
Leestijd: 5 minDoor Willem de Gelder
Nederlandse spelers zoals Cody Gakpo, Virgil van Dijk, Donyell Malen en Crysensio Summerville spreken regelmatig met een dominee: pastor Freddie. EO-jongerenplatform BEAM spoorde de dominee op en sprak met hem.
Het bestaan van pastor Freddie werd bekend na de eerste wedstrijd van Oranje op het WK. Een aantal spelers bleek via Zoom naar gebedsbijeenkomsten te gaan. De leider van die groep was de Braziliaanse pastor Freddie. Gerben van den Dool van het jongerenplatform BEAM sprak ruim een half uur met de pastor.
Van den Dool vond de pastor toen hij via TikTok een oproepje deed. Via een familielid van een Oranje-speler vond hij een Freddie op Instagram, die gevolgd werd door allerlei voetballers. "Ik heb hem een bericht gestuurd via Instagram en binnen vijf minuten had hij daar al op gereageerd. Het was eigenlijk too good to be true", aldus de EO’er. Binnen de kortste keren had hij een Zoom-afspraak met de dominee, die honderduit vertelde over zijn band met de spelers van Oranje.
Pastor Freddie
Houdt gebedsbijeenkomsten met Oranjespelers"We bidden dat ze de beste versie van zichzelf kunnen zijn. Je moet niet vergeten dat er misschien ook christenen zijn in het andere team. God weet dan niet wie hij moet zegenen."
De gebedsbijeenkomsten onder leiding van Freddie begonnen in 2021, vertelt hij. "Het begon in 2021. Ik woonde in Eindhoven. Ik was pastor in een kerk in Zwitserland. God vertelde me om naar Nederland te gaan, dus ik ging. Toen ik daar arriveerde, was het midden in de pandemie. Op een gegeven moment ging ik naar de kapper en de kapper zei: daar zit een Braziliaanse jongen. Hij speelt voor PSV, zijn naam is Carlos. Ken je hem? Ik kende hem toen nog niet."
Het bleek om de speler Carlos Vinícius te zijn, die dat jaar aan PSV was verhuurd. Toen Freddie iets tegen zijn dochter zei in het Portugees, hoorde Vinícius dat. "Hij zei: hé, ben je een Braziliaan? Ik ben Carlos. We gingen praten en we wisselden nummers uit. Toen we op een dag koffie dronken, vertelde ik dat ik een pastor was. Hij zei: ik ben op zoek naar een kerk! Maar door de pandemie konden er geen kerkdiensten zijn, dus daarom besloten we bij hem thuis af te spreken voor een gebedsbijeenkomst."
De bijeenkomsten begonnen in het Portugees en er waren alleen een paar Braziliaanse spelers. Om andere spelers ook welkom te heten, besloten ze het ook in het Engels te doen. “Cody Gakpo kwam, Teze, Madueke, Bakayoko. Elke twee weken hadden we een bijeenkomst. We hadden muziek, gebed en een preek. Toen Gakpo in 2022 naar het WK ging, baden we voor hem."
En ineens verhuisde iedereen, vertelt Freddie, naar allerlei landen. "Maar de jongens zeiden: we moeten dit blijven doen. Dus we deden het maar online. Zo begonnen de Zoomcalls. Elke maandag om 09.00 uur Nederlandse tijd. Ze komen samen om het woord van God te horen en te bidden. Dat doen we nu drie jaar." Naast Cody Gakpo is ook onder andere Virgil van Dijk een vaak geziene gast, maar ook Donyell Malen en de gebroeders Timber.
Waar bidden ze dan voor? Niet voor de winst, vertelt Freddie. “We bidden dat ze de beste versie van zichzelf kunnen zijn. Je moet niet vergeten dat er misschien ook christenen zijn in het andere team. God weet dan niet wie hij moet zegenen”, lacht de pastor.
Hij vindt de spelers erg inspirerend. "Ik zie ze groeien. Ik zie het effect van het woord van God in hun leven. Het beïnvloedt hun gedrag, hoe ze spreken, maar ook hoe ze spelen: ze vechten niet op het veld of andere gekke dingen. Dat is al een getuigenis."
Gakpo werd gekscherend al de 'pastor' van het Nederlands elftal genoemd. Freddie vindt ook hem heel inspirerend: "Hij is heel ijverig. Hij leest elke dag in zijn Bijbel." Het mooiste moment voor Freddie? "Gakpo scoorde bij Liverpool en deed zijn shirt omhoog met daarop ‘I belong to Jesus’. Hij wist dat hij straf kon krijgen, maar hij wilde een boodschap doorgeven: de reden van mijn succes is Jezus. Het is echt een roeping in hun leven."
Ondanks dat Freddie uit Brazilië komt, is hij voor Oranje. "Ik hoop dat mijn jongens wereldkampioen worden", zegt hij.
Van den Dool is zelf geïnspireerd door Freddie. "Soms hoor je reacties van mensen die zeggen: waarom moeten sommige voetballers zo nodig uiten dat ze geloven? Maar deze voetballers helpen juist om te normaliseren dat je over je geloof mag praten. Waarom hebben wij bedacht dat dat privé moet zijn? Hoezo mag je niet laten zien dat je gelooft? De spelers helpen mee aan een beeld daarover, zij zijn een groep die dit gelooft. Laten we het normaliseren."
Het hele interview met Freddie is te zien op het YouTube-account van BEAM. Bekijk het hieronder:
De weergave van deze video vereist jouw toestemming voor social media cookies.
Gerben van den Dool schuift donderdagavond rond 21.30 aan bij Langs de Lijn En Omstreken (EO/NOS) op NPO Radio 1.

