brandstof weer. Maar is dit wel zo'n goed idee?
Marten van Garderen, consumenteneconoom van ING, vindt het heel goed dat de accijns per 1 juli 2023 weer zijn verhoogd. Hij vond het verlagen van de accijns vanaf het begin een slecht idee zegt hij in Dit is de Dag (EO). Door de belastingverlaging kreeg de overheid minder geld binnen. Het kostte de overheid ongeveer 1,5 miljard euro. De verlaging van de accijns had als doel om de mensen met een krappe portemonnee tegemoet te komen, maar uiteindelijk hebben vooral de mensen met hogere inkomens ervan geprofiteerd. Volgens Van Garderen zijn zij degenen die de meeste kilometers hebben gemaakt en bespaarden zij dus het meeste geld.

Marten van Garderen
Consumenteneconoom van ING“Het kabinet was op zoek naar een maatregel om de koopkracht van lagere inkomens te verhogen. Ze zochten snelle oplossingen. Ze kozen voor een accijnsverlaging, maar dat is geen goede maatregel om koopkracht te beïnvloeden. Vooral de hogere inkomens hebben geprofiteerd van deze maatregel.”
“De pijn van de hogere energieprijzen is alleen maar verplaatst naar de toekomst. De energieprijzen zijn nu betaald door de schatkist. De 1,5 miljard euro moet uiteindelijk door onze kinderen betaald worden. Er moet gezocht worden naar andere maatregelen die niets te maken hebben met brandstof, maar die gericht zijn op het ondersteunen van de laagste inkomens. Denk aan hogere uitkeringen of andere toeslagen.”
De directeur van de Nederlandse Organisatie Voor de Energiebranche (NOVE), Erik de Vries, vindt de verhoging van belastingen helemaal geen goed plan.

Erik de Vries
Directeur NOVE“Nederland heeft de hoogste accijns binnen Europa. Wij pleiten ervoor dat er met buurlanden en het liefst binnen Europa afspraken worden gemaakt. Eenzelfde brandstofprijs in heel Europa zou het beste zijn. Je ziet de laatste jaren veel grenstoerisme. Nederlanders wijken uit naar Duitsland en België om te tanken. We tanken twaalf à dertien miljard liter brandstof per jaar en daarvan wordt een liter in het buitenland getankt. De overheid loopt hierdoor staatsinkomsten mis.”
“Wellicht stellen we het probleem uit, linksom of rechtsom moet het geld er inderdaad komen. Rekeningrijden zou een heel goed idee zijn. Dan kan je kijken naar het aantal kilometers dat iemand rijdt. Dat is een betere oplossing dan platte accijns.”
Praat mee
Ga jij vanaf nu minder autorijden?
Gratis inloggen
Super dat je jouw perspectief wil delen! Log in om je reactie te plaatsen.
Door in te loggen bevestig je dat je de Algemene Voorwaarden en Privacyverklaring van de EO hebt gelezen en begrepen.
Hulp nodig?
Check de veelgestelde vragen.
Luister hier naar het gesprek in Dit is de Dag (EO) op NPO Radio 1
De weergave van Spotify vereist jouw toestemming voor social media cookies.