Ga naar inhoud Ga naar menu

Inloggen bij

Jouw perspectief is belangrijk! Als je ingelogd bent kan je reacties plaatsen.

Door in te loggen bevestig je dat je de Algemene Voorwaarden en Privacyverklaring van de EO hebt gelezen en begrepen.

Hulp nodig?

Check de veelgestelde vragen.

Doet Jezus er nog toe?

Jezus inspireert nog maar 1 op de 5 Nederlanders: 'We hebben te maken met een zingevingscrisis'

Geschreven door Mariska van der Veen

19 december 2023 · 06:00

Update: 28 december 2023 · 14:46

In gesprek met

Foto van Stine Jensen

Stine Jensen

Filosoof en 'spiritueel atheïst'

"Jezus heeft gewoon veel te veel concurrentie."
Foto van Tom Mikkers

Tom Mikkers

Theoloog

"We verliezen een groot gedeeld tijdloos verhaal dat richting geeft aan het leven."
Foto van Geerten Waling

Geerten Waling

Historicus, redacteur EW

"We zoeken een gemeenschappelijk verhaal. Wat mij betreft is dat niet het persoonlijke verhaal van Jezus, dat is te nauw voor mij."
Foto van David Boogerd

David Boogerd

Journalist, podcastmaker

"Jezus was geen theedrinkende hippie die bloemen plukte. Hij had een schurende en revolutionaire boodschap."

In het kort

Wat vier jij met kerst? De kans dat de geboorte van Jezus bij jouw kerstmaaltijd centraal staat zal klein zijn. Jezus speelt namelijk niet meer zo’n grote rol in onze maatschappij. Dit blijkt ook uit onderzoek van de EO. Maar is dat erg?

Wat denk jij?

Vind jij Jezus inspirerend?

Klik hieronder om je antwoord te geven

85%

5%

9%

aantal reacties: 936

Wil je deze reactie verwijderen?

Dit is de situatie

Weinig Nederlanders vinden Jezus nog inspirerend

Jezus is niet meer zo prominent aanwezig in onze maatschappij. Dat blijkt dus ook uit onderzoek van de EO en DataIM. Nog maar 22% (dus iets meer dan 1 op de 5) van de Nederlanders geeft aan geïnspireerd te worden door Jezus.

Waarom dit onderzoek?
DataIM heeft in opdracht van de EO onderzoek uitgevoerd naar de mening van een representatieve groep van 1546 Nederlanders over Jezus en het christendom. Resultaten zijn gewogen naar geslacht, opleiding en geloofsovertuiging via MOA/CBS Gouden Standaard. Het onderzoek is uitgevoerd in aanloop naar 2033, dan bestaat het christendom tweeduizend jaar. 

Daarom start de EO met Jezus2033. Vanaf 2023 tot en met 2033 staat de omroep stil bij de relevantie van Jezus en het christendom in de Nederlandse samenleving. De komende tien jaar zal er nog twee keer eenzelfde soort onderzoek gedaan worden om te kijken hoe Nederlanders dan denken over de relevantie van Jezus en het christelijk geloof.

Maar 65% procent van de mensen die zichzelf omschrijft als christen vindt inspiratie bij Jezus, best opmerkelijk. Een relatief groot aantal moslims (29%) ziet Jezus als inspiratiebron. Maar dat is niet heel gek, want Jezus is een belangrijke profeet binnen de islam.

Relevantie

Een vijfde (20%) van de Nederlanders zegt Jezus nu nog relevant te vinden voor hun leven. En ook hier vormen christenen de grootste groep (58%) en ook veel moslims (42%) vinden Jezus nog relevant.

Van de verschillende religieuze figuren is Jezus nog wel het populairst in Nederland (22%). 12% van de Nederlanders vindt Boeddha inspirerend en maar 4% geeft aan bij de profeet Mohammed inspiratie te vinden.

Belangrijke waarden

In hoeverre inspireert Jezus om bepaalde waarden hoog te houden? Eerlijkheid scoort het hoogst met (47%). Daarna komen rechtvaardigheid (43%), opkomen voor zwakkeren (42%) en naastenliefde (38%). De waarde vergeving komt op de laatste plek met 33%.

Wie was Jezus?

