Navigatie overslaan
zoekenNPO
De e-bike-trend- zorgelijk voor jongeren? Is het een goede ontwikkeling?.
Ā© ANP

'Het begint al bij jongeren, dat is zorgelijk': het gevaar van de e-bike-trend

gisteren Ā· 16:01| Leestijd:3 min

Update: gisteren Ā· 16:01

In dit artikel aan het woord

Esther van Garderen
Esther van GarderenvinkFietsersbond
"Er is een spectaculaire stijging van mensen die blijven fietsen, dat is gezondheidswinst."
Marc Oskam
Marc OskamvinkAuteur
"Het is gewoon te gemakzuchtig, te makkelijk en te lui om te zeggen: ik pak gewoon de e-bike en dan ben ik aan het fietsen."

In het kort

Je kent het wel: zwoegen op je gewone fiets, wind tegen, trappen tot je benen verzuren. En dan zoef: daar gaat iemand moeiteloos op een e-bike langs je heen. Lekker makkelijk, maar ook lui, zeggen critici. En slecht voor het milieu. Moeten we ons schamen dat we de traditionele fiets steeds vaker inwisselen voor een elektrisch aangedreven fiets (ook wel: e-bike)?

Wat denk jij?

Heb jij een e-bike?

Aantal reacties: 0

Dit is de situatie

Steeds vaker op de e-bike

Steeds meer Nederlanders kiezen voor de elektrische fiets. Waar we vroeger massaal op de 'gewone' fiets stapten om naar school, werk of de supermarkt te gaan, pakken nu ook jongere mensen steeds vaker de e-bike. Volgens de RAI Vereniging rijden er inmiddels meer dan vijf miljoen elektrische fietsen in ons land rond. En de verkoop stijgt elk jaar.

Dat roept vragen op: wat betekent deze omslag voor onze gezondheid, het milieu, en de manier waarop we ons door Nederland bewegen?

Dit is de discussie

Zijn de vele e-bikes een goede of slechte ontwikkeling?

Is het feit dat we steeds vaker op de e-bike stappen gemakzucht? Of is het juist een goede ontwikkeling, omdat mensen hun auto vaker laten staan? Volgens Esther van Garden dat tweede, namelijk een goede ontwikkeling, zegt ze in Dit is de dag (EO):

Afbeelding van Esther van Garderen

Esther van Garderenvink

Fietsersbond

"Mensen die eerst met hun kont aan de auto geplakt zaten en nu een e-bike kopen gaan massaal fietsen. En ook echt veel kilometers. In de auto beweeg je nul en met een e-bike zit je op 50% van de spierkracht. Dus je gebruikt wel degelijk je spieren, alleen niet zo zwaar."

Marco Oskam, auteur, zou 'fietsen' op een e-bike geen fietsen willen noemen en is vooral bang dat jongeren die opgroeien met een e-bike nooit meer overstappen naar een normale fiets en daardoor heel veel trainingsuren missen in hun leven:

Afbeelding van Marc Oskam

Marc Oskamvink

Auteur

"Als je 85 bent en je hebt ontzettend veel gefietst en het lukt gewoon niet meer: prima. (...) Maar als je echt fietst dan ga je met je spieren aan de gang. Dat betekent dat je gezondheid een boost krijgt. En nu zie je dat bij het bij jongeren al begint en dat vind ik zorgelijk. Ik denk dat de jongeren later gewoon niet meer overstappen naar een gewone fiets."

Toch ziet Van Garderen de e-bike-trend als gezondheidswinst, ook al krijgen te veel jongeren een e-bike:

Afbeelding van Esther van Garderen

Esther van Garderenvink

Fietsersbond

"Bij de 70-plussers is er een spectaculaire stijging van mensen die blijven fietsen, ze fietsen heel veel kilometers en blijven dat doen op zeer hoge leeftijd. Het is gezondheidswinst. Maar het is ook zo dat te veel jonge kinderen op te korte afstand te vaak een e-bike krijgen. Dat is absoluut waar."

Oskam is niet alleen bezorgd over de vermindering in trainingsuren, maar ook over het milieu:

Afbeelding van Marc Oskam

Marc Oskamvink

Auteur

"Er zijn 5 miljoen e-bikes. Dat betekent 5 miljoen accu's. Een accu gaat zo'n vijf jaar mee. Dus 1 miljoen accu's per jaar moet geproduceerd worden. Dus het is ook een milieu aspect."

Praat mee

Hoe voel jij je na het lezen van dit artikel? En wil je nog iets kwijt?

Meer weten?

Luister naar Dit is de dag

In Dit is de dag (EO) gaat Jan Willem Wesselink verder over dit onderwerp in gesprek. Beluister de uitzending hieronder als podcast. 

spotify

De weergave van Spotify vereist jouw toestemming voor social media cookies.

Toestemmingen aanpassen

Luister jij liever via een ander kanaal? Klik hier om het gesprek af te spelen op jouw favoriete podcast-app.

Dit maakten we ook
Dit is de dag

Dit artikel hoort bij het programma

Dit is de dag

Dit is de dag

Meest gelezen

Lees ook