Betalen om naar werk te komen?!
Betalen om naar werk te komen: moet de kilometervergoeding omhoog?
7 september 2023 · 13:34
Update: 11 september 2023 · 13:03

In gesprek met

Jan van Delft
Vereniging Zakelijk Rijders
"De reiskostenvergoeding is écht aan de zuinige kant. (....) Het zou omhoog moeten.”

Bert van Wee
Hoogleraar transportbeleid en verbonden aan de TU Delft
"De huidige vergoeding is ruimschoots voldoende voor de gemiddelde auto om de variabele kosten te betalen."
In het kort
Als jij de auto pakt naar je werk of voor je werk de auto nodig hebt, krijg je daar van je werkgever waarschijnlijk een vergoeding van 21 cent per kilometer voor. Is dat genoeg? Of zou de kilometervergoeding omhoog moeten?
Wat denk jij?
Vind jij dat de vergoeding van 21 cent per kilometer omhoog moet?
Dit is de situatie
Het leven wordt duurder
Reizen naar werk wordt steeds duurder door de stijgende benzineprijzen en de steeds hogere tarieven in het openbaar vervoer. Werkgevers kunnen belastingvrij reiskosten vergoeden aan hun werknemers. Dat kan nu tot een bedrag van 21 cent per kilometer. Uit onderzoek van Radar blijkt dat een overgrote meerderheid van de werknemers niet genoeg vergoeding ontvangt om hun woon-werkverkeer volledig te kunnen betalen.
Hoe zit het nu precies met de kilometervergoeding?
Bij reizen met openbaar vervoer kan de werkgever de volledige reiskosten belastingvrij vergoeden.
Belangrijk om te weten: als een werkgever meer dan €0,21 per kilometer gaat vergoeden, geldt het deel boven de €0,21 (vanaf 1 januari 2024 €0,22) per kilometer als loon. Dat betekent dat de werkgever hierover loonheffingen moet inhouden. Simpel gezegd: de verhoging moet dan aanzienlijk veel hoger zijn, wil je er als werknemer op vooruit gaan.
Op 1 september presenteerde de VVD een conceptverkiezingsprogramma. Ook vindt de partij dat de onbelaste reiskostenvergoeding in de toekomst standaard geïndexeerd moet worden. GroenLinks daarentegen wil dat er zoveel mogelijk mensen met het openbaar vervoer gaan in plaats van de auto. Zij willen dat de reiskostenvergoeding belast wordt.
Dit is de discussie
Betalen om naar je werk te kunnen gaan?!
Er zijn mensen die graag een hogere vergoeding willen. Je zou toch niet moeten betalen om naar je werk te kunnen gaan?!
Maar er zijn zat mensen die de kosten hoog genoeg vinden. Als je namelijk meer geld krijgt voor je reiskosten, dan ga je ook sneller de auto nemen. Dit zorgt weer voor meer CO2-uitstoot, en dat is niet goed voor het klimaat, zegt Bert van Wee, Hoogleraar transportbeleid en verbonden aan de TU Delft. Hij vindt dat de vergoeding niet omhoog moet gaan.
"De huidige vergoeding is ruimschoots voldoende voor de gemiddelde auto om de variabele kosten te dekken. Denk aan de brandstofkosten en nog extra kosten voor onderhoud en reparaties."
“Als de vergoeding flink omhoog zou gaan, heeft dat vier nadelen… Mensen gebruiken de auto vaker. Het wordt namelijk financieel aantrekkelijker om de auto te gebruiken. (....) Ook kopen ze gemiddeld genomen zwaardere auto’s, want ze krijgen een ruimere vergoeding. Zwaardere auto’s zijn minder zuinig. Deze twee effecten samen ervoor zorgen dat de milieubelasting toeneemt. Want je krijgt meer kilometers en de auto’s worden wat minder zuinig. Dus je krijgt meer CO2-emissies. (....) Niet te vergeten alle files die erbij komen kijken…”
Jan van Delft gelooft er daarentegen niet in dat mensen door de hogere vergoeding meer de auto gaan gebruiken.
