Ga naar inhoud Ga naar menu

Inloggen bij

Jouw perspectief is belangrijk! Als je ingelogd bent kan je reacties plaatsen.

Door in te loggen bevestig je dat je de Algemene Voorwaarden en Privacyverklaring van de EO hebt gelezen en begrepen.

Hulp nodig?

Check de veelgestelde vragen.

Boete voor barmhartigheid?

Moeten mensen die geld geven aan bedelaars een boete krijgen?

Geschreven door Esther van Adrichem

23 juni 2023 · 09:52

Update: 23 juni 2023 · 22:55

In gesprek met

Foto van Kavish Partiman

Kavish Partiman

CDA

“Laten we kijken hoe we structurele hulp kunnen bieden."
Foto van Simon Fritschij

Simon Fritschij

ChristenUnie/SGP

“Ik denk dat het begint bij dat je de ander als een mens ziet."
Foto van Wim Rozendaal

Wim Rozendaal

Voormalig dakloze

"Hulpinstanties meer geld geven wil niet zeggen dat de geleverde hulp verbetert.”

In het kort

Een paar euro aan een dakloze geven? Geen goed idee, vindt CDA Den Haag. Sterker nog: het zou beboet moeten worden. Dat zou bedelen tegengaan en de aantrekkelijkheid van Den Haag ten goede komen. Is dit een goed idee?

Wat denk jij?

Nieuw voorstel CDA Den Haag: “Geld geven aan bedelaars moet beboet worden”

Klik hieronder om je antwoord te geven

15%

85%

aantal reacties: 511

Wil je deze reactie verwijderen?

Dit is de situatie

"Mensen die bedelaars geld geven moeten een boete krijgen"

Moet je een bedelaar geld geven, of maakt dat zijn of haar problemen alleen maar groter? Die discussie wordt al heel lang gevoerd. Kavish Partiman, de fractievoorzitter van CDA Den Haag, opende die discussie nog eens tijdens een vergadering over veiligheid in de stad. Hij stelt voor om mensen die bedelaars geld geven te beboeten.

De reden? Om bedelen tegen te gaan en het zou de aantrekkelijkheid van Den Haag ten goede komen. "We willen deze mensen helpen om ze structureel weer op het rechte pad te krijgen. Dat is niet een euro aan iemand geven zodat die, bij wijze van spreken, zich te goed kan doen aan het volgende jointje of het volgende snuifje."

Dit voorstel leidde tot een flinke discussie tussen Partiman en ChristenUnie/SGP-fractievoorzitter Simon Fritschij. Hij vindt het een belachelijk idee: "Is het CDA hier nu een boete op barmhartigheid aan het voorstellen?!" Het debat krijgt een vervolg Twitter: "Te pijnlijk voor woorden dat een christendemocratische partij dit voorstelt."  

Voor het weergeven van deze post moet je social media cookies toestaan.

Toestemmingen aanpassen
Dit zijn de reacties op het voorstel
Het voorstel van CDA Den Haag om mensen die bedelaars geld geven te beboeten, krijgt veel kritiek. Ook via Twitter:
  • Tim de Boer van de Haagse Stadspartij (HSP) valt Fritschij bij: "We zijn het vaak oneens. Maar hier heeft Simon Fritschij wel gelijk. Het beboeten van het helpen van mensen is volslagen krankzinnig."
  • Mensenrechtenactivist Jan de Vries noemt het 'dom en mensonterend'
  • Cody Hochstenback (stadsgeograaf Universiteit van Amsterdam en schrijver Uitgewoond) zegt: "Dit is niets minder dan klassenhaat en klassenwalging."
Ook bekende christenen spreken zich flink uit tegen dit voorstel:

Dit is de discussie

Een boete voor barmhartigheid?

Het voorstel veroorzaakt veel ophef en het laatste woord is er zeker niet over gesproken. In Dit is de Dag (EO) op Radio 1 gaat presentator Hans van der Steeg in gesprek met Kavish Partiman, Simon Fritschij en Wim Rozendaal, voormalig dakloze.

