Ga naar inhoud Ga naar menu

Inloggen bij

Jouw perspectief is belangrijk! Als je ingelogd bent kan je reacties plaatsen.

Door in te loggen bevestig je dat je de Algemene Voorwaarden en Privacyverklaring van de EO hebt gelezen en begrepen.

Hulp nodig?

Check de veelgestelde vragen.

Radio, zaklamp en contant geld

Is er kans op een derde wereldoorlog?

Geschreven door Marinka Wagemans en Merel Haisma

22 februari 2024 · 10:03

Update: 30 april 2024 · 13:25

© ANP

In gesprek met

Foto van Rob de Wijk

Rob de Wijk

Hoogleraar internationale betrekkingen

"Je géén zorgen maken om een oorlog is naïef."
Foto van Henk Overbeek

Henk Overbeek

Emeritus hoogleraar internationale betrekkingen

"We staan er niet goed voor."
Foto van Mart de Kruif

Mart de Kruif

Oud-commandant der Landstrijdkrachten

"We weten dat er iets aan staat te komen, maar we benoemen het niet."

In het kort

"De samenleving moet zich voorbereiden op het onverwachte", zei de Nederlandse NAVO-admiraal Rob Bauer. Ook de president van Belarus roept op om "zo goed als mogelijk voorbereid" te zijn. Is die bezorgdheid terecht? En zo ja, wat betekent dit voor Nederland?

Wat denk jij?

Heb jij voorbereidingen getroffen voor als er een oorlog uitbreekt?

Klik hieronder om je antwoord te geven

10%

34%

56%

aantal reacties: 18494

Wil je deze reactie verwijderen?

Dit is de situatie

Komt er een derde wereldoorlog?

De oorlog in Oekraïne met Rusland is inmiddels twee jaar aan de gang. Toen de oorlog begon, schrokken veel mensen in Europa, en dus ook in Nederland. Een oorlog op ons eigen continent! Inmiddels lijkt die eerste schrik weer een beetje weggezakt, maar als het aan de Nederlandse NAVO-admiraal Rob Bauer ligt, is dat onterecht. Volgens hem kan die oorlog het lot van de wereld bepalen en worden we geconfronteerd met de gevaarlijkste wereld die we in tijden hebben gezien. "We gaan van een tijdperk waarin alles planbaar en voorspelbaar was naar een tijdperk waarin alles op elk moment kan gebeuren. Een tijdperk waarin we dus het onverwachte moeten verwachten", zei hij woensdag 17 januari op een NAVO-top in Brussel. 

Dit komt volgens Bauer omdat deze oorlog gaat over "Rusland die bang is voor iets wat veel krachtiger is dan welk fysiek wapen op aarde dan ook: democratie", zo zei hij. "Als mensen in Oekraïne democratische rechten kunnen hebben, dan zullen mensen in Rusland daar binnenkort ook naar verlangen." En dat kan grote gevolgen hebben.

De legertop van Zweden waarschuwde eerder al dat het land zich moet klaarmaken voor oorlog. De autoriteiten wilden hiermee de bevolking paraat maken.

Een onheilspellende boodschap

Ook in het Oosten wordt er gepraat over oorlog. Poetins bondgenoot, de Belarussische president Aleksandr Loekasjenko, noemt de bezorgdheid over een derde wereldoorlog gerechtvaardigd. Hij roept op om "zo goed als mogelijk voorbereid" te zijn op een confrontatie.

Dit is de discussie

Onverwachts of politieke keuze?

Veel Nederlanders maken zich zorgen dat er een derde wereldoorlog komt. En die zorgen nemen flink toe: in 2022 maakte 38% van de Nederlanders zich daar enorm druk om, dit jaar is het alweer 56%. Dat blijkt uit het Nationaal Vrijheidsonderzoek (NVO). Is die angst terecht?

Rob de Wijk, hoogleraar internationale betrekkingen, snapt het volledig dat mensen bang zijn voor een oorlog. Dat zegt hij in Dit is Nederland (EO):

Rob de Wijk

Hoogleraar internationale betrekkingen

“Ik begrijp dat helemaal. Als je kijkt wat er gebeurt in Oekraïne, het feit dat Rusland voortdurend dreigt naar de NAVO, dan is dat logisch. [...] Je géén zorgen maken om een oorlog is naïef. Het hangt er helemaal vanaf hoe die oorlog zich gaat voldoen en hoe die tot uitdrukking komt. Maar dat je een beetje bang bent hiervoor, dat is wel logisch. Ik vrees dat zelf ook, maar ik lig ook weer niet te sidderen in m’n bed. Zo is het nou ook weer niet.”

Dat Nederland ook betrokken wordt bij die oorlog, vermoedt De Wijk niet. Maar áls ze in ons land iets willen bereiken, zal het eerder een vorm van ontregeling zijn:

"Ik denk niet dat ze dan met tanks vanuit Rusland op komen rollen naar Den Haag of Amsterdam. Maar dan zullen ze proberen het land te ontregelen. En hoe kan dat nou beter dan door bijvoorbeeld het internet plat te leggen? Dus daar moet je dan rekening mee houden."

