Inloggen bij

Praat je mee? Als je bent ingelogd, kun je reacties plaatsen en gesprekken volgen.

Door in te loggen bevestig je dat je de Algemene Voorwaarden en Privacyverklaring van de EO hebt gelezen en begrepen.

Hulp nodig?

Check de veelgestelde vragen.

Uitgelichte afbeelding

Zijn de ver­keers­boe­tes in Nederland te hoog?

26 maart 2024 · 13:41| Leestijd: 3 min

Update: 26 september 2024 · 09:44

In dit artikel aan het woord

Vincent Karremans
Vincent KarremansVVD-wethouder Handhaving in Rotterdam
"Ik heb liever dat rijksuitgaven betaald worden door verkeershufters dan door hardwerkende Nederlanders."
Merel van Rooy
Merel van RooyAuteur "De Boetefabriek"
"Nog steeds zijn er disproportionele straffen op relatief kleine fouten. Dat vind ik wel overeenkomstig met de toeslagenaffaire."
Koos Spee
Koos SpeeVoormalig landelijk verkeersofficier
"Je kunt de boete wel zo hoog mogelijk maken, maar als de pakkans gering is, dan schiet het echt niet op."

In het kort

Parkeer je illegaal op een invalideplek? Dan kost dat je €440. Rijd je onnodig links? €300. Niet-handsfree bellen in de auto? €420. Ter vergelijking: voor mishandeling krijg je ‘maar’ een boete van zo’n €400. Worden de verkeersboetes niet te hoog?

Wat denk jij?

Krijg jij vaak een verkeersboete?

Dit is de situatie

De gevangenis in

Niemand wordt blij van een verkeersboete, maar vanaf dit jaar is het extra zuur om de wit met paarse envelop op je deurmat te vinden. Demissionair minister Yesilgöz van Justitie en Veiligheid besloot namelijk de verkeersboetes met 10% te verhogen. Een kleine 6% daarvan is indexatie, ruim 4% is extra. Dat geld is volgens Yesilgöz nodig, omdat er anders bezuinigd moet worden op de politie, defensie of het Openbaar Ministerie (OM).

Het OM is het niet eens met het kabinetsbesluit om verkeersboetes nog duurder te maken. De bedragen staan niet in verhouding tot sancties op ernstigere feiten, vindt het OM. Die zorgen zijn niet onterecht, want ondertussen zijn er zelfs mensen in de gevangenis beland, omdat ze hun verkeersboete niet konden betalen.

Om welke verhogingen gaat het hier?

Volgens het OM zijn de boetetarieven voor lichtere verkeersovertredingen sinds 1999 gestegen met 150%. Bij zwaardere vergrijpen is die verhoging 76%.

Een overtreding die per ongeluk wordt begaan - door rood rijden bijvoorbeeld - noemt het OM soms ‘ethisch neutraal’, terwijl die in veel gevallen zwaarder wordt bestraft dan misdrijven.

Volgens het OM zijn de boetes van het kabinet te snel gestegen. Op die manier zijn de boetebedragen dichtbij de hoogte van boetes komen te liggen, zoals voor zaken die de samenleving ernstiger vindt. Denk aan een mishandeling. 

Wat denk jij?

Vind jij de verkeersboetes te hoog?

Dit is de discussie

Eerlijke straf of niet in proportie?

Natuurlijk is het belangrijk dat we ons aan de verkeersregels houden, zodat we onszelf en anderen zo min mogelijk in gevaar brengen. De kans op een hoge boete kan daarbij helpen. Maar is de verhouding van de boete en de overtreding nog wel in balans?

Merel van Rooy, auteur van het boek De Boetefabriek, vindt van niet. Volgens Van Rooy zouden de boetes zelfs moeten dalen met 30%.

Merel van Rooy
Merel van RooyAuteur "De Boetefabriek"

"Die financiële prikkel is nog steeds dominant in het beleid. (...) Je kunt niet zo maar een straf opleggen die uit proportie is. Je kan wel een miljoen gaan vragen voor door rood rijden, maar dan krijgen we een politiestaat. Dat hoort niet."

