Navigatie overslaan
zoekenNPO
Uitgelichte afbeelding

Zijn we verslaafd aan de auto?

12 april 2023 · 12:37| Leestijd:5 min

Update: 8 augustus 2024 · 16:09

In dit artikel aan het woord

Lot van Hooijdonk
Lot van HooijdonkvinkWethouder Utrecht
"In steden is de ruimte die de auto inneemt het probleem van de toekomst."
Peter Staal
Peter StaalvinkDirecteur KNAC
"Een autovrije wijk sluit ouderen uit."
Gerard Tertoolen
Gerard TertoolenvinkVerkeerspsycholoog
"Autovrije wijken verplaatsen het probleem naar een paar straten verderop."

In het kort

In een tijd waarin we het milieu niet meer willen belasten, lijken we afhankelijker van de auto dan ooit. Het moet minder, maar kunnen we dat ook?

Dit is de situatie

Auto blijkbaar onmisbaar

Een wereld zonder auto's? Kan jij je het voorstellen? Waarschijnlijk niet, want we leven in een tijd waarin we dagelijks met z'n allen kilometers in de file staan en steden dichtslibben met auto’s. 

Toch is het je misschien wel opgevallen dat de auto in grote steden steeds minder plek krijgt. Stadsbesturen doen al jaren hun best om het autogebruik in de stad aan banden te leggen. Er zijn zelfs plannen voor autoloze wijken. Maar de auto definitief laten staan? Dát lijkt voorlopig teveel gevraagd.

Wat denk jij?

Zou jij zonder auto kunnen?

Aantal reacties: 0

Dit is de discussie

Zijn autovrije gebieden een optie?

Al die auto’s bij elkaar brengen maatschappelijke vraagstukken met zich mee. Daarbij gaat het niet alleen over de gevolgen voor luchtkwaliteit, onze gezondheid en klimaatverandering. Het gaat ook om sociale gevolgen voor wijken.

Lot van Hooijdonk, wethouder mobiliteit, energie, groen en dierenwelzijn voor de gemeente Utrecht, doet al jaren haar best om het autogebruik in de stad aan banden te leggen. Zo moet de nieuw te bouwen Merwedewijk, waar straks 80.000 mensen kunnen wonen, zelfs autoloos worden. 

Afbeelding van Lot van Hooijdonk

Lot van Hooijdonkvink

Wethouder Utrecht

"In de steden wordt het probleem van de toekomst de ruimte die de auto inneemt. Bijna ongemerkt is de auto wel heel dominant geworden. Zo zie je in straten dat kinderen niet meer buiten kunnen spelen en elkaar ook niet meer kennen. Dat soort dingen hebben we opgegeven zonder dat we het vaak beseffen."

Een Utrechter die zeker niet zal gaan wonen in de nieuwe Merwedewijk is Peter Staal. Want zo'n wijk waarin de auto niet welkom is? Daarmee sluit je ouderen uit, zegt de directeur van de Koninklijke Nederlandse Automobiel Club (KNAC) in Dit is de Kwestie (EO).

Afbeelding van Peter Staal

Peter Staalvink

Directeur Koninklijke Nederlandse Automobiel Club

"De vraag is: voor wie bouw je zo’n wijk? Je moet voor jongeren, maar ook echt voor ouderen bouwen. We hebben in Nederland te maken met vergrijzing. Je moet een inclusieve wijk maken, geen exclusieve wijk. Als je een stad bouwt waar je op voorhand de auto uitsluit, sluit je bepaalde groepen ervan uit."

Ook verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen gelooft niet zo in autovrije wijken. In zo'n wijk verwacht hij een waterbedeffect: doordat mensen niet voor een school mogen parkeren, zetten ze hun auto iets verderop in een woonwijk neer.

Afbeelding van Gerard Tertoolen

Gerard Tertoolenvink

Verkeerspsycholoog

"Er was lange tijd heel veel behoefte aan meer auto’s. Daar is toen op ingespeeld, en er was ook ruimte genoeg voor de auto. Nu zien we rond drukke gebieden dat er ruimtegebrek ontstaat en problemen met de bereikbaarheid. Het zal altijd een uitdaging blijven om een goede balans te vinden tussen ruimtegebruik en mobiliteit."

Hier doen ze het al

"Echt een community"

In de Wisselspoorwijk in Utrecht mogen in een aantal straten al geen auto's rijden. De bewoners zijn er blij mee en hebben daardoor onderling heel goed contact met elkaar. Kinderen spelen meer op straat, buren steken de barbecue aan voor de deur en iedereen kent elkaar.

Dit is zijn verhaal

Autojournalist Carlo Brantsen ziet fietsers als grootste wegpiraten

Zijn auto’s het grootste gevaar in de stad? Wat autojournalist Carlo Brantsen betreft zijn vooral fietsers de grootse wegpiraten.

Praat mee

Denk jij dat autovrije wijken de toekomst zijn? Laat weten wat jij vindt in de reacties!

Dit is de kwestie

Dit artikel hoort bijhet programma

Dit is de kwestie

Dit is de kwestie

Meest gelezen

Lees ook