Volgens oud-commandant Mart de Kruif zit er zeker een kern van waarheid in de onheilspellende boodschap van Loekasjenko, maar wordt die boodschap nu anders ontvangen vanwege de oorlogen in Oekraïne en Israël, zegt hij in Dit is de Dag (EO):

© ANP

Mart de Kruif

Oud-commandant der Landstrijdkrachten

"Dit is niet zo nieuw. In een rapport uit 2017 staat al dat we ons moeten voorbereiden op de ‘worst case’ en op veel onzekerheid in deze wereld. Dus het is niet zo nieuw, maar het wordt nu anders ontvangen. (...) We weten dat er iets aan staat te komen, maar we benoemen het niet, en als het er is schrikken we ervan. Dan heb je het gevoel dat alles je overkomt.”

Volgens De Kruif is die onderstroom van angst en onzekerheid al langer aanwezig in de maatschappij. Vooral bij de jeugd, die nooit iets anders kenden dan vrede en vrijheid. De houding van het Westen is daarom anders dan die van Poetin, zegt De Kruif.

“Als we in het Westen iets willen bereiken, beginnen we altijd met politieke en economische middelen. Als het niet anders kan gebruiken we militair vermogen. En terecht. Maar voor Poetin is het gebruik van zijn militaire vermogen om zijn doelen te bereiken een volstrekt legitiem middel. En dat is ontzettend gevaarlijk, want dan begin je altijd in het Westen op achterstand. Dat maakt het onverwacht."

Emeritus hoogleraar Henk Overbeek staat er net iets anders in. Volgens Overbeek is het optreden van Poetin niet onverwacht. Het heeft te maken met politieke keuzes en de geschiedenis van Rusland, zegt Overbeek.

Henk Overbeek

Emeritus hoogleraar

"De overheid heeft sinds de jaren 90 eigenlijk alles op zijn beloop gelaten. We zijn erg met onze neus op de feiten gedrukt tijdens de pandemie. Alle publieke voorzieningen lopen op hun laatste benen, en bij defensie is dat misschien nog wel erger. We staan er niet goed voor.”
“Het optreden van Poetin is allesbehalve onvoorspelbaar. Ook zijn voorgangers hebben aangegeven dat het toetreden van Oekraïne tot de NAVO een rode lijn is, die ze niet zullen accepteren. Onverwacht kan het dus ook niet zijn.”

Beiden zijn het erover eens dat er strategisch iets moet veranderen in Europa. Zowel als het gaat om het industriebeleid, maar ook de mentale weerbaarheid van de bevolking.

© ANP

Mart de Kruif

Oud-commandant der Landstrijdkrachten

“Er moet een mentale weerbaarheid komen in een wereld die wat minder maakbaar is. We moeten heel goed kijken wat de komende tien jaar op ons afkomt. Misschien moeten politici wel zeggen ‘de komende tien jaar gaan niet zo leuk zijn, maar het is wel nodig’. Men verwacht van onze politieke leiders een antwoord.”
“We hebben in het Westen geen strategisch industriebeleid. We zijn niet in staat om snel op te schalen. Daar moeten we over nadenken. Wat kunnen we bijvoorbeeld in Europa produceren op welk tijdstip en wie gaat wat wanneer doen? Dat kan veel efficiënter dan nu. Maar het moet wel gebeuren.”

Wat denk jij?

Maak jij je weleens zorgen om een derde wereldoorlog?

  • ma

    markneher6

    20 januari 2024 · 14:21

    Het nieuws wordt dringender en dringender maar het leidt tot bijna geen reactie vanuit Westerse regeringen. De legers zijn onderbemand, er zijn te weinig financiele middelen beschikbaar voor uitbreiding van militaire capaciteiten en door vergrijzing is er domweg te weinig recruteringsmogelijkheid. De VS zal zich mogelijk, 50% kans, terugtrekken uit de Navoverplichtingen en daarmee de andere lidstaten aan hun lot overlaten. Rusland leert heel snel een oorlog te voeren tegen een sterke tegenstander door de oorlog in Oekraine en de oorlogsindustrie draait inmiddels op volle toeren. Het Westen loopt ernstig achter de feiten aan. De huidige periode lijkt zeer sterk op de jaren tussen de eerste en de tweede wereldoorlog, met het hele grote risico dat West Europa weer wordt overvallen door een gewetenloze vijand. Ja, ik maak me wel eens zorgen...

  • ma

    marionkoning

    9 maart 2024 · 09:15

    Er zal zeer zeker een derde wereldoorlog komen maar dat zal geen oorlog zijn van mensen tegen mensen..... Een derde wereldoorlog zal er één zijn die al tweeduizend jaar geleden is voorzegd, en zijn climax zal bereiken wanneer de allerhoogste macht de strijd aangaat met de wereldbevolking. Deze allerhoogste macht is God . In onze huidige maatschappij wordt er méér gespot met God dan ooit tevoren....ook dàt is voorzegd. We stevenen af op een grote verandering in de menselijke samenleving, zoals nog nooit tevoren geweest is , en ook niet meer zal voor komen. Daarmee zal elke menselijke regering op aarde worden weggevaagd, en vervangen worden door één regering: namelijk een hemelse door God gestuurde regering. Ik wéét dat de meeste mensen hierover lachen en grappen maken....totdat het daadwerkelijk gebeurt. Iedereen die deze in de bijbel opgetekende waarschuwingen serieus neemt en tijdig bescherming zoekt bij God , zal gered worden. Hoe mooi is dàt, te weten dàt het God niet koud laat wat hier op aarde gebeurt, en Zijn hulp en bescherming zal geven aan iedereen die daarom vraagt. Een derde wereldoorlog zal er zeker komen.....doch vanuit een heel ander hoek dan waarvan de meeste mensen het verwachten

  • he

    helmer.gudde

    21 januari 2024 · 07:40

    ja. hoort bij het leven. dieren vechten onderling. mensen vechten onderling. gelukkig hoefde ik me er tot zo'n drie jaar geleden amper zorgen over te maken. Nu is het een vast onderdeel van mijn gedachtestromen. Helaas. Maar het moet, want ik heb lief. En wil dat wat ik lief heb, beschermen. Ik heb hoop en vertrouwen. In de mensheid, maar bovenal in het leven op Aarde en al wat daar uit voorkomt of te gronde gaat.

