Ga naar inhoud Ga naar menu

Inloggen bij

Jouw perspectief is belangrijk! Als je ingelogd bent kan je reacties plaatsen.

Door in te loggen bevestig je dat je de Algemene Voorwaarden en Privacyverklaring van de EO hebt gelezen en begrepen.

Hulp nodig?

Check de veelgestelde vragen.

Hop paardje hop

Straatraces met paarden: is dat niet zielig?

Geschreven door Mariska van der Veen

17 augustus 2023 · 12:21

Update: 17 augustus 2023 · 14:07

In gesprek met

Foto van Gerard Post

Gerard Post

Voorzitter Harddraverijvereniging Heemskerk

"Er worden enorme horrorverhalen verteld door mensen die niet weten hoe de paardensport in elkaar zit."
Foto van Willem Vermaat

Willem Vermaat

Dierethicus

"Hier lijden de dieren voor het vermaak van mensen."

In het kort

Racende paarden en een feesttent met muziek en drank. In een hoop Nederlandse dorpen is kortebaandraverij een populaire traditie in de zomer. Maar is dat nog wel van deze tijd? Is het niet zielig voor de paarden?

Wat denk jij?

Is het zielig om paarden te laten racen?

Klik hieronder om je antwoord te geven

17%

10%

73%

aantal reacties: 1294

Wil je deze reactie verwijderen?

Dit is de situatie

Racen met paarden

In veel dorpen wordt in de zomer geracet met paarden, op twintig plekken in Nederland. De traditionele kortebaandraverijen vinden meestal tijdens een feestweek plaats. Het is een traditie van soms wel tweehonderd jaar oud. Verschillende kortebaandraverijen zijn dan ook uitgeroepen tot cultureel erfgoed. 

Wat is de oorsprong?
Het begon met onderlinge weddenschappen van boeren en andere paardenbezitters. Een wedstrijd van paard tegen paard, zonder zadel en alleen rechtdoor voor ongeveer driehonderd meter. Met meer deelnemers werd het een afvalrace. In heel veel Nederlandse dorpen organiseerden kroegbazen de wedstrijden, het doel was vooral om veel drank te verkopen. Later werd het een jaarlijks evenement op touw gezet door een lokale kortebaanvereniging. Vooral in Noord- en Zuid-Holland bestaan deze verenigingen nog. 

Een kortebaandraverij is een afvalrace van paarden met karretjes met daarin de rijders. De race is verdeeld over vier voorrondes. Er staan maximaal 24 paarden aan de start. Iedere keer lopen twee paarden tegen elkaar. Het paard dat wint, gaat door naar de volgende ronde. Iedere ronde valt de helft van de paarden af, zo gaat het door tot aan de finale. De vier overgebleven paarden strijden in de laatste ronde om de eerste tot en met de vierde prijs. 

Wat denk jij?

Zijn paardenraces nog van deze tijd?

  • 18 augustus 2023 · 13:02

    Mensen vergeten dat paarden ons gebracht hebben waar we nu zijn. Paarden hebben bijgedragen aan de fundering van onze economie. Paarden hebben ons geholpen steden te bouwen, gewassen te zaaien en oogsten. Vroeger moest een paard keihard werken, tegenwoordig is het onze beste vriend geworden, en al deze vrienden hebben gemeen of ze nu springen, dressuur of drafraces lopen dat de beste prestaties tot uiting komen als men ze goede voeding verschaft, er sociaal contact is, ze voldoende beweging, en eerlijk en correcte training plaats vind. Het verzorgen en trainen van een paard heeft een helende, therapeutische en ontspannen effect op mens en dier. Uiteraard bevinden er zich rotte appels tussen, die moeten hard bestraft worden. Maar het overgrote deel van de paarden word heel liefdevol verzorgd en gehouden. Waarom ons bezig houden met het stoppen van paardensport, laten we ons bezig houden met correcte voorlichting en geen onwaarheden verkondigen. Heb je hart voor dieren, ga de conversatie aan met de eigenaren/pikeurs/ruiters aan, deze mensen kunnen je vaak heel veel leren over de dieren, hun karakter, trainingsmethoden, voeding, zadels, hoofdstellen. Een oud gezegde is schoenmaker blijf bij je leest en dit is zeker van toepassing op de paardensport. Iets wat je niet kent is niet per definitie zielig of niet meer van deze tijd.

