Ga naar inhoud Ga naar menu

Inloggen bij

Jouw perspectief is belangrijk! Als je ingelogd bent kan je reacties plaatsen.

Door in te loggen bevestig je dat je de Algemene Voorwaarden en Privacyverklaring van de EO hebt gelezen en begrepen.

Hulp nodig?

Check de veelgestelde vragen.

Au revoir auto

Zou jij afscheid nemen van je auto voor een beter klimaat?

Geschreven door Mariska van der Veen

19 oktober 2023 · 15:30

Update: 23 oktober 2023 · 10:22

Auto's in Amsterdam.
© ANP

In gesprek met

Foto van Werner Budding

Werner Budding

Autojournalist

"Als de auto gaat verdwijnen, moet daar iets voor in de plaats komen of we leveren vrijheid in."
Foto van Marco te Brömmelstroet

Marco te Brömmelstroet

Hoogleraar Mobiliteit

"We moeten nadenken over hoe we dingen weer dichter bij elkaar kunnen brengen, zodat mensen de kans krijgen om fietsend en lopend de voor hun belangrijke activiteiten te doen."
Foto van Petra van Kleef

Petra van Kleef

Klimaatburgemeester Heerhugowaard

"Wij hebben de auto de deur uit gedaan, omdat we als gezin binnen de draagkracht van de aarde willen leven."
Foto van Daniël Gillissen

Daniël Gillissen

Adjunct-hoofdredacteur ND

"Ruim een jaar geleden dacht ik: waarom heb ik eigenlijk zelf een auto. Ik gebruikte hem te weinig om het bezit te rechtvaardigen."

In het kort

Slecht nieuws voor iedereen die graag een auto gebruikt. In de toekomst heb je waarschijnlijk niet meer je eigen auto. Dit heeft te maken met de klimaatdoelen van Nederland. Sommige mensen kiezen er nu al voor om hun auto weg te doen. Wat is er precies aan de hand? En kunnen we wel zonder onze auto's?

Wat denk jij?

Kan jij leven zonder je auto?

Klik hieronder om je antwoord te geven

78%

9%

3%

10%

aantal reacties: 463

Wil je deze reactie verwijderen?

Dit is de situatie

Iedereen een auto is niet meer vanzelfsprekend

In het Algemeen Dagblad vertelde de voorzitter van de Wetenschappelijke Klimaatraad, Jan Willem Erisman, dat het einde van een eigen auto voor iedereen die dat wil in zicht is. Elektrisch rijden wordt nu gestimuleerd door de overheid, maar dat betekent volgens hem niet dat straks iedereen in een elektrische auto kan rijden. Voor elektrische auto's zijn namelijk veel grondstoffen nodig, denk aan edelmetalen voor de batterijen. Maar die grondstoffen zijn maar beperkt beschikbaar. 

Milieuvriendelijk autorijden: van brandstof naar elektriciteit
In Nederland wordt een vijfde van de uitstoot van broeikasgassen veroorzaakt door wegverkeer. In 2030 wil Nederland 49% minder CO2 uitstoten en in 2050 moet dat 95% minder zijn. Een middel om die doelen te bereiken is schoon vervoer. De overheid stimuleert daarom elektrisch rijden. Dit is ook opgenomen in het Klimaatakkoord. Alle nieuwe personenauto's moeten in 2030 100% elektrisch zijn. 

Los daarvan moeten we volgens Erisman ook naar een ander vervoerssysteem. Het is niet de bedoeling dat we iedere brandstofauto inruilen voor een elektrische auto, want dan ga je door in hetzelfde systeem. "Misschien moeten we toe naar een hele andere manier van mobiliteit, waarbij je in de Randstad veel meer gedeeld en openbaar vervoer hebt." Op het platteland zou je volgens hem wel meer kunnen inzetten op zo goedkoop mogelijke elektrische auto's.

Wees gerust, je hoeft je auto niet morgen al in te leveren. De overgang van brandstofauto naar elektrische auto of geen auto zal nog zo'n 25 jaar duren. 

