Vincent KarremansVVD-wethouder Handhaving in Rotterdam
"Ik heb liever dat rijksuitgaven betaald worden door verkeershufters dan door hardwerkende Nederlanders."
Merel van RooyAuteur "De Boetefabriek"
"Nog steeds zijn er disproportionele straffen op relatief kleine fouten. Dat vind ik wel overeenkomstig met de toeslagenaffaire."
Koos SpeeVoormalig landelijk verkeersofficier
"Je kunt de boete wel zo hoog mogelijk maken, maar als de pakkans gering is, dan schiet het echt niet op."
In het kort
Parkeer je illegaal op een invalideplek? Dan kost dat je €440. Rijd je onnodig links? €300. Niet-handsfree bellen in de auto? €420. Ter vergelijking: voor mishandeling krijg je ‘maar’ een boete van zo’n €400. Worden de verkeersboetes niet te hoog?
Wat denk jij?
Krijg jij vaak een verkeersboete?
Dit is de situatie
De gevangenis in
Niemand wordt blij van een verkeersboete, maar vanaf dit jaar is het extra zuur om de wit met paarse envelop op je deurmat te vinden. Demissionair minister Yesilgöz van Justitie en Veiligheid besloot namelijk de verkeersboetes met 10% te verhogen. Een kleine 6% daarvan is indexatie, ruim 4% is extra. Dat geld is volgens Yesilgöz nodig, omdat er anders bezuinigd moet worden op de politie, defensie of het Openbaar Ministerie (OM).
Het OM is het niet eens met het kabinetsbesluit om verkeersboetes nog duurder te maken. De bedragen staan niet in verhouding tot sancties op ernstigere feiten, vindt het OM. Die zorgen zijn niet onterecht, want ondertussen zijn er zelfs mensen in de gevangenis beland, omdat ze hun verkeersboete niet konden betalen.
Wat denk jij?
Vind jij de verkeersboetes te hoog?
Dit is de discussie
Eerlijke straf of niet in proportie?
Natuurlijk is het belangrijk dat we ons aan de verkeersregels houden, zodat we onszelf en anderen zo min mogelijk in gevaar brengen. De kans op een hoge boete kan daarbij helpen. Maar is de verhouding van de boete en de overtreding nog wel in balans?
Merel van Rooy, auteur van het boek De Boetefabriek, vindt van niet. Volgens Van Rooy zouden de boetes zelfs moeten dalen met 30%.
000
scherm sluiten
000
Merel van Rooy
Auteur "De Boetefabriek"
"Die financiële prikkel is nog steeds dominant in het beleid. (...) Je kunt niet zo maar een straf opleggen die uit proportie is. Je kan wel een miljoen gaan vragen voor door rood rijden, maar dan krijgen we een politiestaat. Dat hoort niet."
000
000
scherm sluiten
000
"Het was bedoeld om alleen notoire wanbetalers aan te pakken. Door een veranderend politiek klimaat werd die toepassing steeds groter. En er zijn dus heel veel mensen onterecht gegijzeld. Nog steeds zijn er disproportionele straffen op relatief kleine fouten. Dat vind ik wel overeenkomstig met de toeslagenaffaire."
000
Vincent Karremans, VVD-wethouder Handhaving in Rotterdam. is geen voorstander van het verlagen van verkeersboetes. Sterker nog, sommige boetes kunnen juist nog hoger, vindt hij.
000
scherm sluiten
000
Vincent Karremans
VVD-wethouder Handhaving in Rotterdam
"Ik heb liever dat rijksuitgaven zoals woningbouw, cultuur en infrastructuur, betaald worden door verkeershufters dan door hardwerkende Nederlanders, bijvoorbeeld via de loonbelasting. Ook ergeren veel Rotterdammers zich kapot aan dat asociale, agressieve rijgedrag. We willen graag dat die gasten dat ook in hun portemonnee voelen."
000
Voormalig landelijk verkeersofficier Koos Spee vindt dat de boetes wél verlaagd moeten worden. Andere straffen zou hij beter vinden, zoals bijvoorbeeld het voertuig in beslag nemen of een rijverbod.
De discussie zou zich niet moeten focussen op verkeersaso's, maar op de gewone mensen die wel eens een foutje maken, vindt Spee.
000
scherm sluiten
000
Koos Spee
Voormalig landelijk verkeersofficier
"We hebben het hier over de mensen die per ongeluk verkeerd parkeren of een paar kilometer te hard rijden. Zij hoeven wat mij betreft niet een ontzettend hoge boete te betalen. De normale verkeersboete is echt belachelijk. Als je per ongeluk op een invalidenparkeerplaats parkeert, dan kost je dat gemiddeld €440. Waar hebben we het dan over? Als je iemand flink op zijn gezicht timmert, dan krijg je voor de mishandeling ook €400 boete."
000
Volgens Karremans is de kans dat je gepakt wordt op een overtreding te laag. Ze komen er te makkelijk mee weg. Daarom pleit hij ervoor dat de pakkans vergroot moet worden, zodat mensen minder risico durven te nemen.
000
scherm sluiten
000
Vincent Karremans
VVD-wethouder Handhaving in Rotterdam
"Ik vind het prima om te praten over de verlaging van verkeersboetes, als we ook kunnen praten over het verhogen van de pakkans. We hebben in Nederland drie keer zo weinig verkeer flitspalen als in België, terwijl het land anderhalf keer zo klein is. Daar moeten we serieus werk van maken en dat moet onderdeel zijn van de discussie."
000
Dit is het debat
Luister onze podcast
Benieuwd naar de hele discussie? Luister hier naar Dit is de Dag (EO)en Geld of je Leven (EO).
De weergave van Spotify vereist jouw toestemming voor social media cookies.