Inloggen bij

Praat je mee? Als je bent ingelogd, kun je reacties plaatsen en gesprekken volgen.

Door in te loggen bevestig je dat je de Algemene Voorwaarden en Privacyverklaring van de EO hebt gelezen en begrepen.

Hulp nodig?

Check de veelgestelde vragen.

Een fatbike op de grond na een zwaar ongeluk.
© ANP

Bijna 100 fatbikers op spoedeisende hulp in een week, maar fat­bi­ke­ma­kers schrikken niet van cijfers

30 oktober 2024 · 15:51| Leestijd: 4 min

Update: 1 november 2024 · 11:52

In het kort

Bijna honderd mensen die op een fatbike zaten zijn in één week op de spoedeisende hulp beland. Volgens de directeur van VeiligheidNL, Martijntje Bakker, laat dit zien dat de problemen met fatbikes groter zijn dan verwacht. Maar fatbikemakers zeggen dat zij niet geschrokken zijn van de cijfers. "Uit het onderzoek blijkt dat 7% van de slachtoffers van fietsongevallen op een fatbike reed. Dat is ongeveer in verhouding met hoe de fietsmarkt verdeeld is, dus zo vreemd is dat niet", zegt Niels Willems van het Convenant Veilige Fatbikes.

Wat denk jij?

Heb jij weleens op een fatbike gereden?

"De uitkomsten onderstrepen de noodzaak voor maatregelen om deze negatieve trend te keren", zegt Bakker. VeiligheidNL deed het onderzoek en pleit voor een minimumleeftijd van 16 jaar voor alle elektrische fietsen. Een Tweede Kamermeerderheid steunde eerder een motie voor een minimumleeftijd van 14 jaar en een helmplicht voor fatbikes.

Bakker verwacht op basis van deze cijfers dat er jaarlijks 5000 fatbike-berijders op de spoedeisende hulp belanden. "Dat vind ik veel."

Meer cijfers uit het onderzoek

82 spoedeisende hulp-afdelingen in Nederland registreerden begin oktober een week lang het aantal fietsongevallen, in samenwerking met VeiligheidNL. Ook verzamelden de afdelingen informatie over de leeftijd van de slachtoffers, of ze een helm droegen en hoe ernstig het letsel was. In die week telden de ziekenhuizen in totaal 1291 slachtoffers. 96 fatbikers, 480 mensen op andere e-bikes en 715 slachtoffers die op een fiets zaten zonder trapondersteuning belandden in die week op een van de SEH-afdelingen. Eerdere cijfers van VeiligheidNL wezen nog uit dat van april tot en met juni 115 gewonden na een ongeval met een fatbike op de SEH belandden. Dat was een steekproef bij een kleiner aantal SEH-afdelingen.

Fatbikers die na een ongeval op de spoedeisende hulp terechtkwamen, moesten relatief vaker in het ziekenhuis worden opgenomen voor verdere behandeling. Bij e-bikers en andere fietsers ging het om 16% en 13%, tegenover 22% van de fatbikers. Het aantal ongevallen met elektrische fietsen waarbij iemand onder de 16 jaar naar de spoedeisende hulp moest (86) overtreft het aantal ongevallen met andere fietsen (77).

'Impact aanrijding vergelijkbaar met scooterongeluk'

"Veel verwondingen zijn blauwe plekken, snijwonden, scheuren en botbreuken", zegt jurist Verkeer & letsel bij de DAS, Rembrandt Groenewegen. "Soms zijn er ernstige verwondingen, zoals hersenletsel. Soms is er plastische chirurgie aan het gezicht nodig. De impact van een aanrijding met een fatbike is vergelijkbaar met een scooterongeluk."

'Ouderen moeten stoppen met vingerwijzen'

Medeoprichter van fatbikefabrikant Brekr Willems zegt dat er hier geen sprake is van "uitputtend onderzoek". Hij wijst erop dat uit eerder onderzoek dit jaar blijkt dat vooral oudere fietsers slachtoffer worden van ongevallen. Willems zegt daarbij de problemen met fatbikes niet te willen ontkennen: "Er is wat aan de hand en wij pleiten ook voor een minimumleeftijd en stimuleren helmgebruik." Maar volgens hem is een "tunnelvisie" op het gebruik van fatbikes door jongeren ontstaan. "Ouderen zouden in plaats van met de vinger te wijzen naar de jeugd ook even naar de cijfers moeten kijken binnen de eigen doelgroep."

Jurist Verkeer & letsel Groenewegen heeft een suggestie om de fatbikes wat veiliger te maken: "Je kunt bijvoorbeeld het lange zadel aanpakken, waarop soms wel drie kinderen achter elkaar zitten. Door dit te beperken tot één persoon per fatbike, wordt het rijgedrag veiliger en nodigt het minder uit tot gevaarlijk rijgedrag."

Luister Dit is de Dag

Een meerderheid in de Tweede Kamer is er dus voor om een minimumleeftijd voor fatbikes in te voeren. Al langer gaan er stemmen op om iets te doen aan de onveilige situaties die de elektrische fietsen met die dikke banden veroorzaken. Maar hoe moet die wet eruit komen te zien? En is het eigenlijk wel haalbaar? Daar ging het eerder over in het radioprogramma Dit is de Dag (EO):

De weergave van Spotify vereist jouw toestemming voor social media cookies.

Toestemmingen aanpassen

Luister jij liever via een ander kanaal? Klik hier om het gesprek af te spelen op jouw favoriete podcast-app.

Wat denk jij?

Heb jij last van jonge fatbike-bestuurders op straat?

DIT zijn de makers

Deel dit artikel:

Meest gelezen

Lees ook

Neem een koekje.

Jammer! Door je cookie-instellingen kan je dit deel van de site niet zien. Als je meer cookies accepteert, kan je dit deel wel zien.

Toestemmingen aanpassen