Is een cadeaubon een slecht cadeau? 'Inleveren kostte 2,5 uur'
10 juni 2024 · 20:40| Leestijd: 3 min
Update: 8 augustus 2024 · 14:14
In dit artikel aan het woord
"Ik heb er 2.5 uur over gedaan. De meeste mensen hebben hun computer en zeker hun bon dan allang uit het raam gegooid."
"Veel consumenten vinden het zelf fijner om gewoon geld te krijgen."
"Er is geen sprake van het (opzettelijk) onjuist informeren of misleiden van klanten."
In het kort
Er is veel onvrede over cadeaubonnen, blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. Is het beter om je dierbaren in het vervolg maar te verrassen met een ander presentje?
Wat denk jij?
Vind jij het leuk om een cadeaubon te krijgen?
Aantal reacties: 0
Cadeaubonnen: makkelijk inkopen, moeilijk inruilen
"Ik vond het zo moeilijk inschatten wat je leuk zou vinden als cadeau... Zo kun je zelf iets uitkiezen! Fijn, toch?"
Heb jij wel eens een cadeaubon gekregen? Uit een nieuw panel-onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat ze tegenwoordig razend populair zijn: maar liefst 93% van de 3500 ondervraagden kreeg de afgelopen vijf jaar nog een cadeaubon.
Hoeveel geven Nederlanders jaarlijks uit aan cadeaubonnen?
Houd je vast: we investeren jaarlijks zo'n 1,7 miljard euro in cadeaukaarten. Dat vertelt René de Wit, Relationship Manager bij de BrancheVereniging Cadeaukaarten Nederland. Dat komt neer op zo'n 96 euro per Nederlander, per jaar. Het gemiddelde bedrag dat we op een cadeaubon zetten is 36 euro.
Uit datzelfde onderzoek blijkt echter ook dat twee op de tien cadeaubon-houders tegen problemen aanloopt bij het inwisselen van hun bon. 48% van de gekochte cadeaubonnen wordt zelfs nooit ingeleverd.
Deze problemen komen het vaakst voor bij het inwisselen van een cadeaukaart
Panelleden van de Consumentenbond liepen bij het inwisselen van hun cadeaubon tegen uiteenlopende problemen aan:
- Het is moeilijk om de cadeaubon online in te wisselen;
- De code van de cadeaubon wordt niet geaccepteerd;
- De cadeaubon kan niet worden ingewisseld bij de (web)winkel van voorkeur;
- De aanbieder van de cadeaubon gaat failliet en de cadeaubon wordt niet meer aangenomen;
- De geldigheidsdatum van de cadeaubon is binnen de kortste keren verstreken.
Vooral 'belevenisbonnen' van Bongo, GiftForYou én Wonderbox vallen volgens de Consumentenbond vaak vies tegen. Met belevenisbonnen kun allerlei leuke uitjes boeken - denk aan een hotelovernachting, een diner of een borrel - maar de uitgevers geven regelmatig misleidende informatie.
Er kunnen dus haken en ogen zitten aan zo'n trendy cadeaukaart. Is het dan toch beter om een ander cadeau te kopen?
Wat denk jij?
Heb jij iemand anders wel eens een cadeaukaart gegeven?
Aantal reacties: 0
Cadeaubon onmogelijk in te wisselen
In Geld of je Leven (EO) vertelt bestuurskundige Kirsten Verdel over haar ervaring met belevenisbonnen. Verdel hielp haar vader met het inwisselen van twee bonnen bij Wonderbox, beide met een waarde van ongeveer 150 euro. De bestuurskundige weet naar eigen zeggen veel van het internet, maar zelfs voor haar was het inwisselen van de bon lastig:
"Ik heb er tweeënhalf uur over gedaan. De meeste mensen hebben hun computer en zeker hun bon dan allang uit het raam gegooid. (...) Uitgevers willen die bonnen heel graag verkopen en zorgen dat bonnen vervolgens zo weinig mogelijk worden ingewisseld, want dat houden ze al dat geld over."
Er bleken ook allerlei vreemde voorwaarden te zitten aan de uitjes van Wonderbox. In de restaurants die Verdel wilde boeken, moest ze zelf bijvoorbeeld zelf de drankjes betalen, ongeacht de waarde van de tegoedbon. De hotelovernachtingen stelden ook flink teleur:
“Je hebt keuze uit ‘honderden hotels’, maar daarvan blijkt 90 procent in Spanje of Portugal te zitten en maar een paar in Nederland. Als je dan in Nederland zo’n hotel wil boeken, moet je verplicht bellen om te reserveren. Vervolgens blijkt in de kleine lettertjes te staan dat je 35 euro per persoon per nacht bij moet betalen. Da's 140 euro voor twee nachtjes. Vervolgens blijkt dat je ook niet in de weekenden en vakanties kunt boeken…”
Babs van der Staak, woordvoerder bij de Consumentenbond, herkent zich in het verhaal van Verdel. Ze reageert:
“Wij kwamen precies dit soort problemen tegen: het aantal inleverlocaties valt tegen, er zit beperking aan de bonnen, er zijn extra kosten. Ze worden veel te rooskleurig voorgespiegeld met gelikte doosjes met mooie foto’s, maar in de praktijk valt het vies tegen.”
Wonderbox reageert op de aantijgingen in een schriftelijke reactie aan NPO Radio 1. Het bedrijf heeft de afgelopen periode naar eigen zeggen meerdere stappen ondernomen om de klantervaring te verbeteren.
"Vanuit Wonderbox Nederland is er geen sprake van het (opzettelijk) onjuist informeren of misleiden van klanten. Wij verkopen een fysiek product dat aan veranderingen in aanbod onderhevig is. Het aanbod is zeer uitgebreid, en daar anticipeert Wonderbox Nederland op door o.a. producten in het kader van productierondes zorgvuldig te blijven beoordelen en actualiseren, en door consumenten te verwijzen naar informatie op onze websites."
Er wordt aan de service gewerkt, dus. Toch adviseert Van der Staak consumenten om bij twijfel wat geld in een envelopje te stoppen - hoe saai of voorspelbaar dat ook voelt.
"Consumenten in onze peiling zeiden vaak 'Ik vind het niet zo sympathiek om geld te geven.' Tegelijkertijd vinden veel consumenten het zelf wél fijner om gewoon geld te krijgen. Ik zou zeggen: als iemand heel specifiek om een bepaalde bon vraagt, of je weet dat iemand heel graag naar de bioscoop gaat, dan zou je dat kunnen overwegen. Maar goed, geld is dan toch nog altijd makkelijker."
Praat mee
Heb jij ooit een slechte ervaring gehad met een cadeaubon?
Luister Geld of je Leven terug
Wil je meer weten over dit onderwerp? Luister de uitzending van het radioprogramma Geld of je Leven (EO) hier terug.
De weergave van Spotify vereist jouw toestemming voor social media cookies.
Dit artikel hoort bij het programma
Dit is Geld of je leven
Dit artikel hoort bij de podcast
Geld of je leven - Podcast