  • 17 augustus 2023 · 14:29

    Ja deze zijn zeker nog van deze tijd. De paarden die gekwalificeerd zijn voor deze kortebaanraces zijn hiervoor in training geweest en worden zeer goed verzorgd. Het dier krijgt duurtraining, snelheidstrsiningen en gemiddeld zo'n 6 uur tijd om buiten te vertoeven in een paddock of weide. Een training duurt gemiddeld 45 min, en hierna is er rust voor de dieren. Wanneer er kritisch gekeken wordt naar wat wel en niet kan wat betreft dieren welzijn, dan zouden deze mensen zich erin mieten verdiepen en langsgegaan bij trainers zodat ze met eigen ogen kunnen zien dat het niet is zoals men schetst.

  • 17 augustus 2023 · 20:36

    Uiteraard bevinden er in alle facetten in ons leven meerdere rotte appels. Maar ben er zelf een paar keer geweest. Paarden zijn vluchtdieren en dit past precies bij habitat. Chapeau voor de mensen eromheen ook. Zo liefdevol werd ermee omgegaan. Denk eerder dat anno 2023 het probleem eerder is, dat de klagers paarden vergelijken met mensen. Dat is appels met peren vergelijken en onjuist.

  • 18 augustus 2023 · 09:54

    Ik ben zelf in het bezit van een ex-draver en deze heeft aardig wat trauma’s aan haar tijd als draver overgehouden.. dus JA dit is zielig! En het goedpraten dat de paarden oh zo goed verzorgd worden, omdat ze 6 uur van de 24 uur buiten staan in een klein paddock of weitje.. Wat een onzin. Ze worden op een hardhandige manier getraind, omdat ze zo hard mogelijk moeten kunnen lopen. En als ze ouder worden, worden ze afgedankt. Als deze paarden zo graag hard willen rennen, laat ze lekker naar het strand gaan, maar niet op een drukke braderie etc. Dit is alleen maar voor de plezier van een mens en niet voor het dier.

  • 21 augustus 2023 · 05:17

    Even een " weetje," Ex dravers bestaan niet, alleen als ze niet meer leven....een draver is een ras, ongeacht of deze sport uitoefent. Elke sport of hoog niveau is belastend voor mens en dier. Ik denk dat een draver op de baan een beter leven heeft dan menig biggetje dat nooit buitenlucht heeft gezien, of een paard dat gezellig 24/7 op stal staat.

Wil je deze reactie verwijderen?

Dit is de discussie

Zijn paardenraces wel diervriendelijk? 

Racen met paarden is leuk voor mensen, maar de vraag is of het ook leuk is voor paarden. Voor dierethicus Willem Vermaat is het wel duidelijk, de paarden lijden en hij vindt kortebaandraverijen dan ook niet meer van deze tijd. 

Willem Vermaat

Dierethicus

"Dit wordt puur georganiseerd voor het volksfeest. Het is in het belang van mensen en niet in het belang van paarden. Het is bewezen dat de paarden lijden. Er worden bijvoorbeeld dwangmiddelen gebruikt, zoals een bit. En de tong wordt vastgebonden aan de onderkaak, waardoor de dieren pijn en stress ervaren."

In Heemskerk racen paarden iedere zomer in kortebaandraverijen. Gerard Post is voorzitter van de Harddraverijvereniging Heemskerk. Hij vindt de opmerkingen van Vermaat flauwekul. 

Gerard Post

Voorzitter Harddraverijvereniging Heemskerk

"Er worden allemaal horrorverhalen verteld door mensen die niet weten hoe de paardensport in elkaar zit. De tong wordt niet afgebonden, maar soms met een pantykousje vastgemaakt. En dat is ter bescherming van het paard en de paarden worden ook heel goed verzorgd."

Post is het ook niet eens met Vermaat dat de paarden gedwongen worden.

"Een paard dat niet wil, loopt niet, of in ieder geval niet hard genoeg. Er mag eigenlijk heel weinig om een paard aan te sporen. Dus een paard dat de koers wint, wint omdat hij het zelf leuk vindt om zo hard mogelijk te gaan. Paarden zijn ook competitief."

Wat denk jij?

Moeten we het racen met paarden verbieden?

Klik hieronder om je antwoord te geven

18%

82%

aantal reacties: 736

Wil je deze reactie verwijderen?

Benieuwd naar meer? Luister hier naar het hele gesprek in Dit is de Dag (EO)

De weergave van Spotify vereist jouw toestemming voor social media cookies.

Toestemmingen aanpassen

WhatsApp

Iets toevoegen?

Een onderwerp tippen?

app direct de redactie

Onze reacties


Is het zielig om paarden te laten racen?

