Inloggen bij

Praat je mee? Als je bent ingelogd, kun je reacties plaatsen en gesprekken volgen.

Door in te loggen bevestig je dat je de Algemene Voorwaarden en Privacyverklaring van de EO hebt gelezen en begrepen.

Hulp nodig?

Check de veelgestelde vragen.

Uitgelichte afbeelding

Vliegende auto's in Nederland: het kan al, maar moeten we het ook willen?

30 augustus 2023 · 15:20| Leestijd: 4 min

Update: 8 augustus 2024 · 15:57

In dit artikel aan het woord

Paulus Jansen
Paulus JansenOud-wethouder Ruimtelijke Ordening
"Dit worden heel veel lusten voor de rijken en heel veel lasten voor de rest van Nederland."
Carlo van de Weijer
Carlo van de WeijerMobiliteitsexpert bij TU Delft
"Ik denk niet dat het zo'n groot probleem wordt. Het is niet dat we ze massaal in de lucht gaan zien."
Marco van den Bosch
Marco van den BoschCommercieel directeur van Pal-V
"We kunnen de auto in vijf minuten transformeren naar een gyrocopter."

In het kort

Back to the Future fantaseerde over vliegende auto's in 2015, maar in 2025 lijkt het dan écht werkelijkheid te worden. Moeten we de vliegende auto met open armen verwelkomen, of eerst regels bedenken om chaos te voorkomen?

Wat denk jij?

Zou jij een vliegende auto willen hebben?

Dit is de situatie

Vliegende auto's

File? Geen probleem, stijg gewoon op en vlieg over de andere auto's heen. Op vakantie naar Terschelling? Je hoeft niet meer in de rij te staan voor de veerdienst: je steekt gewoon het water over met je vliegende auto! Lekker toch? Al meer dan honderd jaar wordt ons de komst van vliegende auto's beloofd, maar we wachten nog steeds. Of nou ja: ze zijn er eigenlijk al, maar we zien ze alleen nog niet vliegen.

Het Nederlandse bedrijf Pal-V heeft al een paar keer de vliegende auto aangekondigd, zo schreef de Volkskrant eerder deze week. En volgend jaar, echt waar, willen ze het voertuig dan eindelijk laten vliegen. Ze wachten alleen nog op certificering. 

In Dit is de Dag (EO) legt commercieel directeur van Pal-V, Marco van den Bosch, uit hoe die vliegende auto's precies werken. "Het is in ons geval een combinatie van een complete auto en een gyrocopter. In vijf minuten tijd kunnen wij die auto transformeren naar een gyrocopter, waarbij je van daaruit je rijdende reis kan vervolgen met vliegen."

Wat is een gyrocopter?

Een gyrocopter, ook wel bekend als molenvliegtuig of autogiro, is een vliegtuig met een motorloze rotor. Dat betekent dat de rotor wordt aangedreven door de luchtstroom in plaats van de motor. Dat staat ook wel bekend als autorotatie. Daardoor ontstaat er hefkracht. De voorwaartse beweging wordt veroorzaakt door de propeller.

Net als bij een vliegtuig moet je met de vliegende auto de tijd nemen om op te stijgen. Dus je moet eerst een stuk rijden over een landingsbaan en op snelheid komen, voordat het toestel de lucht in kan. "Wij hebben een grasstrook nodig van ongeveer 250 meter", legt Van den Bosch uit. "Een gyrocopter heeft een rotorsysteem dat eigenlijk door de wind wordt aangedreven. Daardoor maakt het ook veel minder herrie dan een helikopter. Wij hebben maar 0 tot 30 meter nodig om te landen. Maar dat stukje is nodig."

Hier kun je straks in Nederland opstijgen en landen met je vliegende auto

Als vliegende auto's breder ingezet zouden worden, zijn er dus meerdere grasstroken nodig vanwaar de vliegende auto's kunnen opstijgen, en waar ze ook weer kunnen landen. Het eerste opstijg-testveld is straks te vinden in Meerkerk in Vijfheerenlanden bij de exit van de A27.  

Dit is de discussie

Horen auto's niet gewoon thuis op de weg?

Maar wacht even, moeten auto's echt gaan vliegen? Volgens oud-wethouder Ruimtelijke Ordening Paulus Jansen niet, in ieder geval niet als 'algemeen vervoer'. Voor bepaalde situaties, zoals noodgevallen of hulpdiensten, ziet hij wel wat in die vliegende aanpak. Over het algemeen lijkt het volgens hem vooral iets voor de rijken te zijn, met alle voordelen, terwijl de rest van Nederland opgescheept zit met... precies, veel lawaai!