Dit is de discussie

Wat moeten we zonder onze auto?

We zijn als Nederlanders behoorlijk verslaafd aan de auto. Kunnen we eigenlijk wel zonder onze bolides? En hoe ziet een toekomst zonder auto er uit? Autojournalist Werner Budding houdt van auto's en wordt een beetje triest bij het idee dat een auto niet langer vanzelfsprekend is. 

Werner Budding (autojournalist).
© ANP

Werner Budding

Autojournalist

"Toen in 1885 de eerste auto op de markt kwam, konden mensen plotseling elders gaan werken dan waar ze woonden. De auto heeft gezorgd voor een grote vorm van vrijheid. Als de auto gaat verdwijnen, moet daar iets voor in de plaats komen of we leveren vrijheid in."

Marco te Brömmelstroet verbaast zich erover dat iedereen zo schrikt van een toekomst waarbij niet iedere Nederlander een auto kan hebben. Het is iets dat volgens hem al tientallen jaren bekend is in de wetenschap. Het systeem dat we hebben is niet vol te houden, zegt Te Brömmelstroet.  

Marco te Brömmelstroet

Hoogleraar Mobiliteit (Universiteit van Amsterdam)

"Sinds de opkomst van de auto hebben we de prijs van het hebben en gebruiken van een auto niet bij de gebruiker neergelegd. Het gaat dan over stikstof-, fijnstof-, veiligheidskosten en ook ruimtegebruik. De TU Delft heeft uitgerekend dat ongeveer 14 miljard euro per jaar door de maatschappij moet worden opgehoest om het huidige autosysteem in stand te houden. We hebben de auto dus heel aantrekkelijk gemaakt en een systeem gecreëerd waarin we auto-afhankelijk of zelfs autoverslaafd zijn geworden."

Budding ziet de noodzaak voor verandering, hij vindt 9,2 miljoen auto's in Nederland wel wat veel. Vervoer met de auto moet inderdaad duurzamer en efficiënter, zegt hij. Maar hij heeft het idee dat er al best wat gebeurt op dat vlak. 

Werner Budding (autojournalist).
© ANP

Werner Budding

Autojournalist

"Ik denk dat autoindustrie keihard bezig is om los te komen van bepaalde grondstoffen. Dat zie je nu al bij bepaalde autofabrikanten gebeuren.We zijn ook bezig met allerlei prachtige deelprojecten. De auto maakt dan meer kilometers, maar hij neemt minder ruimte in, omdat we dan afscheid kunnen nemen van al die andere auto's. En als we ongeveer twintig jaar verder zijn, dan kan de auto zelf rijden. We laten een auto dan voorkomen en we stappen in. Dan hebben we ook niet allemaal meer een auto nodig."

Te Brömmelstroet ziet weinig in de beloftes van de autoindustrie. Volgens hem heeft onderzoek laten zien dat de autoindustrie continu belooft over twintig jaar verandering te brengen. Dat is een truc die niet meer geloofwaardig is vindt Te Brömmelstroet. Hij heeft een beter idee om het mobiliteitsprobleem op te lossen. 

Marco te Brömmelstroet

Hoogleraar Mobiliteit (Universiteit van Amsterdam)

"We moeten vooral inzetten op nabijheid. Nederlanders zijn de afgelopen vijftig jaar van gemiddeld zeven kilometer per dag, nu veertig kilometer per dag aan het reizen voor dezelfde activiteiten. We moeten nadenken over hoe we dingen weer dichter bij elkaar kunnen brengen, zodat mensen de kans krijgen om fietsend en lopend naar werk en school te gaan en de voor hun belangrijke activiteiten te doen. Dat is niet alleen beter voor de grondstoffen en het klimaat, maar ook gewoon beter voor hoe we als mensen met elkaar omgaan."

Benieuwd naar de hele discussie? Luister hier naar Dit is de Dag (EO)!

Zij deden de auto de deur uit

Verschillende mensen nemen al de stap om zonder auto te leven voor een beter klimaat, Petra van Kleef bijvoorbeeld. Zij besloot jaren geleden al om afscheid te nemen van haar auto vertelt ze in Geld of je Leven (EO).

