Waarom je in Nederland meer betaalt voor boodschappen dan in Duitsland en Frankrijk
28 november 2023 · 16:32| Leestijd: 3 min
Update: 8 augustus 2024 · 15:39
In dit artikel aan het woord
"A-merkfabrikanten denken: in Nederland hoeven we niet zoveel korting te geven. Dus dan krijg je veel hogere prijzen."
"Nederland is natuurlijk ook wel een enorm actieland. Het prijsniveau is hierdoor hoger dan in de landen om ons heen."
In het kort
We betalen als Nederlanders onnodig meer voor onze boodschappen dan andere Europeanen. Dat blijkt uit onderzoek van de overheid. Hoe zit dit precies?
Wat denk jij?
Kies jij voor A-merken in de supermarkt?
Aantal reacties: 0
Boodschappen steeds duurder
Producten als ketchup, shampoo, chocopasta en cola zijn in Duitsland een stuk goedkoper. En ook in Frankrijk hebben veel producten een lagere prijs dan in Nederland.
Dit viel ook verschillende organisaties in Nederland op, waaronder de Nationale Winkelraad van MKB-Nederland. De Raad deed een oproep aan het kabinet om hier onderzoek naar te doen. En zo geschiedde.
Uitkomsten onderzoek
Uit het onderzoek van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat blijkt dat 1 op de 25 producten hier duurder is dan in het buitenland. Dat komt doordat winkels hun voorraden niet mogen inkopen in andere landen uit de Europese Unie. Winkels en consumenten betalen hierdoor dus onnodig meer.
Veel grote inkopers gaven bij de onderzoekers aan dat ze bij het inkopen in een goedkoper EU-land werden doorverwezen naar de Nederlandse vestiging van een leverancier of dat ze zelfs werden geweigerd. Jumbo, Albert Heijn en andere grote supermarkten blijken vooral geen A-merken te kunnen inkopen in andere Europese landen.
Dit is de discussieWaarom zijn onze boodschappen duurder dan bij de Europese buren?
We betalen dus meer voor onze boodschappen dan Duitsers en Fransen, dat is best oneerlijk. Waar komen die prijsverschillen vandaan?
Online-supermarkt Picnic koopt zijn producten in drie landen in: Nederland, Duitsland en Frankrijk. Maar in ieder land ziet Picnic totaal verschillende inkoopprijzen, zegt de CEO van Picnic, Michiel Muller, in Dit is de Dag (EO).
"Het gaat echt niet om een paar cent verschil, maar echt om grote verschillen. Je hebt producten die vijftig cent per product duurder zijn. Dit zijn de A-merken. Dat zijn producten die mensen graag willen hebben. Als je kijkt naar je eigen huishouden, je eigen budget, dan gaat het natuurlijk heel hard."
"Duitsland is een grote markt met hele grote spelers die lage prijzen kunnen onderhandelen bij de A-merkfabrikanten. Nederland is een kleiner land, dus dan denken deze A-merkfabrikanten dat ze in Nederland niet zoveel korting hoeven te geven. Op die manier krijg je veel hogere prijzen. En dat is oneerlijk, omdat de fabrikanten wel gebruik maken van de vrije Europese markt, maar de Europese consumenten daar dus niet van profiteren."
Een andere reden waarom de Nederlandse boodschappen zoveel duurder zijn, heeft volgens Muller te maken met de strenge Nederlandse regels voor de etiketten op de producten.
"De eisen in Nederland zijn strenger dan in de rest van Europa. Op een etiket moet in het Nederlands staan wat erin zit. Wij hebben met onze actie 'Op reis voor de laagste prijs', Duitse producten naar Nederland toe gereden met een eigen vrachtwagen. Maar die mag je dan niet in Nederland verkopen, omdat er geen Nederlands op het etiket staat, wat natuurlijk echt een idiotie is."
Retaildeskundige bij de ING, Dirk Mulder, is het eens met Muller dat de regelgeving in Nederland strenger is dan in de landen om ons heen. Maar hij is het niet eens met zijn standpunt over de etiketten. Een QR-code die je kan scannen, zoals Picnic voorstelt, lijkt hem niet voldoende.
"Ik vind wel dat er een Nederlands etiket op moet staan. Op die manier kunnen consumenten lezen wat erin zit. En ja, een QR-code, het blijkt iedere keer dat er toch een deel van de consumenten is die daar niet mee om kan gaan."
Dat de prijzen in de Nederlandse supermarkten hoger liggen dan in andere Europese landen, heeft onder andere te maken met de inflatie die harder doorwerkt in Nederland, zegt Mulder. En daarnaast ziet hij nog een andere oorzaak:
"Nederland is natuurlijk ook wel een enorm actieland. Twee halen, één betalen, tweede artikel voor een kwart van de prijs, hamsteren, noem maar op. Daar zijn we erg gevoelig voor. En daarmee zie je dat daardoor het prijsniveau ook hoger is dan in de landen om ons heen."
Picnic-baas Muller is blij met de uitkomsten van het onderzoek van het ministerie en hoopt dat er snel iets aan gedaan wordt.
"Drie jaar geleden heeft de Europese Commissie vastgesteld dat de Europese consumenten veertien miljard te veel betalen vanwege dit soort inkoopmuren. Langzamerhand komt er eens beweging in. En dit rapport wijst gewoon aan: er is geen reden voor, er is geen verklaring voor. Dus dit is een spel dat moet stoppen."
Praat mee
Bezuinig jij op je boodschappen? En zo ja, hoe?
Luister podcast Geld of je Leven
In de podcast Geld of je Leven (EO) hoor je meer over het waarom van onze dure boodschappen.
De weergave van Spotify vereist jouw toestemming voor social media cookies.