
Leestijd: 3 minDoor Stijn de Jong
Gebruik jij het zonnescherm? Of staat de airco aan? En is die energieslurper een vloek of juist een zegen? "We zijn bezig om ons huis te koelen, terwijl we daarmee eigenlijk ook de aarde opwarmen", zegt Simone Tresoor van Milieu Centraal.
Als je er een hebt, is het met deze temperaturen genieten: een airco. Het aantal neemt al een aantal jaar toe onder Nederlandse huishoudens, volgens schattingen zijn het er twee miljoen. Toch heeft de meerderheid er geen. Belangrijke redenen daarvoor zijn de hoge kosten, het energieverbruik en het effect op het klimaat.
Ook het aantal hittedoden neemt toe. Filosoof Maarten Boudry vertelt in Dit is de dag (EO) dat Europa met kop en schouders het continent is met de meeste doden door hitte. In Amerika vallen minder hittedoden, omdat vrijwel iedereen daar toegang heeft tot een airco.
In het radioprogramma Dit is de dag (EO) gaan filosoof Maarten Boudry en Simone Tresoor, werkzaam bij Milieu Centraal, in gesprek over de vraag: is de airco een vloek of een zegen? Boudry is duidelijk.
Maarten Boudry
Filosoof"Een zegen, absoluut. Er zijn uiteraard nadelen, maar het is absoluut levensreddend. Europa is wereldwijd recordhouder van het aantal hittedoden. Dat ligt eigenlijk maar aan een iets: de afwezigheid van airco."
Tresoor ervaart de airco ook als een zegen, maar plaatst wel enkele kanttekeningen.
Simone Tresoor
Milieu Centraal"Het is een zegen, maar voor de mensen die het nodig hebben. Dat zijn mensen met onderliggend lijden, oudere mensen. Maar gezonde, sterke mensen kunnen ook heel goed zonder."
Dat begrijpt Boudry, maar ook gezonde mensen ervaren volgens hem nadelen door de hitte.
Maarten Boudry
Filosoof"De cognitieve prestaties gaan boven de 25 graden met 2 procent achteruit per graad. Dan zie je in Europa dat scholen moeten sluiten. Dus ook voor jongere mensen: het is niet dodelijk, maar het is wel echt ongezond."
Volgens Boudry zijn we in Europa technofoob, bang voor techniek.
"Alsof we ons eigenlijk voor onze welvaart moeten verontschuldigen, dat we dat als iets zondigs zien. Ik vind dat heel bizar; het zijn vooral progressieve mensen die dit vinden, die vroeger juist stonden voor welvaart en overvloed."
Daar zit voor Tresoor een paradox.
Simone Treusoor
Milieu Centraal"Ik denk dat de stijging van het aantal hittedoden te maken heeft met klimaatverandering. We zijn bezig om ons huis te koelen, terwijl we daarmee eigenlijk ook de aarde opwarmen."
Er zijn volgens haar ook andere dingen die het huis koel houden.
"Houd het groen, doe de zonwering naar beneden en dan zegt iemand misschien: dat is hartstikke duur. Maar het kan ook gewoon een laken zijn. Houd de boel dicht en zet 's avonds de boel tegen elkaar open."
In Dit is de dag (EO) gaat Hans van der Steeg verder over dit onderwerp in gesprek. Beluister de uitzending hieronder als podcast.
De weergave van Spotify vereist jouw toestemming voor social media cookies.
Luister jij liever via een ander kanaal? Klik hier om het gesprek af te spelen op jouw favoriete podcast-app.

