Ga naar inhoud Ga naar menu

Inloggen bij

Jouw perspectief is belangrijk! Als je ingelogd bent kan je reacties plaatsen.

Door in te loggen bevestig je dat je de Algemene Voorwaarden en Privacyverklaring van de EO hebt gelezen en begrepen.

Hulp nodig?

Check de veelgestelde vragen.

Fat lastig

Hoe beperken we de overlast door fatbikes? 'E-bike heeft ook zoveel goede dingen gebracht'

Geschreven door Babette Englebert en Marinka Wagemans

9 februari 2024 · 14:30

Update: 13 februari 2024 · 12:03

Video wordt geladen...

In gesprek met

Foto van Reinder Rustema

Reinder Rustema

Van actiegroep ‘Geef het fietspad terug!’

"Eerlijk gezegd is er geen ruimte voor dat soort bromfietsen tussen de fietsen."
Foto van Esther van Garderen

Esther van Garderen

Directeur van de Fietsersbond

"De overlast wordt vooral veroorzaakt door jongeren die hun fatbike opgevoerd hebben."
Foto van Peter Eiselin

Peter Eiselin

Eigenaar van fatbike-producent Doppio

"Het is heel makkelijk scoren om fatbikes te shamen."

In het kort

Weggebruikers storen zich in steeds meer steden aan fatbikes. Daarom heeft NSC-Kamerlid Olger van Dijk een motie ingediend om de overlast te beperken. Maar hoe pak je dat effectief aan, en is het probleem écht zo groot?

Wat denk jij?

Stoor jij je aan fatbikes op het fietspad?

Klik hieronder om je antwoord te geven

64%

36%

aantal reacties: 66

Wil je deze reactie verwijderen?

Dit is de situatie

Fatbikes: wildwest op wielen

Je hebt ze misschien al eens langs zien scheuren: 'fatbikes', elektrische fietsen met dikke banden en een groot zadel. Er geldt geen minimumleeftijd voor het rijden op een fatbikes. Mede daarom zijn de brommer-achtige fietsen erg populair onder jongeren. Fatbikes kunnen standaard zo'n 25 kilometer per uur, maar worden regelmatig opgevoerd. Dat zorgt voor veel overlast: in november riepen 43 Nederlandse gemeenten de overheid nog op om opgevoerde fatbikes harder aan te pakken.

De politie heeft daarom deze week de eerste rollenbank geïnstalleerd om opgevoerde voertuigen op te sporen. Olger van Dijk (NSC) doet daar nog een schepje bovenop: de politicus dient deze week deze week een motie in voor concrete plannen om de overlast door fatbikes te beperken. Er moet onder andere nog betere handhaving en een minimumleeftijd voor fatbikes komen.

De tekst gaat verder onder de tweet.

Voor het weergeven van deze post moet je social media cookies toestaan.

Toestemmingen aanpassen

Maar zijn die maatregelen ook haalbaar? Welke maatregelen zijn effectief om fatbike-overlast tegen te gaan?

Dit is de discussie

Fatbike-overlast aanpakken: hoe, en is het wel echt nodig?

Reinder Rustema van actiegroep ‘Geef het fietspad terug!’ is heel stellig en vindt dat fatbikes niet thuishoren op het fietspad.

Reinder Rustema

Van actiegroep ‘Geef het fietspad terug!’

"Het wordt heel krap op het fietspad, het is echt druk. En eerlijk gezegd is er ook geen ruimte voor dat soort bromfietsen tussen de fietsen. (...) Gebruik die bestaande infrastructuur, al die wetgeving die er nu is voor de bromfiets, ook voor de e-bike. (...) Als hij een kentekenplaatje op de achterkant heeft, kan je gaan handhaven op snelheid. Maar nu kan dat niet, want het zijn allemaal zogenaamde fietsen."

Om beter te kunnen handhaven moet de overheid volgens Rustema definiëren wat een fiets nu eigenlijk ís. Is een bakfiets een fiets, bijvoorbeeld? En een e-bike? En een fatbike?

"Volgens de wet bestaat de e-bike niet eens. De e-bike, dat is een Europese productcategorie waar allerlei eisen aan vastzitten. Maar op zich, als je zelf op de weg rondfietst, zie je een onderscheid tussen bromfietsen, snorfietsen en fietsen. En die snorfiets is ertussen gekomen als middel om die vervelende helm sinds 1975 te ontduiken. Maar het gaat erom: heb je een fiets onder je of een gemotoriseerd ding? En die gemotoriseerde dingen, die horen op de rijbaan met al het andere gemotoriseerde."

Esther van Garderen is directeur van de Fietsersbond. Zij benadrukt dat er een misverstand heerst over fatbikes, waardoor de discussie enigszins vervuild wordt. De overlast wordt namelijk vooral veroorzaakt door opgevoerde fatbikes, iets wat sowieso verboden is. Bovendien blijkt uit onderzoek dat e-bikes, dus ook fatbikes, net zo vaak betrokken zijn bij ongelukken als gewone fietsen, vertelt Van Garderen.

