BBB wil politiek van ‘gezond verstand’, maar is dat een goed idee?
1 november 2023 · 14:27| Leestijd:3 min
Update: 8 augustus 2024 · 15:42
In dit artikel aan het woord
In het kort
Vind jij de politiek soms ook verwarrend? Met al die spelletjes, spindoctors en campagnes is het soms lastig om het overzicht te houden. De BoerBurgerBeweging (BBB) vindt dat ‘gezond verstand’ de oplossing is. Maar is dat echt de toekomst van de politiek of is het juist een slecht plan?
Wat denk jij?
Vind jij dat politici duidelijker moeten zijn?
Aantal reacties: 0
Laag vertrouwen in de politiek
Je herkent het vast wel: een journalist stelt een simpele vraag aan een politicus, maar het antwoord is allesbehalve duidelijk. Geen wonder dat het vertrouwen in de Tweede Kamer op het laagste niveau in tien jaar ligt. Het CBS berekende dat maar 25% van mensen boven de 15 jaar nog vertrouwen heeft in de Tweede Kamer. Dat is een flinke daling vergeleken met 2020, toen het nog op 58% stond.
De BoerBurgerBeweging (BBB) wil iets nieuws proberen. Ze zeggen dat ze met ‘gezond verstand’ de politiek weer betrouwbaar willen maken. Mensen lijken hier enthousiast over, want dit jaar kreeg de BBB de meeste stemmen in alle provincies bij de Provinciale Statenverkiezingen. Betekent dit dat hun aanpak van ‘gezond verstand’ de juiste weg is of praat de BBB mensen gewoon naar de mond? Sommige critici denken namelijk dat deze politiek niet werkt bij complexe problemen.
Dit is de discussieWerkt politiek van BBB?
Een van deze critici is campagnestrateeg Mark Thiessen. Volgens Thiessen brengt de BBB iets nieuws en belangrijks in de politiek, namelijk eerlijkheid en oprechtheid. Hij vindt wel dat hun focus op ‘gezond verstand’ niet werkt. In interviews merkt hij dat BBB-fractievoorzitter Caroline van der Plas moeite heeft om haar argumenten diepgang te geven. Die geeft dat 'gezond verstand' namelijk niet.

Mark Thiessen
Campagnestrateeg“‘Gezond verstand’ is een soort sluiproute naar beslissingen. Dat doe je als je een broodje kiest bij de bakker, maar dat beslissen op basis van onderbuikgevoel gaat natuurlijk niet werken als je over hele complexe, inhoudelijke vraagstukken moet beslissen of meepraten.”
“Caroline van der Plas zei een keer: ‘Er zijn geen complexe problemen, wij maken het complex.’ Toen schrok ik. Dat is de leer van het gezonde verstand, maar de werkelijkheid is natuurlijk wel zeer complex.”
BBB-medeoprichter Henk Vermeer is het niet eens met de vergelijking van het broodje. Hij legt uit dat de BBB wel degelijk nadenkt over oplossingen en deze juist in de praktijk probeert te vinden.

Henk Vermeer
Medeoprichter BBB“Dat broodje van meneer Thiessen gaat over een impulsaankoop. Hij moet dat niet verwarren met verstand of met beleidsbeslissingen. Als wij het hebben over gezond verstand, dan bedoelen we daarmee dat we willen werken vanuit mensen die oplossingen aanbieden vanuit praktische ervaring en die een nuchtere kijk op de zaak hebben.”
Henk Vermeer benadrukt dat er politieke spelletjes worden gespeeld waar de BBB rekening mee moet houden om serieus genomen te worden.
“Wat Caroline van der Plas wilde zeggen met dat er geen complexe problemen zijn, is dat bepaalde mensen er baat bij hebben om het probleem groot te houden en daarom niet willen luisteren naar deeloplossingen. Het probleem is dat het systeem zo is ingericht dat anderen er een spel van maken. Als je meedoet, maar niet de spelregels van anderen hanteert, dan ga je er zelf aan onderdoor.”
Campagnestrateeg Mark Thiessen begrijpt deze uitdagingen wel, maar betwijfelt of ‘gezond verstand’ de beste benadering is. Als het zo eenvoudig zou zijn, zou het al eerder zijn geprobeerd, redeneert Thiessen. Hij blijft van mening dat de nadruk op ‘gezond verstand’ te simplistisch is:

Mark Thiessen
Campagnestrateeg“Ik zou het gezond verstand vinden om te kijken naar wat de haalbaarheid is van wat je voorstelt, zodat je kan zeggen wat de gevolgen zijn van je beleid als je een keer in een interview komt.”
Luister het hele gesprek in Dit is de Dag (EO) hier terug:
De weergave van Spotify vereist jouw toestemming voor social media cookies.