'Het begint al bij jongeren, dat is zorgelijk': het gevaar van de e-bike-trend
gisteren Ā· 16:01| Leestijd:3 min
Update: gisteren Ā· 16:01
In dit artikel aan het woord
In het kort
Je kent het wel: zwoegen op je gewone fiets, wind tegen, trappen tot je benen verzuren. En dan zoef: daar gaat iemand moeiteloos op een e-bike langs je heen. Lekker makkelijk, maar ook lui, zeggen critici. En slecht voor het milieu. Moeten we ons schamen dat we de traditionele fiets steeds vaker inwisselen voor een elektrisch aangedreven fiets (ook wel: e-bike)?
Wat denk jij?
Heb jij een e-bike?
Steeds vaker op de e-bike
Steeds meer Nederlanders kiezen voor de elektrische fiets. Waar we vroeger massaal op de 'gewone' fiets stapten om naar school, werk of de supermarkt te gaan, pakken nu ook jongere mensen steeds vaker de e-bike. Volgens de RAI Vereniging rijden er inmiddels meer dan vijf miljoen elektrische fietsen in ons land rond. En de verkoop stijgt elk jaar.
Dat roept vragen op: wat betekent deze omslag voor onze gezondheid, het milieu, en de manier waarop we ons door Nederland bewegen?
Dit is de discussieZijn de vele e-bikes een goede of slechte ontwikkeling?
Is het feit dat we steeds vaker op de e-bike stappen gemakzucht? Of is het juist een goede ontwikkeling, omdat mensen hun auto vaker laten staan? Volgens Esther van Garden dat tweede, namelijk een goede ontwikkeling, zegt ze in Dit is de dag (EO):

Esther van Garderen
Fietsersbond"Mensen die eerst met hun kont aan de auto geplakt zaten en nu een e-bike kopen gaan massaal fietsen. En ook echt veel kilometers. In de auto beweeg je nul en met een e-bike zit je op 50% van de spierkracht. Dus je gebruikt wel degelijk je spieren, alleen niet zo zwaar."
Marco Oskam, auteur, zou 'fietsen' op een e-bike geen fietsen willen noemen en is vooral bang dat jongeren die opgroeien met een e-bike nooit meer overstappen naar een normale fiets en daardoor heel veel trainingsuren missen in hun leven:

Marc Oskam
Auteur"Als je 85 bent en je hebt ontzettend veel gefietst en het lukt gewoon niet meer: prima. (...) Maar als je echt fietst dan ga je met je spieren aan de gang. Dat betekent dat je gezondheid een boost krijgt. En nu zie je dat bij het bij jongeren al begint en dat vind ik zorgelijk. Ik denk dat de jongeren later gewoon niet meer overstappen naar een gewone fiets."
Toch ziet Van Garderen de e-bike-trend als gezondheidswinst, ook al krijgen te veel jongeren een e-bike:

Esther van Garderen
Fietsersbond"Bij de 70-plussers is er een spectaculaire stijging van mensen die blijven fietsen, ze fietsen heel veel kilometers en blijven dat doen op zeer hoge leeftijd. Het is gezondheidswinst. Maar het is ook zo dat te veel jonge kinderen op te korte afstand te vaak een e-bike krijgen. Dat is absoluut waar."
Oskam is niet alleen bezorgd over de vermindering in trainingsuren, maar ook over het milieu:

Marc Oskam
Auteur"Er zijn 5 miljoen e-bikes. Dat betekent 5 miljoen accu's. Een accu gaat zo'n vijf jaar mee. Dus 1 miljoen accu's per jaar moet geproduceerd worden. Dus het is ook een milieu aspect."
Praat mee
Hoe voel jij je na het lezen van dit artikel? En wil je nog iets kwijt?
Gratis inloggen
Super dat je jouw perspectief wil delen! Log in om je reactie te plaatsen.
Door in te loggen bevestig je dat je de Algemene Voorwaarden en Privacyverklaring van de EO hebt gelezen en begrepen.
Hulp nodig?
Check deĀ veelgestelde vragen.
Luister naar Dit is de dag
In Dit is de dag (EO) gaat Jan Willem Wesselink verder over dit onderwerp in gesprek. Beluister de uitzending hieronder als podcast.
De weergave van Spotify vereist jouw toestemming voor social media cookies.
Luister jij liever via een ander kanaal? Klik hier om het gesprek af te spelen op jouw favoriete podcast-app.
Dit maakten we ook- De minimumleeftijd voor fatbikes moet naar 14 jaar - dat zijn de nieuwe regels van de Tweede Kamer
De minimumleeftijd voor fatbikes moet naar 14 jaar - dat zijn de nieuwe regels van de Tweede Kamer
- Hoe zorgen we dat er minder verkeersslachtoffers vallen? 'Ga met schoolklas naar een revalidatiecentrum'
Hoe zorgen we dat er minder verkeersslachtoffers vallen? 'Ga met schoolklas naar een revalidatiecentrum'