
Leestijd: 3 minDoor Nicolette de Boer
Zweten en zuchten: het is tropisch heet in ons land. Duizenden basisscholen gaan daarom over op een tropenrooster. Een goede keus of doen ze dat te snel? "We hebben een groot probleem met de staat van onze schoolgebouwen", zegt Freddie Weima van de PO-Raad.
Het is deze week snikheet in ons land. Het KNMI heeft code oranje afgegeven. Vrijdag wordt de heetste dag met temperaturen die kunnen oplopen tot zelfs 39 graden.
Daarom gaan duizenden scholen over op een tropenrooster. Een tropenrooster is een aangepast lesrooster bij extreme warmte. In de praktijk betekent het vaak dat de school eerder begint en eerder uit is. Zo wordt de ergste warmte van de dag vermeden.
Het gaat om ruim een derde van de scholen, blijkt uit een peiling van de stichting Ouders en Onderwijs. Naast het tropenrooster nemen scholen ook andere maatregelen, laat de peiling zien. Denk aan extra aandacht voor water drinken, zonwering en minder buiten spelen.
Er is een groot probleem met de staat van schoolgebouwen, stelt Freddie Weima, voorzitter van de PO-raad. Dit is de belangenbehartiger van het primair onderwijs van de basisscholen.
Freddie Weima
Voorzitter PO-raad"Een tropenrooster is niet wat je wilt. Want je wil dat kinderen gewoon kunnen blijven leren. Het is treurig dat dit door de staat van de gebouwen voor heel veel kinderen niet mogelijk is. Er is een heel erg groot probleem met de staat van onze schoolgebouwen. Zo zie je in de winter weer problemen met kou en tocht en waren er in de coronatijd problemen met ventilatie."
Het is een slecht teken dat er zoveel aangepaste roosters zijn, zegt Lobke Vlaming van stichting Ouders en Onderwijs. Daarbij ontstaat er voor werkende ouders een opvangprobleem.
Lobke Vlaming
Stichting Ouders en Onderwijs"Ouders begrijpen dat het niet te doen is als kinderen urenlang in een lokaal boven de 30 graden moet zitten. Ook voor leraren is dat niet goed. Maar het betekent ook meteen dat er een opvangprobleem ontstaat. Het is niet meer zo dat moeders de hele dag thuis zijn. Ouders vragen zich af waarom het op school zo slecht geregeld is, terwijl we dit op plekken waar we als volwassenen werken al best goed hebben opgelost."
Een tropenrooster? VVD-Kamerlid Arend Kisteman vraagt zich af of dat wel nodig is.
Arend Kisteman
VVD-Kamerlid"Het tropenrooster is een probleem voor ouders die ook gewoon een baan hebben en moeten werken. De kinderen gaan naar huis, waar het net zo warm is als op school. Daarbij moet de werkende ouder vrij vragen aan de werkgever. Je krijgt een enorm probleem dat zich verschuift."
Wat de VVD betreft hebben scholen daarin een verantwoordelijkheid en worden ze daar gewoon wat creatiever in. Daarbij vindt Kisteman het raar dat de ene school eerder een tropenrooster invoert dan het andere.
Arend Kisteman
VVD-Kamerlid"Deze warmte komt niet extreem veel voor. Bij onze kinderen op school nemen ze waterpistolen en emmers mee. Ze spelen spelletjes en vullen het onderwijs op een andere manier in. Leerkrachten zijn capabel genoeg om het onderwijs op een andere manier in te vullen, dat hoeft niet door kinderen naar huis te sturen. Je voegt niks toe door het onderwijs te verplaatsen naar huis, want thuis wordt in principe niks geleerd."
De creativiteit van de leraar het probleem? Het is te makkelijk om er zo naar te kijken, vindt Weima van de PO-raad. Hij stelt dat structureel 1,3 miljard extra investering nodig is in schoolgebouwen.
Freddie Weima
Voorzitter PO-raad"Het is altijd kiezen uit meerdere kwaden. Het is geen lichtvaardige beslissing om kinderen naar huis te sturen of de school eerder te sluiten. Vaak wordt de keuze noodgedwongen gemaakt. Want het komt ook erg slecht uit voor het leren van kinderen, waar de scholen voor bedoeld zijn. Het klinkt leuk die waterpistolen, maar we hebben te maken met een serieus onderwijsprobleem."
Er zijn veel verschillen zijn tussen schoolgebouwen, waardoor de ene school sneller kiest voor een tropenrooster dan de andere, verklaart Vlaming van Stichting Ouders en Onderwijs.
Lobke Vlaming
Stichting Ouders en Onderwijs"Mijn eigen kinderen zitten in een heerlijk lokaal met airco. Zij kunnen prima les krijgen. Maar er zijn ook scholen waar het gewoon niet uit te houden is. Die verschillen worden denk ik voor een heel groot deel verklaard door het verschil in de schoolgebouwen."
Het is niet alleen de verantwoordelijkheid van scholen om dat op te lossen, vindt Vlaming. Volgens haar zijn er veel oude gebouwen waar niet goed aan de klimaattechniek is gewerkt. Dat maakt ventilatie tot een probleem.
Lobke Vlaming
Stichting Ouders en Onderwijs"Er zijn scholen waar je op een gegeven moment moet afvragen of het nog verantwoord is in een lokaal waar het 35 graden is. Je mag van scholen verwachten dat ze flinke stappen zetten om het goed draaiende te houden, maar er zijn ook echt gevallen waarvan je kan zeggen: dit is gewoon onverantwoord. Als het gaat om kinderen, hebben we daar geen Arbo-wetgeving voor. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat het een heel schoolniveau scheelt als de lucht in het gebouw goed geregeld is."
In Dit is de dag (EO) gaat presentator Jan Willem Wesselink verder over dit onderwerp in gesprek. Beluister de uitzending hieronder als podcast:
De weergave van Spotify vereist jouw toestemming voor social media cookies.
Luister jij liever via een ander kanaal? Klik hier om het gesprek af te spelen op jouw favoriete podcast-app.