Over wie Jezus was verschillen niet alleen Nederlanders van mening, ook christenen denken daar verschillend over. Opvallend is dat 27% van de Nederlanders gelooft dat Jezus de zoon van God is. Maar opmerkelijk genoeg denkt maar 69% van de mensen die zichzelf christen noemt hetzelfde. 

Een andere bijzondere uitkomst van het onderzoek is dat 22% van de Nederlanders bevestigend antwoordt op de vraag of Jezus is opgestaan uit de dood, en 64% van de christenen gelooft dit. Iets meer Nederlanders geloven dat Jezus wonderen heeft verricht (25%). En hoewel Jezus minder relevant is in het leven van mensen, praat nog 16% van de Nederlanders soms met Jezus.

Interesse in religie

Vinden Nederlanders het christendom nog belangrijk? Een kwart (25%) van de Nederlanders geeft aan van wel, maar het merendeel (48%) vindt van niet. 27% geeft aan neutraal te zijn. Vooral ouderen vinden het christendom belangrijk (32%), terwijl maar 18% van de jongeren dit vindt.

Interesse in religie in het algemeen is iets populairder. 27% van de Nederlanders geeft aan geïnteresseerd te zijn. Hierbij valt op dat jongeren de meeste interesse hebben in religie, bijna een derde (31%).

Dit is de discussie

Is het erg dat Jezus niet meer zo relevant is voor Nederlanders?

Jezus lijkt dus aan relevantie te verliezen in Nederland, maar is dat erg? Theoloog Tom Mikkers vindt van wel, hij maakt zich zelfs zorgen. Hij laat aan DIT (EO) weten dat Jezus beter verdient en dat Nederland beter verdient. 

Tom Mikkers (theoloog).

Tom Mikkers

Theoloog

"Het christendom in Nederland wordt net als het ijs op de noordpool en Antarctica alsmaar minder. We voelen alleen de levensbeschouwelijke ramp die zich voor ons ogen voltrekt niet aan. We verliezen een groot gedeeld tijdloos verhaal dat richting geeft aan het leven. En we hebben het ingewisseld voor een dagelijkse portie juice, ophef en eindtijdverhalen over klimaat, kernbommen en complotten."

Mikkers vindt dat het verhaal van het christendom uniek en waardevol is, ook vandaag nog. We moeten volgens hem vooral kijken naar Jezus. Wat maakte hem zo speciaal?

"Jezus was tweeduizend jaar geleden niet bezig met de massa. Hij startte geen politieke beweging of nieuwe economische orde. Jezus was van de ontmoeting en het echte gesprek. Hij sprak iedereen één voor één aan. Hij zag mensen staan."

Geerten Waling, redacteur bij opinieweekblad EW en historicus, schrikt niet zo van de uitkomsten van het onderzoek. Hij snapt goed dat Jezus weinig mensen meer inspireert. Hij voelt dat zelf ook zo.

Geerten Waling (historicus, opiniemaker).
© EW

Geerten Waling

Historicus, redacteur EW

“Ik snap niet dat mensen denken dat Jezus leeft en dat je met hem kan praten. Ik vind het wat infantiel om een persoon van tweeduizend jaar geleden aan te roepen. Hij was een inspirerend figuur in zijn tijd, maar inspireert mij niet direct. (...) Ik denk dat de ontkerkelijking best goed is geweest voor bijvoorbeeld de emancipatie van vrouwen en van homoseksuelen. In deze tijd is het christendom weer een aanwinst aan het worden. Van verstikkend geloof naar inspirerend verhaal. Het geeft ons een verzoenende, troostende en zingevende manier om in deze donkere tijden naar deze ruwe wereld te kijken."

De christelijke waarden inspireren Waling dus wel. En hij denkt dat dit indirect ook voor veel Nederlanders geldt.

“Ik vergelijk het graag met de grondwet. Nederlanders weten niet precies wat daarin staat. Maar als je vraagt naar belangrijke waarden, dan noemen veel Nederlanders de rechtsstaat en vrijheid van meningsuiting. Dus als je vraagt aan mensen of ze Jezus inspirerend vinden dan zullen weinig mensen volmondig ‘ja’ zeggen. Maar als je specifiek vraagt naar waarden als naastenliefde en barmhartigheid, dan zijn dat nog steeds belangrijke waarden voor mensen.”
“Onze samenleving heeft nog steeds behoorlijk christelijke waarden. Nederlanders leven dus zonder dat ze het doorhebben naar Bijbelse waarden en laten zich dus indirect inspireren door Jezus.”