Klik hieronder om je antwoord te geven

17%

10%

73%

aantal reacties: 1294

Wil je deze reactie verwijderen?


Zijn paardenraces nog van deze tijd?

  • 18 augustus 2023 · 13:02

    Mensen vergeten dat paarden ons gebracht hebben waar we nu zijn. Paarden hebben bijgedragen aan de fundering van onze economie. Paarden hebben ons geholpen steden te bouwen, gewassen te zaaien en oogsten. Vroeger moest een paard keihard werken, tegenwoordig is het onze beste vriend geworden, en al deze vrienden hebben gemeen of ze nu springen, dressuur of drafraces lopen dat de beste prestaties tot uiting komen als men ze goede voeding verschaft, er sociaal contact is, ze voldoende beweging, en eerlijk en correcte training plaats vind. Het verzorgen en trainen van een paard heeft een helende, therapeutische en ontspannen effect op mens en dier. Uiteraard bevinden er zich rotte appels tussen, die moeten hard bestraft worden. Maar het overgrote deel van de paarden word heel liefdevol verzorgd en gehouden. Waarom ons bezig houden met het stoppen van paardensport, laten we ons bezig houden met correcte voorlichting en geen onwaarheden verkondigen. Heb je hart voor dieren, ga de conversatie aan met de eigenaren/pikeurs/ruiters aan, deze mensen kunnen je vaak heel veel leren over de dieren, hun karakter, trainingsmethoden, voeding, zadels, hoofdstellen. Een oud gezegde is schoenmaker blijf bij je leest en dit is zeker van toepassing op de paardensport. Iets wat je niet kent is niet per definitie zielig of niet meer van deze tijd.

  • 17 augustus 2023 · 14:29

    Ja deze zijn zeker nog van deze tijd. De paarden die gekwalificeerd zijn voor deze kortebaanraces zijn hiervoor in training geweest en worden zeer goed verzorgd. Het dier krijgt duurtraining, snelheidstrsiningen en gemiddeld zo'n 6 uur tijd om buiten te vertoeven in een paddock of weide. Een training duurt gemiddeld 45 min, en hierna is er rust voor de dieren. Wanneer er kritisch gekeken wordt naar wat wel en niet kan wat betreft dieren welzijn, dan zouden deze mensen zich erin mieten verdiepen en langsgegaan bij trainers zodat ze met eigen ogen kunnen zien dat het niet is zoals men schetst.

  • 17 augustus 2023 · 20:36

    Uiteraard bevinden er in alle facetten in ons leven meerdere rotte appels. Maar ben er zelf een paar keer geweest. Paarden zijn vluchtdieren en dit past precies bij habitat. Chapeau voor de mensen eromheen ook. Zo liefdevol werd ermee omgegaan. Denk eerder dat anno 2023 het probleem eerder is, dat de klagers paarden vergelijken met mensen. Dat is appels met peren vergelijken en onjuist.

  • 18 augustus 2023 · 09:54

    Ik ben zelf in het bezit van een ex-draver en deze heeft aardig wat trauma’s aan haar tijd als draver overgehouden.. dus JA dit is zielig! En het goedpraten dat de paarden oh zo goed verzorgd worden, omdat ze 6 uur van de 24 uur buiten staan in een klein paddock of weitje.. Wat een onzin. Ze worden op een hardhandige manier getraind, omdat ze zo hard mogelijk moeten kunnen lopen. En als ze ouder worden, worden ze afgedankt. Als deze paarden zo graag hard willen rennen, laat ze lekker naar het strand gaan, maar niet op een drukke braderie etc. Dit is alleen maar voor de plezier van een mens en niet voor het dier.

  • 21 augustus 2023 · 05:17

    Even een " weetje," Ex dravers bestaan niet, alleen als ze niet meer leven....een draver is een ras, ongeacht of deze sport uitoefent. Elke sport of hoog niveau is belastend voor mens en dier. Ik denk dat een draver op de baan een beter leven heeft dan menig biggetje dat nooit buitenlucht heeft gezien, of een paard dat gezellig 24/7 op stal staat.

Wil je deze reactie verwijderen?


Moeten we het racen met paarden verbieden?

Klik hieronder om je antwoord te geven

18%

82%

aantal reacties: 736

Wil je deze reactie verwijderen?

Inloggen bij

Super dat je jouw perspectief wil delen! Log in om je reactie te plaatsen.

Door in te loggen bevestig je dat je de Algemene Voorwaarden en Privacyverklaring van de EO hebt gelezen en begrepen.

Hulp nodig?

Check de veelgestelde vragen.