Inloggen bij

Praat je mee? Als je bent ingelogd, kun je reacties plaatsen en gesprekken volgen.

Door in te loggen bevestig je dat je de Algemene Voorwaarden en Privacyverklaring van de EO hebt gelezen en begrepen.

Hulp nodig?

Check de veelgestelde vragen.

Uitgelichte afbeelding

Hebben flitspalen eigenlijk wel nut?

30 april 2024 · 15:04| Leestijd: 3 min

Update: 9 augustus 2024 · 15:49

In dit artikel aan het woord

Koos Spee
Koos SpeeVoormalig landelijk verkeersofficier
"Je kan niet overal flitspalen neerzetten. Het is ook niet zaligmakend."
Gerard Tertoolen
Gerard TertoolenVerkeerspsycholoog
"De pakkans is erg laag in Nederland. Meer flitspalen leidt tot een hogere pakkans."
Frederik Zevenbergen
Frederik ZevenbergenVVD-gedeputeerde in Zuid-Holland
"Wij zien ook al waar het fout gaat. En dat zou ik nou juist eens een keer voor willen zijn."

In het kort

Eventjes inhouden, om vervolgens keihard gas te geven. Let jij op je snelheid bij een flitspaal? Grote steden willen zélf meer flitspalen kunnen plaatsen, maar het Openbaar Ministerie ziet daar niks in. Een gesprek in Dit is de Dag (EO).

Wat denk jij?

Ben jij weleens geflitst?

Dit is de situatie

Flitspaal als 'perverse prikkel'

Heb je ooit de flits van een flitspaal opgemerkt? Soms is de flitspaal zelf nauwelijks zichtbaar, maar die flits trekt plotseling de aandacht. Dan komt de grote vraag: was ik het? In 2023 zijn er meer dan 1,3 miljoen keer flitsen geweest. Momenteel wordt die handhaving beheerd door het Openbaar Ministerie (OM) in samenwerking met de politie. De vier grote steden (Den Haag, Utrecht, Rotterdam en Amsterdam) willen liever zelf de controle overnemen.

Hoe duur is de boete van een flitspaal?

Ten eerste betaal je sowieso 9 euro administratiekosten, dus die ben je al kwijt. Vervolgens hangt de hoogte van de boete af van het voertuig, de locatie, het snelheidslimiet en hoeveel km/u je te hard reed. Een paar voorbeelden van boetes als je te hard zou rijden met een auto binnen de bebouwde kom:

  • 10 km/u te hard: € 61,- (op de snelweg zou dit € 46,- zijn)
  • 20 km/u te hard: € 195,- (op de snelweg zou dit € 175,- zijn)
  • 30 km/u te hard: € 365,- (op de snelweg zou dit € 318,- zijn)

Vorig jaar verloren 684 mensen hun leven bij verkeersongelukken. In Rotterdam wordt een derde van deze dodelijke ongevallen veroorzaakt door te hard rijden. Daarom wil de stad liever zelf beslissen waar en wanneer nieuwe flitspalen worden geplaatst. Ze menen dat zij dit het beste kunnen inschatten.

Het OM staat hier sceptisch tegenover. Ze vrezen dat er dan een overvloed aan flitspalen kan ontstaan. En dit terwijl ze er zelf al meer willen: van de huidige 642 naar 750 in 2029. Bovendien zouden de opbrengsten dan naar de gemeenten gaan, een ‘perverse prikkel’, vindt het OM.

Dit is de discussie

"Flitspaal is niet zaligmakend"

Bij wie zou de macht over de flitspalen moeten liggen? Voor Frederik Zevenbergen, VVD-gedeputeerde in Zuid-Holland, is dat duidelijk. De provincie heeft het best inzicht in gevaarlijke verkeerssituaties, vindt Zevenbergen.

Frederik Zevenbergen
Frederik ZevenbergenVVD-gedeputeerde in Zuid-Holland

"Ik heb respect en waardering voor het werk van de politie en het OM. Laat dat helder zijn. Aan de andere kant hebben wij ook dagelijks weginspecteurs op de weg die elke dag elk stukje provinciale weg inspecteren, zien, beheren, controleren. Wij zien ook al waar het fout gaat. Belangrijker nog: wij zien waar het nog niet fout is gegaan. En dat zou ik nou juist eens een keer voor willen zijn."

Koos Spee, voormalig landelijk verkeersofficier, vindt dat te kortzichtig. De macht zou echt bij het OM en de politie moeten blijven, zegt Spee. Het probleem bestaat namelijk niet alleen uit flitspalen, maar ook uit handhaving.

Koos Spee
Koos SpeeVoormalig landelijk verkeersofficier

"Verkeershandhaving is een vak en daar komt meer bij kijken dan flitspalen. Denk aan laserguns, onopvallende auto's en een wisselend patroon. Dat is echt een vak. Ik heb dat jaren gedaan. Ik begrijp best dat iedereen een flitspaal in zijn gemeente wil. Maar als het OM het beoordeelt en goed bekijkt... je kan niet overal flitspalen neerzetten. Het is ook niet zaligmakend."

Los van waar de macht ligt, moeten er sowieso meer flitspalen komen, vindt verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen. Als je het gevoel hebt dat je gelijk een boete krijgt als je de wet overtreedt, doe je dat namelijk minder snel. En hoe meer flitspalen, hoe groter die pakkans, aldus Tertoolen.

Gerard Tertoolen
Gerard TertoolenVerkeerspsycholoog

"De pakkans is erg laag in Nederland. Dus de kans dat je een bekeuring in je bus krijgt als je te hard rijdt, is erg laag. En de pakkans is veel belangrijker dan de hoogte van de boetes. Ieder jaar worden de boetes hoger. Die hebben inmiddels een ongekende hoogte bereikt. Volgend jaar zullen ze weer hoger worden. We weten al lang dat de hoogte van die boetes niet bepalend is, maar die pakkans. Meer flitspalen draagt bij aan een hogere pakkans."

Wat nog meer zou bijdragen? Flitspalen die verplaatsen, ook wel flexpalen genoemd. Daardoor kan een app namelijk niet meer voorspellen waar ze staan, zodat mensen even kunnen inhouden. Oftewel: een nog hogere pakkans.

"We hebben het ook over flexpalen. Dat is een flitspaal die niet altijd op dezelfde plek staat. (...) Het is niet de ideale oplossing, maar een flexpaal is weer net iets beter dan een flitspaal die altijd op één punt staat. En zeker als het naast elkaar plaatsvindt."

Praat mee

Inloggen bij

Super dat je jouw perspectief wil delen! Log in om je reactie te plaatsen.

Door in te loggen bevestig je dat je de Algemene Voorwaarden en Privacyverklaring van de EO hebt gelezen en begrepen.

Hulp nodig?

Check de veelgestelde vragen.

Dit is het debat

Luister onze podcast

Ben je benieuwd naar het hele gesprek uit Dit is de Dag (EO)? Luister hieronder naar de podcast:

De weergave van Spotify vereist jouw toestemming voor social media cookies.

Toestemmingen aanpassen
Dit maakten we ook
Dit is de dagDit is de dag

Dit artikel hoort bij het programma

Dit is de dag

Dit is de dagDit is de dag

Dit artikel hoort bij de podcast

Dit is de dag

  • Hier & Nu

Deel dit artikel:

Meest gelezen

Lees ook

Neem een koekje.

Jammer! Door je cookie-instellingen kan je dit deel van de site niet zien. Als je meer cookies accepteert, kan je dit deel wel zien.

Toestemmingen aanpassen