De samenleving heeft nu meer dan ooit behoefte aan de christelijke waarden, denkt Waling.

“Goed zorgen voor je naasten en de wereld om je heen. Die waarden zijn zeker nu belangrijk in tijden van individualisatie. Mensen voelen zich verlaten door de overheid. De verkiezingsuitslag was een roep om hulp. We zoeken een gemeenschappelijk verhaal. Maar wat mij betreft is dat niet het persoonlijke verhaal van Jezus, dat is te nauw voor mij.”

Podcastmaker en journalist David Boogerd vindt het opvallend dat zo weinig Nederlanders Jezus nog relevant vinden. Hij heeft het idee dat mensen niet helemaal doorhebben hoeveel invloed Jezus heeft gehad en ook nu nog heeft in onze maatschappij. Volgens hem heeft hij ons mensbeeld sterk beïnvloed, en ook hoe wij als Westerse samenleving met zwakkeren omgaan. 

David Boogerd (podcastmaker, journalist).
© EO

David Boogerd

Podcastmaker, journalist

"Andere grote leraren hadden het ook over het liefhebben van je naasten, maar Jezus is de enige die zegt dat je je vijanden moet liefhebben. Een andere belangrijke waarde van Jezus vind ik vergeving. Die scoorde laag in het onderzoek en dat verbaast me niet, we zijn als maatschappij heel goed geworden in het cancelen van mensen.”

We verliezen als samenleving wel echt iets als we het verhaal van Jezus uit het oog verliezen, zegt Boogerd. Dat vertellen ook de sprekers die bij hem langskomen in De Ongelooflijke Podcast.

“Psychiaters en sociologen die te gast zijn vertellen dat heel veel mensen worstelen met mentale problemen en dat we een verhaal missen dat ons verbindt. We hebben te maken met een zingevingscrisis. Maar als ik vraag welk verhaal ons samen moet brengen, hebben ze geen idee. Terwijl ik denk: dat verhaal hebben we toch al."

Dat we samenhang missen zie je volgens Boogerd het duidelijkst in de politiek.

“Mensen vliegen van de ene naar de andere kant, van de ene naar de andere partij. En ik ben bang dat ook de politiek langzaam de waarden van Jezus uit het oog verliest. Geld geven aan de armen bijvoorbeeld. Het was vroeger onbestaanbaar dat je gaat morrelen aan het geld voor ontwikkelingshulp, terwijl de VVD nu miljarden wil bezuinigen op de allerarmsten.”

Wat Boogerd betreft heeft de kerk zelf ook een rol gespeeld in het minder relevant maken van Jezus.

“We hebben het te zoetsappig gemaakt en het verhaal van Jezus platgeslagen naar: wees een beetje lief voor elkaar. Jezus was geen theedrinkende hippie die bloemen plukte. Hij had een schurende en revolutionaire boodschap. Ik denk dat Jezus populairder zou zijn als we dat verhaal meer zouden vertellen.”

Filosoof en 'spiritueel atheïst' Stine Jensen snapt wel dat Jezus steeds minder relevant wordt, zegt bij Dit is de Dag (EO).

Stine Jensen

Filosoof en 'spiritueel atheïst'

"Sinds kort zijn we in Nederland één van de minst gelovige landen ter wereld, samen met Tjechië en Scandinavië. Dus ik begrijp eigenlijk heel goed dat Jezus minder een inspiratiebron is voor mensen. Jezus heeft gewoon veel te veel concurrentie."
"Ik denk dat Jezus nog steeds de beste posterboy is voor het christendom. Maar ik denk ook dat het wat moet moderniseren. Dus dat er ook als vrouw wat te halen moet zijn. Ik denk dat er zoveel posters naast zijn gekomen. En dat is ook helemaal niet erg. Dus voor heel veel mensen zijn bijvoorbeeld popidolen de Jezussen van deze tijd. Ik denk aan George Michael bijvoorbeeld. Dat vind ik nou echt een Jezus."

Wat denk jij?

Wat vind je inspirerend aan Jezus?

