Inloggen bij

Praat je mee? Als je bent ingelogd, kun je reacties plaatsen en gesprekken volgen.

Door in te loggen bevestig je dat je de Algemene Voorwaarden en Privacyverklaring van de EO hebt gelezen en begrepen.

Hulp nodig?

Check de veelgestelde vragen.

Uitgelichte afbeelding

Heeft TikTok een plek in de klas?

29 september 2023 · 14:15| Leestijd: 3 min

Update: 8 augustus 2024 · 15:54

In dit artikel aan het woord

Zowie Vermeire
Zowie VermeirePromovendus Universiteit Utrecht
“De realiteit van jongeren in deze tijd is dat ze niet alleen maar leren op school, maar ook online.”
Martijn Meeter
Martijn MeeterHoogleraar onderwijswetenschappen
“Op school leer je nou eenmaal dingen waar je niet altijd om hebt gevraagd.”

In het kort

Het lijkt wel alsof je er niet aan kunt ontsnappen: TikTok is overal en waarschijnlijk ook in jouw omgeving. Naast zingen en dansen is er ook leerzame content te vinden in de app. Maar door alle misinformatie leren kinderen ook vaak dingen die niet kloppen. Kan TikTok een plek innemen in de klas?

Wat denk jij?

Hoeveel zit jij dagelijks op je telefoon?

Dit is de situatie

Is TikTok leerzaam?

TikTok is enorm populair. Alleen al in Nederland telt de app meer dan 1 miljoen gebruikers. Meer dan de helft daarvan is jonger dan 12 jaar. Binnen de app kan iedereen populair zijn, met filmpjes die ineens miljoenen weergaven kunnen hebben. Een groot deel van de content bestaat uit dansjes, liedjes en sketches.

Er is ook een leerzame kant van TikTok genaamd ‘EduTok’, wat een samenvoeging is van de Engelse woorden ‘education’ en ‘TikTok’. Op EduTok delen makers hun kennis over diverse onderwerpen zoals scheikunde, wiskunde, geschiedenis en kunst. Daar kunnen kinderen dus ook wat leren tijdens het scrollen.

Toch schuilt er een uitdaging in EduTok: hoe weet je of iets waar is? Op TikTok is namelijk ook veel misinformatie. In het algoritme doet een sappige leugen over geschiedenis het beter dan een saaie feitelijke les. Oppassen dus.

Hoe ga je als ouder om met TikTok?

Officieel moeten kinderen 13 jaar of ouder te zijn om de app te downloaden, maar soms negeren kinderen deze waarschuwing. Ouders hebben daarom een paar opties tot hun beschikking, zoals het activeren van de ‘Beperkte modus’, wat de blootstelling aan ongeschikte content beperkt.
Een andere mogelijkheid is het inschakelen van ‘Family Pairing’, waarmee het TikTok-account van een kind aan dat van een ouder wordt gekoppeld. Hierdoor kan de ouder van alles instellen, zoals schermtijd, directe berichten, zoekopdrachten, reacties en vindbaarheid.

Dit is de discussie

Dansend leren?

Er zit dus toch een leerzame kant aan TikTok. Maar is er ook een plek voor TikTok in de klas? Volgens Zowie Vermeire, promovendus aan de Universiteit Utrecht op dit onderwerp, zou het onderwijs hier serieus over moeten nadenken. Vermeire vindt het oneerlijk om te doen alsof alleen leren op school ertoe doet:

Zowie Vermeire
Zowie VermeirePromovendus Universiteit Utrecht

“De realiteit van jongeren in deze tijd is dat ze niet alleen maar leren op school, maar ook online.”

Hoogleraar onderwijswetenschappen Martijn Meeter erkent dat jongeren ook online dingen kunnen leren, maar hij vindt niet dat TikTok daarmee in het klaslokaal thuishoort:

Martijn Meeter
Martijn MeeterHoogleraar onderwijswetenschappen

“Als je een medium moet kiezen om van te leren, dan is TikTok niet hetgeen waar je aan zou moeten denken”

Daarnaast vindt Meeter het overdreven om altijd de interesses van jongeren op school te volgen. Als je leerlingen volledig vrijlaat om zelf te ontdekken, kunnen ze soms op iets goeds komen, maar vaak ook op het verkeerde.

“Op school leer je nou eenmaal dingen waar je niet altijd om hebt gevraagd.”

Er is ook het probleem van misinformatie, ook wel bekend als ‘fake news’, dat veel te vinden is op TikTok. Hoogleraar Meeter legt uit dat door het algoritme deze misinformatie het vaak wint van de dingen die waar zijn. Zowie Vermeire vond nog iets anders in haar onderzoek:

Zowie Vermeire
Zowie VermeirePromovendus Universiteit Utrecht

“Jongeren hebben begeleiding nodig om de waarheid te herkennen. Maar dat gaven ze ook zelf aan in ons gesprek. Jongeren gaan zelf opzoek naar manieren hoe ze een betrouwbare maker kunnen herkennen. Ze kiezen zelf wie ze daarin willen volgen en zijn daar actief mee bezig.”

Praat mee

Inloggen bij

Super dat je jouw perspectief wil delen! Log in om je reactie te plaatsen.

Door in te loggen bevestig je dat je de Algemene Voorwaarden en Privacyverklaring van de EO hebt gelezen en begrepen.

Hulp nodig?

Check de veelgestelde vragen.

Dit is het debat

Meer horen? Luister naar Dit is de Dag (EO)

Daarin hoor je het gesprek met promovendus Zowie Vermeire en hoogleraar onderwijswetenschappen Martijn Meeter.

De weergave van Spotify vereist jouw toestemming voor social media cookies.

Toestemmingen aanpassen
Dit is de dagDit is de dag

Dit artikel hoort bij het programma

Dit is de dag

  • Hier & Nu

Deel dit artikel:

Meest gelezen

Lees ook

Neem een koekje.

Jammer! Door je cookie-instellingen kan je dit deel van de site niet zien. Als je meer cookies accepteert, kan je dit deel wel zien.

Toestemmingen aanpassen