De minimumleeftijd voor fatbikes moet naar 14 jaar - dat zijn de nieuwe regels van de Tweede Kamer
24 september 2024 · 15:50| Leestijd: 5 min
Update: 24 september 2024 · 17:58
In dit artikel aan het woord
"We moeten nu gaan ingrijpen, want het is gewoon onveilig voor kinderen op onze wegen."
"Die illegale fatbikes, die met codes en schermpjes op te voeren zijn, dié moeten worden aangepakt."
"Je kunt de toestroom van opvoerbare fatbikes beperken, maar dan nog kan een jonge bestuurder zorgen voor gevaarlijke situaties."
In het kort
Na veel overleg heeft de Tweede Kamer een beslissing genomen: er komen nieuwe regels voor fatbikes. De minimumleeftijd moet naar 14 jaar en er komt een helmplicht.
Wat denk jij?
Heb jij last van jonge fatbike-bestuurders op straat?
Aantal reacties: 0
Samenvatting van DIT artikel
VVD-Kamerlid Hester Veltman-Kamp wil strengere regels voor fatbikes, zoals een minimumleeftijd van 16 jaar, een helm en een bromfietsrijbewijs. Dit voorstel komt door een toename van ongelukken waarbij vaak jonge kinderen betrokken zijn. Op 24 september 2024 heeft de Tweede Kamer gestemd en kiest een meerderheid voor nog strengere maatregelen: een minimumleeftijd van 14 jaar en een helmplicht.
Fatbike-fabrikant Peter Eiselin vindt echter dat het probleem bij illegale, opgevoerde fatbikes ligt en dat de import daarvan beter gecontroleerd moet worden. Rij-instructeur Beau Luyten en D66-wethouder Bas van Leeuwen benadrukken dat kinderen ook op legale fatbikes gevaarlijk kunnen zijn en dat strengere regelgeving nodig is om de veiligheid te waarborgen.
Tweede Kamer wil nieuwe regels voor fatbikes: minimumleeftijd naar 14 jaar
De kogel is door de kerk: er komen nieuwe regels voor fatbikes. Een meerderheid in de Tweede Kamer wil een minimumleeftijd van 14 jaar en een helmplicht voor fatbikes. Eerder werd er nog gezegd dat ze een minimumleeftijd van 16 jaar wilden invoeren, maar de grens is nog lager geworden.
Zo goed als de hele Tweede Kamer steunt een motie van de VVD en NSC die het kabinet verzoekt om maatregelen in te voeren voor de supersnelle fietsen. Ook vanuit de Eerste Kamer wordt deze motie ondersteund: een meerderheid is het eens met de maatregelen.
Vragen over nieuwe regels voor fatbikes
Er zijn nog wel wat vragen over de nieuwe regels voor fatbikes. Minister Barry Madlener van Infrastructuur en Waterstaat kaart aan dat het heel lastig is om deze nieuwe regels alleen voor fatbikes te laten gelden en niet voor andere e-bikes. Hij is bang dat fabrikanten hun fatbikes gaan aanpassen om onder die regels uit te komen. Zo zouden ze de dikke banden voor dunnere banden kunnen vervangen of een verstelbaar zadel kunnen installeren.
Ongelukken door fatbikes
De afgelopen jaren neemt het aantal ernstige ongelukken met fatbikes gestaag toe. Daar zijn vaak kinderen bij betrokken: 17 van de 33 fatbikers die dit jaar op de spoedeisende hulp terechtkwamen, waren tussen de 11 en de 14 jaar. Het werkelijke aantal slachtoffers ligt waarschijnlijk hoger, omdat de spoedeisende hulp na een ongeluk niet altijd noteert op wat voor fiets het slachtoffer reed.
- Fatbike-ongelukken nemen explosief toe, vooral onder jonge tieners
Fatbike-ongelukken nemen explosief toe, vooral onder jonge tieners
Wat zijn mogelijke gevolgen van een fatbike-ongeluk?
Een fatbike-ongeluk kan leiden tot hevige, soms blijvende gezondheidsproblemen.
Twee op de vijf slachtoffers die de spoedeisende hulp bezoekt, heeft letsel aan het hoofd. Ongeveer eenderde van deze slachtoffers heeft ook (ernstig) hersenletsel. Ernstig hersenletsel kan onomkeerbare gevolgen hebben, zoals (gedeeltelijke) verlamming, schade aan de zintuigen en cognitieve stoornissen.
Een fatbike-ongeluk kan ook zorgen voor flinke schade aan andere delen van je lichaam. Ongeveer een kwart van de slachtoffers op de spoedeisende hulp heeft letsel aan de bovenste extremiteiten. Denk daarbij aan armen, polsen en schouders.
