"In steden is de ruimte die de auto inneemt het probleem van de toekomst."
Peter StaalDirecteur KNAC
"Een autovrije wijk sluit ouderen uit."
Gerard TertoolenVerkeerspsycholoog
"Autovrije wijken verplaatsen het probleem naar een paar straten verderop."
In het kort
In een tijd waarin we het milieu niet meer willen belasten, lijken we afhankelijker van de auto dan ooit. Het moet minder, maar kunnen we dat ook?
Dit is de situatie
Auto blijkbaar onmisbaar
Een wereld zonder auto's? Kan jij je het voorstellen? Waarschijnlijk niet, want we leven in een tijd waarin we dagelijks met z'n allen kilometers in de file staan en steden dichtslibben met auto’s.
Toch is het je misschien wel opgevallen dat de auto in grote steden steeds minder plek krijgt. Stadsbesturen doen al jaren hun best om het autogebruik in de stad aan banden te leggen. Er zijn zelfs plannen voor autoloze wijken. Maar de auto definitief laten staan? Dát lijkt voorlopig teveel gevraagd.
Hoe slecht is de auto voor het milieu?
Wat denk jij?
Zou jij zonder auto kunnen?
Dit is de discussie
Zijn autovrije gebieden een optie?
Al die auto’s bij elkaar brengen maatschappelijke vraagstukken met zich mee. Daarbij gaat het niet alleen over de gevolgen voor luchtkwaliteit, onze gezondheid en klimaatverandering. Het gaat ook om sociale gevolgen voor wijken.
Lot van Hooijdonk, wethouder mobiliteit, energie, groen en dierenwelzijn voor de gemeente Utrecht, doet al jaren haar best om het autogebruik in de stad aan banden te leggen. Zo moet de nieuw te bouwen Merwedewijk, waar straks 80.000 mensen kunnen wonen, zelfs autoloos worden.
000
scherm sluiten
000
Lot van Hooijdonk
Wethouder Utrecht
"In de steden wordt het probleem van de toekomst de ruimte die de auto inneemt. Bijna ongemerkt is de auto wel heel dominant geworden. Zo zie je in straten dat kinderen niet meer buiten kunnen spelen en elkaar ook niet meer kennen. Dat soort dingen hebben we opgegeven zonder dat we het vaak beseffen."
000
Een Utrechter die zeker niet zal gaan wonen in de nieuwe Merwedewijk is Peter Staal. Want zo'n wijk waarin de auto niet welkom is? Daarmee sluit je ouderen uit, zegt de directeur van de Koninklijke Nederlandse Automobiel Club (KNAC) in Dit is de Kwestie (EO).
000
scherm sluiten
000
Peter Staal
Directeur Koninklijke Nederlandse Automobiel Club
"De vraag is: voor wie bouw je zo’n wijk? Je moet voor jongeren, maar ook echt voor ouderen bouwen. We hebben in Nederland te maken met vergrijzing. Je moet een inclusieve wijk maken, geen exclusieve wijk. Als je een stad bouwt waar je op voorhand de auto uitsluit, sluit je bepaalde groepen ervan uit."
000
Ook verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen gelooft niet zo in autovrije wijken. In zo'n wijk verwacht hij een waterbedeffect: doordat mensen niet voor een school mogen parkeren, zetten ze hun auto iets verderop in een woonwijk neer.
000
scherm sluiten
000
Gerard Tertoolen
Verkeerspsycholoog
"Er was lange tijd heel veel behoefte aan meer auto’s. Daar is toen op ingespeeld, en er was ook ruimte genoeg voor de auto. Nu zien we rond drukke gebieden dat er ruimtegebrek ontstaat en problemen met de bereikbaarheid. Het zal altijd een uitdaging blijven om een goede balans te vinden tussen ruimtegebruik en mobiliteit."
000
Hier doen ze het al
"Echt een community"
In de Wisselspoorwijk in Utrecht mogen in een aantal straten al geen auto's rijden. De bewoners zijn er blij mee en hebben daardoor onderling heel goed contact met elkaar. Kinderen spelen meer op straat, buren steken de barbecue aan voor de deur en iedereen kent elkaar.
Dit is zijn verhaal
Autojournalist Carlo Brantsen ziet fietsers als grootste wegpiraten
Zijn auto’s het grootste gevaar in de stad? Wat autojournalist Carlo Brantsen betreft zijn vooral fietsers de grootse wegpiraten.
Lees hier het hele verhaal van Carlo Brantsen
Praat mee
Denk jij dat autovrije wijken de toekomst zijn? Laat weten wat jij vindt in de reacties!
scherm sluiten
Gratis inloggen
Super dat je jouw perspectief wil delen! Log in om je reactie te plaatsen.