Navigatie overslaan
zoeken

Gratis inloggen

Praat mee op onze sites, beheer je gegevens en abonnementen, krijg toegang tot jouw digitale magazines en lees exclusieve verhalen.

Door in te loggen bevestig je dat je de Algemene Voorwaarden en Privacyverklaring van de EO hebt gelezen en begrepen.

Hulp nodig?

Check de veelgestelde vragen.

NPO
Vergoeding door NS-staking: zo kun je geld terugkrijgen als je gedupeerd bent.
© ANP

Vergoeding door NS-staking: zo kun je geld terugkrijgen als je gedupeerd bent

vandaag · 07:24| Leestijd:2 min

Update: vandaag · 07:24

In het kort

Treinen die niet rijden, lange wachttijden op het perron en geen alternatief vervoer. Voor veel reizigers is een NS-staking een flinke tegenvaller. Maar wat veel mensen niet weten: als je door zo’n staking de dupe bent, kun je vaak een vergoeding krijgen. Of zelfs je gehele reiskosten terugkrijgen. Hoe dat precies werkt, lees je hier.

Wat denk jij?

Heb jij last (gehad) van de stakingen van NS?

Aantal reacties: 0

Tijdens een landelijke of regionale staking ligt het treinverkeer vaak grotendeels stil. Als NS op de dag zelf meldt dat de stakingsregeling van kracht is, kom je mogelijk in aanmerking voor een vergoeding. Dit geldt alleen als je reis niet doorging of je flinke vertraging had. De vergoeding geldt voor mensen met losse kaartjes, maar ook voor abonnementhouders. NS laat via hun website of app weten wanneer deze regeling ingaat.

Welke vergoedingen zijn er bij een NS-staking?

Je hebt recht op geld terug als je door de staking 30 minuten of meer vertraging hebt opgelopen. Bij een vertraging van een half uur krijg je 50% van je ticket terug, bij een uur of meer krijg je het volledige bedrag.

Ben je met eigen vervoer gegaan omdat er geen trein reed? Dan kun je ook €0,23 per kilometer vergoed krijgen, tot een maximum van €25 per dag. Je kunt kiezen: geld terug voor de vertraging óf een vergoeding voor je alternatieve vervoer. Allebei tegelijk kan niet.

Hoe vraag je een vergoeding aan?

Meer informatie of je recht hebt op een vergoeding gaat via de NS-website. Daar kun je verschillende opties kiezen, afhankelijk van je situatie en reisproduct. Kies voor het formulier 'Geld terug bij vertraging' of 'Staking' bij het reisproduct dat jij gebruikt hebt.

Je hebt drie maanden de tijd na de stakingsdag om geld terug te vragen. Bewaar je reisinformatie of eventuele bonnetjes van alternatief vervoer goed, want die kunnen nodig zijn bij de aanvraag. Het kan even duren voor je bericht krijgt, maar de meeste aanvragen worden binnen enkele weken verwerkt.

Praat mee

Hoe voel je je na het lezen van dit artikel? En wil je nog iets kwijt?

Gratis inloggen

Super dat je jouw perspectief wil delen! Log in om je reactie te plaatsen.

Door in te loggen bevestig je dat je de Algemene Voorwaarden en Privacyverklaring van de EO hebt gelezen en begrepen.

Hulp nodig?

Check de veelgestelde vragen.

Meest gelezen

Lees ook