Inloggen bij

Praat je mee? Als je bent ingelogd, kun je reacties plaatsen en gesprekken volgen.

Door in te loggen bevestig je dat je de Algemene Voorwaarden en Privacyverklaring van de EO hebt gelezen en begrepen.

Hulp nodig?

Check de veelgestelde vragen.

Uitgelichte afbeelding

Is het koningshuis té onzichtbaar?

26 april 2024 · 13:04| Leestijd: 3 min

Update: 9 augustus 2024 · 15:49

In dit artikel aan het woord

Heidy
HeidyNieuwleusen
"Logisch dat ze onzichtbaar zijn, want wat ze ook doen, zeggen of dragen, er is altijd commentaar."
Jeroen Snel
Jeroen SnelRoyalty-expert
"Jongeren kijken geen televisie en lezen geen krant, maar hebben wel Instagram en TikTok."
Mariëtte
MariëtteBunschoten-Spakenburg
"De koning gaat op werkbezoek, maar dat komt niet in de krant!"

In het kort

Koningsdag staat voor de deur! De dag in het jaar dat de koninklijke familie honderden handen schudt en zich mengt tussen het 'gewone volk' zoals jij en ik. En dat is hard nodig, want de populariteit van Willem-Alexander en zelfs Máxima daalt... Komt dat omdat we ze te weinig zien?

Wat denk jij?

Vind jij het koningshuis zichtbaar genoeg?

Dit is de situatie

Willem-Alexander en Máxima krijgen lager cijfer

Nederland kleurt langzaam oranje, de tompoucen liggen in de schappen en de vlag mét wimpel kan weer uit: zaterdag is het Koningsdag! Dit jaar is Emmen aan de beurt om de koning en zijn familie te ontvangen.

De populariteit van Willem-Alexander en zelfs Máxima daalt. Uit de laatste enquête blijkt dat Nederlanders koning Willem-Alexander gemiddeld beoordelen met een 6,6. Koningin Máxima krijgt een 7,1. Dat cijfer is gestaag aan het dalen sinds coronajaar 2020. Toen kreeg het stel allebei afgerond een 8.

Interessant genoeg geven jongeren Willem-Alexander en Máxima een iets lager cijfer dan ouderen. Wel blijft een monarchie nog populairder dan een republiek onder Nederlanders. Waarom daalt dat populariteitscijfer dan?

Dit is de discussie

Is het koningshuis té onzichtbaar?

Wordt de dalende populariteit van het koningshuis veroorzaakt omdat ze niet zichtbaar genoeg zijn? Dat bespreekt Margje Fikse met royalty-expert Jeroen Snel bij Dit is Nederland (EO). Kijkers komen in het televisieprogramma aan het woord om hun visie te delen. Zo ook Heidy uit Nieuwleusen:

HeidyNieuwleusen

"Logisch dat ze onzichtbaar zijn, want wat ze ook doen, zeggen of dragen, er is altijd commentaar."

Daar is royalty-expert Jeroen Snel het niet mee eens. De koning en koningin zijn zeker wel zichtbaar, want dat is hun baan, zegt hij. Dus ja, of er nou commentaar is of niet, die zichtbaarheid blijft.

Jeroen Snel
Jeroen SnelRoyalty-expert

"De koning en koningin móeten zichtbaar zijn. Dat is hun baan, zou je kunnen zeggen. Dan is er ook commentaar en kritiek. Willem-Alexander zegt dan ‘Ik heb inmiddels een olifantenhuid. Ik kan ertegen’. Maar ze moeten zichtbaar zijn."

Toch is er ook kritiek op de zichtbaarheid. Volgens kijker Mariëtte uit Bunschoten-Spakenburg ligt dat helemaal niet aan het koninklijk paar. Ze doen genoeg, het wordt alleen niet gezien.

MariëtteBunschoten-Spakenburg

"De koning gaat op werkbezoek, maar dat komt niet in de krant!"

Daar kan royalty-expert Jeroen Snel zich wel in vinden. Hij vergelijkt het met William en Kate, een stel uit de Engelse koninklijke familie. Zij laten zich volgen door een cameraploeg, met vele virale (lees: zichtbare) filmpjes op social media tot gevolg.

Jeroen Snel
Jeroen SnelRoyalty-expert

"Als je bijvoorbeeld kijkt naar Engeland, William en Katherine, hoe zij zich laten volgen door een cameraploeg. (...) Prachtige shots. Dat ging viraal. Dus dat zou mijn advies zijn, zeker weten."

Toch denkt hij ook dat de Koninklijke familie kansen mist. Ze doen echt hun best, zegt hij, maar ze krijgen geen contact met de groepen die ze móeten bereiken.

"De media-aandacht neemt af. Maar de onzichtbaarheid zit met name in het feit dat ze niet de juiste middelen gebruiken. Dan heb ik het over sociale media. Dat is eigenlijk de toekomst om zichtbaar te blijven en om de monarchie levend te houden."

"Ik vind dat hij zijn best doet. Hij heeft een podcast gemaakt. Hij doet echt zijn best. Alleen de groepen die ze zouden moeten bereiken, dat zijn echt de jongeren. Die kijken geen televisie, lezen geen krant, maar hebben wel Instagram en TikTok. (...) Het is eigenlijk desinteresse van de nieuwe generatie. Dat men niet weet wat ze doen, en dat het daardoor niet uitmaakt wat ze doen."

Praat mee

Inloggen bij

Super dat je jouw perspectief wil delen! Log in om je reactie te plaatsen.

Door in te loggen bevestig je dat je de Algemene Voorwaarden en Privacyverklaring van de EO hebt gelezen en begrepen.

Hulp nodig?

Check de veelgestelde vragen.

Dit is de uitzending

Dit is Nederland

Uitzending terugkijken? Dat kan hier:

Dit maakten we ook
Dit is NederlandDit is Nederland

Dit artikel hoort bij het programma

Dit is Nederland

  • Hier & Nu

Deel dit artikel:

Meest gelezen

Lees ook

Neem een koekje.

Jammer! Door je cookie-instellingen kan je dit deel van de site niet zien. Als je meer cookies accepteert, kan je dit deel wel zien.

Toestemmingen aanpassen