Minimumleeftijd voor fatbikes: gaat dit overlast oplossen?
4 september 2024 · 16:00| Leestijd: 5 min
Update: 5 september 2024 · 16:45
In dit artikel aan het woord
"De minimumleeftijd voor de fatbike moet naar zestien jaar, maar die leeftijd moet niet voor alle e-bikes gaan gelden."
"Een minimumleeftijd van twaalf jaar zou goed zijn. Het probleem ligt niet bij de fatbike, maar bij de gebruikers."
"Jongeren moeten gewoon van de fatbike afstappen en in beweging komen."
In het kort
'Pak de overlast van fatbikes aan', dat zegt nu een meerderheid in de Tweede Kamer. Meer specifiek: er moet een minimumleeftijd voor fatbikes komen. Gaat dit het verschil maken?
Samenvatting van DIT artikel
De Tweede Kamer wil een minimumleeftijd voor fatbikes instellen vanwege veiligheidsrisico's, vooral voor kinderen. Hoewel minister Madlener aanvankelijk tegen nieuwe regels was, steunt zijn partij, de PVV, nu wel een leeftijdsgrens. De overheid start ook een campagne om ouders te informeren over de gevaren van opgevoerde fatbikes.
De Fietsersbond wil voorkomen dat de nieuwe regels voor alle e-bikes gaan gelden. Directeur Esther van Garderen stelt voor om fatbikes apart te categoriseren met een minimumleeftijd van zestien jaar. Fatbikeleverancier Muis pleit voor een minimumleeftijd van twaalf jaar, maar benadrukt dat opvoeren het grootste probleem is.
Wat denk jij?
Mooi als er een minimumleeftijd komt voor fatbikes
Aantal reacties: 0
Tweede Kamer wil minimumleeftijd voor fatbikes
Een meerderheid van de Tweede Kamer wil nu een minimumleeftijd en een helmplicht voor fatbikes. Minister van Infrastructuur en Waterstaat Barry Madlener zei eerder dat hij geen nieuwe regels wilde voor fatbikes, maar hij werd door zijn eigen PVV-fractie teruggefloten.
Welke regels gelden er nu nog voor een fatbike?
Voor een fatbike gelden nu nog dezelfde regels als voor een gewone fiets. Dit betekent het volgende:
- Je hebt geen rijbewijs nodig
- Je hoeft geen kenteken aan te vragen
- Je hoeft geen helm op
- Je hoeft je fatbike niet te verzekeren voor wettelijke aansprakelijkheid (WA)
- Er is geen minimumleeftijd voor het rijden op een fatbike
- Je mag maximum 25 kilometer per uur rijden
- Het vermogen van de motor in de fiets mag maximaal 250 watt zijn
- Je mag op het fietspad en het fiets/bromfietspad rijden
- Je mag niet appen of bellen op een fatbike
- Je mag niet onder invloed van alcohol (twee glazen), drugs en sommige medicijnen de weg op
Op X plaatste PVV-Kamerlid Hidde Heutink het bericht: "Nederland schreeuwt om maatregelen tegen opgevoerde fatbikes! Dit gaat niet langer zo. De PVV is voorstander van het invoeren van een leeftijdsgrens voor fatbikes." En bij Sven op 1 sloot BBB-fractievoorzitter Caroline van der Plas zich daarbij aan: "Dat er iets moet gebeuren, is evident." Volgens haar zijn er al heel veel kinderen ernstig gewond geraakt door ongelukken met fatbikes. "We kunnen wel zeggen 'betutteling'. Maar we moeten hier wel echt goed mee omgaan." Lange tijd was er geen Kamermeerderheid. Maar nu steunt de PVV een voorstel van VVD en NSC om deze nieuwe regels voor fatbikers in te voeren. Kamerlid Hidde Heutink (PVV) heeft dit bevestigd nadat RTL Nieuws hierover bericht had.
Overheidscampagne
Als je op een fatbike rijdt die is opgevoerd en dus niet aan de regels voldoet, ben je niet verzekerd. Als je een ongeluk krijgt, moet je dus de schade aan de fatbike of ziektekosten zelf betalen. Als je iemand anders aanrijdt, kunnen die kosten ook voor jouw rekening komen. Rijksoverheid is een campagne gestart met deze boodschap die gericht is op de ouders van kinderen met een fatbike. De slogan: 't kan hard gaan. Eerder pleitte de Fietsersbond al voor zo'n bewustwordingscampagne.
Dit is de discussieMoet er een minimumleeftijd voor fatbikes komen?
