Inloggen bij

Praat je mee? Als je bent ingelogd, kun je reacties plaatsen en gesprekken volgen.

Door in te loggen bevestig je dat je de Algemene Voorwaarden en Privacyverklaring van de EO hebt gelezen en begrepen.

Hulp nodig?

Check de veelgestelde vragen.

Uitgelichte afbeelding

Den Haag wil dat SUV-bezitters meer gaan betalen voor parkeren: terecht?

13 september 2024 · 15:54| Leestijd: 3 min

Update: 13 september 2024 · 16:37

In dit artikel aan het woord

Peter Mekers
Peter MekersD66 Den Haag
"Een straat vol met blik. Dat is geen toekomstbeeld waar ik blij van word."
Jelle Meinesz
Jelle MeineszHart voor Den Haag
"Er is niet zo veel aan de hand als men stelt."

In het kort

SUV's zijn gevaarlijk en nemen te veel ruimte in de stad, zegt Den Haag. Daarom gaan mensen met zo'n grote auto meer betalen voor hun parkeerplek. Maar is dat echt nodig?

De samenvatting van DIT artikel

In Den Haag rijden 731 SUV’s rond die te groot zijn voor normale parkeerplaatsen, wat volgens de gemeente voor problemen zorgt. Daarom overweegt de gemeente, naar voorbeeld van Parijs, om SUV-eigenaren extra te laten betalen voor hun parkeerplek. Dit voorstel, ook wel 'asobakbelasting' genoemd, is bedoeld om de leefbaarheid van de stad te verbeteren.
Toch is er discussie over de noodzaak en effectiviteit van deze maatregel. Peter Mekers van D66 is een voorstander en pleit voor verandering, terwijl Jelle Meinesz van Hart voor Den Haag stelt dat het parkeerprobleem niet significant is en juist minder auto's in de stad rijden. Meinesz wijst erop dat het probleem eerder veroorzaakt wordt door buitenlandse busjes dan door SUV's, een punt waar ook Mekers zich deels in kan vinden.

Wat denk jij?

Vind jij dat je extra moet betalen voor een parkeerplek als je grote bak er niet op past?

Dit is de situatie

SUV als zondebok: zorgen deze auto's voor een parkeerprobleem?

Je kent het vast wel: net als je denkt een plekje gevonden te hebben in een overvolle parkeergarage, blijkt het te smal door twee breed geparkeerde SUV's. Uit een eerste inventarisatie blijkt dat er in Den Haag 731 SUV’s rondrijden die te groot zijn voor een normale parkeerplaats. De gemeente is klaar met dit probleem, en wil dat SUV-bezitters meer gaan betalen voor hun parkeerplek.

Wat is een SUV?

Een auto is een sports utility vehicle (SUV) als het de volgende kernmerken heeft:

  • Verhoogde bodemvrijheid
  • Capaciteit om passagiers te vervoeren
  • Meestal vierwielaandrijving

Den Haag neemt met dit plan voorbeeld aan Parijs. Daar betaal je maar liefst 12 euro méér om je SUV te parkeren. In oktober wordt het plan in de Haagse politiek besproken. Maar niet iedereen is enthousiast over dit plan. Is dat parkeerprobleem namelijk echt zo groot? En ligt dat dan echt aan SUV's?

Dit is de discussie

Is er een parkeerprobleem?

Peter Mekers, gemeenteraadslid van D66 in Den Haag, is één van de initiatiefnemers van 'asobakbelasting'. Voor een leefbare stad moet er nu verandering komen, vertelt hij bij Dit is de dag (EO).

Peter Mekers
Peter MekersD66 Den Haag

"We zien dat er steeds meer grote auto's komen in de stad, in überhaupt in heel Nederland. En die nemen een steeds groter beslag op de ruimte. In een straat vol met blik, waar je als kind niet meer kan spelen, waar je geen groen meer hebt. Dat is geen toekomstbeeld waar ik blij van word. Op een gegeven moment moet de wal het schip keren."

Maar volgens Jelle Meinesz van Hart voor Den Haag valt het allemaal wel mee met dat parkeerprobleem. Meinesz legt uit dat er elk jaar minder auto's in Den Haag rondrijden. Waarom is er nu dan een probleem, vraagt hij zich af.

Jelle Meinesz
Jelle MeineszHart voor Den Haag

"Het gemiddelde autobezit per huishouden is 0,66 en dat is al 15 jaar lang zo. Dus in principe is er niet zoveel aan de hand als men stelt."

Meinesz ziet wel een probleem in sommige buurten in Den Haag. Maar dat ligt niet aan SUV's, maar aan buitenlandse bedrijfsbusjes, zegt hij. Ook Mekers van D66 kan zich daar in vinden:

Peter Mekers
Peter MekersD66 Den Haag

"Bedrijfsbusjes is één van de dingen waar we inderdaad naar kijken. Een oplossing is bedrijventerreinen met parkeergarages: laat daar 's avonds een bedrijfsbusje staan, dan is er in de wijken waar de mensen wonen meer ruimte om daar groen neer te leggen. Dat hebben we in zo'n grote stad als Den Haag met die hittestress echt nodig."

Meer weten?

Luister Dit is de dag terug als podcast

In Dit is de dag (EO) gaat Tijs van den Brink verder over dit onderwerp in gesprek met Peter Mekers van D66 en Jelle Meinesz van Hart voor Den Haag. Beluister de uitzending hieronder als podcast. 

De weergave van Spotify vereist jouw toestemming voor social media cookies.

Toestemmingen aanpassen

Luister jij liever via een ander kanaal? Klik hier om het gesprek af te spelen op jouw favoriete podcast-app.

Dit maakten we ook
Dit is de dagDit is de dag

Dit artikel hoort bij het programma

Dit is de dag

Dit is de dagDit is de dag

Dit artikel hoort bij de podcast

Dit is de dag

Deel dit artikel:

Meest gelezen

Lees ook

Neem een koekje.

Jammer! Door je cookie-instellingen kan je dit deel van de site niet zien. Als je meer cookies accepteert, kan je dit deel wel zien.

Toestemmingen aanpassen