Inloggen bij dit

Praat je mee? Als je bent ingelogd, kun je reacties plaatsen en gesprekken volgen.

Door in te loggen bevestig je dat je de Algemene Voorwaarden en Privacyverklaring van de EO hebt gelezen en begrepen.

Hulp nodig?

Check de veelgestelde vragen.

Hoe zorgen we dat er minder ver­keers­slacht­of­fers vallen? 'Ga met schoolklas naar een re­va­li­da­tie­cen­trum'

vandaag · 11:11| Leestijd: 5 min

Update: vandaag · 16:41

In dit artikel aan het woord

Jetty van der Werf
Jetty van der WerfVereniging Verkeersslachtoffers, werd zelf slachtoffer van een drankrijder
"Mensen die achter het stuur stappen met alcohol op, hebben geen enkel besef dat zij ook een gevaar vormen voor andere medeweggebruikers."
Beau Luijten
Beau LuijtenRijinstructeur
"Wij merken in de rijschoolwereld dat als mensen bij ons komen voor een opfriscursus, ze heel veel dingen gewoon niet meer weten."
Frank Schellenboom
Frank SchellenboomOud-vrachtwagenchauffeur
"Automobilisten moeten doorkrijgen hoe de dode hoek in een vrachtwagen werkt."
Jan van Schijndel
Jan van SchijndelVerkeersdeskundige
"Als mensen op een gegeven moment inzien dat veiligheidsmaatregelen een doel dienen, verandert hun gedrag vanzelf."
Quincy Berkleef
Quincy BerkleefOnline verkeersopleider TheorieToppers
"Je moet kinderen van jongs af aan echt leren over de gevaren van het verkeer."

In het kort

Ieder jaar vallen er in Nederland honderden verkeersdoden. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat vraagt Nederlandse burgers daarom nu om hulp bij het opstellen van een nieuw verkeersveiligheidsplan. Welke maatregelen zou jij door willen voeren om het veiliger te maken op de weg? In Dit is de Dag (EO) delen vijf (ervarings)deskundigen hun ideeën.

Samenvatting van DIT artikel

Ieder jaar vallen er in Nederland honderden verkeersdoden, met fietsers als grootste slachtoffer. In 2023 kwamen 684 mensen om, waaronder 270 fietsers. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat vraagt Nederlandse burgers nu om ideeën voor nieuwe verkeersveiligheidsmaatregelen. Via een online raadpleging kunnen inwoners kiezen uit verschillende voorstellen.

In Dit is de Dag (EO) delen vijf (ervarings)deskundigen op het gebied van verkeersveiligheid hun ideeën. Een kort overzicht:

  • Jetty van der Werf (Vereniging Verkeersslachtoffers) pleit voor invoering van een alcoholslot voor dronken chauffeurs.
  • Beau Luijten (rijinstructeur) pleit voor verplichte opfriscursussen bij het verlengen van rijbewijzen.
  • Jan van Schijndel (verkeersdeskundige) wil verkeersdeelnemers vooral aanmoedigen om op eigen initiatief veiligheidsmaatregelen te nemen, zonder verplichtingen.
  • Frank Schellenboom (oud-vrachtwagenchauffeur) wil een verplichte les voor rijbewijs B-cursisten over de gevaren van de dode hoek in vrachtwagens.
  • Quincy Berkleef (online verkeersopleider) wil verplichte verkeers- en veiligheidslessen op scholen en, idealiter, excursies naar revalidatiecentra om jongeren bewust te maken van de gevaren van het verkeer.

Wat denk jij?

Voel jij je veilig in het verkeer?

Dit is de situatie

Jaarlijks honderden verkeersdoden: ministerie zoekt nieuwe veiligheidsmaatregelen

In 2023 kwamen volgens het CBS 684 mensen om in het Nederlandse verkeer. Hoewel dit iets minder is dan het jaar ervoor, blijft het aantal verkeersdoden zorgwekkend. Vooral fietsers zijn kwetsbaar: 270 van hen verloren vorig jaar het leven, waarvan 40% op een e-bike reed. Naast de fietsers kwamen ook 194 inzittenden van personenauto's en 71 voetgangers om het leven. Daarbovenop raken jaarlijks tienduizenden mensen ernstig gewond.

Ouderen: een kwetsbare groep op de weg

In Nederland neemt de groep oudere verkeersslachtoffers in het verkeer toe. Vooral fietsers van 75 jaar of ouder lopen risico's, zoals blijkt uit de cijfers van het CBS. In 2023 kwam 38% van de overleden fietsers boven de 75 jaar om zonder een botsing, wat kan wijzen op een valpartij of verlies van controle.