VVD-Kamerlid Hester Veltman-Kamp zei eerder al dat ze wil dat er actie ondernomen wordt. In het AD riep ze het kabinet op om voor fatbikes dezelfde regels in te voeren als voor bromfietsen. Dat betekent dat je zo'n fiets alleen mag besturen als je een helm draagt, een bromfietsrijbewijs hebt én ouder bent dan 16 jaar.
Op 24 september 2024 heeft de Tweede Kamer gestemd voor nieuwe regels en is bijna de gehele kamer akkoord. Er komen nieuwe regels voor fatbikes: er komt een minimumleeftijd van 14 jaar en een helmplicht.
Wat zijn nu de regels voor fatbikes?
Een fatbike heeft wettelijk dezelfde status als een e-bike. Dat betekent dat kinderen van alle leeftijden op een fatbike mogen fietsen, zonder aantoonbare kennis van de verkeersregels en zonder bescherming.
Dat we kinderen nu op fatbikes laten rijden, is volgens Veltman-Kamp "naïef". Ze schrijft: "Als je tien jaar geleden als 12-jarige op een scooter reed, had je een groot probleem met de politie. Nu noemen we diezelfde scooter een fatbike en is er niks aan de hand."
Heeft Veltman-Kamp gelijk? Wordt het tijd voor nieuwe regelgeving?
Dit is de discussie'Die illegale fatbikes, dié moeten worden aangepakt'
(Deze uitzending werd opgenomen vóór de Tweede Kamer op 24 september 2024 besloot om nieuwe maatregelen te treffen)
In Dit is de Dag (EO) reageert fatbike-fabrikant Peter Eiselin op het pleidooi van Hester Veltman-Kamp. Volgens Eiselin is het niet handig om de regels te veranderen.
Fatbikes zijn in de basis niet gevaarlijk, stelt hij; het probleem is dat sommige illegale fatbikes opgevoerd kunnen worden. Daardoor kunnen ze veel sneller rijden dan wettelijk toegestaan. Het is efficiënter om te gaan handhaven op de import van die illegale fatbikes, en de wetgeving te laten zoals het is.
"Als een fatbike een motor heeft van meer dan 250 watt en opvoerbaar is, dan is het geen e-bike. (…) We moeten daarom met z'n allen zorgen dat buitenlandse, opvoerbare fatbikes niet met containerladingen Nederland binnenkomen. Die illegale fatbikes, dié moeten worden aangepakt."
Hoe hard mag je volgens de wet met een fatbike rijden?
Voor een fatbike geldt dezelfde maximumsnelheid als voor andere e-bikes, 25 km/u. In de praktijk gaan ze vaak echter veel harder, want het opvoeren van fatbikes is populair. Een opgevoerde fatbike kan soms harder dan 45 km/u.
Rij-instructeur Beau Luyten is het met Eiselin eens dat we we beter moeten controleren op illegale fatbikes, maar die maatregel alleen is niet genoeg. Kinderen veroorzaken volgens Luyten namelijk ook gevaarlijke situaties op legale, niet-opgevoerde fatbikes. Je moet echt wel 16 zijn om met 25 km/u op de weg te rijden, stelt ze.
"Je kunt de import van opvoerbare fatbikes wel beperken, maar dan nog kan een jonge bestuurder zorgen voor gevaarlijke situaties. Vaak weten [jonge fatbikebestuurders] de verkeersregels niet. Een snorfiets kan ook maar 25 km/u, maar daarvoor moet je ook een rijbewijs hebben. Zet dan bijvoorbeeld een limiet van 12 jaar op fatbikes, maar zorg wel dat jonge bestuurders daar geen 25 km/u mee mogen rijden."
Bas van Leeuwen, D66-wethouder in Haarlem, sluit zich bij Luyten aan. Hij weet niet precies wat de perfecte minimumleeftijd voor een fatbike zou zijn, maar er moét iets gedaan worden.
"We moeten nu gaan ingrijpen, want het is gewoon onveilig voor kinderen op onze wegen. En dat moeten we met elkaar echt niet willen."
Praat mee
Moeten we dezelfde regels voor fatbikes invoeren als voor bromfietsen?
Luister naar Dit is de Dag
Meer weten over dit onderwerp? Luister hier naar het hele gesprek uit Dit is de Dag (EO) over fatbikes.
De weergave van Spotify vereist jouw toestemming voor social media cookies.
- Hoe beperken we de overlast door fatbikes? 'Het wordt niet aangepakt'
Hoe beperken we de overlast door fatbikes? 'Het wordt niet aangepakt'
- Betaald parkeren in de hele stad: is dat de toekomst?
Betaald parkeren in de hele stad: is dat de toekomst?
Dit artikel hoort bij het programma
Dit is de dag
Dit artikel hoort bij de podcast
Dit is de dag