Navigatie overslaan
zoekenEONPO
Jong meisje zet haar schoen voor Sinterklaas.
© ANP

Sin­ter­klaas­re­cla­me over gescheiden ouders zorgt voor discussie: ‘Valse hoop voor kinderen’

vandaag · 05:29| Leestijd:3 min

Update: vandaag · 05:29

In dit artikel aan het woord

India Rose Klap
India Rose KlapvinkjeProducent en programmamaker
"Voor een kind is het heel moeilijk om onderscheid te maken tussen samen een feest vieren en ouders die écht weer samen zijn"
Amber van Riessen
Amber van RiessenvinkjeSocial media-adviseur bij Villa Pinedo
"Het gevoel wat de reclame oproept is heel herkenbaar voor kinderen van gescheiden ouders"

De nieuwe sinterklaasreclame van Bol.com lijkt op het eerste gezicht hartverwarmend: een meisje schakelt de hulp van Sinterklaas én de Kerstman in om haar gescheiden ouders weer samen pakjesavond te laten vieren. De reclame roept gemengde gevoelens op: geeft het verhaal kinderen valse hoop of juist erkenning?

Wat denk jij?Vind jij dat deze sinterklaasreclame kinderen van gescheiden ouders valse hoop geeft?

Aantal reacties: 0

Dit is de situatie

Eind goed al goed?

De nieuwe sinterklaasreclame van Bol.com draait om Anna, een meisje met gescheiden ouders. In het spotje zien we hoe zij door haar vader bij haar moeder wordt gebracht. Anna wil graag Sinterklaas vieren met haar beiden ouders, maar vader legt uit: kerst is bij hem, Sinterklaas bij mama.

Anna is teleurgesteld, rent naar binnen en stormt boos de trap op. Daar besluit ze hulp in te schakelen van Sinterklaas én de Kerstman. Vervolgens zien we hoe beide figuren druk aan de slag gaan om haar wens te vervullen. Uiteindelijk brengt het cadeau van de Sint en de Kerstman de ouders bij elkaar. Binnen trekt Anna een spel uit de handen van haar vader, legt het op tafel en zegt: “kom, we gaan spelen.” Zo viert ze tóch met beiden ouders het Sinterklaasfeest.

Dit is de discussie

Hoop of valse verwachting?

India Rose Klap schreef een kritisch opiniestuk over de reclame. Ze vertelt erover in Dit is de dag (EO).

Afbeelding van India Rose Klap

India Rose Klapvinkje

Producent en programmamaker

“Ik heb de column deels vanuit mijn eigen ervaring geschreven, want ik heb ook gescheiden ouders. Het is super menselijk om als klein kind niks liever te willen dan dat alles wordt zoals het vroeger was. Voor een kind is het heel moeilijk om onderscheid te maken tussen samen een feest vieren en ouders die écht weer samen zijn. Zeker als het niet duidelijk wordt uit zo'n spotje."

Amber van Riessen werkt bij Villa Pinedo, een stichting die zich inzet voor kinderen van gescheiden ouders. Ze is positief over de reclamespot.

Afbeelding van Amber van Riessen

Amber van Riessenvinkje

Social media-adviseur bij Villa Pinedo

“Het gevoel van Anna is heel herkenbaar voor kinderen van gescheiden ouders. Het diepe verlangen kwam mooi naar voren."

De reclame kan volgens Klap veel impact maken op kinderen.

Afbeelding van India Rose Klap

India Rose Klapvinkje

Producent en programmamaker

"Het ligt zo dicht bij de oerdrang die kinderen kunnen voelen. Ze willen heel graag dat hun ouders weer samen zijn en een verhaal als dit kan ze valse hoop geven.

Maar is het valse hoop wat hier wordt geschetst? Dat ligt volgens Riessen in het midden.

Afbeelding van Amber van Riessen

Amber van Riessenvinkje

Social media-adviseur bij Villa Pinedo

"Dat zou kunnen. Maar we moeten ons ook beseffen dat elke situatie anders en uniek is. Er zullen misschien kinderen zijn die denken: 'ik wou dat het bij mij zo was.' Wij hebben van veel kinderen gehoord dat ze zich erkend voelen door de reclame.

Klap ziet ook dat het initiatief in het verhaal vooral vanuit het kind komt.

Afbeelding van India Rose Klap

India Rose Klapvinkje

Producent en programmamaker

"De papa en mama in het verhaal weten niet wat ze met het kind aan moeten (...) Het is het kind dat tegen de ouders zegt: 'kom we gaan spelen'. In mijn ogen ligt de bal deels bij de magie en deels toch ook bij dat meisje. De verantwoordelijkheid zou meer bij de ouders moeten liggen."

Riessen erkent dat het kind een grote rol speelt in het verhaal, maar ook dat geeft volgens haar een realistisch beeld.

Afbeelding van Amber van Riessen

Amber van Riessenvinkje

Social media-adviseur bij Villa Pinedo

“Dat is ook het gevoel dat veel kinderen hebben, dat ze de situatie thuis moeten oplossen. Terwijl het natuurlijk altijd de verantwoordelijkheid van de ouders is. Sommige ouders voelen daardoor pijn bij het zien van de commercial. Dat mag ook. Er mag wrijving zijn en daar moeten we elkaar in verstaan.”

Klap had liever een ander einde van de reclamespot gezien.

Afbeelding van India Rose Klap

India Rose Klapvinkje

Producent en programmamaker

“Aan het einde had je kunnen laten zien dat papa en mama weer naar hun eigen huis gaan, om extra te benadrukken: dit is een moment van samen zijn, dat is oké.”

Praat mee Hoe voel jij je na het lezen van dit artikel? En wil je nog iets kwijt?

Meer weten?

Luister naar Dit is de Dag

In Dit is de dag (EO) gaat Margje Fikse verder over dit onderwerp in gesprek met producent India Rose Klap en Amber van Riessen van Villa Pinedo. Beluister de uitzending hieronder als podcast. 

spotify

De weergave van Spotify vereist jouw toestemming voor social media cookies.

Toestemmingen aanpassen

Luister jij liever via een ander kanaal? Klik hier om het gesprek af te spelen op jouw favoriete podcast-app.

Dit maakten we ook

Dit is de dag

Dit artikel hoort bij het programma

Dit is de dag

Dit is de dag

Meest gelezen

Lees ook