  • 19 december 2023 · 08:17

    R E M N A N T - O V E R B L I J F S E LOpmerkelijk als je op Business News Radio (BNR) een nieuwsitem hoort over Jezus.‘Steeds minder mensen geloven nog in Jezus’. Dat is het resultaat van een onderzoek van de EO.Dit klinkt als (en is ook) een geloofscrisis. Maar ik kan jullie vertellen aan de hand van de Bijbel, dat God machtige dingen doet middels kleine groepjes ‘overblijfselen’ (onthoud altijd dat woord!).God houdt van the remnant (overblijfselen). Hij kiest er juist voor om via overblijfselen, kleine groepjes mensen die hebben besloten wél trouw te blijven aan de Heer, te werken.• Denk aan het gezin van Noach• Denk aan de kleine groep die niet boog voor Baäl onder profeet Elia• Denk aan Ezra en Nehemia• Denk aan Daniël en Sadrach, Mesach en Abednego• Denk aan de Heer Jezus zelf en Zijn apostelenLaat je niet bang maken of ontmoedigen, broers en zussen. Al buigt de hele wereld zich voor de prins van de lucht… wij blijven staan met palmtakken en juichen hosanna voor de Prins van Vrede.God doet machtige dingen onder ons!

  • d.

    d.olofsen

    19 december 2023 · 12:49

    Het probleem blijkt al uit het bovenstaande: het evangelie wordt vernauwd tot een ethische boodschap. Maar het christendom is geen ethische religie, het is een verlossingsgeloof!

  • ki

    kimbatteau

    19 december 2023 · 12:20

    Jezus zei: (Johannes 14:6,7): ‘Ik ben de weg, de waarheid en het leven,’ antwoordde Jezus, ‘Ik ben de enige weg tot de Vader. 7 Als jullie Mij kennen, zullen jullie ook mijn Vader kennen. Van nu af aan kennen jullie Hem, want jullie hebben Hem gezien.’ Als dat zo is, dan kun je Jezus niet missen!

  • el

    elsa.devries

    19 december 2023 · 20:11

    Voordat ik christen werd, nu bijna 6 jaar geleden, leefde ik vooral voor mezelf en mijn gezin. De boodschap van Jezus heeft me veel bewuster in het leven doen laten staan. Met name de bergrede uit Matheus. Ik probeer als christen te leven, wetende dat ik een balk in mijn oog heb en ben als de rijke jongeling. Jezus als leidraad in mijn leven heeft mijn leven zoveel rijker en voller gemaakt. Maakt dat ik liefdevoller naar de mensen en de wereld om mij heen kan kijken.

  • do

    doolleon

    19 december 2023 · 15:29

    Dat Jezus steeds kiest om onder de mensen te zijn die niet gezien worden. Hij heeft op zo'n bizarre manier lief. Zo tegendraads. Zijn liefde verrast mij elke dag opnieuw.

  • an

    anja_bezemer

    19 december 2023 · 12:07

    Toen ik jong was werd ik nieuwsgierig naar Jezus. Ging op een andere manier de Bijbel lezen, en in praktijk brengen. Dat heeft me heel veel moois gebracht. Jezus is ook mijn Verlosser....Hij is betrouwbaar en echt.

  • lp

    lpbouwman

    21 december 2023 · 18:47

    Opgevoed door een narcistische vader, zie mijn boek 'De scherven van mijn vader', raakte ik de liefde voor mijzelf kwijt. Mijn moeder was er niet voldoende voor mij vanwege haar eigen trauma's. Gelukkig wees Jezus mij de weg van liefde. Mijn grootouders van moederskant vertrokken in 1930 naar Nederlands-Indië en er werden heel wat brieven naar familieleden geschreven die ik erfde. Daartussen bevond zich een 18 kantjes tellend document van mijn grootvader over zijn periode als krijgsgevangene van de Japanners. Hij werkte onder andere aan de beruchte Birmaspoorlijn. Hier volgt een gedeelte: 'Wie Christus als zijn Verlosser kent is ervan verzekerd dat alle dingen hem medewerken ten goede en die kan in het uur van het sterven, spreken van een blij vooruitzicht. In dagen van druk wordt Christus voor degene die Hem als zijn Zaligmaker kent, steeds dierbaarder, steeds meer onmisbaar. Het is als de ster, die schoner schitteren gaat, naarmate het duister dieper wordt, het is als de zang van den nachtegaal, die lieflijker wordt, naarmate het rumoer der stad verstomt.' Het document is opgenomen in mijn roman 'Buigen & Regenbogen' dat ik schreef rond de brieven. Ik vind het heel bijzonder dat ik de getuigenissen van mijn grootouders zo door kan geven aan volgende generaties. Jezus wijst ons de weg onder alle omstandigheden.

