
Leestijd: 4 minDoor Willem de Gelder
Ze bidden voor en na de wedstrijd, danken God na een doelpunt en spreken wekelijks af met een dominee: het christendom is heel zichtbaar op het WK. Het is iets van de laatste jaren, want vroeger was het helemaal niet zo, vertelt de christelijke oud-voetballer Levi Risamasu.
Levi Risamasu (43) kijkt vol verbazing naar al die christelijke spelers. Hij speelde zelf van 2001 tot 2010 profvoetbal – bij NAC, AGOVV en Excelsior – en was een uitgesproken christen. Toch was dat in zijn tijd totaal anders, vertelt hij. "Het is nu echt meer geaccepteerd. Mensen staan er veel meer voor open."
Zelf ging Risamasu, die toen al actief was in een pinkstergemeente in Nieuwerkerk aan den IJssel, niet biddend het veld op. "Vroeger werd het geloof toch een beetje belachelijk gemaakt. We waren 'nuchtere Nederlanders', die hadden het niet over dit soort dingen", blikt hij terug. Zijn teamgenoten wisten overigens wel dat hij gelovig was, omdat zijn vader dominee was in de kerk waar hij naartoe ging. "Maar ik schreeuwde het echt niet van de daken."
Wel ging hij bijvoorbeeld niet 'tot het gaatje' in het uitgaansleven, vertelt hij. "Dan zei ik: ik heb mijn focus ergens anders."
Levi Risamasu
Oud-profvoetballer"Mijn teamgenoot Sergio klom wel eens op een bank en schreeuwde dan 'jullie gaan allemaal naar de hel!'."
Risamasu - die half-Moluks is - denkt dat meer openheid voor het geloof ook komt door de multiculturele samenleving. "De voetbalteams zijn veel kleurrijker geworden. En het zijn vooral de Surinaamse jongens die voor hun christelijk geloof uitkomen." Hij kan zich in zijn carrière onder zijn teamgenoten maar één voorbeeld herinneren van een uitgesproken christen: "Dat was Sergio, een Braziliaan. Hij klom wel eens op een bank en schreeuwde dan 'jullie gaan allemaal naar de hel!'. Dat was toch niet echt mijn manier…"
De oud-voetballer merkt overigens dat buiten het voetbal de sfeer rondom het christendom ook verandert. "Mijn kinderen zetten gewoon op social media dat ze naar de kerk zijn geweest, of ze nodigen hun vrienden uit om mee te gaan. Het is echt heel erg anders dan vroeger. Het was toen toch een beetje raar als je geloofde."
Overigens was er wel één bekende christelijke Oranje-speler rond de eeuwwisseling: verdediger Bert Konterman, die onder andere bij Feyenoord en Glasgow Rangers speelde. "Hij was er heel open over. Later zat hij ook bij christelijke sportgroepen zoals Geloofshelden en Athletes in Action enzo", vertelt Risamasu. "Maar toch verspreidde dit soort dingen veel minder snel, omdat je geen social media had."
Levi Risamasu moest uiteindelijk zijn carrière op 30-jarige leeftijd opzeggen omdat hij last had van aanhoudende blessures. Na zijn voetbalcarrière ging hij zijn vader achterna: hij werd dominee. "Van de vier kinderen ben ik eigenlijk altijd degene geweest die het meest nieuwsgierig was. Toen ik klein was vond ik de verhalen uit de Bijbel al gewoon fantastisch", vertelt hij. Nadat zijn vader na 26 jaar stopte als leider van de kerk, nam hij het over, samen met een aantal anderen. "Het is echt mijn passie."
Dat spelers als Gakpo, Van Dijk, Dumfries en Summerville zo openlijk gelovig zijn, daar geniet hij wel van: "Het is gewoon echt heel mooi om te zien."


