Navigatie overslaan
zoekenEONPO
Wopke Hoekstra wil het geplande verbod op nieuwe benzine- en dieselauto’s afzwakken.
© ANP

De toekomst van de auto: gas geven of opladen?

vandaag · 15:39| Leestijd:6 min

Update: vandaag · 15:40

In dit artikel aan het woord

Mohammed Chahim
Mohammed ChahimvinkjeEuroparlementariër GroenLinks-PvdA
"Ik denk dat ze hier in Beijing heel blij mee zijn, het is een kerstcadeau voor de Chinese auto-industrie."
Frank Jacobs
Frank JacobsvinkjeJournalist Autoweek
"Er wordt zwabberbeleid gevoerd, terwijl autofabrikanten tien tot vijftien jaar vooruitdenken."

Benzine, diesel of toch volledig elektrisch? Europa staat op een kruispunt in de autodiscussie. Eurocommissaris Wopke Hoekstra wil het in 2035 geplande verbod op nieuwe benzine- en dieselauto’s afzwakken, om de Europese auto-industrie lucht te geven. Maar is dat verstandig, of staat de concurrentie in China nu te juichen? "Ik denk dat ze hier in Beijing heel blij mee zijn", zegt Europarlementariër Mohammed Chahim.

Wat vind jij?Stelling: 'Het verbod op nieuwe benzine- en dieselauto's vanaf 2035 moet blijven'

Aantal reacties: 0

Dit is de situatie

Verbod op nieuwe benzine- en dieselauto’s ter discussie

Heb je gehoord dat het Europese verbod op nieuwe benzine- en dieselauto’s misschien toch wordt afgezwakt? Dat heeft alles te maken met een nieuw voorstel van Eurocommissaris Wopke Hoekstra. Jarenlang was het plan duidelijk: vanaf 2035 zouden in de EU alleen nog nieuwe auto’s mogen worden verkocht die geen CO2 uitstoten. Dat betekende in de praktijk het einde van de verbrandingsmotor. Maar die afspraak ligt nu opnieuw op tafel.

Hoekstra wil het doel aanpassen. In plaats van een volledige uitstootvermindering van 100 procent, zouden autofabrikanten in 2035 moeten uitkomen op 90 procent minder CO2-uitstoot. Dat klinkt als een klein verschil, maar het heeft grote gevolgen. Door die aanpassing blijft er ruimte voor bijvoorbeeld plug-inhybrides en andere zuinige auto’s die nog (deels) op benzine of diesel rijden.

Europese auto-industrie heeft het zwaar

De reden voor deze aanpassing? De Europese auto-industrie staat onder zware druk. Met miljoenen banen op het spel en stevige concurrentie uit China vrezen landen als Duitsland en Italië dat een te streng verbod hun industrie te hard raakt. Zij dringen al langer aan op versoepeling. Hoekstra wil daaraan tegemoetkomen, maar zonder de groene ambities los te laten.

Maar daartegenover stelt hij wel harde voorwaarden. Autofabrikanten zouden bijvoorbeeld verplicht meer groen staal moeten gebruiken en Europa wil fors investeren in de productie van batterijen voor elektrische auto’s, het liefst binnen de EU zelf. Ook biobrandstoffen en strengere regels voor zakelijke leaseauto’s maken deel uit van het plan. Het doel blijft: Europa moet in 2050 klimaatneutraal zijn én minder afhankelijk worden van landen als China.

Test je kennis!Welke Nederlandse gemeente telt in verhouding de meeste stekkerauto's? (CBS, 2025)

Aantal reacties: 0

Dit vinden ze in Europa

In het Europees Parlement lopen de meningen uiteen. CDA-Europarlementariërs zien voordelen én nadelen: hoge klimaatambities zijn belangrijk, maar oog voor de industrie ook. GroenLinks-PvdA is kritischer en waarschuwt dat versoepeling juist voor onzekerheid zorgt en de overstap naar elektrisch rijden kan vertragen.

Belangrijk om te weten: er is nog niets definitief besloten. Zowel het Europees Parlement als de EU-lidstaten moeten zich nog uitspreken. De komende maanden wordt duidelijk of de benzineauto écht langer blijft, of dat dit vooral een tussenstap is op weg naar volledig elektrisch rijden.

Dit is de discussie

Is het verstandig om vast te houden aan benzine- en dieselauto's?

