Inloggen bij

Praat je mee? Als je bent ingelogd, kun je reacties plaatsen en gesprekken volgen.

Door in te loggen bevestig je dat je de Algemene Voorwaarden en Privacyverklaring van de EO hebt gelezen en begrepen.

Hulp nodig?

Check de veelgestelde vragen.

Uitgelichte afbeelding

Jumbo stopt met aanbiedingen op vlees, moeten andere supermarkten dit ook doen?

20 maart 2024 · 12:00| Leestijd: 4 min

Update: 9 augustus 2024 · 15:51

In dit artikel aan het woord

Caroline van der Plas
Caroline van der PlasBoerBurgerBeweging
"Hiermee plaatst Jumbo vlees in de hoek van tabak. Dat is kwalijk."
Collin Molenaar
Collin MolenaarWakker Dier
"Dit is een grote en geweldige stap, die zeker gaat helpen."
Leontien Hasselman-Plugge
Leontien Hasselman-PluggeCo-CEO van ImpactBuying
"Jumbo laat in dit geval het goede voorbeeld zien."
Paul
PaulWhatsApp-panellid
"Straks kunnen mensen met een kleine beurs geen vlees meer kopen."

In het kort

Jumbo gaat vleesproducten voortaan niet meer in de aanbieding doen, om klanten te stimuleren vaker voor vegetarisch te gaan. Moeten andere supermarkten dat voorbeeld volgen, of gaat dit te ver?

Wat denk jij?

Eet jij vlees?

Dit is de situatie

Jumbo stopt met korting op vlees

Drie halen, twee betalen, of het tweede product gratis. Geef toe, ook jij zwicht wel eens voor dit soort aanbiedingen, toch? Maar stel dat je nooit meer korting krijgt op vlees... Zou jij die hamburgers dan nog in je mandje doen?

Wie de dagelijkse boodschappen haalt bij supermarkt Jumbo, kan dit soort aanbiedingen op vers vlees binnenkort wel vergeten. De winkel heeft dit nog maar net besloten, maar hoopt dat het eind mei al afgelopen is met de afprijzingen. Het besluit geldt voor al het verse rund-, varkens- en kippenvlees in Nederland, in alle vestigingen en online.

Wat denk jij?

Koop jij sneller vlees als er korting is?

Meer plantaardige eiwitten

Jumbo heeft dit besloten, omdat het bedrijf wil bijdragen aan de 'eiwittransitie'. Dat betekent dat we met z'n allen minder dierlijke eiwitten en meer plantaardige eiwitten gaan eten. Nu is 40% van alle eiwitten die Nederlanders eten plantaardig. Veel partijen, zoals de overheid en de Gezondheidsraad vinden dat dit nog meer moet worden, omdat dit beter is voor dieren, planeet en mens.

Wakker Dier vraagt daarom aan bedrijven om in actie te komen. Het doel moet volgens de dierenwelzijnsorganisatie zijn dat in 2025 minimaal de helft van de eiwitten die we eten plantaardig is en in 2030 minimaal 60%. Jumbo is het daarmee eens en schrapt de aanbiedingen op vlees.

Dit gebeurt er met de normale verkoopprijs

Door te stoppen met aanbiedingen kan Jumbo de verkoopprijs over de hele linie (dus niet alleen vlees) iets lager houden. Ze lopen immers geen geld meer mis door aanbiedingen.

Wat denk jij?

Quizvraag: hoeveel procent van de Nederlanders is vegetariër?

Het antwoord vind je onderaan het artikel.

Hoeveel eiwitten hebben we eigenlijk nodig?

Wist je dat gezonde mensen gemiddeld 0,8 gram eiwit per kilogram lichaamsgewicht nodig hebben? Dus iemand van 80 kilo heeft over het algemeen 64 gram eiwit per dag nodig en bij iemand van 90 kilo is dat 72 gram. Let wel op: hoeveel je precies nodig hebt, is per individu verschillend.

Uit onderzoek van het RIVM blijkt dat de meeste mensen meer eiwit eten dan nodig is. Zoals je hieronder ziet eten mannen meer eiwit dan vrouwen, maar zij hebben over het algemeen ook meer nodig, omdat ze meestal zwaarder zijn. Wat je ook ziet is dat we in Nederland duidelijk meer dierlijk eiwit eten dan plantaardig eiwit.

Dit is de discussie

Helpt het dat de aanbiedingen op karbonade, biefstuk en kip verdwijnen?

Jumbo stopt met de aanbiedingen op vlees. Daardoor is het afgelopen met stuntprijzen voor een stukje kip of varken, maar de normale verkoopprijs wordt juist wel iets lager. Helpt deze beslissing om ervoor te zorgen dat we met z'n allen minder vlees gaan eten?

Dierenwelzijnsorganisatie Wakker Dier voert sinds 2010 campagne tegen stunten met goedkoper vlees en had daarbij regelmatig kritiek op Jumbo. De organisatie is ontzettend blij met de bekendmaking van de supermarkt en hoopt dat andere winkels het voorbeeld volgen. Dat zegt Collin Molenaar van Wakker Dier in gesprek met DIT (EO).