  • wo

    woltina61

    21 december 2023 · 10:52

    Ik heb een persoonlijke ontmoeting gehad met de Here Jezus in 1992 door een visioen midden op de dag. Ik zag in mijn woonkamer een levensgroot kruis met de Here Jezus er aan. Toen viel ik op mijn knieën en moest vreselijk huilen. Ik zag dat Hij door mijn schuld daar hing. Ik was een zondaar, en mijn hele leven ging als een filmpje aan mij voorbij. Ik kon niets anders dan vergeving vragen, pas n een paar uur stopte ik met huilen en werd vervuld met grote blijdschap. Vanaf dat moment wist ik dat ik een kind van God geworden was. Ik was opnieuw geboren uit Gods Geest. Dat wist ik later pas omdat ik de bijbel nog niet kende. Ik kwam zo uit de wereld. Daarna heb ik nog een paar bijzondere ervaringen gehad. Maar het gaat er om Jezus leeft,Hij is God. Zoals Hij zelf ook zegt, Wie Mij ziet ,ziet de Vader want de Vader en Ik zijn een. Ieder mens moet tot bekering komen en wederom geboren worden anders kent Jezus jouw niet en behoor je Hem niet toe. Het is de smalle weg als je Hem wilt volgen. En het kost je alles het kost je jezelf. Niet jij hebt het voor het zeggen maar Jezus behoort op de troon van je hart te zitten. Ja dat is heel radicaal maar een middenweg bestaat niet. Het is het beste wat mij is overkomen, zonder mijn Heiland zou ik niet kunnen leven. En vanuit Gods woord en de tekenen in de wereld vooral rondom Israël weten we dat we in de eindtijd leven en Hij terug zal komen in Jeruzalem zoals de engelen het vertelden toen Hij opvoer ten hemel. Deze Jezus zal op dezelfde wijze terug komen te Jeruzalem. En Israël is het grootste eindtijd teken van deze tijd omdat ze terug zijn in het land zoals God het zei in Ezechiël 37,38,39. Lees het maar. Ik bid en hoop dat nog vele mensen terug keren naar God naar Jezus en zich laten behouden want spoedig is het te laat. Dat is de srk gesloten. Hartelijke groet Tina Reinbergen ,op mijn 30ste wederom geboren en nu 62 jaar een volgeling van de Here Jezus.

  • te

    teckel_87

    21 december 2023 · 16:09

    Ik vind de opmerking van BramTemp helemaal terecht. Inspiratie is idd een understatement. De schurende werking van het geloof strekt veel verder dan inspiratie. Anno 2023 waarin iedereen zichzelf probeert te vinden door krampachtig zichzelf te zijn is dat een boodschap die heel eng lijkt, maar de ervaring is echt het tegenovergestelde. Laatst zei een vriend tegen mij: 'Christenen voelen altijd zo vredig aan.' Dat vond ik mooi. Van Jezus zijn, klinkt tegenwoordig alsof je jezelf tot slaaf maakt, maar het is juist dat we allemaal de baas willen zijn dat alle ellende veroorzaakt. Christendom draait het plaatje om. Niet jij bent belangrijk, maar de ander en niet spullen, maar de belevenis van de ander tot jou en van jou tot God. Het is 2000 jaar onze kracht en voorspoed geweest. Jammer, dat velen dat nooit zullen meemaken.

  • do

    doolleon

    19 december 2023 · 15:29

    Dat Jezus steeds kiest om onder de mensen te zijn die niet gezien worden. Hij heeft op zo'n bizarre manier lief. Zo tegendraads. Zijn liefde verrast mij elke dag opnieuw.

Wil je deze reactie verwijderen?

Dit is de uitzending

Dit is de Dag

In Dit is de Dag (EO) kwam dit onderwerp ook aan bod. Luister het debat hier terug:

De weergave van Spotify vereist jouw toestemming voor social media cookies.

Toestemmingen aanpassen

WhatsApp

Iets toevoegen?

Een onderwerp tippen?

app direct de redactie

Onze reacties


Vind jij Jezus inspirerend?

Klik hieronder om je antwoord te geven

85%

5%

9%

aantal reacties: 936

Wil je deze reactie verwijderen?


Wat vind je inspirerend aan Jezus?