  • ne

    nell.verhoeven

    13 februari 2024 · 01:30

    Ja ik ben voorbereid, campingstelletjes met gas, een radio op batterijen, lucifers, flink wat drinken, blikfruit en groenten, vlees, , aardappelpuree, lang houdbare producten, medicijnen extra, mensen lachen me uit maar als het zover is mogen ze allemaal gebruik maken van mijn middelen. Mensen zeggen dat er dan toch een nuclaire oorlog komt maar daar geloof ik niet zo in, maar ik wil wel alles wat in mijn macht ligt mijn gezin in leven houden voor zover ik kan

  • ro

    romaidalkadi

    27 januari 2024 · 22:10

    ja, het is eng, ik wordt er zenuwachtig van het laat je denken wat je moet doen in zo n situatie met familie en dieren, en hoe je moet vluchten. hoe moet je het over je hart krijgen om zo veel dierbare achter te laten en jezelf te kunnen vergeven. like het is 1 voor alle en en alle voor 1. ik zou liever samen met al me dierbare en dieren doodgaan dan het alleen te overleven en mezelf vergeven. de politiek moet zich s normaal gedragen plaat van dit kinderachtig gedrag. ze moeten stoppen met zoveel te bemoeien en een kind van tegenwoordig kan niet eens meer kinds zijn. los deze dingen op met respect en volwassen. laat het leven weer leven zijn en niet overleven. geschreven door Mex en Roma ( erg zonde dat wij dit als kinderen moeten zeggen tegen volwassenen )

  • tp

    tpvanherk

    5 februari 2024 · 18:03

    Waarom word er zoveel over oorlog gesproken,ziekelijke kapitalisten, de gemiddelde gewone mens wil dit helemaal niet,ga alles eerlijk verdelen

  • ja

    janvanderkooi

    22 januari 2024 · 21:20

    Ja daar maak ik me zeker zorgen om. Het kan bijna niet uitblijven immers de geschiedenis laat zien dat het zich steeds maar weer herhaald dus een 3e wereldoorlog lijkt bijna onvermijdelijk. De spanningen lopen nu hoog op. De Russen hebben in het verleden de Fransen en Duitsers op bezoek gehad wellicht dat er ook van hun kant enig wantrouwen is. De grote NAVO oefening die nu gepland staat kan olie op het vuur zijn. Een nieuwe dialoog met als uitgangspunt vrede en wederzijds respect om een 3e wereldoorlog te voorkomen lijkt me een gezonder uitgangspunt. Een 3e wereldoorlog zal onze beschaving minimaal 2 a 300 jaar terug zetten en voor miljoenen mensen zal het leven op aarde een ware beproeving worden.

  • si

    simon-angela

    26 februari 2024 · 20:24

    Er wordt angst gezaaid. Poetin heeft duidelijk aangegeven, dat hij alleen oorlog met de navo gaat voeren als wij, de Navo, Rusland gaan aanvallen. Het is niet onze oorlog, wat Rutte in de media zegt. Dus als wij met onze vliegtuigen Oekraine Rusland laten bombarderen hoeven we niet de schuld bij Rusland te leggen. Poetin heeft ons gewaarschuwd.

  • An

    Anoniempje33

    13 februari 2024 · 18:45

    Misschien gebeurt het pas over 100 jaar en maken wij het niet meer mee.

  • th

    the_undertaker17

    13 februari 2024 · 19:35

    Wat ik mij kon herinneren is wat de koning een aantal jaartjes terug zei: "Wat Putin heeft, dat wilt niemand." "We gaan geen Russen haten." Zet je aan het denken, hoop dat dat ook het geval zal zijn dat het uiteindelijk met een sisser afloopt? Ik en velen andere zitten niet te wachten totdat de wereld straks weer in puin ligt. Om wat? Dat je elkaar niet ligt vanwege meningen en manier van leven? Zou het erg jammer vinden na zoveel jaar (80) dat het weer gaat gebeuren!

  • ca

    capoeiraboy22

    17 februari 2024 · 15:33

    We hebben niks geleerd van de eerste en tweede wereldoorlog, daarom zal er een derde wereldoorlog komen, om te begrijpen wat betekent vrede .

  • jo

    joopbockworst

    13 februari 2024 · 17:39

    Zolang Nederland in de Europese-Unie en Navo zit betekent dit inderdaad niets goeds voor ons, Ik maak me alleen geen zorgen omdat er eindelijk een rechts iemand gaat regeren.

