Mogen de supersnelle speedpedelecs straks ook op het fietspad rijden?
7 juli 2023 · 13:31| Leestijd: 4 min
Update: 8 augustus 2024 · 16:08
In dit artikel aan het woord
"De fietspaden zijn al vol, en worden alleen maar voller. Andere elektrische voertuigen komen er al bij. De fietspaden schubben dicht."
"De speedpedelec is geclassificeerd als brommer, dus wij mogen niet op het fietspad. Maar het is geen brommer, wij moeten op eigen kracht voortbewegen. Veel van ons halen 45km/u niet. Het is enkel een ondersteunend voertuig."
In het kort
Ooit gedacht om een speedpedelec aan te schaffen? Houd er dan rekening mee dat je van de weg getoeterd kan worden door ongeduldige automobilisten. Dat is namelijk een situatie die veel bestuurders van een speedpedelec meemaken. Zij zijn nu onderdeel van de openbare weg, maar voelen zich daar onveilig. Daarom pleiten ze voor een ontheffing om gebruik te mogen maken van het fietspad.
Wat denk jij?
Mogen speedpedelecs van jou op het fietspad, mits ze 30km/u rijden?
Aantal reacties: 0
Gevaar op de weg voor speedpedelecs
Een speedpedelec is een duurzame en gezonde vervanger van de auto. Vanwege zijn snelheid – een maximum van 45 kilometer per uur - is het een ideaal voertuig voor forensisch verkeer. Dat houdt in dat je er makkelijk mee naar je werk kunt gaan, en weer terug. Het gebruik van de speedpedelec wordt tegenwoordig steeds meer aangemoedigd. Echter is er een probleem: veel bestuurders van een speedpedelec voelen zich niet altijd veilig op de rijbaan. Daarom willen ze graag op het fietspad rijden.
Sinds 1 juli experimenteert de gemeente en de provincie Utrecht met dit voorstel, nadat dit ook in Amersfoort en Rotterdam is uitgeprobeerd. Daarmee hopen ze dat er automobilisten voor de speedpedelec gaan kiezen. Er zijn wel twee voorwaarden: er moet een ontheffing aangevraagd worden, en er moet plechtig worden beloofd dat ze niet harder dan 30 kilometer per uur zullen rijden op het fietspad.
Hoeveel speedpedelecs zijn er in Nederland?
Begin dit jaar bleek uit onderzoek van Speedpedelec Evolution dat er in Nederland 31.681 speedpedelecs zijn. Ter vergelijking: er rijden zo'n 3,4 miljoen elektrische fietsen door ons land.
Verschil tussen speedpedelec en elektrische fiets
Misschien denk je bij de speedpedelec wel aan een hippe en snelle elektrische fiets. Zo ziet hij er wel uit, maar toch valt de speedpedelec onder dezelfde regels die gelden voor bromfietsen. Elektrische fietsen en e-bikes mogen namelijk niet harder dan 25 kilometer per uur. Een speedpedelec daarentegen kan veel sneller: die mag niet harder dan 45 kilometer per uur. Vandaar dat er andere regels voor gelden.
Welke regels gelden er voor speedpedelecs?
Je moet:
- minimaal 16 jaar zijn;
- een bromfietsrijbewijs (type AM) hebben;
- een goedgekeurde bromfietshelm of een goedgekeurde speedpedelec-helm dragen. U herkent een goedgekeurde bromfietshelm aan een cirkel met de hoofdletter E erin. Achter de E staat een cijfer, en elk cijfer staat voor een EU-land. In Nederland krijgen goedgekeurde helmen het cijfer 4. U herkent een speedpedelec-helm aan de markering NTA 8776:2016;
- een verzekering voor wettelijke aansprakelijkheid (WA) hebben;
- het kentekenbewijs bij u hebben;
- op het fiets/bromfietspad rijden. Of op de rijbaan.
Voor een speedpedelec gelden de volgende snelheden:
- Op de rijbaan maximaal 45 kilometer per uur
- Op het fiets/bromfietspad buiten de bebouwde kom maximaal 40 kilometer per uur
- Op het fiets/bromfietspad binnen de bebouwde kom maximaal 30 kilometer per uur
Je moet over de juiste uitrusting beschikken:
- een gele bromfietskentekenplaat;
- een linker achteruitkijkspiegel;
- een voertuigidentificatienummer (VIN);
- verlichting;
- rode en witte/gele reflectoren.
Moeten speedpedelecs toegang krijgen tot het fietspad?
Martin de Vries, lid van 'De Kopgroep’, vertelt dat de speedpedelec een fiets met trapondersteuning is, en dus wezenlijk verschilt van een bromfiets. Je moet zelf altijd kracht leveren om voort te blijven bewegen. Veel bestuurders van een speedpedelec halen de 45 kilometer per uur niet, en dat creëert op de openbare weg een problematische situatie. Daarom zijn ze bij De Kopgroep blij dat er op steeds meer plekken ontheffingen komen voor speedpedelecs op het fietspad.
“Auto’s gaan toeteren en vlak achter je rijden. Wij noemen dat ‘spatbordklevers’. Dat geeft een onveilig gevoel. Het is gewoon heel eng om in zo’n situatie te rijden. De speedpedelec bestuurder wil flexibiliteit. We zijn heel blij met het besluit van de gemeente Utrecht.”
Rob Stomphorst van Veilig Verkeer Nederland ziet een stuk minder in het plan. Volgens hem is een landelijk besluit over deze kwestie noodzakelijk. Als het een gemeentelijke aangelegenheid wordt, creëert het een lappendeken aan gebieden met verschillende regels voor de speedpedelec. Bovendien raken de fietspaden overvol en is een uitbreiding niet te realiseren.
“Het is niet te handhaven om een lappendeken aan gebieden te hebben. Verkeersregels moeten voor duidelijkheid zorgen. We hebben geen behoefte aan nóg meer regels. Voorrang bij rotondes is ook in elke situatie weer anders geregeld, dat zorgt voor onduidelijkheid en gevaarlijke situaties.”
Praat mee
Zou jij een speedpedelec aanschaffen als je er ook mee op het fietspad mag?
Luister naar het gesprek in Dit is de Dag op NPO Radio 1
De weergave van Spotify vereist jouw toestemming voor social media cookies.
Dit artikel hoort bij het programma
Dit is de dag
Dit artikel hoort bij de podcast
Dit is de dag