Enorme billboards met portretten van ontvoerde Israëlische burgers langs de snelweg: is dat verantwoord?
18 oktober 2023 · 16:13| Leestijd: 3 min
Update: 8 augustus 2024 · 15:44
In dit artikel aan het woord
"Ik vind dit eigenlijk wel een voorbeeld wat ik dan niet zou adviseren te doen."
"Wij denken dat het belangrijk is dat de druk ook op Hamas wordt opgevoerd om deze mensen in vrijheid te stellen en terug naar huis te kunnen laten keren."
In het kort
Misschien heb je ze al voorbij zien komen: Emma en Yuli, beiden 3 jaar en ontvoerd door Hamas. Enorme billboards langs de snelweg projecteren deze week portretten van mensen die door Hamas zijn meegenomen tijdens de inval in Israël op 7 oktober. Deze actie, gestart door CIDI, moet de voorbijgangers bewustmaken van de huidige situatie in Israël.
Wat denk jij?
Heb jij de billboards van CIDI al voorbij zien komen op de snelweg?
Aantal reacties: 0
Billboards en Angry Birds
Deze week is CIDI (Centrum Informatie en Documentatie Israël) begonnen met een nieuwe campagne. Op twintig snelwegen door heel Nederland zijn op digitale billboards posters van ontvoerde Israëlische burgers te zien. Momenteel zijn er naar schatting 200 tot 250 mensen die zich in de Gazastrook bevinden, die mogelijk als onderhandelingsmiddel gebruikt worden met gesprekken tussen Hamas en Israël.
Het doel van de campagne is om meer mensen bewust te maken van de situatie. CIDI wil dat regeringen Hamas onder druk zetten om de ontvoerde personen vrij te laten. Toch zijn er ook veel mensen die kritiek hebben op de manier waarop CIDI aandacht vraagt voor dit probleem. Ze zeggen dat het mensen tegen elkaar kan opzetten en dat het de aandacht kan afleiden van de Palestijnen die zijn omgekomen tijdens deze oorlog.
Recentelijk zijn er ook advertenties over de situatie in Israël op verschillende apps en games verschenen. Bij Angry Birds, een kinderspel, werden beelden getoond van het geweld veroorzaakt door Hamas. Ook werd aan de gebruiker duidelijk gemaakt dat er in Israël kinderen werden vermoord.
Dit is de discussiePolariserend effect?
Hoe effectief is deze landelijke campagne van CIDI? En is het überhaupt verantwoord om reclame te maken over een oorlog? Aline Pennewaard van CIDI legt bij Dit is de Dag (EO) uit dat ze goed hebben nagedacht over de boodschap die ze naar buiten willen brengen. Ook hebben ze rekening gehouden met mogelijk vandalisme, vandaar dat de keuze viel op het gebruik van billboards.
"Wij denken dat het belangrijk is dat de druk ook op Hamas wordt opgevoerd om deze mensen in vrijheid te stellen en terug naar huis te kunnen laten keren. Wij hebben vooral uit het oogpunt van vandalisme voor deze grote billboards langs de snelweg gekozen, omdat we iets wilden wat niet gemakkelijk te slopen was."
Marc Oosterhout, voorzitter van SIRE, een stichting die zich bezighoudt met reclamecampagnes over maatschappelijke onderwerpen, vindt dat CIDI met deze campagne de plank misslaat.
"We hebben afgelopen jaar een campagne gemaakt tegen polarisatie, om juist te voorkomen dat mensen tegen elkaar zouden worden afgezet. En ik vind dit eigenlijk wel een voorbeeld wat ik dan niet zou adviseren te doen."
Volgens hem werkt de reclamecampagne polariserend, omdat het de oorlog maar vanuit één perspectief benadert.
"Je kunt ook nu zes posters maken met Palestijnse slachtoffers, die er misschien ook heel erg uitzien. Dus waar eindig je dan precies? Wat brengt reclame dan eigenlijk?"
Dat er op dit moment ook beelden van de oorlog worden verspreid doormiddel van advertenties op kinderapps, vinden beiden een slechte zaak. Deze heftige beelden zijn niet bedoeld om aan kinderen te laten zien.
"Ik denk niet dat je met dat soort heftige beelden ineens bij iemand binnen mag vallen."
"Wat ik daar heel erg kwalijk aan vind is dat dat aan mensen wordt aangereikt die ook heel vaak een jonge doelgroep zijn, waarbij eigenlijk oorlog verheerlijkt wordt. Dan heb je eigenlijk geen enkel moreel besef als je dat doet."
Benieuwd naar het hele gesprek over dit onderwerp? Luister de uitzending van Dit is de Dag (EO) hier terug:
De weergave van Spotify vereist jouw toestemming voor social media cookies.
Dit artikel hoort bij het programma
Dit is de dag
Dit artikel hoort bij de podcast
Dit is de dag