Ga naar inhoud Ga naar menu

Inloggen bij

Jouw perspectief is belangrijk! Als je ingelogd bent kan je reacties plaatsen.

Door in te loggen bevestig je dat je de Algemene Voorwaarden en Privacyverklaring van de EO hebt gelezen en begrepen.

Hulp nodig?

Check de veelgestelde vragen.

Grote boze wolf

Wolf beschieten met paintballs: goed idee?

Geschreven door Merel Haisma

25 januari 2024 · 15:00

Update: 25 januari 2024 · 16:16

In gesprek met

Foto van Harm Niesen

Harm Niesen

Vice-voorzitter Faunabescherming

"Er is geen enkele reden om op te treden."
Foto van Rik Loeters

Rik Loeters

Fractievoorzitter BBB Gelderland

"Het wordt hoog tijd om actief te gaan beheren op de wolf."

In het kort

Heb jij weleens een wolf gezien? Sinds 2015 zijn de beschermde dieren weer te spotten in Nederland. De wolven doodden een aantal schapen en beten zelfs een mens. De rechtbank staat nu toe om een 'probleemwolf' te beschieten met... paintballs.

Wat denk jij?

Is het goed dat de wolf terug is in Nederland?

Klik hieronder om je antwoord te geven

77%

8%

14%

aantal reacties: 773

Wil je deze reactie verwijderen?

Dit is de situatie

Met paintballgeweer schieten op de wolf

Heb je de foto's van doodgebeten schapen langs zien komen? De wolf, die ooit in Nederland woonde, is sinds 2015 weer terug in het land. Maar met zijn terugkeer brengt hij ook slachtoffers met zich mee: sinds zijn aankomst heeft de wolf zeker 2.400 dieren doodgebeten. Veel boeren en politieke partijen willen dat de wolf wordt teruggedrongen, maar omdat hij beschermd is, mag hij niet worden doodgeschoten. Een probleemwolf die te dicht bij mensen kwam, mag door de provincie Gelderland nu wel met een paintballgun worden beschoten. Dat besloot de rechtbank Midden-Nederland, na twee mislukte rechtszaken.

Veel boeren zijn helemaal klaar met de wolf. Sommigen overwegen zelfs om zelf in te grijpen, omdat ze vinden dat er simpelweg te veel wolven rondlopen. Daarnaast voelen sommige inwoners zich onveilig. Volgens de rechtbank is een paintballgeweer een goed middel om wolven af te schrikken als ze te dichtbij mensen komen.

Waar zitten wolven in Nederland?
Er leefden in 2023 tenminste negen wolvenroedels in Nederland. In totaal zijn er minimaal 20 gevestigde wolven, met minimaal 39 welpen. Zeven van die roedels leven op de Veluwe. De andere twee zijn te vinden in Drenthe. Sinds mei 2023 zijn er ook wolven waargenomen in Utrecht.

Wolven leven in bosrijke natuurgebieden, waar voldoende voedsel en rust te vinden is. Het territorium van een wolf is gemiddeld 200 vierkante kilometer groot. Daarmee is er op de Veluwe ruimte voor vijf roedels. Dat is dus minder dan de zeven roedels die daar op dit moment zijn.

Eerder mislukten de rechtszaken vanuit de provincie, omdat de wolf 'strikt beschermd' is in de hele Europese Unie. Dat betekent dat de wolf op geen enkele manier verstoord mag worden. Faunabescherming stelde bovendien eerder dat er helemaal geen 'probleemwolven' zijn. Maar een wolvendeskundige concludeerde laatst dat er tenminste één wolf met probleemgedrag rondloopt op de Veluwe.

Is paintball een creatieve oplossing tegen wolven of verstoort het de rust van een beschermde diersoort? En hoe gevaarlijk is de wolf eigenlijk echt?

Dit is de discussie

Eigen schuld, dikke verfbult?

Harm Niesen, vice-voorzitter van de Faunabescherming, maakte al eerder bezwaar tegen het plan om de wolf met paintballgeweren te bestrijden. Volgens Niesen moeten mensen namelijk zelf achter de oren krabben als een wolf gek gedrag vertoond, vertelt hij in Dit is de Dag (EO). Daarom is hij niet blij met de uitspraak.

Harm Niesen

Vice-voorzitter Faunabescherming

"Het was zeer teleurstellend. Zeker omdat er eerder twee uitspraken waren geweest waarin het wel werd verboden. (...) Het vreemde gedrag van een wolf wordt veroorzaakt door toeschouwers en fotografen, die de jonge wolf voerden."
"Er is geen enkele reden om op te treden. Een professor van de Wageningen Universiteit had allerlei ervaringsdeskundigen gevraagd om advies, en zij zeiden ‘blijf alsjeblieft van de wolf af’."

Rik Loeters, fractievoorzitter van BBB Gelderland, is het daar niet mee eens. Wat hem betreft mag de strikte bescherming van de wolf überhaupt terug naar een 'normale' beschermde status. Er zijn veel strengere maatregelen nodig, zegt Loeters.