  • te

    tess.steenkamp

    30 maart 2024 · 21:34

    Ja, maar ik weet dat putin zei alleen als de navo mij aanvalt. Dus er is niks aan de hand zolang wij niet aanvallen. Maar er komt zeker een 3e wereldoorlog met iemand die zoveel macht bezit dat als hij komt de mensen zullen roepen bergen val op mij!! En heuvels sta voor mij. Ik heb het natuurlijk over God🫶 maar zolang wij geloven met heel ons hart en ziel, ons laten dopen en de zonde de rug toekeren zullen wij overleven. Want God staat dan aan onze kant.🫶🫶

  • de

    destenylol786

    1 maart 2024 · 21:48

    Ja zeker maak ik me nu zorgen mijn dochtertje die word 31 maart 2 en ik wil haar alle liefde geven die ik heb en alle geluk wensen die ze maar kan krijgen dus ik ben echt zoo bang voor de oorlog stel dat het gebeurd wat moet ik dan doen met m’n dochtertje😭😭

  • wi

    wilma.springer38

    3 april 2024 · 18:58

    Zeg nooit nooit het gebeurt gewoon het blijft nooit lang weg. Dat zij mij oma al ,want die heeft ze allebij meegemaakt,dus houdt je hart maar vast

  • br

    brinktekst

    27 maart 2024 · 18:07

    Wat de toekomst ons aardbewoners zal brengen, zal ik alle mensen van deze aarde van tevoren vertellen. Verwarde, zelfs zeer verdorven menselijke hersenen zijn totaal verslaafd aan materialisme. Daarom gaan ze over lijken. Door al het kwaad dat zij hebben opgenomen, werken zij aan de vernietiging van mensenlevens om alleen maar te genieten, om de zucht naar winst, om te genieten van het materiële. Daarvoor zwepen zij hun medemensen op, die dan de strijd voor hen moeten strijden. Oorlog - alles is er op voorbereid om: "Als je niet bereid bent, dan zal ik geweld gebruiken." Ze geven er niet om dat mensen hun leven verliezen. Ze doen telkens weer beloften aan het volk: "Als wij overwinnen dan zullen we ons doel bereiken." Er worden gouden bergen voorgespiegeld en de slechtheid van de tegenstander wordt breed uitgemeten. Ze genieten van de macht om anderen voor hun karretje te spannen. Ze trachten alles wat goddelijk is, uit het leven te wissen en stellen zich boven God. Maar één ding kan ik nu al zeggen: deze mensen zullen niet slagen in hun plan, ze - vernietigen - zichzelf.Vrij naar Bruno Grüning

  • be

    berry-susanne

    29 februari 2024 · 13:22

    Nee maak me geen zorgen..ik wist dit 12 jaar geleden al..en heb me zeer goed voorbereid...voorbereiden is niet alleen zaklamp radio geld...daar begint het mee..wil je kans maken..heb je military uitrusting..nodig. dat petekend nacht kijker voor op n helm..zoo dat jij kunt zien wanneer n andere dat niet kan..kruisboog met let..om te jagen voor eten ..ook dat zal op n dag nodig zijn ..kamovlerende kleding..kapmes kogel vrij vesten voor t hele gezin..mensen zullen je eten of waarden willen pakken..ook daar moet je op voorbereiden..water tabletten..blikken soep. of andere houdbaare producten.duss voorbereiden is op zijn minst.. DIT.. BASIS. .nacht kijkers voor op n helm..radio. ..zaklamp..geldt..kogel vrijevesten..military compleet pak..zoo dat als je licht niemand je zien kan..maquette om in t bos snel taken mee weg te haken.. voor schuilplek.gasmaskers.heb je dit niet maak je helemaal geen kans..en zul je gevangen worden genomen tijdens je vlucht..groetjes

  • me

    melaoe

    19 april 2024 · 06:59

    Wat ik denk is; zoals de wereld nu eruit ziet en alles wat gaande is: 2033 is het zover!!!!!!! DEERDE WERELD OORLOG ZAL BEGINNEN!!!!!

  • l.

    l.van.breeden

    4 april 2024 · 16:54

    De jaren 80 waren ook spannend maar toen was er niet zoveel media aandacht als nu het geval is . Wanneer er een kernoorlog uitbreekt hoeft niemand zich voor te bereiden , dan is namelijk alles weggevaagd . Bij een conventionele oorlog kunnen we ons inderdaad voor een gedeelte voorbereiden in de vorm van de bekende nood [ overleving ] pakketten . Laten we hopen dat de wereldleiders er met elkaar uitkomen en dat er geen oorlog nodig is .

  • si

    silkeandries

    17 april 2024 · 16:36

    In het begin was ik heel bang maar ik heb me er wel min of meer af kunnen zetten. Want stel dat het dan waar is dan heb ik wel niet meer kunnen genieten van de dingen. Ik hoop echt dat het stopt, natuurlijk wil ik Poetin niet dood ofzo dat gun je niemand. Maar gewoon dat het ophoudt. De mens is echt heel wreed soms, ik kan het soms zelf niet eens geloven wat sommige mensen doen...

  • jo

    joostvg74

    15 april 2024 · 10:27

    Als er een derde wereldoorlog komt is het de laatste en daarom zal hij er niet komen. Onze economieën overschrijden de landsgrenzen en de digitale wereld heeft geen grenzen. We zijn met elkaar verbonden of we het willen of niet. Volgens mij zijn de grotere concerns inmiddels hard op weg machtiger te worden dan de regeringen van de landen waarin ze gevestigd zijn en persoonlijk lijkt me dit een grotere dreiging voor ons welzijn.

