Wegpiraten op de bon
Zijn de verkeersboetes in Nederland te hoog?
20 september 2023 · 13:12
Update: 20 september 2023 · 17:40

In gesprek met

Vincent Karremans
VVD-wethouder Handhaving in Rotterdam
"Ik heb liever dat rijksuitgaven betaald worden door verkeershufters dan door hardwerkende Nederlanders."

Koos Spee
Voormalig landelijk verkeersofficier
"Je kunt de boete wel zo hoog mogelijk maken, maar als de pakkans gering is, dan schiet het echt niet op."
In het kort
Parkeer je illegaal op een invalideplek? Dan kost dat je volgend jaar €440. Rijd je onnodig links? €300. Niet-handsfree bellen in de auto? €420. Ter vergelijking: voor mishandeling krijg je ‘maar’ een boete van zo’n €400. Worden de verkeersboetes niet te hoog?
Wat denk jij?
Krijg jij vaak een verkeersboete?
Dit is de situatie
Het Openbaar Ministerie vindt de verkeersboetes te hoog
Niemand wordt blij van een verkeersboete, maar vanaf volgend jaar wordt het extra zuur om een wit met paarse envelop op de deurmat te vinden. Demissionair minister Yesilgöz van Justitie en Veiligheid heeft besloten dat de verkeersboetes volgend jaar met 10% stijgen. Een kleine 6% daarvan is indexactie, ruim 4% is extra. Dat geld is volgens Yesilgöz nodig omdat er anders bezuinigd moet worden op het Openbaar Ministerie (OM), de politie of iets anders.
Het OM is het niet eens met het kabinetsbesluit om verkeersboetes nog duurder te maken. De bedragen zijn te hoog in verhouding tot sancties op andere, ernstiger strafbare feiten, vindt het OM.
Om welke verhogingen gaat het hier?
Een overtreding die per ongeluk wordt begaan - door rood rijden bijvoorbeeld - noemt het OM soms ‘ethisch neutraal’, terwijl die ‘in veel gevallen zelfs al zwaarder’ wordt bestraft dan misdrijven.
Volgens het OM zijn de boetes van het kabinet te snel gestegen. Op die manier zijn de boetebedragen dichtbij de hoogte van boetes komen te liggen, zoals voor zaken die de samenleving ernstiger vindt. Denk aan een mishandeling.
Dit is de discussie
Zijn de verkeersboetes in Nederland te hoog?
Natuurlijk is het belangrijk dat we ons allemaal aan de regels houden in het verkeer, zodat we onszelf en anderen zo min mogelijk in gevaar brengen. De kans op een boete zorgt ervoor dat mensen zich meer aan de regels houden. Maar is de verhouding van de boete en de overtreding nog wel in balans?
Vincent Karremans, VVD-wethouder Handhaving in Rotterdam, is geen voorstander van het verlagen van verkeersboetes. Sterker nog, sommige boetes kunnen zelfs wel nog meer omhoog, vindt hij.
"Ik heb liever dat rijksuitgaven zoals woningbouw, cultuur en infrastructuur, betaald worden door verkeershufters dan door hardwerkende Nederlanders, bijvoorbeeld via de loonbelasting. Ook ergeren veel Rotterdammers zich kapot aan dat asociale, agressieve rijgedrag. We willen graag dat die gasten dat ook in hun portemonnee voelen en om die reden willen we dat de boetes omhoog gaan."
Voormalig landelijk verkeersofficier Koos Spee vindt dat de boetes wél verlaagd moeten worden. Andere sancties zou hij doeltreffender vinden, zoals dat bijvoorbeeld het voertuig in beslag nemen of een ontzegging van de rijbevoegdheid.
De discussie gaat volgens hem niet over de verkeers-aso's, maar over gewone mensen die wel eens per ongeluk een foutje maken in het verkeer.
"We hebben het hier over de mensen die per ongeluk verkeerd parkeren en een paar kilometer te hard rijden. Zij hoeven wat mij betreft niet een ontzettend hoge boete te betalen. De normale verkeersboete is echt belachelijk. Als je per ongeluk op een invalidenparkeerplaats parkeert, dan kost je dat gemiddeld €440. Waar hebben we het dan over? Als je iemand flink op zijn gezicht timmert, dan krijg je voor de mishandeling ook €400 boete."
Volgens Karremans is de kans dat je gepakt wordt op een overtreding te laag. Ze komen er te makkelijk mee weg. Daarom pleit hij ervoor dat de pakkans vergroot moet worden, zodat mensen minder risico durven te nemen.
"Ik vind het prima om te praten over de verlaging van verkeersboetes, als we ook kunnen praten over het verhogen van de pakkans. We hebben in Nederland drie keer zo weinig verkeer flitspalen dan in België, terwijl het land anderhalf keer zo klein is. Daar moeten we serieus werk van maken en dat moet onderdeel zijn van de discussie."
Koos vertelt dat hij de discussie goed kent: de gemeente zegt dat ze geen geld hebben voor de infrastructuur en de overheid zet vervolgens een flitspaal neer. Hij vertelt dat ervoor gezorgd moet worden dat de infrastructuur op orde is en de handhaving moet een sluitstuk zijn. Je moet niet beginnen met de handhaving, vindt hij.
"Ik ben het helemaal eens met de wethouder. De pakkans in Nederland is op dit moment te klein. Die zou ik ook graag omhoog willen. Maar we moeten niet proberen om met een verhoging van de verkeersboetes te doen alsof de verkeersveiligheid verbeterd wordt. Want dat gebeurt echt niet. Je kunt de boete wel zo hoog mogelijk maken, maar als de pakkans gering is, dan schiet het echt niet op."
Wat denk jij?
Wat vind jij: goed dat de verkeersboetes verhoogd worden of moeten ze juist omlaag?
27 september 2023 · 08:14
Het zou lager kunnen, zoals in Duitsland. Omdat men daar meer en beter handhaaft krijgen ze onderaan de streep meer geld voor overtredingen en worden er dus ook meer mensen gecorrigeerd. Dit moet toch wel tot beter gedrag leiden? Niet per se de hoogte van de boetes.
Dit is het debat
Luister onze podcast
Benieuwd naar de hele discussie? Luister hier naar Dit is de Dag (EO) waar er in gesprek gegaan wordt met voormalig verkeersofficier van justitie Koos Spee, bekend van Blik op de Weg en Wegmisbruikers. En met VVD-wethouder handhaving in Rotterdam Vincent Karremans.
De weergave van Spotify vereist jouw toestemming voor social media cookies.
Meer van DIT?
Abonneer je op onze gratis nieuwsbrief en ontvang elke zondag het beste van DIT in je inbox.
Lees onze privacyverklaring.