Waar zijn het vaakst dodelijke ongelukken?

Volgens het CBS was Noord-Brabant in 2023 de provincie met de meeste verkeersdoden, met 120 dodelijke slachtoffers. Dit aantal is 21 lager dan in 2022, maar Noord-Brabant blijft het hoogste aantal registreren. Andere provincies, zoals Zeeland en Flevoland, hadden aanzienlijk minder dodelijke slachtoffers, respectievelijk 19 en 11. De grotere wegnetten in deze provincies, zoals Noord-Brabant, dragen waarschijnlijk bij aan het hogere aantal doden.

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat waarschuwt dat zonder extra maatregelen het aantal verkeersdoden verder zal stijgen. Daarom stelt het ministerie dit jaar een nieuw verkeersveiligheidsplan op. Om dit plan zo goed mogelijk te maken, wendt het ministerie zich via internet tot Nederlandse verkeersdeelnemers. Op de website hoeveiligonderweg.nl kunnen wij vanaf deze week allemaal onze mening geven over tien mogelijke maatregelen, zoals een helmplicht op de fiets, strengere snelheidscontroles en een veiligere inrichting van wegen. De website laat daarbij ook zien hoeveel levens elke maatregel kan redden en hoeveel de maatregel zou kosten, zodat je een weloverwogen stem kunt uitbrengen. Het is ook mogelijk om eigen suggesties in te sturen voor een veiliger verkeer.

Hoewel alle ideeën welkom zijn, benadrukt het ministerie dat niet elke maatregel haalbaar is. Zo is er weinig steun voor een helmplicht voor alle fietsers of een verlaging van de maximumsnelheid in stadscentra. Toch kunnen andere suggesties, zoals verbeterde fietspaden of hogere boetes voor verkeersovertredingen, een verschil maken.

Wat heeft de overheid de afgelopen jaren gedaan voor de verkeersveiligheid?

De overheid heeft al verschillende initiatieven genomen om het verkeer veiliger te maken. Er is de afgelopen jaren onder andere geïnvesteerd verkeersveiligheidscampagnes, de aanleg van veilige fietspaden, en strengere regels voor snelheidsbeperkingen op drukke wegen. Ook zijn er maatregelen om de verkeersdrukte in steden te verlichten, zoals de aanleg van 'fietssnelwegen'.

Voor nu is het even afwachten: het ministerie zal pas later terugkoppelen welke ideeën er zijn ingestuurd en welke maatregelen in het verkeersveiligheidsplan zullen worden opgenomen.

Heb suggesties voor een veiliger verkeer? Laat het hieronder weten.

Praat mee

Welke maatregelen zou jij doorvoeren om het aantal verkeersdoden omlaag te brengen?

Inloggen bij eo

Super dat je jouw perspectief wil delen! Log in om je reactie te plaatsen.

Door in te loggen bevestig je dat je de Algemene Voorwaarden en Privacyverklaring van de EO hebt gelezen en begrepen.

Hulp nodig?

Check de veelgestelde vragen.

Dit is de discussie

5x ideeën: hoe maken we het verkeer veiliger?

In Dit is de Dag (EO) delen vijf (ervarings)deskundigen op het gebied van verkeersveiligheid hun voorstellen om het aantal verkeersslachtoffers omlaag te brengen.

Jetty van der Werd trapt af. Dertien jaar geleden werd zij als fietser zelf aangereden door een dronken automobilist. Daar ondervindt ze tot op de dag van vandaag klachten van. De dader kwam er zonder letsel vanaf. Ze pleit nu voor een alcoholslot:

Jetty van der Werf
Jetty van der WerfVereniging Verkeersslachtoffers, verongelukt door een drankrijder

"Ik zou het alcoholslot opnieuw opleggen aan mensen die dronken achter het stuur betrapt worden. Zij hebben geen enkel besef dat zij ook een gevaar vormen voor andere medeweggebruikers."

Beau Luijten, rijinstructeur en coach bij het tv-programma De slechtste chauffeur van Nederland, heeft een ander idee. Ze vertelt:

Beau Luijten
Beau LuijtenRijinstructeur

"Wat ikzelf een heel goede zou vinden, is om bij het verlengen van het rijbewijs iedere tien jaar een opfriscursus verplicht te stellen. Op die manier worden mensen die al langer hun rijbewijs hebben toch wel even met de neus op de feiten gedrukt. Ze worden herinnerd aan de betekenis van borden, of bijgespijkerd over borden en regels die erbij zijn gekomen. (...) Wij merken in de rijschoolwereld dat als mensen bij ons komen voor een opfriscursus, ze heel veel dingen gewoon niet meer weten."