Petra van Kleef

Klimaatburgemeester Heerhugowaard

“We zijn met het gezin vijf jaar geleden gestart om binnen de draagkracht van de aarde te leven. We hebben toen de auto de deur uit gedaan. Een auto heeft een enorme impact. Je sleept vaak 1500 kilo extra gewicht mee, dat kan efficiënter. Het gaat mij niet alleen om de directe CO2-uitstoot. Je kan namelijk al vijf jaar rijden op de uitstoot die verborgen zit in het maken van een auto."

Daniël Gillissen besloot ruim een jaar geleden zijn oude Volvo vaarwel te zeggen, al was het met pijn in zijn hart. Hij maakte die keuze niet alleen vanwege het klimaat. 

Daniël Gillissen (adjunct-hoofdredacteur ND).

Daniël Gillissen

Adjunct-hoofdredacteur Nederlands Dagblad

"Het gaat mij meer om bezit. Moeten wij allemaal een auto hebben? Het is prettig. Maar is het nodig? Ruim een jaar geleden dacht ik: waarom heb ik eigenlijk zelf een auto. Ik heb het voordeel dat ik in dezelfde plek woon en werk. Ik gebruikte hem te weinig om het bezit te rechtvaardigen. Auto's nemen enorm veel ruimte in in de openbare ruimte, waarom moest mijn auto daar nog bij?"

Benieuwd naar meer? In Geld of je Leven (EO) hoor je het hele gesprek met Petra van Kleef en Daniël Gillissen:

De weergave van Spotify vereist jouw toestemming voor social media cookies.

Toestemmingen aanpassen

Wat denk jij?

Wat zijn de voor-/nadelen van een toekomst zonder eigen auto?

  • 20 oktober 2023 · 16:15

    Als de auto weggaat, zal het openbaar vervoer wel eerst flink verbeterd moeten worden. De fiets is geen optie voor wat langere afstanden, maar in het weekend of 's avonds rijden er (in ieder geval hier in de Achterhoek) ook bijna geen bussen. Dus zonder auto ergens komen is dan knap lastig.

  • 20 oktober 2023 · 07:09

    Wij hebben 2 auto’s. Ik werk voornamelijk thuis, heb een NS Businesscard. Toch vind ik het fijn nog zelf een auto te hebben, is toch een stuk vrijheid. Daarnaast bij uitval NS kan thuiswonende studerende dochter, wel naar de universiteit met de auto.

Wil je deze reactie verwijderen?

WhatsApp

Iets toevoegen?

Een onderwerp tippen?

app direct de redactie

Onze reacties


Kan jij leven zonder je auto?

Klik hieronder om je antwoord te geven

78%

9%

3%

10%

aantal reacties: 463

Wil je deze reactie verwijderen?


Wat zijn de voor-/nadelen van een toekomst zonder eigen auto?

  • 20 oktober 2023 · 16:15

    Als de auto weggaat, zal het openbaar vervoer wel eerst flink verbeterd moeten worden. De fiets is geen optie voor wat langere afstanden, maar in het weekend of 's avonds rijden er (in ieder geval hier in de Achterhoek) ook bijna geen bussen. Dus zonder auto ergens komen is dan knap lastig.

  • 20 oktober 2023 · 07:09

    Wij hebben 2 auto’s. Ik werk voornamelijk thuis, heb een NS Businesscard. Toch vind ik het fijn nog zelf een auto te hebben, is toch een stuk vrijheid. Daarnaast bij uitval NS kan thuiswonende studerende dochter, wel naar de universiteit met de auto.

Wil je deze reactie verwijderen?

Inloggen bij

Super dat je jouw perspectief wil delen! Log in om je reactie te plaatsen.

Door in te loggen bevestig je dat je de Algemene Voorwaarden en Privacyverklaring van de EO hebt gelezen en begrepen.

Hulp nodig?

Check de veelgestelde vragen.