  • jo

    jogatso

    25 april 2024 · 14:45

    Mijn grootouders bouwden hun gezinnen in de eerste wereld oorlog, maar Nederland was toen niet direct betrokken bij het conflict. Wel hadden ze te maken met vluchtelingenstroom en beperkingen in goederen en reizen. Mijn ouders waren jong-volwassenen in de tweede wereldoorlog, en hadden te maken met de bezetting, onderdrukking en deportatie van familieleden naar werk- en concentratiekampen. Ik groeide op met het besef dat vrijheid een kwetsbaar en kostbaar goed is wat met geloof, hoop, liefde en hard werk beschermd moet worden. Ik ben bang dat de derde wereldoorlog inmiddels al begonnen is. Werelwijd zijn er nu conflicten waarbij steeds enkele grootmachten direct of indirect betrokken zijn. Dat het conflict zich nog niet in West-Europa afspeelt, wil niet zeggen dat het niet al realiteit is. De internationale overheden hebben genoeg overleg op de achtergrond, ze zullen echt niet alles publiceren om de tegenstanders niet wijzer te maken en de bevolking niet in paniek te brengen. Het leven gaat gewoon verder, ook in oorlogstijd. Enkel achteraf is het mogelijk om het grotere beeld te zien, wanneer we vanuit de ruines en brokstukken van de maatschappij een nieuwe samenleving moeten opbouwen.

  • da

    dannygehem346

    21 april 2024 · 10:27

    We moeten ons voorbereiden op veranderingen in deze wereld die anders zijn dan de huidige situatie of van vroeger. Laat ik het zo zeggen de ene mens kan met de nieuwe veranderingen omgaan de andere vindt het wennen of vindt dat het bekende van het leven van vroeger weggaat. Wat ik namelijk zie is dat er een wereldverandering gaat komen en dat er een andere wereld komt en ik heb het gevoel 2026 of later. Wat betreft over de oorlogen Het valt me wel op dat er andere veranderingen plaatsvinden in deze wereld dat er nieuwe ontwikkelingen zijn. Laat ik het zo zeggen Rusland heeft een hele andere mening een andere geloof dan alle andere landen. En dit is bij Donald Trump ook zo hij is ook iemand die heel anders is. En dit betekent uiteindelijk een wereldverandering op langer termijn. Nu lijkt het nog kleine stappen maar de grote stappen de grotere verandering dat gaat naar komen. Ik kan het ook wel zeggen je hebt mening van andere mensen dit kan bijvoorbeeld in de politiek zijn en dat is iets die andere mening iemand die er anders in staat dat gaat meer toe nemen. Wij als mensen of in ieder geval mensen op deze aarde moeten zich voorbereiden op een andere realiteit op een verandering. Nee ik heb het niet over de politiek maar ik heb het over de bevolking zelf ook. En het is ook zo of het nou Rusland IS of Nederland of welk land dan ook Het is niet makkelijk om in de politiek te werken. Het kan vermoeiend of uitdagend of ingewikkeld zijn. Kijk me naar Het kabinet in Nederland dat verandert ook en dat laat zien dat situaties in deze wereld voortdurend veranderen. Ik zie het bij de mensen bij de overheid zelf situaties in deze wereld veranderen gewoon en ik zie dat aan een signalen die de mensen uitstralen. Soms is het uitdagend en niet gemakkelijk om bijvoorbeeld als functie te werken breng je het land bijvoorbeeld bestuurd of wat dan ook in zo'n soort functie.

  • ma

    mashairacarty

    3 mei 2024 · 08:29

    Ik denk als kind zijnde dat je voorbereid op Alles moet zijn want als de derde wereldoorlog er komt en je hebt niks om weg tegaan dan kan je geen kant meer op ik denk dat de kans dat de derde wereldoorlog gebeurt 50% is want er is nog niets echt duidelijk op dit moment

Wil je deze reactie verwijderen?

Luister onze podcast

Meer weten over dit onderwerp? Luister hieronder naar de podcast van Dit is de Dag (EO), waarin presentator Joram Kaat in gesprek gaat met oud-commandant Mart de Kruif en emeritus hoogleraar Henk Overbeek. 

De weergave van Spotify vereist jouw toestemming voor social media cookies.

Toestemmingen aanpassen

Meer van DIT

Dit maakten we ook:

Bekijken

Moet koning Willem-Alexander ook belasting gaan betalen?

Bekijken

Moet Nederland luchtaanvallen op Houthi's in Jemen wel steunen?

WhatsApp

Iets toevoegen?

Een onderwerp tippen?

app direct de redactie

Onze reacties


Heb jij voorbereidingen getroffen voor als er een oorlog uitbreekt?

Klik hieronder om je antwoord te geven

10%

34%

56%

aantal reacties: 18494

Wil je deze reactie verwijderen?


Maak jij je weleens zorgen om een derde wereldoorlog?

  • ma

    markneher6

    20 januari 2024 · 14:21

    Het nieuws wordt dringender en dringender maar het leidt tot bijna geen reactie vanuit Westerse regeringen. De legers zijn onderbemand, er zijn te weinig financiele middelen beschikbaar voor uitbreiding van militaire capaciteiten en door vergrijzing is er domweg te weinig recruteringsmogelijkheid. De VS zal zich mogelijk, 50% kans, terugtrekken uit de Navoverplichtingen en daarmee de andere lidstaten aan hun lot overlaten. Rusland leert heel snel een oorlog te voeren tegen een sterke tegenstander door de oorlog in Oekraine en de oorlogsindustrie draait inmiddels op volle toeren. Het Westen loopt ernstig achter de feiten aan. De huidige periode lijkt zeer sterk op de jaren tussen de eerste en de tweede wereldoorlog, met het hele grote risico dat West Europa weer wordt overvallen door een gewetenloze vijand. Ja, ik maak me wel eens zorgen...

