Ga naar inhoud Ga naar menu

Inloggen bij

Jouw perspectief is belangrijk! Als je ingelogd bent kan je reacties plaatsen.

Door in te loggen bevestig je dat je de Algemene Voorwaarden en Privacyverklaring van de EO hebt gelezen en begrepen.

Hulp nodig?

Check de veelgestelde vragen.

Swipe je blut

Zo verdienen gratis datingapps geld aan jou: 'Het is als een casino'

Geschreven door Steve Oosterkamp

21 december 2023 · 11:00

Update: 22 december 2023 · 16:07

Gaat het datingapps alleen maar om geld verdienen?.
© Pixabay

In gesprek met

Foto van Sebastiaan Brouwers

Sebastiaan Brouwers

E-commercemanager

"Een datingapp is als een fruitautomaat in het casino, waarbij je elke keer aan de hendel draait en kans hebt op een prijs."
Foto van Marco van der Woude

Marco van der Woude

Oprichter datingapp Breeze

"Mensen vinden swipen vervelend, chatten vermoeiend en het leidt bijna nooit tot een date. Dus die functies hebben we weggehaald."

In het kort

Heb jij je liefde leren kennen via een datingapp? Het zou zomaar kunnen, want een op de vijf relaties ontstaat tegenwoordig op deze manier. Maar waar gaat het de makers van deze apps eigenlijk om? Zijn ze verblind door de liefde of door dollartekens?

Wat denk jij?

Wat is jouw ervaring met datingapps?

Klik hieronder om je antwoord te geven

29%

39%

32%

aantal reacties: 41

Wil je deze reactie verwijderen?

Dit is de situatie

Spitsuur op de datingapps

Wist jij dat januari de drukste maand is op datingapps? Misschien heeft het wel te maken met de kerstdiners, waarbij singles elk jaar weer aan de tand gevoeld worden over hun liefdesleven. Een accountje aanmaken op een datingapp is zo gepiept en je kan nog gratis beginnen met swipen ook.

Toch gaan veel gebruikers op een gegeven moment betalen aan de app. Ze hebben bijvoorbeeld een premium lidmaatschap nodig om meer profielen te kunnen zien, een 'superlike' te geven of om betere zoekopties te kunnen gebruiken. Gratis datingapps gebruiken vaak verschillende verdienmodellen om winst te maken, zelfs zonder direct geld te vragen aan gebruikers. Wie een datingapp gebruikt komt bijvoorbeeld regelmatig advertenties tegen.

Drie tips voor online daten
Ben jij van plan om in de wereld van het online daten te duiken? Wie weet kom je daar wel je grote liefde tegen. Maar let ook goed op, want je wilt natuurlijk niet dat je avontuur op de app een tranendal wordt. Drie tips:

  • Twijfel je of degene met wie je chat wel echt is? Haal zijn of haar foto door Google Images. Zo ontdek je razendsnel of iemand zichzelf is, of dat hij een foto gebruikt van een Amerikaanse B-acteur.

  • Bedenk welke app bij je past. Op Tinder gaat het vooral om uiterlijk, Parship is specifiek voor hoger opgeleiden en op Fruitz draait het meer om seksueel gerichte contacten.

  • Deel geen persoonlijke informatie, zoals je adres of financiële gegevens, met iemand die je net online hebt ontmoet. Kies een openbare plek voor de eerste ontmoeting en vertel een vriend of familielid waar je naartoe gaat.

Uit onderzoek van Radar (AVROTROS) blijkt dat vrouwen datingapps vaker gratis gebruiken dan mannen. Van de vrouwen betaalt 53% niet voor de app, terwijl dat bij mannen 40% is. De mannen geven gemiddeld dus meer geld uit: 8% betaalt zelfs meer dan 30 euro per maand, tegenover 4% van de vrouwen.

Dit is de discussie

Gaat het om de liefde of om geld?

Als je goed nadenkt over datingapps dan is er iets bijzonders aan de hand. Het lijkt in eerste instantie te draaien om het laten ontstaan van relaties. Maar op het moment dat dat gebeurt, verlaten de tortelduifjes natuurlijk de datingapp. En dat is precies niet in het commerciële belang van de makers van de app, want die verdienen dan geen geld meer aan het verliefde stelletje. Waar draait het de makers nou eigenlijk om?