Moet Europa blijven inzetten op benzine- en dieselauto’s, of is het juist slimmer om nu vol door te pakken met elektrisch rijden? In Geld of je leven (EO) praten autojournalist Frank Jacobs en Europarlementariër Mohammed Chahim met elkaar over de toekomst van de auto. Als Brussel de regels versoepelt, helpt dat dan de Europese auto-industrie vooruit? Of zorgt het juist voor meer verwarring en achterstand?

Volgens autojournalist Frank Jacobs is het niet zo gek dat Brussel gevoelig is voor druk uit landen als Duitsland. De auto-industrie is daar, en in Europa als geheel, van enorm economisch belang. Miljoenen banen hangen ervan af. Dat verklaart volgens hem waarom het verbod op nieuwe benzine- en dieselauto’s wordt afgezwakt. Tegelijk waarschuwt hij voor zwabberbeleid.

Afbeelding van Frank Jacobs

Frank Jacobsvinkje

Journalist Autoweek

"Er wordt zwabberbeleid gevoerd, het is ieder jaar weer anders. Terwijl autofabrikanten tien tot vijftien jaar vooruitdenken. Want zo lang duurt de ontwikkeling van nieuwe technologieën. Dus een autofabrikant is nu al bezig met 2040. Hoe kan je strategie voeren als je niet eens weet wat volgend jaar de regels zijn?”

Mohammed Chahim, Europarlementariër voor GroenLinks-PvdA, kijkt daar heel anders tegenaan. Hij vindt dat het versoepelen van de regels juist slecht is voor de Europese auto-industrie. Volgens hem zorgt Europa hiermee voor onzekerheid en dat speelt China in de kaart.

Afbeelding van Mohammed Chahim

Mohammed Chahimvinkje

Europarlementariër GroenLinks-PvdA

"Ik denk dat ze hier in Beijing heel blij mee zijn, het is een kerstcadeau voor de Chinese auto-industrie. Dit voorstel geeft antwoord op een hele populistische roep in een aantal landen. Ik denk niet dat je hiermee de auto-industrie gaat redden. Door nog meer onduidelijkheid te geven over het einddoel, help je de Chinezen echt, ze zijn ook heel stil."

Volgens Jacobs is de concurrentie uit China hoe dan ook te machtig voor Europese autofabrikanten. Hij wijst erop dat Chinese fabrikanten op dit moment veel sterker staan dan Europese. Ze produceren al goedkope elektrische auto’s en hebben bovendien een grote voorsprong omdat ze beschikken over belangrijke grondstoffen.

Afbeelding van Frank Jacobs

Frank Jacobsvinkje

Journalist Autoweek

"Ik kom wel eens in China en als ik daar een showroom binnenloop, zie ik dat auto’s de helft goedkoper zijn dan hier. De Chinezen zitten op alle grondstoffen die nodig zijn om elektrische auto’s te bouwen: kobalt, nikkel, dat soort dingen komen allemaal uit China. Dus ze hebben een enorme machtspositie."

Toch is Chahim ervan overtuigd dat het afzwakken van het verbod op nieuwe benzine- en dieselauto’s in 2035, zoals Hoekstra van plan is, niet de oplossing is.

Afbeelding van Mohammed Chahim

Mohammed Chahimvinkje

Europarlementariër GroenLinks-PvdA

"We moeten focussen op het zoveel mogelijk produceren en heel goed recyclen van batterijen. Door de afspraak van 2035 uit te stellen, heb je gewoon niet door hoe de wereld aan het veranderen is. Wanneer je afstapt van de ambitie om te vergroenen, wordt het gat met de Chinezen alleen maar groter."

Meer weten?

Luister onze podcast

Benieuwd naar de hele discussie? Luister hieronder naar Geld of je leven (EO) op NPO Radio 1, waarin presentator Hans van der Steeg in gesprek gaat met Frank Jacobs (journalist bij Autoweek) en Mohammed Chahim (Europarlementariër namens GroenLinks-PvdA). Klik hier om het gesprek af te spelen op jouw favoriete podcast-app.

spotify

De weergave van Spotify vereist jouw toestemming voor social media cookies.

Toestemmingen aanpassen

Praat mee Hoe voel je je na het lezen van dit artikel? En wil je nog iets kwijt?

Dit maakten we ook

Dit is Geld of je leven

Dit artikel hoort bij het programma

Dit is Geld of je leven

Dit is Geld of je leven

Meest gelezen

Lees ook