Inloggen bij dit

Praat je mee? Als je bent ingelogd, kun je reacties plaatsen en gesprekken volgen.

Door in te loggen bevestig je dat je de Algemene Voorwaarden en Privacyverklaring van de EO hebt gelezen en begrepen.

Hulp nodig?

Check de veelgestelde vragen.

Harry de hamster, kerstreclame.
© Albert Heijn

'Ik ben verliefd op Harry de hamster', waarom kerstreclame werkt

12 december 2024 · 16:00| Leestijd: 2 min

Update: 18 december 2024 · 09:57

In het kort

Takkie en Siepie of Harry de hamster al gespot? Er zitten opvallend veel honden, katten en hamsters in de kerstcommercials dit jaar. "Dieren zorgen voor ontroering en verbinding", zegt reclame-expert Thijs van Dijk.

Wat denk jij?

Wat vind jij van kerst?

Dieren zijn al jaren een trend, zegt Van Dijk in Geld of Je Leven (EO). In de kerstcommercials dit jaar zie je onder andere Harry de hamster bij Albert Heijn en hond Takkie en kat Siepie bij Hema. "Iedereen doet dit jaar ook mee met de hondenbingo, die zorgen voor ontroering en verbinding. En dat doen hamsters trouwens ook. Je ziet hamsters die hartjes maken: het is fantastisch."

Thijs van Dijk
Thijs van DijkReclame-expert

"Kerstcommercials leveren bedrijven geen directe winst op, maar iedereen praat erover."

Het gaat bedrijven niet per se om het rendement van een reclame, zegt Van Dijk. Maar het gaat erom wie de beste heeft: "Het is ook echt een beetje een competitie aan het worden. Als je niet meedoet, dan hoor je er eigenlijk niet meer bij."

De weergave van deze video vereist jouw toestemming voor social media cookies.

Toestemmingen aanpassen

Het is niet zo dat mensen massaal naar de Albert Heijn of Jumbo gaan door de reclames. Maar iedereen heeft het erover, zegt Van Dijk. "Wij bij Geld of je Leven, in het NOS Journaal, aan talkshowtafels en op LinkedIn." En we moeten ook de online aandacht niet onderschatten. "Als je op TikTok of Instagram kijkt zie je mensen die screenshots delen van de commercials en dan zeggen ze: 'Ik ben nu verliefd op Harry de hamster." De kerstreclames leveren bedrijven publiciteit op die ze normaal niet krijgen: "En dat is natuurlijk heel veel waard."

De weergave van deze video vereist jouw toestemming voor social media cookies.

Toestemmingen aanpassen

Wat denk jij?

Welke reclame raakt jou het meest?

Praat mee

Hoe voel jij je na het lezen van dit artikel? En wil je nog iets kwijt?

Inloggen bij eo

Super dat je jouw perspectief wil delen! Log in om je reactie te plaatsen.

Door in te loggen bevestig je dat je de Algemene Voorwaarden en Privacyverklaring van de EO hebt gelezen en begrepen.

Hulp nodig?

Check de veelgestelde vragen.

Meer weten?

Luister Geld of je Leven terug als podcast

In Geld of je Leven (EO) gaat Hans van der Steeg verder over dit onderwerp in gesprek met Thijs van Dijk (reclame-expert). Beluister de uitzending hieronder als podcast. 

De weergave van Spotify vereist jouw toestemming voor social media cookies.

Toestemmingen aanpassen

Luister jij liever via een ander kanaal? Klik hier om het gesprek af te spelen op jouw favoriete podcast-app.

Dit maakten we ook
Dit is Geld of je leven
Dit is Geld of je leven

Dit artikel hoort bij het programma

Dit is Geld of je leven

Meest gelezen

Lees ook