"Het was bedoeld om alleen notoire wanbetalers aan te pakken. Door een veranderend politiek klimaat werd die toepassing steeds groter. En er zijn dus heel veel mensen onterecht gegijzeld. Nog steeds zijn er disproportionele straffen op relatief kleine fouten. Dat vind ik wel overeenkomstig met de toeslagenaffaire."

Vincent Karremans, VVD-wethouder Handhaving in Rotterdam. is geen voorstander van het verlagen van verkeersboetes. Sterker nog, sommige boetes kunnen juist nog hoger, vindt hij. 

Vincent Karremans
Vincent KarremansVVD-wethouder Handhaving in Rotterdam

"Ik heb liever dat rijksuitgaven zoals woningbouw, cultuur en infrastructuur, betaald worden door verkeershufters dan door hardwerkende Nederlanders, bijvoorbeeld via de loonbelasting. Ook ergeren veel Rotterdammers zich kapot aan dat asociale, agressieve rijgedrag. We willen graag dat die gasten dat ook in hun portemonnee voelen."

Voormalig landelijk verkeersofficier Koos Spee vindt dat de boetes wél verlaagd moeten worden. Andere straffen zou hij beter vinden, zoals bijvoorbeeld het voertuig in beslag nemen of een rijverbod.

De discussie zou zich niet moeten focussen op verkeersaso's, maar op de gewone mensen die wel eens een foutje maken, vindt Spee.

Koos Spee
Koos SpeeVoormalig landelijk verkeersofficier

"We hebben het hier over de mensen die per ongeluk verkeerd parkeren of een paar kilometer te hard rijden. Zij hoeven wat mij betreft niet een ontzettend hoge boete te betalen. De normale verkeersboete is echt belachelijk. Als je per ongeluk op een invalidenparkeerplaats parkeert, dan kost je dat gemiddeld €440. Waar hebben we het dan over? Als je iemand flink op zijn gezicht timmert, dan krijg je voor de mishandeling ook €400 boete."

Volgens Karremans is de kans dat je gepakt wordt op een overtreding te laag. Ze komen er te makkelijk mee weg. Daarom pleit hij ervoor dat de pakkans vergroot moet worden, zodat mensen minder risico durven te nemen.

Vincent Karremans
Vincent KarremansVVD-wethouder Handhaving in Rotterdam

"Ik vind het prima om te praten over de verlaging van verkeersboetes, als we ook kunnen praten over het verhogen van de pakkans. We hebben in Nederland drie keer zo weinig verkeer flitspalen als in België, terwijl het land anderhalf keer zo klein is. Daar moeten we serieus werk van maken en dat moet onderdeel zijn van de discussie."

Praat mee

Inloggen bij

Super dat je jouw perspectief wil delen! Log in om je reactie te plaatsen.

Door in te loggen bevestig je dat je de Algemene Voorwaarden en Privacyverklaring van de EO hebt gelezen en begrepen.

Hulp nodig?

Check de veelgestelde vragen.

Dit is het debat

Luister onze podcast

Benieuwd naar de hele discussie? Luister hier naar Dit is de Dag (EO) en Geld of je Leven (EO).

De weergave van Spotify vereist jouw toestemming voor social media cookies.

Toestemmingen aanpassen

De weergave van Spotify vereist jouw toestemming voor social media cookies.

Toestemmingen aanpassen
Dit schreven we eerder
Dit is de dagDit is de dag

Dit artikel hoort bij het programma

Dit is de dag

Dit is Geld of je levenDit is Geld of je leven

Dit artikel hoort bij het programma

Dit is Geld of je leven

Dit is de dagDit is de dag

Dit artikel hoort bij de podcast

Dit is de dag

  • Hier & Nu

Deel dit artikel:

Meest gelezen

Lees ook

Neem een koekje.

Jammer! Door je cookie-instellingen kan je dit deel van de site niet zien. Als je meer cookies accepteert, kan je dit deel wel zien.

Toestemmingen aanpassen