Navigatie overslaan

Gratis inloggen

Praat mee op onze sites, beheer je gegevens en abonnementen, krijg toegang tot jouw digitale magazines en lees exclusieve verhalen.

Door in te loggen bevestig je dat je de Algemene Voorwaarden en Privacyverklaring van de EO hebt gelezen en begrepen.

Hulp nodig?

Check de veelgestelde vragen.

PostNL verhoogt weer postzegelprijs: grootste stap sinds 2014.

PostNL verhoogt weer post­ze­gel­prijs: grootste stap sinds 2014

vandaag · 09:07| Leestijd:3 min

Update: vandaag · 09:07

In het kort

Vanaf 1 juli 2025 moeten we meer betalen voor onze postzegels. PostNL verhoogt de prijs met €0,10, naar €1,31. Dit is de grootste prijsstijging sinds 2014. En het blijkt noodzakelijk, aldus het bedrijf, dat worstelt met de stijgende kosten van postbezorging. Ook de tarieven voor het versturen van brieven naar het buitenland, aangetekende post en pakketten zullen omhooggaan.

Wat denk jij?

Stuur jij wel eens een kaartje?

Aantal reacties: 0

Tot juli kost een postzegel nog €1,21. Maar dat gaat veranderen: de prijs voor een standaard postzegel gaat dus met €0,10 omhoog, en daarmee wordt het ook de hoogste prijs in de afgelopen jaren. In 2023 lag de prijs nog op €1,01.

Naast de postzegels voor binnenlands gebruik, worden ook de tarieven voor andere postsoorten verhoogd. Zo gaat de prijs voor brieven naar het buitenland van €1,90 naar €2,00 en stijgt de prijs voor een aangetekende brief met €0,50, naar €10,80. Ook het versturen van pakketten met aangetekende post wordt €0,50 duurder, en komt daarmee op €10,85.

Nieuwe postzegelprijzen

"We snappen dat niemand graag meer betaalt, maar de nieuwe tarieven zijn onvermijdelijk", zegt directeur Maurice Unck van de postdivisie van PostNL. "Gemiddeld verstuurt een Nederlands huishouden zes brieven per jaar, dit betekent dus op jaarbasis €0,60 extra. Daarmee is dit een van de noodzakelijke stappen om post ook in de toekomst voor iedereen toegankelijk en betrouwbaar te houden", aldus Unck.

Maurice Unck

Directeur van de postdivisie van PostNL

"Gemiddeld verstuurt een Nederlands huishouden zes brieven per jaar, dit betekent dus op jaarbasis €0,60 extra."

PostNL heeft al langer te maken met een afname in het aantal verstuurde brieven. Onlangs riep het bedrijf zelfs de politiek op om te helpen de verlieslatende postbezorging in stand te houden. "Alle aanpassingen aan het netwerk die wij binnen de huidige regels kunnen doen hebben we reeds in gang gezet. Deze zijn onvoldoende om de kostenstijgingen op te vangen", stelt Unck.

Gesprekken met het kabinet

PostNL voert momenteel overleg met het kabinet over mogelijke wijzigingen in de Postwet. Volgens de huidige wetgeving is het bedrijf verplicht om post binnen één dag te bezorgen. In veel andere Europese landen geldt een norm van twee dagen of langer. "Toch zie je vijf dagen per week in elke straat in Nederland een postbezorger. Dat zijn we wettelijk verplicht, maar het is arbeidsintensief en kostbaar", legt Unck uit. "Bovendien sluit het niet meer aan op de veranderde klantbehoeften, van zowel consumenten als verzendende zakelijke gebruikers."

Wat denk jij?

Moet de post weer een taak van de overheid worden?

Aantal reacties: 0

Praat mee

Hoe voel jij je na het lezen van dit artikel? En wil je nog iets kwijt?

Gratis inloggen

Super dat je jouw perspectief wil delen! Log in om je reactie te plaatsen.

Door in te loggen bevestig je dat je de Algemene Voorwaarden en Privacyverklaring van de EO hebt gelezen en begrepen.

Hulp nodig?

Check de veelgestelde vragen.

Meer weten?

Luister naar Dit is de dag

Vorig jaar gingen de prijzen van postzegels ook al omhoog. In Dit is de dag (EO) ging Tijs van den Brink in gesprek gaat met Volkskrant-columnist Peter de Waard en Telegraaf-journalist Yteke de Jong. Beluister de uitzending hieronder als podcast. 

De weergave van Spotify vereist jouw toestemming voor social media cookies.

Toestemmingen aanpassen

Luister jij liever via een ander kanaal? Klik hier om het gesprek af te spelen op jouw favoriete podcast-app.

Dit maakten we ook

Dit zijn de makers

Dit is de dag

Dit artikel hoort bij de podcast

Dit is de dag

Dit is de dag

      Deel dit artikel:

      Meest gelezen

      Lees ook