Inloggen bij

Praat je mee? Als je bent ingelogd, kun je reacties plaatsen en gesprekken volgen.

Door in te loggen bevestig je dat je de Algemene Voorwaarden en Privacyverklaring van de EO hebt gelezen en begrepen.

Hulp nodig?

Check de veelgestelde vragen.

Onze reacties


Vind jij dat de vergoeding van 21 cent per kilometer omhoog moet?

Klik hieronder om je antwoord te geven

Zou jij vaker de auto pakken naar werk als de kilometervergoeding verhoogd wordt

Betalen om naar werk te komen?!

Betalen om naar werk te komen: moet de ki­lo­me­ter­ver­goe­ding omhoog?

Geschreven door Gohar Hovanes

7 september 2023 · 15:34

Update: 11 september 2023 · 15:03

In gesprek met

Foto van "De reiskostenvergoeding is écht aan de zuinige kant. (....) Het zou omhoog moeten.”
Jan van DelftVereniging Zakelijk Rijders
"De reiskostenvergoeding is écht aan de zuinige kant. (....) Het zou omhoog moeten.”
Foto van "De huidige vergoeding is ruimschoots voldoende voor de gemiddelde auto om de variabele kosten te betalen."
Bert van WeeHoogleraar transportbeleid en verbonden aan de TU Delft
"De huidige vergoeding is ruimschoots voldoende voor de gemiddelde auto om de variabele kosten te betalen."

In het kort

Als jij de auto pakt naar je werk of voor je werk de auto nodig hebt, krijg je daar van je werkgever waarschijnlijk een vergoeding van 21 cent per kilometer voor. Is dat genoeg? Of zou de kilometervergoeding omhoog moeten?

Wat denk jij?

Vind jij dat de vergoeding van 21 cent per kilometer omhoog moet?

Klik hieronder om je antwoord te geven

Dit is de situatie

Het leven wordt duurder

Reizen naar werk wordt steeds duurder door de stijgende benzineprijzen en de steeds hogere tarieven in het openbaar vervoer. Werkgevers kunnen belastingvrij reiskosten vergoeden aan hun werknemers. Dat kan nu tot een bedrag van 21 cent per kilometer. Uit onderzoek van Radar blijkt dat een overgrote meerderheid van de werknemers niet genoeg vergoeding ontvangt om hun woon-werkverkeer volledig te kunnen betalen. 

Hoe zit het nu precies met de kilometervergoeding?
De belastingvrije kilometervergoeding voor reiskosten is sinds 1 januari 2023 nog verhoogd van €0,19 naar €0,21. En per 1 januari 2024 wordt dit verhoogd naar €0,22 per kilometer. Deze bedragen zijn voor reiskosten tijdens het werk en voor woon-werkverkeer. Dit betekent dat we over de €0,01 cent belasting moeten betalen. Mocht je werkgever nu, anno 7 september 2023, besluiten om de kilometervergoeding met bijvoorbeeld 1 cent te verhogen, dan zou je dus ook over die 1 cent belasting moeten betalen.

Bij reizen met openbaar vervoer kan de werkgever de volledige reiskosten belastingvrij vergoeden.

Belangrijk om te weten: als een werkgever meer dan €0,21 per kilometer gaat vergoeden, geldt het deel boven de €0,21 (vanaf 1 januari 2024 €0,22) per kilometer als loon. Dat betekent dat de werkgever hierover loonheffingen moet inhouden. Simpel gezegd: de verhoging moet dan aanzienlijk veel hoger zijn, wil je er als werknemer op vooruit gaan.

Op 1 september presenteerde de VVD een conceptverkiezingsprogramma. Ook vindt de partij dat de onbelaste reiskostenvergoeding in de toekomst standaard geïndexeerd moet worden. GroenLinks daarentegen wil dat er zoveel mogelijk mensen met het openbaar vervoer gaan in plaats van de auto. Zij willen dat de reiskostenvergoeding belast wordt. 

Dit is de discussie 

Betalen om naar je werk te kunnen gaan?!

Er zijn mensen die graag een hogere vergoeding willen. Je zou toch niet moeten betalen om naar je werk te kunnen gaan?!

Maar er zijn zat mensen die de kosten hoog genoeg vinden. Als je namelijk meer geld krijgt voor je reiskosten, dan ga je ook sneller de auto nemen. Dit zorgt weer voor meer CO2-uitstoot, en dat is niet goed voor het klimaat, zegt Bert van Wee, Hoogleraar transportbeleid en verbonden aan de TU Delft. Hij vindt dat de vergoeding niet omhoog moet gaan. 

Op deze foto zie je hoogleraar Transportbeleid Bert van Wee.
© NPO Radio 1

Bert van Wee

Hoogleraar transportbeleid en verbonden aan de TU Delft

"De huidige vergoeding is ruimschoots voldoende voor de gemiddelde auto om de variabele kosten te dekken. Denk aan de brandstofkosten en nog extra kosten voor onderhoud en reparaties."
“Als de vergoeding flink omhoog zou gaan, heeft dat vier nadelen… Mensen gebruiken de auto vaker. Het wordt namelijk financieel aantrekkelijker om de auto te gebruiken. (....) Ook kopen ze gemiddeld genomen zwaardere auto’s, want ze krijgen een ruimere vergoeding. Zwaardere auto’s zijn minder zuinig. Deze twee effecten samen ervoor zorgen dat de milieubelasting toeneemt. Want je krijgt meer kilometers en de auto’s worden wat minder zuinig. Dus je krijgt meer CO2-emissies. (....) Niet te vergeten alle files die erbij komen kijken…”

Jan van Delft gelooft er daarentegen niet in dat mensen door de hogere vergoeding meer de auto gaan gebruiken. 

Jan van Delft

Voorzitter Zakelijke Rijders

“Die auto slijt ook sneller, je moet daardoor ook sneller naar de garage toe. Ook kom je misschien in een heel andere klasse terecht wat het onderhoud betreft. Een Nederlander gaat die extra vergoeding niet uitgeven aan een duurdere auto. (....) Hij gaat het sparen."

Ook vertelt Jan van Delft dat een zakelijke rijder veel meer rijdt dan een gezinnetje. Zo rijdt iemand met een auto van de baas gemiddeld 33000 kilometer op jaarbasis. Een gezinnetje rijdt gemiddeld nog maar 14000 kilometer. Het verschil is aanzienlijk. De zakelijke rijder rijdt alle kilometers van de wereld, terwijl dat gezinnetje veel minder rijdt. Het komt erop neer dat hij graag opkomt voor dat gezinnetje dat relatief weinig uren in de auto op weg naar werk zit maar niet veel meer vergoeding krijgt.

Wat denk jij?

Zou jij vaker de auto pakken naar werk als de kilometervergoeding verhoogd wordt

Wil je meer horen? Luister naar het hele gesprek in Dit is de Dag (EO):

De weergave van Spotify vereist jouw toestemming voor social media cookies.

Toestemmingen aanpassen