Navigatie overslaan

Gratis inloggen

Praat mee op onze sites, beheer je gegevens en abonnementen, krijg toegang tot jouw digitale magazines en lees exclusieve verhalen.

Door in te loggen bevestig je dat je de Algemene Voorwaarden en Privacyverklaring van de EO hebt gelezen en begrepen.

Hulp nodig?

Check de veelgestelde vragen.

Uitgelichte afbeelding

Dikke bak, dikke parkeerbon: moeten SUV’s zwaarder belast worden?

14 juli 2023 · 12:15| Leestijd:3 min

Update: 8 augustus 2024 · 16:07

In dit artikel aan het woord

Roy Kleijwegt
Roy KleijwegtJournalist AutoWeek
"Er wordt gezegd dat het gewicht van een SUV heel gevaarlijk is in de stad. Dat heb ik nou nog nooit iemand horen zeggen over elektrische auto's, terwijl die gemiddeld 400 kilo zwaarder zijn dan een vergelijkbaar model benzine."
Jasper Lukkezen
Jasper LukkezenEconoom
"Als je zo'n auto koopt omdat je het geld hebt en dat wil laten zien, dan kan zo'n prikkel, zo blijkt het economische onderzoek, ook precies andersom werken."
Gerard Tertoolen
Gerard TertoolenVerkeerspsycholoog
"Een grote auto is met name status, boven de ander willen uitsteken. Letterlijk."

In het kort

Heb jij er ooit van gedroomd om in een Land Rover of Toyota Land Cruiser te rijden? Het kan zijn dat die wens straks een stuk minder aantrekkelijk is: de Amsterdamse verkeerswethouder wil dat SUV-bestuurders meer parkeergeld gaan betalen.

Wat denk jij?

Eigenaren van SUV’s moeten meer betalen voor hun parkeerticket.

Aantal reacties: 0

Dit is de situatie

Overlast door SUV's

Rijd jij in een SUV? Dan ben je niet de enige. Het aantal SUV’s in Nederland stijgt en in Amsterdam hebben ze er last van (NRC). De sports utility vehicles nemen veel ruimte in beslag en zijn een stuk zwaarder dan een gemiddelde personenauto. Ook in Frankrijk en Duitsland zijn ze er klaar mee: steden als Parijs en Lyon hebben al maatregelen tegen de luxe terreinwagen aangekondigd.

Wat kunnen we verwachten? In Parijs starten ze vanaf januari 2024 met verhoogde parkeertarieven voor SUV’s. Zij hopen de groei in gewicht en omvang van auto’s daarmee te stoppen, om ervoor te zorgen dat de auto’s niet nóg groter worden. Dat is bovendien veiliger en beter voor het klimaat. Verkeerswethouder Melanie van der Horst van D66-Amsterdam laat nu onderzoeken of zulke maatregelen ook in Amsterdam doorgevoerd kunnen worden.

Dat zou betekenen dat de kosten voor een parkeervergunning hoger worden voor auto’s met een grotere omvang. Bovendien moeten er in Amsterdam voor 2025 minstens 10.000 parkeerplekken verdwijnen. Dat komt voort uit de plannen van gemeente Amsterdam om de stad autoluw te maken (Agenda Autoluw).

Dit is de discussie

Zware auto’s nog meer belasten. Terecht?

Steeds meer steden bemoeien zich dus met het autogebruik en beheer in hun gemeente. Meerdere Europese belangengroepen voor automobilisten zijn daar niet blij mee. De ANWB maakt duidelijk dat bezitters van zware auto’s al meer belasting betalen. Bovendien zijn SUV’s soms onmisbaar voor gezinnen, laten ze via een reactie van de woordvoerder weten. Ook verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen ziet niet veel in het plan. Hij denkt dat het het effect van het duurder maken van parkeerstickets marginaal is.

Afbeelding van Gerard Tertoolen

Gerard Tertoolen

Verkeerspsycholoog

"SUV’s zijn nu al een stuk duurder, bijvoorbeeld in wegenbelasting en benzine. Dat is voor veel mensen geen belemmering. Misschien krijg je minder SUV’s in je stad, maar niet veel denk ik."

Desondanks is er een groeiend argwaan tegenover SUV’s. Klimaatactivisten lieten vorig jaar al op veel verschillende plekken de banden van deze voertuigen leeglopen. Ook econoom Jasper Lukkezen is voor het belasten van SUV’s. Naast dat ze veel ruimte innemen en enorm zwaar zijn, zorgen ze ook nog eens voor ernstigere ongelukken. Uit onderzoek van Hoogleraar Jos van Ommeren (UvA) blijkt dat de kans op een dodelijk ongeluk met 70% toeneemt bij elke 500 kilo extra gewicht (FD).

Afbeelding van Joris Lukkezen

Joris Lukkezen

Econoom

“Voor economen is de oplossing vrij simpel: zorg dat degene die de SUV koopt, ook betaalt voor het extra leed dat de SUV kan toebrengen.”

In Frankrijk zijn ze al begonnen aan de plannen om SUV's zwaarder te belasten. De locoburgemeester van Parijs had niet veel goeds over de terreinwagen te zeggen. Verkeerswethouder van Amsterdam Melanie van der Horst (D66) laat naar aanleiding hiervan dus onderzoeken in hoeverre zulke plannen ook in onze hoofdstad doorgevoerd kunnen worden.

Afbeelding van Christophe Najdovski

Christophe Najdovski

Locoburgemeester van Parijs

“Er zijn hier geen modderpaden of bergwegen, een SUV is volkomen nutteloos in de stad.”

Praat mee

Moeten SUV's ook in Nederland zwaarder belast gaan worden?

Gratis inloggen

Super dat je jouw perspectief wil delen! Log in om je reactie te plaatsen.

Door in te loggen bevestig je dat je de Algemene Voorwaarden en Privacyverklaring van de EO hebt gelezen en begrepen.

Hulp nodig?

Check de veelgestelde vragen.

De weergave van Spotify vereist jouw toestemming voor social media cookies.

Toestemmingen aanpassen
Dit is de dag

Dit artikel hoort bij het programma

Dit is de dag

Dit is de dag
Dit is de dag

Dit artikel hoort bij de podcast

Dit is de dag

Dit is de dag

    Deel dit artikel:

    Meest gelezen

    Lees ook