Wat moet er gebeuren zodat jij je flesjes en blikjes met statiegeld makkelijk in kan leveren?
15 augustus 2024 · 14:45| Leestijd: 4 min
Update: 20 september 2024 · 15:06
In dit artikel aan het woord
"Verkooppunten moeten verplicht worden om flesjes en blikjes in te nemen."
"We doen ons best, maar veel bedrijven zitten niet op een statiegeldautomaat te wachten."
"Wij nemen als tankstations al flesjes in, maar we gaan geen statiegeldapparaten plaatsen."
In het kort
Ellenlange rijen, plakkende vloeren en dan ook nog eens storingen: het inleveren van lege blikjes en flessen loopt alles behalve op rolletjes. En dat terwijl het juist de bedoeling is dat we met z’n allen meer gaan inzamelen. Het grote struikelblok is dat er te weinig inleverpunten zijn. Wat moet de overheid hieraan doen?
DIT is de samenvatting
Het inzamelen van statiegeldflesjes en -blikjes verloopt stroef in Nederland. Met slechts 4.000 van de benodigde 12.000 inleverpunten kampen supermarkten met overvolle machines en lange wachttijden, tot grote ergernis van consumenten.
Rob Buurman van de Fair Resource Foundation pleit voor meer verplichtingen voor verkooppunten om flesjes en blikjes in te nemen, terwijl Charlot van Tol van de Belangenvereniging Tankstations benadrukt dat tankstations door ruimtegebrek geen inleverapparaten kunnen plaatsen.
Hester Klein Lankhorst, directeur van Verpact, erkent de problemen en streeft naar het openen van 5.000 extra inleverpunten, maar stuit op weerstand en praktische uitdagingen bij bedrijven.
Wat denk jij?
Heb jij weleens problemen bij het inleveren van statiegeldflesjes en -blikjes?
Aantal reacties: 0
Het inzamelen van flesjes en blikjes met statiegeld gaat verre van soepel
In Nederland is statiegeld een steeds belangrijker instrument geworden om zwerfafval te verminderen en recycling te bevorderen. Sinds 1 juli 2021 geldt er statiegeld op plastic flesjes, en vanaf 1 april 2023 is dit uitgebreid naar blikjes. Voor plastic flesjes betaal je €0,15 per flesje, en voor blikjes €0,15 per blikje. Deze kun je inleveren bij supermarkten en andere inleverpunten, waar het bedrag wordt teruggegeven.
Hoewel de uitbreiding van het statiegeldsysteem een positieve stap is in de strijd tegen zwerfafval, zijn er ook problemen. Toen in 2021 het statiegeldsysteem voor PET-flessen werd ingevoerd, berekende de verantwoordelijke organisatie Verpact dat er zo’n 12.000 inleverpunten moesten zijn. Nu, drie jaar later, zijn het er nog maar 4.000. En die inleverpunten werken ook vaak niet naar behoren.
Zo hebben veel supermarkten moeite om de grote hoeveelheden blikjes en flesjes te verwerken, wat leidt tot logistieke uitdagingen en kosten. De inleverautomaten zijn vaak stuk en er ontstaan lange rijen bij de machines die het wel doen. Tot grote ergernis van veel mensen. Daardoor wordt er niet wordt niet 90% maar 74% ingezameld van alle flesjes en blikjes.
Wat denk jij?
Hoeveel laten Nederlanders liggen aan statiegeld?
Aantal reacties: 0
Hoe kan de inzameling van statiegeldflesjes en -blikjes beter?
De inzameling van plastic flesjes en blikjes loopt dus niet op rolletjes. Kan het beter? En zo ja, hoe? Rob Buurman van de Fair Resource Foundation zegt in Dit is de Dag (EO) dat de problemen die er nu zijn, goed oplosbaar zijn.
"Eén van de dingen die moet gebeuren is dat verkooppunten verplicht moeten worden om flesjes en blikjes in te nemen. Dat gaat dus onder andere over tankstations, bioscopen, bouwmarkten en pretparken. Als consument heb je het recht om je geld terug te krijgen. We hebben nu maar een paar duizend supermarkten waar je nu je statiegeld terug kan krijgen."
Tankstations zijn nu dus nog niet verplicht om flesjes en blikjes in te nemen. Maar volgens Charlot van Tol van de Belangenvereniging Tankstations verzamelen tankstations ook nu al flesjes en blikjes:
"Een aantal tankstations zijn inleverpunten. En we promoten het niet, maar als een klant met een lege verpakking komt, nemen we het zeker aan. En dan brengen we het naar het inleverpunt."
Maar het plaatsen van statiegeldapparaten in tankstations gaat te ver, zegt Van Tol:
"Probleem voor ons is dat we ruimtegebrek hebben, dus een apparaat plaatsen dat gaat hem bij ons niet worden. Het past gewoon niet in onze winkels."
De organisatie achter ons statiegeldsysteem is Verpact, zij is verantwoordelijk voor de inzamelpunten. Directeur Hester Klein Lankhorst vindt net als Buurman dat er meer inleverpunten moeten komen.
"Supermarkten kunnen eigenlijk die hele stroom van flesjes niet aan. We moeten zorgen dat er veel meer punten komen. Als je ergens anders je drankje nuttigt, dat je het ook daar weg kan gooien. Bijvoorbeeld middelbare scholen en NS-stations."
Verpact berekende in 2021 dat er ongeveer 12.000 inleverpunten nodig zouden zijn, drie jaar later zijn dat er nog maar 4.000. In Geld of je Leven (EO) vertelt Klein Lankhorst hoe dit komt en wat ze eraan doen om meer apparaten te realiseren.
"Het gaat niet altijd even makkelijk. Want als bedrijven geen verplichting hebben om zo'n automaat neer te zetten, dan zitten ze er niet altijd op te wachten. We gaan langs bij bijvoorbeeld pretparken om daar automaten te krijgen. Dat lukt dan wel, maar dat kost gewoon veel meer tijd. Ik hoop dat bedrijven, met alle aandacht die er nu is voor statiegeld, steeds meer gaan zeggen: ik vind dit belangrijk. Wij gaan er keihard voor werken om 5.000 apparaten extra te krijgen."
Praat mee
Wat moet er gebeuren om het statiegeldprobleem op te lossen?
Luister naar Dit is de Dag
Meer weten over dit onderwerp? Luister naar Dit is de Dag (EO). Dat kan hier of via je favoriete podcast-app.
De weergave van Spotify vereist jouw toestemming voor social media cookies.
Luister naar Geld of je Leven
Of luister naar Geld of je Leven (EO) via je favoriete podcast-app:
De weergave van Spotify vereist jouw toestemming voor social media cookies.
Dit schreven we eerder
- 87 miljoen euro aan statiegeld blijft liggen, wat gebeurt er met dat geld?
87 miljoen euro aan statiegeld blijft liggen, wat gebeurt er met dat geld?
Dit artikel hoort bij het programma
Dit is de dag
Dit artikel hoort bij het programma
Dit is Geld of je leven