  • ma

    marionkoning

    9 maart 2024 · 09:15

    Er zal zeer zeker een derde wereldoorlog komen maar dat zal geen oorlog zijn van mensen tegen mensen..... Een derde wereldoorlog zal er één zijn die al tweeduizend jaar geleden is voorzegd, en zijn climax zal bereiken wanneer de allerhoogste macht de strijd aangaat met de wereldbevolking. Deze allerhoogste macht is God . In onze huidige maatschappij wordt er méér gespot met God dan ooit tevoren....ook dàt is voorzegd. We stevenen af op een grote verandering in de menselijke samenleving, zoals nog nooit tevoren geweest is , en ook niet meer zal voor komen. Daarmee zal elke menselijke regering op aarde worden weggevaagd, en vervangen worden door één regering: namelijk een hemelse door God gestuurde regering. Ik wéét dat de meeste mensen hierover lachen en grappen maken....totdat het daadwerkelijk gebeurt. Iedereen die deze in de bijbel opgetekende waarschuwingen serieus neemt en tijdig bescherming zoekt bij God , zal gered worden. Hoe mooi is dàt, te weten dàt het God niet koud laat wat hier op aarde gebeurt, en Zijn hulp en bescherming zal geven aan iedereen die daarom vraagt. Een derde wereldoorlog zal er zeker komen.....doch vanuit een heel ander hoek dan waarvan de meeste mensen het verwachten

  • he

    helmer.gudde

    21 januari 2024 · 07:40

    ja. hoort bij het leven. dieren vechten onderling. mensen vechten onderling. gelukkig hoefde ik me er tot zo'n drie jaar geleden amper zorgen over te maken. Nu is het een vast onderdeel van mijn gedachtestromen. Helaas. Maar het moet, want ik heb lief. En wil dat wat ik lief heb, beschermen. Ik heb hoop en vertrouwen. In de mensheid, maar bovenal in het leven op Aarde en al wat daar uit voorkomt of te gronde gaat.

  • ne

    nell.verhoeven

    13 februari 2024 · 01:30

    Ja ik ben voorbereid, campingstelletjes met gas, een radio op batterijen, lucifers, flink wat drinken, blikfruit en groenten, vlees, , aardappelpuree, lang houdbare producten, medicijnen extra, mensen lachen me uit maar als het zover is mogen ze allemaal gebruik maken van mijn middelen. Mensen zeggen dat er dan toch een nuclaire oorlog komt maar daar geloof ik niet zo in, maar ik wil wel alles wat in mijn macht ligt mijn gezin in leven houden voor zover ik kan

  • ro

    romaidalkadi

    27 januari 2024 · 22:10

    ja, het is eng, ik wordt er zenuwachtig van het laat je denken wat je moet doen in zo n situatie met familie en dieren, en hoe je moet vluchten. hoe moet je het over je hart krijgen om zo veel dierbare achter te laten en jezelf te kunnen vergeven. like het is 1 voor alle en en alle voor 1. ik zou liever samen met al me dierbare en dieren doodgaan dan het alleen te overleven en mezelf vergeven. de politiek moet zich s normaal gedragen plaat van dit kinderachtig gedrag. ze moeten stoppen met zoveel te bemoeien en een kind van tegenwoordig kan niet eens meer kinds zijn. los deze dingen op met respect en volwassen. laat het leven weer leven zijn en niet overleven. geschreven door Mex en Roma ( erg zonde dat wij dit als kinderen moeten zeggen tegen volwassenen )

  • tp

    tpvanherk

    5 februari 2024 · 18:03

    Waarom word er zoveel over oorlog gesproken,ziekelijke kapitalisten, de gemiddelde gewone mens wil dit helemaal niet,ga alles eerlijk verdelen

  • ja

    janvanderkooi

    22 januari 2024 · 21:20

    Ja daar maak ik me zeker zorgen om. Het kan bijna niet uitblijven immers de geschiedenis laat zien dat het zich steeds maar weer herhaald dus een 3e wereldoorlog lijkt bijna onvermijdelijk. De spanningen lopen nu hoog op. De Russen hebben in het verleden de Fransen en Duitsers op bezoek gehad wellicht dat er ook van hun kant enig wantrouwen is. De grote NAVO oefening die nu gepland staat kan olie op het vuur zijn. Een nieuwe dialoog met als uitgangspunt vrede en wederzijds respect om een 3e wereldoorlog te voorkomen lijkt me een gezonder uitgangspunt. Een 3e wereldoorlog zal onze beschaving minimaal 2 a 300 jaar terug zetten en voor miljoenen mensen zal het leven op aarde een ware beproeving worden.

  • si

    simon-angela

    26 februari 2024 · 20:24

    Er wordt angst gezaaid. Poetin heeft duidelijk aangegeven, dat hij alleen oorlog met de navo gaat voeren als wij, de Navo, Rusland gaan aanvallen. Het is niet onze oorlog, wat Rutte in de media zegt. Dus als wij met onze vliegtuigen Oekraine Rusland laten bombarderen hoeven we niet de schuld bij Rusland te leggen. Poetin heeft ons gewaarschuwd.

  • An

    Anoniempje33

    13 februari 2024 · 18:45

    Misschien gebeurt het pas over 100 jaar en maken wij het niet meer mee.