Collin Molenaar
Collin MolenaarWakker Dier

"Dit is een grote en geweldige stap. Het gaat zeker helpen om de vleesconsumptie te verminderen. Aanbiedingen zorgen ervoor dat mensen verleid worden om een product te kopen, dat is aangetoond. Die prikkel wordt nu weggenomen. Supermarkten willen het liefst ook geen aanbiedingen op vlees, maar als de concurrent het blijft doen, is het moeilijk om ermee te stoppen. Voor Jumbo is het spannend om dit als eerste te doen. Wij gaan in gesprek met andere supermarkten om te kijken of zij dit voorbeeld kunnen volgen."

Caroline van der Plas, leider van de BoerBurgerBeweging, reageert sceptisch op de beslissing van Jumbo. Zij vindt dat vlees geen eliteproduct mag worden. Ze zegt dat veel mensen niet eens één keer per week vlees kunnen eten, omdat de boodschappen te duur zijn. Juist deze mensen kunnen bij een aanbieding nog wel een keer vlees eten en worden door het plan van Jumbo getroffen, vindt Van der Plas. Bovendien is vlees zo slecht nog niet, zegt ze.

Caroline van der Plas
Caroline van der PlasBoerBurgerBeweging

"Wat Jumbo hier doet, is suggereren dat vlees slecht is voor de gezondheid. Daarmee plaatst Jumbo vlees in de hoek van tabak. Dat is kwalijk. Vlees past prima in een gebalanceerd dieet. Dierlijke eiwitten worden in Nederland ook met de hoogste duurzaamheidseisen geproduceerd en is van hoge kwaliteit op het gebied van voedselveiligheid."

"Veel mensen denken dat de boeren hierdoor een betere prijs krijgen voor hun product. Wij vinden dat boeren een betere prijs voor hun producten moeten krijgen, maar met het plan van Jumbo is daar geen enkele garantie op. Veel rundvlees bij Jumbo komt uit Ierland, dus ook hier schiet de Nederlandse boer niets op met een betere prijs."

Leontien Hasselman-Plugge is co-CEO van ImpactBuying, een onderneming die bedrijven helpt hun inkoopbeleid te verduurzamen. Volgens haar is deze beslissing van Jumbo een voorbeeld van goed leiderschap in duurzaamheid.

Leontien Hasselman-Plugge
Leontien Hasselman-PluggeCo-CEO van ImpactBuying

"De supermarktketen neemt deze stap op eigen initiatief, zonder dat de wetgever daarom vraagt en ook zonder dat concurrenten hetzelfde doen. (...) Jumbo laat in dit geval het goede voorbeeld zien."

Wat denk jij?

Betalen we in Nederland een eerlijke prijs voor vlees?

Dit is de community

Dit zegt ons WhatsApp-panel

We vroegen het DIT-WhatsApp-panel naar hun mening over aanbiedingen op vlees. Wil jij ook meepraten over dit soort onderwerpen en je mening laten horen? Meld je dan aan voor het DIT-WhatsApp-panel door op het blokje hieronder te klikken en 'DIT AAN' te sturen.

Paul

"Moedig van Jumbo, maar niet oké. Als de andere supermarkten dit voorbeeld volgen, kunnen een paar miljoen mensen met een kleine beurs helemaal geen vlees meer kopen. En het vegetarische alternatief is meestal nog duurder."

J. Koopman

"Het is goed om te stoppen met de kiloknallers. En boeren moeten stoppen met het leveren onder druk van goedkoop vlees. Er moeten meer boerderijwinkels aan huis komen. Ook wij kopen rechtstreeks van de boer. Klein beetje duurder maar 100 keer lekkerder."

Annely

"Ik vind dat Jumbo hier veel te ver gaat. Iedere dag vlees hoeft niet, maar nu ontzeggen zij de mensen die het financieel niet breed hebben om nog eens een stukje vlees te hebben. Dan heb ik het nog niet eens over hoe waardeloos ik het activistische woke opgedrongen gedoe vindt dat continu iedereen om de oren wordt geslagen. Niet roken, niet vliegen, niet je huis verwarmen, geen auto rijden, geen vlees eten en ga zo maar door. Ik ben er zo ontzettend klaar mee."

Anke

"Ik vind dit een goede beslissing. Consumptie van vlees moet verminderd worden. En er moet een eerlijker prijs voor de boeren komen. Ook het stimuleren van alternatieven voor vlees(eiwitten) verdient meer aandacht."

Jet

"Heel goed plan, maar ik eet dan ook al meer dan twintig jaar vegetarisch. Ik maak dus geen gebruik van de aanbiedingen en vind dat het niet past bij een duurzame of christelijke levensstijl. Iets met zorg dragen voor de schepping. Als je je echt gaat verdiepen in de vleesindustrie is dat geen zorg dragen. Maar daar heeft de politiek ook een behoorlijke bijdrage aan geleverd dat het zo scheef is geworden."

Dit maakten we ook

Praat mee

Wat vind jij: is het goed om te stoppen aanbiedingen op vlees?

Inloggen bij

Super dat je jouw perspectief wil delen! Log in om je reactie te plaatsen.

Door in te loggen bevestig je dat je de Algemene Voorwaarden en Privacyverklaring van de EO hebt gelezen en begrepen.

Hulp nodig?

Check de veelgestelde vragen.

Antwoord op de quizvraag: 4% van de Nederlanders eet nooit vlees. Bron: RIVM

  • Hier & Nu

Deel dit artikel:

Meest gelezen

Lees ook

Neem een koekje.

Jammer! Door je cookie-instellingen kan je dit deel van de site niet zien. Als je meer cookies accepteert, kan je dit deel wel zien.

Toestemmingen aanpassen