Allereerst: het beboeten van mensen die geld geven aan bedelaars. Hoe zit dat precies? Partiman vertelt dat het toch wat genuanceerder is. Ja, hij stelde voor om mensen te beboeten die bedelaars geld geven, maar dat was vooral om de bedelaars niet verder in de problemen te brengen. Nu is het namelijk verboden om te bedelen en kunnen bedelaars een boete krijgen als ze het tóch doen. Die boete kunnen ze helemaal niet betalen. Daarom stelt hij voor om de situatie om te draaien. 

Wat de CDA Den Haag-fractiezitter ook voorstelt, is om de problemen van van daklozen en bedelaars structureel aan te pakken, door bijvoorbeeld geld aan hulpinstanties te geven:

Kavish Partiman

Fractievoorzitter van CDA Den Haag

“Laten we kijken hoe we structurele hulp kunnen bieden. En hoe we die hulp kunnen gaan verbeteren. Dat we kijken naar hoe die mensen in die situatie terecht gekomen zijn. Hoe er per case gekeken kan worden, hoe we ze helpen. Hoe kunnen we ze weer terugkrijgen in de maatschappij, op een waardige manier? Dat is precies wat barmhartigheid wat mij betreft is.”
“Het geven van geld is goed, maar komt het wel op de juiste plek terecht? Er zijn landen waarin er wordt gestimuleerd om geld te geven aan maatschappelijke organisaties die zich heel erg specialistisch bezig houden met het begeleiden van deze groep mensen terug naar de maatschappij."

Fritschie krijgt er een naar gevoel bij als je iemand niet meer persoonlijk mag helpen door een euro toe te schuiven. En een boete daarvoor geven, wijst hij al helemaal af. Dat is niet de samenleving waar hij in gelooft.

Simon Fritschij

Fractievoorzitter ChristenUnie/SGP

“Ik denk dat het begint bij dat je de ander als een mens ziet. Dat we niet alleen spreken van een probleem, of dat we kijken of het een mooi beeld is voor de stad. Het gaat over mensen die hulp nodig hebben en dat hulp bieden het belangrijkst is, of het nou eten geven is, of geld geven."
”Ik zou juist aanmoedigen om die hulp te bieden en nooit, vooral niet als overheid, tussen een daad van medemenselijkheid in gaan staan.”

Wim Rozendaal is zelf zeven jaar dakloos geweest. Tegenwoordig geeft hij rondleidingen in de stad over daklozen en verslaving, met als hoofddoel: laten zien dat daklozen ook mensen zijn. 

Geld geven aan hulpinstanties vindt hij een slecht idee, dat werkt niet. Geef liever aan de persoon zelf. 

Wim Rozendaal

Voormalig dakloze

“De hulpverlening die nu aanwezig is, heeft alle mogelijkheden om mensen die in de problemen zitten te helpen. De mensen die hulp nodig hebben, komen op de één of andere manier niet aan de beurt. Veel mensen tussen wal en schip. Door hulpinstanties meer geld te geven wil niet zeggen dat de geleverde hulp verbetert.”

Dit is de conclusie

Geen boete, wel bedelverbod

En die boete? Dat voorstel is wat Partiman betreft van de baan, die wordt teruggetrokken. Als er maar gekeken wordt naar het systeem van het bedelverbod, want dat is nu niet correct. 

Daarmee is de kous niet af voor meneer Rozendaal. Hij is van mening dat bedelen wél mogelijk moet zijn. Daarnaast benoemt hij dat op deze manier de symptomen aangepakt worden en niet de kern van het probleem.

Wim Rozendaal

Voormalig dakloze

“Het probleem is, in deze maatschappij waarin wij leven, dat 95% van de bevolking, daklozen ziet als een tweederangs burger. Werk daar eerst aan. Dan is het tweede punt hulpverlening.”

Dit is het debat

Luister hier naar het gesprek in Dit is de Dag op NPO Radio 1

Klik hier om te luisteren naar de aflevering.

De weergave van Spotify vereist jouw toestemming voor social media cookies.

Toestemmingen aanpassen

Wat denk jij?

Mensen die bedelaars geld geven beboeten: wat vind jij van dat voorstel?