  • 19 december 2023 · 08:17

    R E M N A N T - O V E R B L I J F S E LOpmerkelijk als je op Business News Radio (BNR) een nieuwsitem hoort over Jezus.‘Steeds minder mensen geloven nog in Jezus’. Dat is het resultaat van een onderzoek van de EO.Dit klinkt als (en is ook) een geloofscrisis. Maar ik kan jullie vertellen aan de hand van de Bijbel, dat God machtige dingen doet middels kleine groepjes ‘overblijfselen’ (onthoud altijd dat woord!).God houdt van the remnant (overblijfselen). Hij kiest er juist voor om via overblijfselen, kleine groepjes mensen die hebben besloten wél trouw te blijven aan de Heer, te werken.• Denk aan het gezin van Noach• Denk aan de kleine groep die niet boog voor Baäl onder profeet Elia• Denk aan Ezra en Nehemia• Denk aan Daniël en Sadrach, Mesach en Abednego• Denk aan de Heer Jezus zelf en Zijn apostelenLaat je niet bang maken of ontmoedigen, broers en zussen. Al buigt de hele wereld zich voor de prins van de lucht… wij blijven staan met palmtakken en juichen hosanna voor de Prins van Vrede.God doet machtige dingen onder ons!

  • d.

    d.olofsen

    19 december 2023 · 12:49

    Het probleem blijkt al uit het bovenstaande: het evangelie wordt vernauwd tot een ethische boodschap. Maar het christendom is geen ethische religie, het is een verlossingsgeloof!

  • ki

    kimbatteau

    19 december 2023 · 12:20

    Jezus zei: (Johannes 14:6,7): ‘Ik ben de weg, de waarheid en het leven,’ antwoordde Jezus, ‘Ik ben de enige weg tot de Vader. 7 Als jullie Mij kennen, zullen jullie ook mijn Vader kennen. Van nu af aan kennen jullie Hem, want jullie hebben Hem gezien.’ Als dat zo is, dan kun je Jezus niet missen!

  • el

    elsa.devries

    19 december 2023 · 20:11

    Voordat ik christen werd, nu bijna 6 jaar geleden, leefde ik vooral voor mezelf en mijn gezin. De boodschap van Jezus heeft me veel bewuster in het leven doen laten staan. Met name de bergrede uit Matheus. Ik probeer als christen te leven, wetende dat ik een balk in mijn oog heb en ben als de rijke jongeling. Jezus als leidraad in mijn leven heeft mijn leven zoveel rijker en voller gemaakt. Maakt dat ik liefdevoller naar de mensen en de wereld om mij heen kan kijken.

  • do

    doolleon

    19 december 2023 · 15:29

    Dat Jezus steeds kiest om onder de mensen te zijn die niet gezien worden. Hij heeft op zo'n bizarre manier lief. Zo tegendraads. Zijn liefde verrast mij elke dag opnieuw.

  • an

    anja_bezemer

    19 december 2023 · 12:07

    Toen ik jong was werd ik nieuwsgierig naar Jezus. Ging op een andere manier de Bijbel lezen, en in praktijk brengen. Dat heeft me heel veel moois gebracht. Jezus is ook mijn Verlosser....Hij is betrouwbaar en echt.

  • lp

    lpbouwman

    21 december 2023 · 18:47

    Opgevoed door een narcistische vader, zie mijn boek 'De scherven van mijn vader', raakte ik de liefde voor mijzelf kwijt. Mijn moeder was er niet voldoende voor mij vanwege haar eigen trauma's. Gelukkig wees Jezus mij de weg van liefde. Mijn grootouders van moederskant vertrokken in 1930 naar Nederlands-Indië en er werden heel wat brieven naar familieleden geschreven die ik erfde. Daartussen bevond zich een 18 kantjes tellend document van mijn grootvader over zijn periode als krijgsgevangene van de Japanners. Hij werkte onder andere aan de beruchte Birmaspoorlijn. Hier volgt een gedeelte: 'Wie Christus als zijn Verlosser kent is ervan verzekerd dat alle dingen hem medewerken ten goede en die kan in het uur van het sterven, spreken van een blij vooruitzicht. In dagen van druk wordt Christus voor degene die Hem als zijn Zaligmaker kent, steeds dierbaarder, steeds meer onmisbaar. Het is als de ster, die schoner schitteren gaat, naarmate het duister dieper wordt, het is als de zang van den nachtegaal, die lieflijker wordt, naarmate het rumoer der stad verstomt.' Het document is opgenomen in mijn roman 'Buigen & Regenbogen' dat ik schreef rond de brieven. Ik vind het heel bijzonder dat ik de getuigenissen van mijn grootouders zo door kan geven aan volgende generaties. Jezus wijst ons de weg onder alle omstandigheden.

