Navigatie overslaan
zoekenEONPO
Uitgelichte afbeelding

Sinterklaas verdwijnt uit de winkelstraat: ‘Dood- en doodzonde’

vandaag · 16:13| Leestijd:3 min

Update: vandaag · 16:13

In dit artikel aan het woord

Paul Moers
Paul MoersvinkjeRetaildeskundige
"We zijn een ouderwetse traditie aan het kwijtraken. Ik vind het dood- en doodzonde."
Patrick Wessels
Patrick WesselsvinkjeConsumentenpsycholoog
"Sint spreekt mensen met kinderen aan, maar kerst is voor iedereen. Ook voor volwassenen."
Joris Roelofs
Joris Roelofsvinkjeis in te huren als Sinterklaas
"Er zijn bedrijven die dit jaar weer voor het eerst Sinterklaas boeken, omdat de discussie is gaan liggen."

Minder winkels zetten Sinterklaas in de etalage. Winkeliers zetten liever in op een wat meer algemeen 'decemberthema'. Waarom is dat? En is het erg?

Wat denk jij? Vind jij het jammer dat Sinterklaas uit het straatbeeld verdwijnt?

Aantal reacties: 0

Dit is de situatie

Kerst en Black Friday

Aan het begin van deze eeuw zag de winkelstraat er in november heel anders uit dan nu. Sinterklaas en Zwarte Piet waren in een groot deel van de etalages te vinden, over kerst ging het nog helemaal niet en over Black Friday hoorde je al helemaal niemand. Tegenwoordig is het heel anders, zo ziet bijvoorbeeld branchevereniging InRetail. "We zien dat reclames, displays en etalages minder zijn gericht op thematische feestdagen zoals sinterklaas", vertelde woordvoerder Paul te Grotenhuis aan Dagblad Trouw.

In hetzelfde artikel komen ook twee medewerkers van groothandels in winkelinrichting aan het woord. Zij zien dat er minder vraag is naar Sinterklaasmateriaal en meer naar algemeen 'decembermateriaal'.

Dit is de discussie

Waarom doen winkeliers dit?

Retaildeskundige Paul Moers herkent zeker dat winkeliers minder met Sinterklaas doen, zo vertelt hij aan DIT.

Afbeelding van Paul Moers

Paul Moersvinkje

Retaildeskundige

“De meeste winkeliers schakelen over naar kerst, dat zie ik ook. Ook cadeaus verschuiven van sint naar kerst. Winkels draaien moeizaam, dus daarom gaan winkeliers kiezen: waar wordt de klant het meest blij van? Dan kiezen ze voor kerst, want daar zijn lichtjes, terwij de sint minder sfeer heeft. Bovendien is er meer gedoe met poppen – sinds de Zwarte Pieten-discussie moeten ze andere pietenpoppen aanschaffen. Dat brengt extra kosten met zich mee."

Het is dus voor een deel een kostenafweging. Je moet je winkel uiteindelijk toch in kerstthema hullen. Als je ook nog Sinterklaas moet doen, is dat extra duur. Dat zegt overigens ook Paul te Grotenhuis van branchevereniging InRetail.

 Maar er is meer aan de hand, denkt Moers. Winkeliers zijn ook gewoon zat van het Sinterklaasfeest, omdat er zoveel discussie rondom is.

“Winkeliers worden ook moe van dat gezeur rondom Sinterklaas. Zij krijgen ook bedreigingen. Kerst heeft dit gedoe allemaal niet.”

Consumentenpsycholoog Patrick Wessels ziet nog een derde reden: kerst spreekt uiteindelijk meer mensen aan dan Sinterklaas.

Afbeelding van Patrick Wessels

Patrick Wesselsvinkje

Consumentenpsycholoog

"Sinterklaas spreekt mensen met kinderen aan, maar kerst is voor iedereen. Ook voor volwassenen."

Is het erg?

Is het eigenlijk erg dat Sinterklaas en Piet steeds meer uit het straatbeeld verdwijnen? Paul Moers vindt van wel:

Afbeelding van Paul Moers

Paul Moersvinkje

Retaildeskundige

"We zijn een ouderwetse traditie aan het kwijtraken. Ik vind het dood- en doodzonde. In de winkelstraten kom je geen sintversiering meer tegen, alleen in kleine dorpen misschien een enkele winkel. Als ze uitgebreid Sinterklaas doen, dat is fantastisch! Het Sinterklaasfeest wordt op deze manier minder en minder relevant."

Wessels zit er niet zo mee. Hij denkt dat mensen gewoon minder ‘behoefte’ hebben aan Sinterklaas en meer aan kerst.

Hij merkt ook dat mensen steeds eerder hun kerstboom opzetten.

Moers ergert zich ook aan universeel inpakpapier. Er is minder Sinterklaaspapier in omloop en meer algemeen ‘decemberpapier’, zo zagen ook de eerdergenoemde groothandels in Dagblad Trouw. Moers vindt het niks, maar hij snapt het wel.

Afbeelding van Patrick Wessels

Patrick Wesselsvinkje

Consumentenpsycholoog

"Misschien is er wel behoefte aan gezelligheid, nostalgie en vooral de lichtjes van kerst. Je wereld kleiner maken en teruggrijpen naar iets wat tastbaar en grijpbaar is, waardoor je de rest van de wereld vergeet. Er zijn veel ontwikkelingen in de wereld waar we misschien wel aan willen ontsnappen."

Dit is hun verhaal

Kerstman in opkomst

Wat zou Sinterklaas zelf er eigenlijk van vinden? Dat vragen we aan Joris Roelofs van Roelofs Events, die in te huren is om Sinterklaas of de kerstman te zijn bij bedrijven. Hij merkt dat Sinterklaas nog best populair is, maar dat de kerstman inderdaad wel aan een opmars bezig is…

Afbeelding van Joris Roelofs

Joris Roelofsvinkje

is in te huren als Sinterklaas

"Sinterklaas staat nog steeds bovenaan, maar de kerstman trekt wel steeds meer aan. Die stijgt wel."

Sinterklaas kan dan wel uit het straatbeeld verdwijnen, maar er komen nog bedrijven bij die Roelofs Events weten te vinden:

“Er zijn bedrijven die dit jaar weer voor het eerst boeken, omdat de discussie is gaan liggen. Dan durven ze het dit jaar weer aan om Sinterklaas in te huren.”

Praat mee Hoe voel jij je na het lezen van dit artikel? En wil je nog iets kwijt?

Dit maakten we ook

Dit is de dag

Dit artikel hoort bij het programma

Dit is de dag

Dit is de dag

Meest gelezen

Lees ook