  • th

    the_undertaker17

    13 februari 2024 · 19:35

    Wat ik mij kon herinneren is wat de koning een aantal jaartjes terug zei: "Wat Putin heeft, dat wilt niemand." "We gaan geen Russen haten." Zet je aan het denken, hoop dat dat ook het geval zal zijn dat het uiteindelijk met een sisser afloopt? Ik en velen andere zitten niet te wachten totdat de wereld straks weer in puin ligt. Om wat? Dat je elkaar niet ligt vanwege meningen en manier van leven? Zou het erg jammer vinden na zoveel jaar (80) dat het weer gaat gebeuren!

  • ca

    capoeiraboy22

    17 februari 2024 · 15:33

    We hebben niks geleerd van de eerste en tweede wereldoorlog, daarom zal er een derde wereldoorlog komen, om te begrijpen wat betekent vrede .

  • jo

    joopbockworst

    13 februari 2024 · 17:39

    Zolang Nederland in de Europese-Unie en Navo zit betekent dit inderdaad niets goeds voor ons, Ik maak me alleen geen zorgen omdat er eindelijk een rechts iemand gaat regeren.

  • te

    tess.steenkamp

    30 maart 2024 · 21:34

    Ja, maar ik weet dat putin zei alleen als de navo mij aanvalt. Dus er is niks aan de hand zolang wij niet aanvallen. Maar er komt zeker een 3e wereldoorlog met iemand die zoveel macht bezit dat als hij komt de mensen zullen roepen bergen val op mij!! En heuvels sta voor mij. Ik heb het natuurlijk over God🫶 maar zolang wij geloven met heel ons hart en ziel, ons laten dopen en de zonde de rug toekeren zullen wij overleven. Want God staat dan aan onze kant.🫶🫶

  • de

    destenylol786

    1 maart 2024 · 21:48

    Ja zeker maak ik me nu zorgen mijn dochtertje die word 31 maart 2 en ik wil haar alle liefde geven die ik heb en alle geluk wensen die ze maar kan krijgen dus ik ben echt zoo bang voor de oorlog stel dat het gebeurd wat moet ik dan doen met m’n dochtertje😭😭

  • wi

    wilma.springer38

    3 april 2024 · 18:58

    Zeg nooit nooit het gebeurt gewoon het blijft nooit lang weg. Dat zij mij oma al ,want die heeft ze allebij meegemaakt,dus houdt je hart maar vast

  • br

    brinktekst

    27 maart 2024 · 18:07

    Wat de toekomst ons aardbewoners zal brengen, zal ik alle mensen van deze aarde van tevoren vertellen. Verwarde, zelfs zeer verdorven menselijke hersenen zijn totaal verslaafd aan materialisme. Daarom gaan ze over lijken. Door al het kwaad dat zij hebben opgenomen, werken zij aan de vernietiging van mensenlevens om alleen maar te genieten, om de zucht naar winst, om te genieten van het materiële. Daarvoor zwepen zij hun medemensen op, die dan de strijd voor hen moeten strijden. Oorlog - alles is er op voorbereid om: "Als je niet bereid bent, dan zal ik geweld gebruiken." Ze geven er niet om dat mensen hun leven verliezen. Ze doen telkens weer beloften aan het volk: "Als wij overwinnen dan zullen we ons doel bereiken." Er worden gouden bergen voorgespiegeld en de slechtheid van de tegenstander wordt breed uitgemeten. Ze genieten van de macht om anderen voor hun karretje te spannen. Ze trachten alles wat goddelijk is, uit het leven te wissen en stellen zich boven God. Maar één ding kan ik nu al zeggen: deze mensen zullen niet slagen in hun plan, ze - vernietigen - zichzelf.Vrij naar Bruno Grüning

  • be

    berry-susanne

    29 februari 2024 · 13:22

    Nee maak me geen zorgen..ik wist dit 12 jaar geleden al..en heb me zeer goed voorbereid...voorbereiden is niet alleen zaklamp radio geld...daar begint het mee..wil je kans maken..heb je military uitrusting..nodig. dat petekend nacht kijker voor op n helm..zoo dat jij kunt zien wanneer n andere dat niet kan..kruisboog met let..om te jagen voor eten ..ook dat zal op n dag nodig zijn ..kamovlerende kleding..kapmes kogel vrij vesten voor t hele gezin..mensen zullen je eten of waarden willen pakken..ook daar moet je op voorbereiden..water tabletten..blikken soep. of andere houdbaare producten.duss voorbereiden is op zijn minst.. DIT.. BASIS. .nacht kijkers voor op n helm..radio. ..zaklamp..geldt..kogel vrijevesten..military compleet pak..zoo dat als je licht niemand je zien kan..maquette om in t bos snel taken mee weg te haken.. voor schuilplek.gasmaskers.heb je dit niet maak je helemaal geen kans..en zul je gevangen worden genomen tijdens je vlucht..groetjes

  • me

    melaoe

    19 april 2024 · 06:59

    Wat ik denk is; zoals de wereld nu eruit ziet en alles wat gaande is: 2033 is het zover!!!!!!! DEERDE WERELD OORLOG ZAL BEGINNEN!!!!!

  • l.

    l.van.breeden

    4 april 2024 · 16:54

    De jaren 80 waren ook spannend maar toen was er niet zoveel media aandacht als nu het geval is . Wanneer er een kernoorlog uitbreekt hoeft niemand zich voor te bereiden , dan is namelijk alles weggevaagd . Bij een conventionele oorlog kunnen we ons inderdaad voor een gedeelte voorbereiden in de vorm van de bekende nood [ overleving ] pakketten . Laten we hopen dat de wereldleiders er met elkaar uitkomen en dat er geen oorlog nodig is .

