Den Haag wil dat SUV-bezitters meer gaan betalen voor parkeren: terecht?
13 september 2024 · 15:54| Leestijd: 3 min
Update: 13 september 2024 · 16:37
In dit artikel aan het woord
"Een straat vol met blik. Dat is geen toekomstbeeld waar ik blij van word."
"Er is niet zo veel aan de hand als men stelt."
In het kort
SUV's zijn gevaarlijk en nemen te veel ruimte in de stad, zegt Den Haag. Daarom gaan mensen met zo'n grote auto meer betalen voor hun parkeerplek. Maar is dat echt nodig?
De samenvatting van DIT artikel
In Den Haag rijden 731 SUV’s rond die te groot zijn voor normale parkeerplaatsen, wat volgens de gemeente voor problemen zorgt. Daarom overweegt de gemeente, naar voorbeeld van Parijs, om SUV-eigenaren extra te laten betalen voor hun parkeerplek. Dit voorstel, ook wel 'asobakbelasting' genoemd, is bedoeld om de leefbaarheid van de stad te verbeteren.
Toch is er discussie over de noodzaak en effectiviteit van deze maatregel. Peter Mekers van D66 is een voorstander en pleit voor verandering, terwijl Jelle Meinesz van Hart voor Den Haag stelt dat het parkeerprobleem niet significant is en juist minder auto's in de stad rijden. Meinesz wijst erop dat het probleem eerder veroorzaakt wordt door buitenlandse busjes dan door SUV's, een punt waar ook Mekers zich deels in kan vinden.
Wat denk jij?
Vind jij dat je extra moet betalen voor een parkeerplek als je grote bak er niet op past?
Aantal reacties: 0
SUV als zondebok: zorgen deze auto's voor een parkeerprobleem?
Je kent het vast wel: net als je denkt een plekje gevonden te hebben in een overvolle parkeergarage, blijkt het te smal door twee breed geparkeerde SUV's. Uit een eerste inventarisatie blijkt dat er in Den Haag 731 SUV’s rondrijden die te groot zijn voor een normale parkeerplaats. De gemeente is klaar met dit probleem, en wil dat SUV-bezitters meer gaan betalen voor hun parkeerplek.
Wat is een SUV?
Een auto is een sports utility vehicle (SUV) als het de volgende kernmerken heeft:
- Verhoogde bodemvrijheid
- Capaciteit om passagiers te vervoeren
- Meestal vierwielaandrijving
Den Haag neemt met dit plan voorbeeld aan Parijs. Daar betaal je maar liefst 12 euro méér om je SUV te parkeren. In oktober wordt het plan in de Haagse politiek besproken. Maar niet iedereen is enthousiast over dit plan. Is dat parkeerprobleem namelijk echt zo groot? En ligt dat dan echt aan SUV's?
Dit is de discussieIs er een parkeerprobleem?
Peter Mekers, gemeenteraadslid van D66 in Den Haag, is één van de initiatiefnemers van 'asobakbelasting'. Voor een leefbare stad moet er nu verandering komen, vertelt hij bij Dit is de dag (EO).
"We zien dat er steeds meer grote auto's komen in de stad, in überhaupt in heel Nederland. En die nemen een steeds groter beslag op de ruimte. In een straat vol met blik, waar je als kind niet meer kan spelen, waar je geen groen meer hebt. Dat is geen toekomstbeeld waar ik blij van word. Op een gegeven moment moet de wal het schip keren."
Maar volgens Jelle Meinesz van Hart voor Den Haag valt het allemaal wel mee met dat parkeerprobleem. Meinesz legt uit dat er elk jaar minder auto's in Den Haag rondrijden. Waarom is er nu dan een probleem, vraagt hij zich af.
"Het gemiddelde autobezit per huishouden is 0,66 en dat is al 15 jaar lang zo. Dus in principe is er niet zoveel aan de hand als men stelt."
Meinesz ziet wel een probleem in sommige buurten in Den Haag. Maar dat ligt niet aan SUV's, maar aan buitenlandse bedrijfsbusjes, zegt hij. Ook Mekers van D66 kan zich daar in vinden:
"Bedrijfsbusjes is één van de dingen waar we inderdaad naar kijken. Een oplossing is bedrijventerreinen met parkeergarages: laat daar 's avonds een bedrijfsbusje staan, dan is er in de wijken waar de mensen wonen meer ruimte om daar groen neer te leggen. Dat hebben we in zo'n grote stad als Den Haag met die hittestress echt nodig."
Luister Dit is de dag terug als podcast
In Dit is de dag (EO) gaat Tijs van den Brink verder over dit onderwerp in gesprek met Peter Mekers van D66 en Jelle Meinesz van Hart voor Den Haag. Beluister de uitzending hieronder als podcast.
De weergave van Spotify vereist jouw toestemming voor social media cookies.
Luister jij liever via een ander kanaal? Klik hier om het gesprek af te spelen op jouw favoriete podcast-app.
Dit maakten we ook- Betaald parkeren in de hele stad: is dat de toekomst?
Betaald parkeren in de hele stad: is dat de toekomst?
- Zou jij afscheid nemen van je auto voor een beter klimaat?
Zou jij afscheid nemen van je auto voor een beter klimaat?
- Zijn we verslaafd aan de auto?
Zijn we verslaafd aan de auto?
DIT zijn de makers
Dit artikel hoort bij het programma
Dit is de dag
Dit artikel hoort bij de podcast
Dit is de dag