  • wo

    woltina61

    21 december 2023 · 10:52

    Ik heb een persoonlijke ontmoeting gehad met de Here Jezus in 1992 door een visioen midden op de dag. Ik zag in mijn woonkamer een levensgroot kruis met de Here Jezus er aan. Toen viel ik op mijn knieën en moest vreselijk huilen. Ik zag dat Hij door mijn schuld daar hing. Ik was een zondaar, en mijn hele leven ging als een filmpje aan mij voorbij. Ik kon niets anders dan vergeving vragen, pas n een paar uur stopte ik met huilen en werd vervuld met grote blijdschap. Vanaf dat moment wist ik dat ik een kind van God geworden was. Ik was opnieuw geboren uit Gods Geest. Dat wist ik later pas omdat ik de bijbel nog niet kende. Ik kwam zo uit de wereld. Daarna heb ik nog een paar bijzondere ervaringen gehad. Maar het gaat er om Jezus leeft,Hij is God. Zoals Hij zelf ook zegt, Wie Mij ziet ,ziet de Vader want de Vader en Ik zijn een. Ieder mens moet tot bekering komen en wederom geboren worden anders kent Jezus jouw niet en behoor je Hem niet toe. Het is de smalle weg als je Hem wilt volgen. En het kost je alles het kost je jezelf. Niet jij hebt het voor het zeggen maar Jezus behoort op de troon van je hart te zitten. Ja dat is heel radicaal maar een middenweg bestaat niet. Het is het beste wat mij is overkomen, zonder mijn Heiland zou ik niet kunnen leven. En vanuit Gods woord en de tekenen in de wereld vooral rondom Israël weten we dat we in de eindtijd leven en Hij terug zal komen in Jeruzalem zoals de engelen het vertelden toen Hij opvoer ten hemel. Deze Jezus zal op dezelfde wijze terug komen te Jeruzalem. En Israël is het grootste eindtijd teken van deze tijd omdat ze terug zijn in het land zoals God het zei in Ezechiël 37,38,39. Lees het maar. Ik bid en hoop dat nog vele mensen terug keren naar God naar Jezus en zich laten behouden want spoedig is het te laat. Dat is de srk gesloten. Hartelijke groet Tina Reinbergen ,op mijn 30ste wederom geboren en nu 62 jaar een volgeling van de Here Jezus.

  • te

    teckel_87

    21 december 2023 · 16:09

    Ik vind de opmerking van BramTemp helemaal terecht. Inspiratie is idd een understatement. De schurende werking van het geloof strekt veel verder dan inspiratie. Anno 2023 waarin iedereen zichzelf probeert te vinden door krampachtig zichzelf te zijn is dat een boodschap die heel eng lijkt, maar de ervaring is echt het tegenovergestelde. Laatst zei een vriend tegen mij: 'Christenen voelen altijd zo vredig aan.' Dat vond ik mooi. Van Jezus zijn, klinkt tegenwoordig alsof je jezelf tot slaaf maakt, maar het is juist dat we allemaal de baas willen zijn dat alle ellende veroorzaakt. Christendom draait het plaatje om. Niet jij bent belangrijk, maar de ander en niet spullen, maar de belevenis van de ander tot jou en van jou tot God. Het is 2000 jaar onze kracht en voorspoed geweest. Jammer, dat velen dat nooit zullen meemaken.

  • do

    doolleon

    19 december 2023 · 15:29

    Dat Jezus steeds kiest om onder de mensen te zijn die niet gezien worden. Hij heeft op zo'n bizarre manier lief. Zo tegendraads. Zijn liefde verrast mij elke dag opnieuw.

Wil je deze reactie verwijderen?

Inloggen bij

Super dat je jouw perspectief wil delen! Log in om je reactie te plaatsen.

Door in te loggen bevestig je dat je de Algemene Voorwaarden en Privacyverklaring van de EO hebt gelezen en begrepen.

Hulp nodig?

Check de veelgestelde vragen.