
Amsterdam wil fatbikes verbieden, maar mag dat wel? 'Fatbike-ellende moet stoppen'
vandaag · 15:13| Leestijd:4 min
Update: vandaag · 15:13
In dit artikel aan het woord
"Fatbikes zorgen voor gevaarlijke situaties", schrijft de Gemeente Amsterdam. Daarom zetten ze in op een gebiedsverbod voor fatbikes, te beginnen bij het Vondelpark. Maar mag dat eigenlijk wel?
Wat denk jij? Zou jij een fatbike willen?
Dit is de situatie
Gemeente Amsterdam wil af van fatbikes
Het Rijk doet te lang over regels rondom fatbikes, vindt de Gemeente Amsterdam. "De fatbike-ellende moet stoppen", zegt D66-wethouder Melanie van der Horst op Instagram. Ze pleit al drie jaar voor strengere regels rondom fatbikes. De landelijke plannen voor een helmplicht op e-bikes voor kinderen gaan waarschijnlijk pas vanaf 2027 in. Niet snel genoeg, vindt de hoofdstad.
Vooral in gebieden waar kinderen spelen of vrouwen hardlopen, krijgt de Gemeente Amsterdam veel meldingen binnen van overlast door fatbikes. Daarom willen ze - op basis van meldingen van overlast en gevaar - gebieden aanwijzen waar geen fatbikes mogen komen. Te beginnen met het Vondelpark.
Dat zijn niet de enige maatregelen. De Gemeente Amsterdam werkt ook aan een maximumsnelheid van twintig kilometer per uur op het fietspad. Daarnaast verplaatsen vrachtfietsen binnenkort naar de rijbaan.
Dit is de discussie
Is een verbod op fatbikes de oplossing?
Ook andere gemeentes willen graag een verbod op fatbikes. Waar Enschede afgelopen zomer al instemde met een fatbikeverbod in het centrum, wijzen andere gemeentes naar de Tweede Kamer. Daar vallen ze vooral over de definitie van een fatbike: ze willen niet per ongeluk ouderen belemmeren om op hun e-bike naar de supermarkt te fietsen.
Een razend ingewikkeld probleem, vindt hoogleraar algemene rechtswetenschap Jan Brouwer. Je kan niet zo maar een verbod invoeren, vertelt hij bij Dit is de dag (EO).
Jan Brouwer
Hoogleraar algemene rechtswetenschap"De overheid mag niet zomaar ingrijpen in het verkeer. Een gemeente mag die wet wel aanvullen. Dat gebeurt in Amsterdam bijvoorbeeld voor het parkeren van scooters of bij parades. Maar: je mag die wet niet doorstrepen. En het is nu de vraag of dat gebeurt bij een fatbikeverbod."
Ook fatbikeverkoper Armando Muis is kritisch op een verbod. Fatbikes zijn helemaal niet zo gevaarlijk als mensen denken, zegt hij.
Armando Muis
Fatbikeverkoper"We zijn allemaal jong geweest. Jongeren maken evenveel ongelukken op een normale e-bike. Een fatbike is juist veiliger, want dikke banden hebben meer grip. Je staat ook eerder stil. Een fatbike is gewoon een e-bike: dat extra stukje rubber aan het wiel is niet hetgeen wat de overlast veroorzaakt."
Ondanks de bezwaren, vindt wethouder Melanie van der Horst (D66) het "niet heel raar" dat ze probeert fatbikes in Amsterdam te beperken. Ze zijn aan het pionieren, vertelt ze.
Melanie van der Horst
Wethouder D66 Amsterdam"Vier jaar geleden hadden we 25 klachten over fatbikes in Amsterdam, nu zijn dat er ruim 1900. Het is veel effectiever als er landelijke regels komen, maar het duurt te lang. We hebben op deze manier al eerder de bierfiets verbannen en gaan dat weer doen voor de fatbike. Ik kan niets garanderen, maar we doen het natuurlijk niet als we denken dat we geen kans maken."
Hoogleraar Brouwer ziet mogelijkheden, maar vindt een fatbikeverbod wel jammer voor zijn collega's die er graag op rijden.
Jan Brouwer
Hoogleraar algemene rechtswetenschap"Ook collega's van mij rijden op die fatbikes. Ik vind het een gek gezicht, omdat een heel andere populatie hoort bij het beeld van een fatbike. Maar als je er goed gebruik van maakt, zoals meneer Muis zegt, is het aantoonbaar veiliger dan met dunne banden. Dus er zijn allerlei tegengestelde geluiden te horen. Als mevrouw Van der Horst slaagt in het parallel tussen bierfietsen en fatbikes, is er een grote kans dat het standhoudt bij de rechter."
Praat mee Hoe voel jij je na het lezen van dit artikel? En wil je nog iets kwijt?
Gratis inloggen
Super dat je jouw perspectief wil delen! Log in om je reactie te plaatsen.
- Doorgaan met email
- Doorgaan met NPO-account Nog geen account? Registreren gaat op dezelfde manier als inloggen.
Door in te loggen bevestig je dat je de Algemene Voorwaarden en Privacyverklaring van de EO hebt gelezen en begrepen.
Hulp nodig?
Check de veelgestelde vragen.
Meer weten?
Luister naar Dit is de dag
In Dit is de dag (EO) gaat Hans van der Steeg verder over dit onderwerp in gesprek. Beluister de uitzending hieronder als podcast.
De weergave van Spotify vereist jouw toestemming voor social media cookies.
Luister jij liever via een ander kanaal? Klik hier om het gesprek af te spelen op jouw favoriete podcast-app.
Dit maakten we ook
- Nieuwe regels voor fatbike? 'Minimumleeftijd van 14 jaar en helmplicht'
Nieuwe regels voor fatbike? 'Minimumleeftijd van 14 jaar en helmplicht'
- Fatbike-ongelukken nemen explosief toe, vooral onder jonge tieners
Fatbike-ongelukken nemen explosief toe, vooral onder jonge tieners
Dit zijn de makers
Meest gelezen
- Dylan (22) werd psychisch mishandeld en worstelt met eenzaamheid: 'Blijkbaar ben ik een rare'
ChatGPT als therapeut
Dylan (22) werd psychisch mishandeld en worstelt met eenzaamheid: 'Blijkbaar ben ik een rare'
- 'Nederland valt uit': waarom start overheid grote campagne?
Ben jij voorbereid?
'Nederland valt uit': waarom start overheid grote campagne?
Lees ook
- Je kind droppen bij de stadsoppas, terwijl je zelf gaat shoppen: moeten we dat willen?
Even een uurtje me-time
Je kind droppen bij de stadsoppas, terwijl je zelf gaat shoppen: moeten we dat willen?
- Amsterdam wil fatbikes verbieden, maar mag dat wel? 'Fatbike-ellende moet stoppen'
Brede banden
Amsterdam wil fatbikes verbieden, maar mag dat wel? 'Fatbike-ellende moet stoppen'
- Europa wil minimumleeftijd van 16 jaar voor sociale media: 'Oneerlijk voor kinderen'
Likes met leeftijdscheck
Europa wil minimumleeftijd van 16 jaar voor sociale media: 'Oneerlijk voor kinderen'
