  • si

    silkeandries

    17 april 2024 · 16:36

    In het begin was ik heel bang maar ik heb me er wel min of meer af kunnen zetten. Want stel dat het dan waar is dan heb ik wel niet meer kunnen genieten van de dingen. Ik hoop echt dat het stopt, natuurlijk wil ik Poetin niet dood ofzo dat gun je niemand. Maar gewoon dat het ophoudt. De mens is echt heel wreed soms, ik kan het soms zelf niet eens geloven wat sommige mensen doen...

  • jo

    joostvg74

    15 april 2024 · 10:27

    Als er een derde wereldoorlog komt is het de laatste en daarom zal hij er niet komen. Onze economieën overschrijden de landsgrenzen en de digitale wereld heeft geen grenzen. We zijn met elkaar verbonden of we het willen of niet. Volgens mij zijn de grotere concerns inmiddels hard op weg machtiger te worden dan de regeringen van de landen waarin ze gevestigd zijn en persoonlijk lijkt me dit een grotere dreiging voor ons welzijn.

  • jo

    jogatso

    25 april 2024 · 14:45

    Mijn grootouders bouwden hun gezinnen in de eerste wereld oorlog, maar Nederland was toen niet direct betrokken bij het conflict. Wel hadden ze te maken met vluchtelingenstroom en beperkingen in goederen en reizen. Mijn ouders waren jong-volwassenen in de tweede wereldoorlog, en hadden te maken met de bezetting, onderdrukking en deportatie van familieleden naar werk- en concentratiekampen. Ik groeide op met het besef dat vrijheid een kwetsbaar en kostbaar goed is wat met geloof, hoop, liefde en hard werk beschermd moet worden. Ik ben bang dat de derde wereldoorlog inmiddels al begonnen is. Werelwijd zijn er nu conflicten waarbij steeds enkele grootmachten direct of indirect betrokken zijn. Dat het conflict zich nog niet in West-Europa afspeelt, wil niet zeggen dat het niet al realiteit is. De internationale overheden hebben genoeg overleg op de achtergrond, ze zullen echt niet alles publiceren om de tegenstanders niet wijzer te maken en de bevolking niet in paniek te brengen. Het leven gaat gewoon verder, ook in oorlogstijd. Enkel achteraf is het mogelijk om het grotere beeld te zien, wanneer we vanuit de ruines en brokstukken van de maatschappij een nieuwe samenleving moeten opbouwen.

  • da

    dannygehem346

    21 april 2024 · 10:27

    We moeten ons voorbereiden op veranderingen in deze wereld die anders zijn dan de huidige situatie of van vroeger. Laat ik het zo zeggen de ene mens kan met de nieuwe veranderingen omgaan de andere vindt het wennen of vindt dat het bekende van het leven van vroeger weggaat. Wat ik namelijk zie is dat er een wereldverandering gaat komen en dat er een andere wereld komt en ik heb het gevoel 2026 of later. Wat betreft over de oorlogen Het valt me wel op dat er andere veranderingen plaatsvinden in deze wereld dat er nieuwe ontwikkelingen zijn. Laat ik het zo zeggen Rusland heeft een hele andere mening een andere geloof dan alle andere landen. En dit is bij Donald Trump ook zo hij is ook iemand die heel anders is. En dit betekent uiteindelijk een wereldverandering op langer termijn. Nu lijkt het nog kleine stappen maar de grote stappen de grotere verandering dat gaat naar komen. Ik kan het ook wel zeggen je hebt mening van andere mensen dit kan bijvoorbeeld in de politiek zijn en dat is iets die andere mening iemand die er anders in staat dat gaat meer toe nemen. Wij als mensen of in ieder geval mensen op deze aarde moeten zich voorbereiden op een andere realiteit op een verandering. Nee ik heb het niet over de politiek maar ik heb het over de bevolking zelf ook. En het is ook zo of het nou Rusland IS of Nederland of welk land dan ook Het is niet makkelijk om in de politiek te werken. Het kan vermoeiend of uitdagend of ingewikkeld zijn. Kijk me naar Het kabinet in Nederland dat verandert ook en dat laat zien dat situaties in deze wereld voortdurend veranderen. Ik zie het bij de mensen bij de overheid zelf situaties in deze wereld veranderen gewoon en ik zie dat aan een signalen die de mensen uitstralen. Soms is het uitdagend en niet gemakkelijk om bijvoorbeeld als functie te werken breng je het land bijvoorbeeld bestuurd of wat dan ook in zo'n soort functie.

  • ma

    mashairacarty

    3 mei 2024 · 08:29

    Ik denk als kind zijnde dat je voorbereid op Alles moet zijn want als de derde wereldoorlog er komt en je hebt niks om weg tegaan dan kan je geen kant meer op ik denk dat de kans dat de derde wereldoorlog gebeurt 50% is want er is nog niets echt duidelijk op dit moment

Wil je deze reactie verwijderen?

Inloggen bij

Super dat je jouw perspectief wil delen! Log in om je reactie te plaatsen.

Door in te loggen bevestig je dat je de Algemene Voorwaarden en Privacyverklaring van de EO hebt gelezen en begrepen.

Hulp nodig?

Check de veelgestelde vragen.