“Die auto slijt ook sneller, je moet daardoor ook sneller naar de garage toe. Ook kom je misschien in een heel andere klasse terecht wat het onderhoud betreft. Een Nederlander gaat die extra vergoeding niet uitgeven aan een duurdere auto. (....) Hij gaat het sparen."
Ook vertelt Jan van Delft dat een zakelijke rijder veel meer rijdt dan een gezinnetje. Zo rijdt iemand met een auto van de baas gemiddeld 33000 kilometer op jaarbasis. Een gezinnetje rijdt gemiddeld nog maar 14000 kilometer. Het verschil is aanzienlijk. De zakelijke rijder rijdt alle kilometers van de wereld, terwijl dat gezinnetje veel minder rijdt. Het komt erop neer dat hij graag opkomt voor dat gezinnetje dat relatief weinig uren in de auto op weg naar werk zit maar niet veel meer vergoeding krijgt.
Wat denk jij?
Zou jij vaker de auto pakken naar werk als de kilometervergoeding verhoogd wordt
19 september 2023 · 09:38
Eigelijk is het merkwaardig dat een werknemer die dichterbij woont goedkoper is voor een werkgever dan iemand die verder weg woont. Het moet altijd gaan om de totale waarde van de arbeidsinbreng ongeacht de woonplaats. Dus gelijke werknemers altijd dezelfde kosten ongeacht hun woonplaats. Echter afhankelijk van de reisafstand zou het de werkgever wel toegestaan moeten worden om van het totale bedrag waarover de werkgever en de werknemer het eens zijn een bepaald deel (nu 21 ct/km) fiscaal vrij te vergoeden. Dit is dus een hele andere benadering dan de historisch gegroeide.
19 september 2023 · 07:41
Ik heb geen enkele mogelijkheid om met openbaar vervoer naar werk of andere plekken te reizen. Ik woon in kop noord holland, in buitengebied, er is geen bus, dichtstbijzijnde station is 12 km. Ik werk op Schiphol in wisselende diensten, rij 28000 km per jaar, met grotere middenklasse diesel auto, welke ik 2e hands heb gekocht. Nieuwe auto's zijn voor een 2x modaal inkomen nog steeds onbetaalbaar, elektrische auto's helemaal, dus ik heb geen enkel ander optie dan met diesel auto die 1 op 24 rijd, naar werk te gaan. De 21 cent is idd onvoldoende, zou al snel 35 cent moeten zijn. Dichterbij werk wonen is geen optie, huizen zijn daar onbetaalbaar en vrijwel niet beschikbaar, familie n kinderen wonen allemaal in bij mij in de buurt, dan zou je daar weer voor moeten gaan reizen. Ik heb gespecialiseerd werk, dus kan ook niet dichterbij huis dit werk doen. Ik carpool wel, al 34 jaar met een collega die 10km verderop woont richting werk, we rijden om de beurt, dat scheelt veel, zodoende kan je op die manier nog wel uitkomen met de 21 cent, maar als je alleen rijd kom je niet uit. Een kleinere auto zou iets schelen aan wegenbelasting, maar kan dan weer niet voldoende trekken qua aanhanger, en is minder veilig bij een ongeval, wat al eens is gebeurd op weg naar werk, dus voor mij geen optie. Helaas wonen we in een land waarin klimaatwaanzin volledig doorslaat, en we alles maar willen oplossen door het steeds maar duurder te maken, benzine, diesel, gas, stroom, eten, wonen, gemeentelijke lasten enz enz het houdt maar niet op, op wereld schaal is de invloed van Nederland volledig verwaarloosbaar. In andere landen bouwen ze colop kolencentrales en rijden ze in oude auto's, denk aan India, in ons land wordt de bevolking steeds meer financieel klemgezet. Als je de belastingen op auto's fors zou verlagen kunnen meer mensen nieuwere en dus schonere auto's kopen, maar in NL maken we gewoon alles onbetaalbaar, waardoor je weer extreme looneisen gaat krijgen, een eindeloze situatie.
Wil je meer horen? Luister naar het hele gesprek in Dit is de Dag (EO):
De weergave van Spotify vereist jouw toestemming voor social media cookies.