Steeds meer politici spreken zich uit voor regelgeving rondom fatbikes, maar hoe zou zo'n wet eruit moeten zien? Esther van Garderen van de Fietsersbond, zegt bij Dit is de Dag (EO) dat ze bang is dat de regels voor alle e-bikes gaan gelden:
"Iedereen ergert zich er rot aan en ze zijn gevaarlijk. Dus we zijn blij dat er politieke aandacht is voor de fatbike, maar nieuwe regels moeten niet voor alle e-bikes gaan gelden. Maar als het ze lukt om een list te verzinnen en van de fatbike een aparte categorie te maken, dan zijn wij in principe helemaal om."
Als het lukt om de fatbike apart te categoriseren, wil de Fietsersbond een minimumleeftijd van zestien jaar. Maar als de fatbike wordt ingedeeld bij de e-bikes:
"Maak er dan twaalf jaar van. Anders raak je 156.000 kinderen die op het platteland wonen en heel erg ver naar school moeten fietsen op een gewone e-bike."
Fatbikeleverancier Armando Muis wil, los van de vraag of een fatbike een e-bike blijft, graag een minimumleeftijd van twaalf jaar.
"Er zijn een hoop scholieren die afhankelijk zijn van het openbaar vervoer, maar daar is flink op bezuinigd. Vervoer wordt steeds moeilijker, dus dan is een fatbike wel een hele mooie uitkomst. Je ontneemt hun vrijheid. Natuurlijk snap ik het als mensen zeggen dat ze vroeger ook op een normale fiets moesten fietsen, maar toen was er blijkbaar ook meer ov beschikbaar."
Opgevoerde fatbikes
Muis wil geen aparte regels voor de fatbike, volgens hem is een fatbike gewoon een e-bike. Het probleem is niet de fiets, maar de doelgroep, aldus Muis.
"Ze gedragen zich asociaal in het verkeer. Ze voeren hun fatbikes op en ze zijn vaak te jong en kunnen daardoor situaties in het verkeer minder goed inschatten."
Dat fatbikes worden opgevoerd is het allergrootste probleem, zegt Van Garderen. En dat komt doordat je verschillende type fatbikeleveranciers hebt:
"Je hebt handelaren die hun stinkende best doen om de fatbikes begrensd te houden, maar het echte probleem is dat andere handelaren containers vol met een ander type fatbike uit China laten komen met dropshipping. Die fatbikes worden vanuit een garage verkocht voor maximaal € 1000. En in TikTok-reclames wordt verteld hoe je het stickertje eraf haalt, waardoor je van 250 watt naar 750 watt gaat."
"De fietsen die meneer Muis verkoopt, dat zijn deugdelijke fatbikes. Maar die zijn in de minderheid en ze zijn ook duurder. Alles wat te mooi is om waar te zijn is ook te mooi om waar te zijn. Een goedkope fatbike is gewoon gevaarlijk spul wat op straat rijdt, wat ook zo kapot is. En ze kunnen veel en veel te hard, zelfs zonder te trappen."
Als je wetgeving wil laten werken, moet er volgens Van Garderen strengere wetgeving komen voor alle type e-bikes.
"Zet alle e-bikes in een register. Staat je fiets in het register, dan mag je doorfietsen. En je fiets kan niet in het register als die zo makkelijk op te voeren is."
'Jongeren: stap van de fatbike af en kom in beweging'
De fatbike is kankerchirurg Marjolein Smidt een doorn in het oog. Zij maakt zich vooral zorgen over de gezondheid van jongeren. "Meer dan 25% van de jeugd heeft overgewicht of obesitas. Ze bewegen echt veel en veel en veel te weinig."
Fatbikes helpen de jeugd nou niet echt om in beweging te komen. "Je ziet heel veel mensen op een fatbike zitten, die nauwelijks de trappers hoeven rond te draaien." Door op een fatbike te stappen laten we volgens Smidt: "het laaghangende beweegfruit hangen". Jongeren moeten gewoon weer op een normale fiets stappen, zegt Smidt.
Meer weten?Luister Dit is de Dag terug als podcast
In Dit is de Dag (EO) gaat Jan Willem Wesselink verder over dit onderwerp in gesprek met Esther van Garderen (Fietsersbond), Armando Muis (fatbike- en scooterleverancier La Souris) en Marjolein Smidt (kankerchirurg). Beluister de uitzending hieronder als podcast.
De weergave van Spotify vereist jouw toestemming voor social media cookies.
Luister jij liever via een ander kanaal? Klik hier om het gesprek af te spelen op jouw favoriete podcast-app.
Dit maakten we ook- Is het tijd voor een helmplicht op alle fietsen?
Is het tijd voor een helmplicht op alle fietsen?
- Hoe beperken we de overlast door fatbikes? 'E-bike heeft ook zoveel goede dingen gebracht'
Hoe beperken we de overlast door fatbikes? 'E-bike heeft ook zoveel goede dingen gebracht'
DIT zijn de makers
Dit artikel hoort bij het programma
Dit is de dag