  • 24 juni 2023 · 05:42

    Het verbaast me dat de Gemeenteraad in een stad als Den Haag niet op de hoogte is van de stand van zaken op een project als dit. De Staatsecretaris liet heel betrokken Nederland een jaar meepraten; met de conclusie dat er eerst een huis nodig is voordat er aan een perspectief kan worden gewerkt door en voor dakloze mensen... Een absolute voorwaarde... en dan dit?

  • 23 juni 2023 · 23:25

    Niet ok. Ik zie geen reden waarom vrijgevigheid beboet zou moeten worden. Zterkerk nog, ik vind het Luke 6:30 "Als iemand iets van je wil hebben, geef het hem dan. En als iemand iets van je pakt, vraag het dan niet terug. Behandel andere mensen net zoals je zelf behandeld wilt worden."

  • 28 juni 2023 · 15:08

    Wat mij het meest verbaast is, We leven in een origineel christelijk land, hebben wij niet geleerd dat we horen te delen als iemand je om een brood vraagt je geen steen te geven. Als ik paar euro's kan missen dan wil ik dat delen. Wij geven tenslotte ook aan goede doelen is toch het zelfde alleen weet je dat deze dakloze het gaat gebruiken, en niet de directeuren van die organisaties

  • an

    annemarie_39

    4 januari 2024 · 17:42

    Nee ! Dat vindt ik een misselijk idee. Iemand hulp bieden , onderdak geven die op straat leeft, dat is pas een goed idee. De kas spekken daar gaat het hier om! Niet om de mens helpen. Je bent niet persee slecht of uitschot als je geen geld heeft. Maakt het zelf eens mee, dan weet je waar je over praat. Wat een achterlijk idee wat een sukkel ben je als je met dit idee rond loopt. Schandalig

Wil je deze reactie verwijderen?

WhatsApp

Iets toevoegen?

Een onderwerp tippen?

app direct de redactie

Onze reacties


Nieuw voorstel CDA Den Haag: “Geld geven aan bedelaars moet beboet worden”

Klik hieronder om je antwoord te geven

15%

85%

aantal reacties: 511

Wil je deze reactie verwijderen?


Mensen die bedelaars geld geven beboeten: wat vind jij van dat voorstel?

  • 24 juni 2023 · 05:42

    Het verbaast me dat de Gemeenteraad in een stad als Den Haag niet op de hoogte is van de stand van zaken op een project als dit. De Staatsecretaris liet heel betrokken Nederland een jaar meepraten; met de conclusie dat er eerst een huis nodig is voordat er aan een perspectief kan worden gewerkt door en voor dakloze mensen... Een absolute voorwaarde... en dan dit?

  • 23 juni 2023 · 23:25

    Niet ok. Ik zie geen reden waarom vrijgevigheid beboet zou moeten worden. Zterkerk nog, ik vind het Luke 6:30 "Als iemand iets van je wil hebben, geef het hem dan. En als iemand iets van je pakt, vraag het dan niet terug. Behandel andere mensen net zoals je zelf behandeld wilt worden."

  • 28 juni 2023 · 15:08

    Wat mij het meest verbaast is, We leven in een origineel christelijk land, hebben wij niet geleerd dat we horen te delen als iemand je om een brood vraagt je geen steen te geven. Als ik paar euro's kan missen dan wil ik dat delen. Wij geven tenslotte ook aan goede doelen is toch het zelfde alleen weet je dat deze dakloze het gaat gebruiken, en niet de directeuren van die organisaties

  • an

    annemarie_39

    4 januari 2024 · 17:42

    Nee ! Dat vindt ik een misselijk idee. Iemand hulp bieden , onderdak geven die op straat leeft, dat is pas een goed idee. De kas spekken daar gaat het hier om! Niet om de mens helpen. Je bent niet persee slecht of uitschot als je geen geld heeft. Maakt het zelf eens mee, dan weet je waar je over praat. Wat een achterlijk idee wat een sukkel ben je als je met dit idee rond loopt. Schandalig

Wil je deze reactie verwijderen?

Inloggen bij

Super dat je jouw perspectief wil delen! Log in om je reactie te plaatsen.

Door in te loggen bevestig je dat je de Algemene Voorwaarden en Privacyverklaring van de EO hebt gelezen en begrepen.

Hulp nodig?

Check de veelgestelde vragen.