"Het is een hele relaxte manier van reizen. Je wordt elke ochtend op een andere plek wakker, maar je hoeft maar één keer je koffer uit te pakken."
Tom MikkersTheoloog
"Er is heel veel te doen. Je kunt zelfs naar de kerk op zondag!"
Eke EijgelaarOnderzoeker duurzaam toerisme aan de Breda University of Applied Sciences
"Cruisen is dubbel zo vervuilend als vliegen."
In het kort
Reisorganisatie TUI maakte deze week klinkende winstcijfers bekend. Eén van de redenen: cruises. Ze worden steeds populairder.
Wat denk jij?
Een cruise, zou het wat voor jou zijn?
Dit is de situatie
TUI boekt winst
De bekende reisorganisatie TUI maakte dinsdag bekend dat het goed gaat met het bedrijf. De winstverwachting voor dit jaar werd opgehoogd, omdat er in het derde kwartaal van 2025 meer is geboekt dan werd verwacht. In mei werd er gewaarschuwd voor een zwaar jaar, maar inmiddels is dat bijgesteld. De reden is dat er een recordomzet is behaald in de Hotels & Resorts en de cruise-onderdelen van het bedrijf, meldt Reuters.
In Europa zijn cruises vooral populair onder Duitsers en Britten, maar ook in Nederland is het in opkomst. In 2024 boekte zo'n 128.000 Nederlanders een cruise. Dat was een record. De cijfers van 2025 zijn nog niet bekend. Wereldwijd ging het in 2024 om 34,6 miljoen mensen; een stijging van 9 procent ten opzichte van 2023, zo is te lezen op de website Cruisereiziger.
In Geld of je Leven (EO) vertelt Nico van Dijk van DeCruiseGids.nl waarom de cruise in populariteit toeneemt.
000
scherm sluiten
000
Nico van Dijk
Reisjournalist
"Het is een hele relaxte manier van reizen. Je wordt elke ochtend op een andere plek wakker, maar je hoeft maar één keer je koffer uit te pakken. Je gaat ’s avonds slapen in Barcelona, de ochtend erna word je wakker in Marseille. Het is heel praktisch en een makkelijke manier om dingen te zien. En aan boord is ook ontzettend veel te zien en te doen."
000
Cruise-liefhebber Tom Mikkers - die al zo'n twaalf keer op een cruise ging - snapt helemaal wat Van Dijk zegt. Hij zegt gekscherend dat hij zich aan boord als een baby voelt: je wordt gevoed en je wordt gewiegd.
000
scherm sluiten
000
Tom Mikkers
Theoloog
"Ik ben geen reiziger. Veel weken weg naar het buitenland is niet mijn ding. Als ik ergens ben, wil ik vaak terug naar huis. Maar op een cruise heb ik dat niet. We doen het ongeveer één keer in de twee jaar, als een soort traktatie. Je moet het niet elke week doen."
000
Op een cruiseschip zelf is van alles te doen, vertelt Van Dijk. Op sommige boten heb je zelfs glijbanen of attracties zoals een achtbaan. Ook 's avonds kun je van alles doen, vertelt Mikkers.
000
scherm sluiten
000
Tom Mikkers
Theoloog
"Het is een soort stad. Er was bijvoorbeeld een keer een theater waar hele musicals werden opgevoerd; de Broadway-versie met decor en al. Ik heb zelfs een keer meegemaakt dat er een ijsshow was. Je kunt naar de bingo, naar een pubquiz, naar het casino. Op sommige boten kun je naar klassieke muziek, of naar lezingen. Op zondag kun je zelfs naar de kerk. Je kunt altijd eten, de hele dag. Dat doe ik niet, maar het is een heel rustig idee dat je altijd kunt eten."
000
Mikkers houdt er ook van om in een korte tijd om meerdere plekken te komen. Hij wordt er zelfs een beter mens van, vertelt hij.
000
scherm sluiten
000
Tom Mikkers
Theoloog
"We waren een keer op een Zwarte Zee-cruise: in Rusland, Oekraïne en de Krim. Je hoort dan in al die landen een ander perspectief. Ook bijvoorbeeld op een Oostzeecruise: dan ben je het ene moment in Sint-Petersburg waar je hoort over de oorlog met Zweden, en de dag erna ben je in Zweden en hoor je hun perspectief. Je krijgt een heel ander gevoel van hoe landen zich tot elkaar verhouden. Bij cruises gaat het altijd over eten, entertainment en het milieuaspect, maar dit aspect hoor je nooit.
000
Alleen maar boomers?
Maar zit je op zo'n boot niet alleen maar tussen de ouderen? Dat valt heel erg mee, zegt Van Dijk.