Maar is dat eigenlijk allemaal wel nodig, auto's in de lucht? Volgens oud-wethouder Ruimtelijke Ordening Paulus Jansen niet, in ieder geval niet als 'algemeen vervoer'. Voor specifieke toepassingen, zoals bijvoorbeeld voor de hulpdiensten, wil hij wel een uitzondering maken.  Over het algemeen zorgt het volgens hem vooral voor veel lusten voor de rijken, en heel veel lasten voor de rest van Nederland: en dan vooral geluidsoverlast.

Paulus Jansen
Paulus JansenOud-wethouder Ruimtelijke Ordening

"Ik voorspel dat als dit op grote schaal gebruikt wordt, de groep mensen die in Friesland of Groningen woont en in de Randstad werkt en op en neer pendelt (...) veel groter wordt. Het wordt makkelijker. En dat betekent dat tussen die punten ook veel meer herrie komt en dat je ook in de stillere gebieden van Nederland eigenlijk een soort permanente zwerm van zoemend geluid hebt."

Verder vreest hij dat de regelgeving voor de vliegende auto's pas zal komen nadat ze al grootschalig gebruikt worden. Dat was ook het geval bij andere nieuwe vormen van mobiliteit, zoals de kleine stepjes en de fatbikes.

Mobiliteitsexpert bij TU Delft Carlo van de Weijer snapt de zorgen over geluidsoverlast en regelgeving. Toch denkt hij dat het niet meteen uit de bocht zal vliegen. Volgens hem zullen mensen niet meteen in zwermen vliegende auto's gaan rondzoemen.

Carlo van de Weijer
Carlo van de WeijerMobiliteitsexpert bij TU Delft

"Het is niet dat we ze massaal in de lucht gaan zien. Die gyrocopters heb je nu ook al. Die kunnen alleen niet de straat op, dus daar moet je even naartoe rijden. Die zijn tien keer zo goedkoop, maar die worden ook niet massaal gekocht. Dus het is niet dat we ze echt in grote aantallen in de lucht gaan zien. We hoeven daar niet zo bang voor te zijn."

Marco van den Bosch, de 'vliegende auto-bouwer' bij Pal-V, en Paulus Jansen delen de mening dat Nederland niet meteen geschikt is als 'vliegend autoland'. Toch blijven de vliegende auto's eerder een zeldzaamheid in onze luchten. Met prijskaartjes van 300.000 tot 500.000 euro zijn ze voor de gemiddelde Nederlander niet zo toegankelijk. Maar vliegende auto's zouden wereldwijd wel kunnen bijdragen aan het oplossen van mobiliteitsproblemen zoals files, denkt hij:

Marco van den Bosch
Marco van den BoschCommercieel directeur van Pal-V

"Wat wij weten is dat in de huidige wereld de hele economie steeds meer naar die stad toe gaat. De hoeveelheid asfalt die er nu ligt is volstrekt niet toereikend om mobiliteit nog in een stad of naar die stad toe te creëren. Dus ja, dan heb je twee opties. Dat is of de grond in, of de lucht in."

"Tweede is, en dat is een hele belangrijke factor, er zullen er niet duizenden in de lucht in komen, want wij zijn op dit moment een toestel dat al eigenlijk bestaat. Je kunt denken aan vaste corridors waar gevlogen gaat worden. De lucht is vele malen groter dan dat wat je op de grond kan doen. En onze markt is niet direct op de particulieren geënt. Je moet denken aan de politiediensten, we zijn met flying doctors bezig, en het kan ingezet worden voor donororgaan-vervoer."

Praat mee

Is het tijd voor vliegende auto's in Nederland, of juist niet?

Inloggen bij

Super dat je jouw perspectief wil delen! Log in om je reactie te plaatsen.

Door in te loggen bevestig je dat je de Algemene Voorwaarden en Privacyverklaring van de EO hebt gelezen en begrepen.

Hulp nodig?

Check de veelgestelde vragen.

Luister de uitzending van Dit is de Dag (EO) hier terug als podcast:

De weergave van Spotify vereist jouw toestemming voor social media cookies.

Toestemmingen aanpassen
Dit is de dagDit is de dag

Dit artikel hoort bij het programma

Dit is de dag

  • Hier & Nu

Deel dit artikel:

Meest gelezen

Lees ook

Neem een koekje.

Jammer! Door je cookie-instellingen kan je dit deel van de site niet zien. Als je meer cookies accepteert, kan je dit deel wel zien.

Toestemmingen aanpassen