Jan van Schijndel, verkeersdeskundige, pleit niet per se voor nieuwe maatregelen. Het is vooral belangrijk dat verkeersdeelnemers een persoonlijke motivatie krijgen om veilig te handelen:

Jan van Schijndel
Jan van SchijndelVerkeersdeskundige

"Ik zeg altijd: zorg dat je zelf een goed voorbeeld geeft. Als je in deze donkere dagen als fietser deelneemt aan het verkeer, zorg dan bijvoorbeeld dat je goed zichtbaar bent en een fietshelm draagt. Maar dat hoeft wat mij betreft niet verplicht te worden. Ik ben met veel verkeersveiligheidsprojecten bezig, en ik merk dat als mensen op een gegeven moment inzien dat veiligheidsmaatregelen een doel dienen, hun gedrag vanzelf verandert. We hebben allemaal ook jarenlang geskied zonder helm, en nu val je op als je zonder helm op de piste staat."

Volgens Frank Schellenboom, oud-vrachtwagenchauffeur, is het juist hard nodig dat mensen verplicht bijgespijkerd worden over de gevaren van het verkeer. Hij ziet samen met zijn collega's dat verkeersdeelnemers gevaarlijke dingen doen rondom vrachtwagens. Educatie kan daar verbetering in brengen, denkt hij:

Frank Schellenboom
Frank SchellenboomOud-vrachtwagenchauffeur

"Waar ik nu echt voor zou pleiten, is dat je voor een autorijbewijs óók eenmalig een les op een vrachtwagen moet doen. Zo krijgen automobilisten ook door hoe de dode hoek in een vrachtwagen werkt. Want wat je als vrachtwagenchauffeur allemaal tegenkomt... Automobilisten die zich voor je auto gooien en op de remmen gaan staan, zich niet beseffen wat voor groot gevaar er achter ze zit, en bij een kopstaartbotsing de vrachtwagenchauffeur ervan beschuldigen dat ze niet genoeg afstand hebben gehouden."

Quincy Berkleef, online verkeersopleider onder de naam TheorieToppers, is het met Schellenboom eens dat een verplichte vrachtwagenles voor aspirant-automobilisten waardevol kan zijn. Hij zou daarnaast willen dat Nederlanders al op jongere leeftijd én intensiever bijgespijkerd worden over het verkeer. Hij vertelt:

Quincy Berkleef
Quincy BerkleefOnline verkeersopleider TheorieToppers

"Ik zou verplichte verkeers- en veiligheidslessen invoeren op het basis- en middelbaar onderwijs. Je moet kinderen van jongs af aan echt leren over de gevaren van het verkeer. Op die leeftijd zijn ze namelijk nog wat meer onbevangen, en ja, dan laten ze de regels eerder vieren."

"En: het is de vraag of het haalbaar is, maar een schoolexcursie naar een revalidatiecentrum zou ook goed zijn. Een kort bezoek, om te laten zien wat de gevolgen zijn van een verkeersongeval. Ik denk dat dat wel impact zou hebben."

Praat mee

Hoe voel jij je na het lezen van dit artikel? En wil je nog iets kwijt?

Inloggen bij eo

Super dat je jouw perspectief wil delen! Log in om je reactie te plaatsen.

Door in te loggen bevestig je dat je de Algemene Voorwaarden en Privacyverklaring van de EO hebt gelezen en begrepen.

Hulp nodig?

Check de veelgestelde vragen.

Meer weten?

Luister Dit is de Dag terug als podcast

In Dit is de Dag (EO) gaat presentator Margje Fikse verder over dit onderwerp in gesprek met Jetty van der Werf, slachtoffer van een drankrijder, rijinstructeur Beau Luijten, verkeersdeskundige Jan van Schijndel en oud-vrachtwagenchauffeur Frank Schellenboom. Beluister de uitzending hieronder als podcast. 

De weergave van Spotify vereist jouw toestemming voor social media cookies.

Toestemmingen aanpassen

Luister jij liever via een ander kanaal? Klik hier om het gesprek af te spelen op jouw favoriete podcast-app.

Dit maakten we ook
Dit is de dag
Dit is de dag

Dit artikel hoort bij het programma

Dit is de dag

Deel dit artikel:

Meest gelezen

Lees ook