000
scherm sluiten
000
Nico van Dijk
Reisjournalist
“Het is een hardnekkig vooroordeel dat het alleen ouderen zijn. De gemiddelde cruiseleeftijd van Nederlanders is begin 30. Mensen ontdekken het ook als gezinsvakantie, ze nemen hun kinderen mee. Bij sommige cruisemaatschappijen mogen ze zelfs gratis mee.”
000
De keerzijde: cruiseschepen zijn heel slecht voor het milieu
Al deze vakantievreugde heeft helaas wel een flinke keerzijde: cruiseschepen zijn heel erg slecht voor het milieu. Dat zegt onderzoeker Eke Eijgelaar in De Volkskrant.
000
scherm sluiten
000
Eke Eijgelaar
Onderzoeker duurzaam toerisme aan de Breda University of Applied Sciences
"Een zeecruiseschip verbrandt zomaar een miljoen liter brandstof per week. Een gemiddelde vliegvakantie levert een CO2-uitstoot per passagier op van 1.100 kilogram, tegen 2.200 kilo voor een gemiddelde cruisevakantie. Cruisen is dubbel zo vervuilend als vliegen."
000
De milieuschade wordt nog verergerd omdat veel cruises niet uit Nederland vertrekken: passagiers moeten eerst het vliegtuig pakken naar een buitenlandse bestemming - wat uitstoot oplevert - en stappen vervolgens aan boord van het nog grotere uitstootkanon.
Veel cruiseschepen varen op stookolie. Een nieuwere brandstof, LNG, werd ontwikkeld als schoner alternatief, maar dat blijkt in de praktijk helemaal niet schoner te zijn. Er is wel minder CO2-uitstoot, maar er worden wel andere schadelijke stoffen uitgestoten, zoals methaan. Op de website van Stichting De Noordzee is te lezen dat methaan binnen 20 jaar zelfs een opwarmingsvermogen heeft van tachtig keer zoveel als CO2.
Nico van Dijk moet toegeven dat cruiseschepen inderdaad niet goed voor het milieu zijn, maar hij benadrukt dat elke vorm van reizen schadelijk is. Hij verwacht dat de komende jaren de cruiseschepen steeds schoner zullen worden.
000
scherm sluiten
000
Nico van Dijk
Reisjournalist
"Scheepvaartbedrijven moeten betalen per tot CO2 die ze uitstoten, dus het is onderdeel van hun businessmodel om die CO2-uitstoot omlaag te brengen."
000
Een positieve ontwikkeling in zijn ogen is 'walstroom'. In sommige havens kunnen schepen aan de elektriciteit komen te liggen, zodat de motoren uit kunnen. Dat scheelt een hoop brandstof en uitstoot, maar dit kan nog niet in elke haven. De Europese Unie wil dat in 2030 elke haven zo'n installatie heeft.
Tom Mikkers is er niet zo mee bezig, met het milieuaspect, vertelt hij.
000
scherm sluiten
000
Tom Mikkers
Theoloog
"Als ik ga, hou ik geen rekening met het milieu. Dat is het eerlijke verhaal. Ik zit er wat filosofischer in: we doen allemaal slechte dingen. Ik koop dan weer bijna nooit kleding. Ik heb hier best veel discussies over met vrienden. Kijk, het zal slecht zijn voor de zee, maar de nieuwere schepen zijn echt wel anders dan vroeger. Er zitten niet zware dieseltoestanden meer in. Er is wel innovatie gaande."
000
Dit is hun verhaal
Wat vindt de DIT-community?
Onze Whatsapp-community op DIT reageerde wisselend op het onderwerp.
Sommige mensen zullen het nooit van hun leven doen, vertellen ze.
000
scherm sluiten
000
Anke
Lid van de DIT-community
"Ik vind een cruise vanuit klimaatoogpunt onverantwoord. Zelf zou ik lieve met een kleine groep gaan zeilen met een goede stuurman."
000
000
scherm sluiten
000
Lydia
Lid van de DIT-community
"Op een cruise gaan lijkt me vreselijk, ik zou dit echt nooit willen doen. Gevangen zitten op een grote boot met duizenden onbekende mensen? Brrrr... Veel te onveilig, op verschillende vlakken."
000
Anderen zijn dan weer heel erg enthousiast
000
scherm sluiten
000
Ariënne
Lid van de DIT-community
"Cruise? Yes!❤️😍 Ik spaar nu voor een cruise naar Noorwegen...en dat is een lang gekoesterde droom van me..."
000
000
scherm sluiten
000
Jeroen
Lid van de DIT-community
"Ik ben nu aan het plannen voor een cruise van meerdere weken. Als het zou kunnen dan zou ik mij inkopen op een cruiseschip en tot mijn dood blijven varen. Gewoon vanaf een cruiseboot werken."