Volgens e-commercemanager Sebastiaan Brouwers proberen datingapps hun gebruikers zo lang mogelijk in de app te houden. Datingapps zijn zelfs vergelijkbaar met de fruitautomaat in het casino, zegt hij in Geld of je Leven (EO).

Sebastiaan Brouwers

E-commercemanager

"Er is een stukje 'gamification', waardoor mensen de app blijven gebruiken. Als twee gebruikers elkaar leuk vinden, ontstaat er een match. De app laat dan allerlei animaties en pushmeldingen zien om dat moment te vieren. Het is in de kern natuurlijk ook een heel leuk moment. Ieder mens vindt het fijn als iemand laat merken: ik vind jou leuk of aantrekkelijk. Je krijgt er een dopamineshot van in je brein. Het werkt zelfs zo dat de swipe-actie, waarbij je zo'n dopaminebeloning kunt gaan krijgen, al door je brein beloond wordt met een beetje dopamine. Er zit een soort onzekere beloning in, vergelijkbaar met fruitautomaten in het casino, waarbij je elke keer aan de hendel draait en kans hebt op een prijs."

Marco van der Woude richtte de datingapp Breeze op. Zijn app pakt het anders aan, zo zegt hij. Op Breeze krijg je maar een paar profielen per dag voorgeschoteld, in plaats van een eindeloze rij kandidaten. Daarnaast hoef je op de app niet te chatten met je match, je kunt direct op date. Dat afspraakje wordt dan wel georganiseerd door Breeze, dat ook de locatie (een horecagelegenheid) bepaalt. Daar zit dan ook gelijk het verdienmodel van deze app. Gebruikers betalen per date en er is een selecte groep horecagelegenheden aangesloten bij Breeze.

Marco van der Woude

Oprichter datingapp Breeze

"Voor we begonnen met de app hebben we heel veel onderzoek gedaan naar datingapps. Daaruit bleek dat mensen swipen maar vervelend vinden, chatten heel vermoeiend en dat het bijna nooit tot een date leidt. Die twee functies hebben we weggehaald. Dat hebben we getest door echt op mensen af te stappen en te vragen: zou je met deze persoon op date willen? Zo ja, dan mag je niet met diegene praten of chatten, maar wij regelen je date. Op die manier is ons doel hetzelfde als die van de gebruikers: het regelen van dates."

Volgens Van der Woude is het manipulatief zoals bepaalde andere datingapps te werk gaan.

Marco van der Woude

Oprichter datingapp Breeze

"Ze gebruiken manieren die ervoor zorgen dat gebruikers meer gaan consumeren op de app. Door een snoepje te laten zien, zodat je weer terugkomt op de app en advertenties bekijkt of een abonnement neemt. Al die manieren zijn in het leven geroepen om je zo lang mogelijk op de app te houden."

Dit is het debat

Luister onze podcast

Ben je benieuwd naar het hele gesprek in Geld of je Leven (EO)? Luister hieronder naar de podcast, waarin presentator Hans van der Steeg over datingapps praat met e-commercemanager Sebastiaan Brouwers en Marco van der Woude, oprichter van datingapp Breeze.

De weergave van Spotify vereist jouw toestemming voor social media cookies.

Toestemmingen aanpassen

Dit maakten we ook

Bekijken

Open relaties: is monogamie verleden tijd?

Bekijken

Annelies Keuning: 'Datingsites? Dank je de koekoek'

Wat denk jij?

Wat was jouw meest bijzondere, grappige of merkwaardige date?

Wil je deze reactie verwijderen?

WhatsApp

Iets toevoegen?

Een onderwerp tippen?

app direct de redactie

Onze reacties


Wat is jouw ervaring met datingapps?

Klik hieronder om je antwoord te geven

29%

39%

32%

aantal reacties: 41

Wil je deze reactie verwijderen?


Wat was jouw meest bijzondere, grappige of merkwaardige date?

Wil je deze reactie verwijderen?

Inloggen bij

Super dat je jouw perspectief wil delen! Log in om je reactie te plaatsen.

Door in te loggen bevestig je dat je de Algemene Voorwaarden en Privacyverklaring van de EO hebt gelezen en begrepen.

Hulp nodig?

Check de veelgestelde vragen.