Rik Loeters

Fractievoorzitter BBB Gelderland

"Het is een uitspraak in de goede richting, maar het voegt weinig toe aan het probleem dat er nu is. Op de Veluwe zitten we inmiddels op zeven roedels wolven. U heeft zelf waarschijnlijk ook de beelden gezien waarin een aantal roedels tegen elkaar tekeer gaan. Wolven springen over een zogenaamd ‘wolfwerend hek’ van drie of vier meter hoog. Het wordt hoog tijd om actief te gaan beheren op de wolf. De omgeving en de bewoners van dat gebied wachten daarop."

Wat denk jij?

Is paintball een goede maatregel tegen de wolf?

  • te

    tessa16

    25 januari 2024 · 16:09

    Wij als mensen hebben maar bar weinig verstand van de natuur. Dat blijkt uit het hoge tempo waarin we het milieu verzieken en vele soorten laten uitsterven. Misschien moeten we het vee goed beschermen en het de wolven onderling laten uitvechten. Als er te weinig ruimte is voor meer roedels vertrekken wolven zelf wel.

  • ve

    verburg.est

    25 januari 2024 · 21:25

    Het is weer als altijd. De weg van de minste weerstand. Leren hoe samen te leven duurt te lang. Bekijken hoe onszelf weer uit te balanceren in de natuur te ingewikkeld want dan blijkt dat we op korte termijn misschien moetten inleveren. Dus maar paintball

  • ve

    veertjuh13

    25 januari 2024 · 20:13

    Nee! Laten we de wolf verwelkomen in ons land en het vee beter beschermen zoals het hoort.

  • le

    lenn.b

    29 januari 2024 · 15:55

    De veehouderij hoort niet thuis in Nederland. Toch ben ik geen voorstander van het verjagen van boeren met paintballgeweren. Dat kan humaner dmv het intrekken van subsidies en vergunningen.

  • he

    hennievdvelde

    26 januari 2024 · 13:17

    Nee, slecht idee. Beter bescherm je jouw dieren goed

  • de

    dealwithit1979go

    27 januari 2024 · 20:47

    Als je je schaapjes wilt beschermen.. schaf je je toch aub een ezeltje aan. Zet het beestje samen met de schaapjes en klaar is kees. Mensen, minder mekkeren en minder anderen napraten maar zelf eens gaan zoeken op internet naar diervriendelijke mogelijkheden.

Wil je deze reactie verwijderen?

Dit is het debat

Luister onze podcast

Ben je benieuwd naar het hele gesprek in Dit is de Dag (EO)? Luister hieronder naar de podcast, waarin presentator Tijs van den Brink in gesprek gaat over de wolf met Rik Loeters (fractievoorzitter van BBB in Gelderland) en Harm Niesen, vice-voorzitter van de Faunabescherming.

De weergave van Spotify vereist jouw toestemming voor social media cookies.

Toestemmingen aanpassen

Dit maakten we ook

Bekijken

Verdient de wolf in Nederland onvoorwaardelijke bescherming?

Is er plek voor roofdieren?

WhatsApp

Iets toevoegen?

Een onderwerp tippen?

app direct de redactie

Onze reacties


Is het goed dat de wolf terug is in Nederland?

Klik hieronder om je antwoord te geven

77%

8%

14%

aantal reacties: 773

Wil je deze reactie verwijderen?


Is paintball een goede maatregel tegen de wolf?

  • te

    tessa16

    25 januari 2024 · 16:09

    Wij als mensen hebben maar bar weinig verstand van de natuur. Dat blijkt uit het hoge tempo waarin we het milieu verzieken en vele soorten laten uitsterven. Misschien moeten we het vee goed beschermen en het de wolven onderling laten uitvechten. Als er te weinig ruimte is voor meer roedels vertrekken wolven zelf wel.

  • ve

    verburg.est

    25 januari 2024 · 21:25

    Het is weer als altijd. De weg van de minste weerstand. Leren hoe samen te leven duurt te lang. Bekijken hoe onszelf weer uit te balanceren in de natuur te ingewikkeld want dan blijkt dat we op korte termijn misschien moetten inleveren. Dus maar paintball

  • ve

    veertjuh13

    25 januari 2024 · 20:13

    Nee! Laten we de wolf verwelkomen in ons land en het vee beter beschermen zoals het hoort.

  • le

    lenn.b

    29 januari 2024 · 15:55

    De veehouderij hoort niet thuis in Nederland. Toch ben ik geen voorstander van het verjagen van boeren met paintballgeweren. Dat kan humaner dmv het intrekken van subsidies en vergunningen.

  • he

    hennievdvelde

    26 januari 2024 · 13:17

    Nee, slecht idee. Beter bescherm je jouw dieren goed

  • de

    dealwithit1979go

    27 januari 2024 · 20:47

    Als je je schaapjes wilt beschermen.. schaf je je toch aub een ezeltje aan. Zet het beestje samen met de schaapjes en klaar is kees. Mensen, minder mekkeren en minder anderen napraten maar zelf eens gaan zoeken op internet naar diervriendelijke mogelijkheden.

Wil je deze reactie verwijderen?

Inloggen bij

Super dat je jouw perspectief wil delen! Log in om je reactie te plaatsen.

Door in te loggen bevestig je dat je de Algemene Voorwaarden en Privacyverklaring van de EO hebt gelezen en begrepen.

Hulp nodig?

Check de veelgestelde vragen.