Esther van Garderen

Directeur van de Fietsersbond

"Waar we het hierover hebben, is de overlast van jongeren die hun fatbike opgevoerd hebben, waardoor die harder gaat dan 25 kilometer per uur ende fatbikes waar een gashendel op zit, waar je niet meer hoeft te trappen. (...) We moeten het helemaal niet over fatbikes hebben, ik noem dit gewoon sjoemelscooters. Dit zijn geen fietsen. (..) Er zit een groep mensen op die er dingen mee doet die gewoon écht niet mogen. En er is twee jaar geleden een Kamerbrede motie aangenomen dat het verboden moet worden om fietsen op te voeren. Die is nog steeds niet uitgevoerd. Hoe moeilijk kan het zijn?"

Van Garderen is het er ook totaal niet mee eens dat alle gemotoriseerde voertuigen op de rijbaan horen.

"De e-bike heeft ook zoveel goede dingen gebracht. (...) Een fiets geeft vrijheid, een e-bike vergroot je afstand. In Noordoost-Groningen verdwijnen allemaal bussen. Kinderen moeten daar 17 kilometer naar school fietsen. Tegen de wind in. Moeten die nou echt allemaal opeens op een rijbaan gaan rijden in landelijk gebied? We hebben in alle onderzoeken gezien: e-bikes leiden aantoonbaar niet tot meer ongelukken. Het gaat gewoon alleen maar over die dingen die opgevoerd worden en met die gashandels. "

Volgens Van Garderen ligt de verantwoordelijkheid vooral bij ouders, die hun kinderen goed moeten informeren over fatbikes en de gevaren van het opvoeren daarvan.

"Het gaat er natuurlijk om: welke ouders gaan nu een keer het gesprek aan of je je kind wel zo'n fiets moet geven? Want wat de meeste ouders ook niet weten is dat je kind niet verzekerd is voor aansprakelijkheid. Dus als je kind op zo'n opgevoerde fiets een ongeluk veroorzaakt, kan je je huis verkopen."

Peter Eiselin, eigenaar van fatbike-producent Doppio, is het daar niet helemaal mee eens. Hij begon vijf jaar geleden met zijn bedrijf vanwege de Scooterwet die toentertijd geïntroduceerd werd, waardoor scooters plotseling op de rijbaan moesten gaan rijden. Eiselin vindt het een prima idee om de fatbike naar de rijbaan te verplaatsen, maar dan moeten we ook gaan kijken naar de regels voor andere 'alternatieve' fietsen:

Peter Eiselin

Eigenaar van fatbike-producent Doppio

"Waar de discussie over moet gaan is: laten we dat dan met z'n allen doen. Een bakfiets is twee keer zo groot, anderhalf keer zo breed als een fatbike. Het gaat altijd over die fatbike. Het is heel makkelijk scoren om fatbikes te shamen."

Eiselin gaat ook nog in op een argument van Rustema: het is volgens de wet namelijk wél duidelijk wat een fiets precies is. Er is namelijk een NEN-normering waar een fiets als het in de Europese Unie verkocht wordt aan moet voldoen.

Volgens Eiselin voldoet de fatbike op dit moment aan alle eisen om op het fietspad te mogen rijden. Hij kan zich best voorstellen dat het evengoed beter is om fietsen op de rijbaan te laten, bijvoorbeeld wanneer de snelheidslimiet op de rijbaan wordt verlaagd, zoals in Amsterdam nu het geval is.

"Het verschil tussen de elektrische fiets en de auto wordt dan kleiner, en dan denk ik ook: laten we proberen om die ruimte te benutten, en zorg dan dat de e-bike, maar dan ook alle e-bikes, naar de rijbaan gaan. Dat betekent dus ook de schoolgaande kinderen die op een e-bike rijden."

Wat denk jij?

Waar erger jij je het meest aan in het verkeer?

Wil je deze reactie verwijderen?

Luister Dit is de Dag terug

Meer weten of dit onderwerp? Luister de hele gesprek uit Dit is de Dag (EO) terug als podcast:

De weergave van Spotify vereist jouw toestemming voor social media cookies.

Toestemmingen aanpassen

Dit maakten we ook

Bekijken

Is het tijd voor een helmplicht op alle fietsen?

Bekijken

Mogen de supersnelle speedpedelecs straks ook op het fietspad rijden?

WhatsApp

Iets toevoegen?

Een onderwerp tippen?

app direct de redactie

Onze reacties


Stoor jij je aan fatbikes op het fietspad?

Klik hieronder om je antwoord te geven

64%

36%

aantal reacties: 66

Wil je deze reactie verwijderen?


Waar erger jij je het meest aan in het verkeer?

Wil je deze reactie verwijderen?

Inloggen bij

Super dat je jouw perspectief wil delen! Log in om je reactie te plaatsen.

Door in te loggen bevestig je dat je de Algemene Voorwaarden en Privacyverklaring van de EO hebt gelezen en begrepen.

Hulp nodig?

Check de veelgestelde vragen.