Inloggen bij

Praat je mee? Als je bent ingelogd, kun je reacties plaatsen en gesprekken volgen.

Door in te loggen bevestig je dat je de Algemene Voorwaarden en Privacyverklaring van de EO hebt gelezen en begrepen.

Hulp nodig?

Check de veelgestelde vragen.

Uitgelichte afbeelding

Moeten elektrische auto's goedkoper worden?

20 juni 2023 · 09:21| Leestijd: 4 min

Update: 8 augustus 2024 · 16:08

In dit artikel aan het woord

Jan van Delft
Jan van DelftVereniging Zakelijke Rijders
"Die 9 miljard is nog maar het begin."
Chris Zijdeveld
Chris ZijdeveldAdviseur Duurzaamheid
"Elektrisch rijden is een hype."

In het kort

Elektrisch rijden is voor veel mensen nog te duur. Om met z'n allen van de benzine- en dieselauto's af te gaan, moet 'stekkerrijden' eerst een stuk goedkoper worden. Maar om die prijs om laag te krijgen moet de regering veel geld bijleggen: ongeveer 9 miljard euro. Is dat het allemaal waard?

Wat denk jij?

Stelling: Elektrisch rijden is voor mij te duur

Dit is de situatie

Hoeveel kosten de klimaatdoelen?

Zoals je ongetwijfeld weet stoten we in Nederland te veel broeikasgassen uit. Om hier iets aan te doen heeft de regering klimaatdoelen gesteld. In 2030 moet ons land zeker 55% minder van die gassen uitstoten.

Om dat te bereiken zijn er allerlei plannen gemaakt, waarvoor veel geld klaar ligt. Er is een pot met 35 miljard euro: het klimaatfonds. Daarvan is 1,7 procent bedoeld voor het verduurzamen van mobiliteit.

Dit moet je weten over de klimaatdoelen

Wat is het probleem?
De Nederlandse overheid heeft klimaatdoelen gesteld om opwarming van de aarde tegen te gaan, maar ook om ons land klaar te maken voor de gevolgen van klimaatverandering. Het is een aantal flinke maatregelen om de uitstoot van broeikasgassen drastisch te verminderen.

Wat zijn de klimaatdoelen?
Nederland heeft als doel om in 2030 maar liefst 55% minder broeikasgassen uit te stoten dan in 1990. Er wordt zelfs ingezet op 60% vermindering. Het is een tussenstap naar 2050, want dan wil Nederland klimaatneutraal zijn. Dat betekent dat de uitstoot van broeikasgas in 2050 niet hoger is dan wat er aan duurzame energie opgewekt wordt. Onder de streep is de uitstoot dus 0.

Hoe ver zijn we?
Nederland ligt achter op schema om de klimaatdoelen voor 2030 te halen. Dat was de harde boodschap van het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) tijdens Prinsjesdag 2022. Zoals het nu lijkt, halen we een CO2-vermindering van 39 tot 49 procent in 2030. Dat is een stuk minder dan het doel van 2030. Daarom besloot het kabinet in het voorjaar van 2023 om extra te investeren in het halen van de doelen.

Dit is de discussie

Moeten we miljarden investeren in elektrisch rijden?

Van de 35 miljard euro in het klimaatfonds, is dus maar een klein gedeelte bedoeld voor de vervoersbranche: ongeveer 600 miljoen euro, slechts 1,7%. Tegelijkertijd moet diezelfde branche wel zorgen voor 18% van de vermindering van CO2-uitstoot.

De mobiliteitsalliantie wil nu dat van de pot van 35 miljard euro er 9 miljard euro uitgegeven wordt aan subsidieregelingen voor elektrische auto's.

Wat is de mobiliteitsalliantie?

De mobiliteitsalliantie is een samenwerking tussen meer dan twintig organisaties. Door samen te werken willen ze ervoor zorgen dat 'de bewegingsvrijheid van Nederland' ook in de toekomst behouden blijft. De partijen willen dat er een nieuw, slimmer mobiliteitssysteem komt, waarin iedereen flexibel kan reizen. Deze organisaties doen mee aan de mobiliteitsalliantie:

- Keolis
- GVB
- EBS
- FEHAC
- Koninklijk Nederlands Vervoer
- HTM
- Qbuzz
- NKC
- MKB-Infra
- Transport & Logistiek Nederland
- RAI Vereniging
- RET
- Fietsersbond
- Transdev
- VNA
- ANWB 
- KNAC
- NS 
- Arriva
- Rover
- Vereniging Zakelijke Rijders
- BOVAG
- Bouwend Nederland
- OV-NL
- Schiphol
- Wandelnet

Jan van Delft is voorzitter van de Vereniging Zakelijke Rijders, onderdeel van de mobiliteitsalliantie. Hij vindt die 1,7% ook veel te weinig. Jarenlang is er volgens Van Delft veel aandacht geweest voor mobiliteit, maar nu het écht belangrijk begint te worden, gaat er maar een klein bedrag heen. Dat zegt hij in Dit is de Dag (EO).

Jan van Delft
Jan van DelftVereniging Zakelijke Rijders

"De 9 miljard is nog maar het begin. Er is een nationaal fonds nodig van rond de 25 miljard euro om alles aan te pakken. Uit zo'n fonds kunnen we allerlei acties betalen om de mobiliteit te verduurzamen. Openbaar vervoer moet beter en elektrisch rijden moet gestimuleerd blijven. Nu is er een halfslachtig beleid."

Chris Zijdeveld, adviseur duurzaamheid, kijkt er heel anders tegenaan. Volgens hem kan elektrisch rijden in de toekomst best verstandig zijn, maar alleen als de batterijtechnologie verder ontwikkeld is en de materialen breed beschikbaar zijn. Nu is dat volgens hem nog niet het geval.

Chris Zijdeveld
Chris ZijdeveldAdviseur duurzaamheid

"Elektrisch rijden is een hype waarvoor ook alternatieven zijn. Het is niet verstandig om nu 9 miljard uit het klimaatfonds te investeren in elektrisch rijden. Besteed het geld liever aan auto's die weinig brandstof verbruiken en niet aan volledig elektrische auto's."

Zoveel elektrische auto's zijn er al

De elektrische auto is in Nederland de laatste jaren flink in opkomst, blijkt uit cijfers van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland. In januari 2023 was ongeveer 1 op de 5 verkochte auto's elektrische of hybride. In totaal rijden er nu zo'n 575.000 deels of volledig elektrische auto's rond in ons land.

De weergave van Spotify vereist jouw toestemming voor social media cookies.

Toestemmingen aanpassen

Praat mee

Wat moet de regering volgens jou doen om elektrisch rijden aantrekkelijker te maken?

Inloggen bij

Super dat je jouw perspectief wil delen! Log in om je reactie te plaatsen.

Door in te loggen bevestig je dat je de Algemene Voorwaarden en Privacyverklaring van de EO hebt gelezen en begrepen.

Hulp nodig?

Check de veelgestelde vragen.

Dit is de dagDit is de dag

Dit artikel hoort bij het programma

Dit is de dag

  • Hier & Nu

Deel dit artikel:

Meest gelezen

Lees ook

Neem een koekje.

Jammer! Door je cookie-instellingen kan je dit deel van de site niet zien. Als je meer cookies accepteert, kan je dit deel wel zien.

Toestemmingen aanpassen