Van laptop tot Kahoot: moeten we van digitaal onderwijs af?
12 januari 2024 · 13:38| Leestijd: 2 min
Update: 9 oktober 2024 · 16:27
In dit artikel aan het woord
"Ik denk dat ook juist de combinatie een mooie balans is."
"Ik zie dat het gewoon veel te veel en ook onnodig wordt gebruikt."
In het kort
Voel jij je weleens afgeleid door ál die schermpjes? Sinds 2024 zijn mobiele telefoons niet meer welkom op middelbare scholen. In Zweden gaan ze nog veel verder: daar zijn alle digitale leermiddelen verboden. Is dat ook wat voor in Nederland?
Wat denk jij?
Was er in jouw klas een digibord aanwezig?
Aantal reacties: 0
Leerprestaties gaan achteruit
Nederlandse kinderen worden steeds slechter in lezen. Uit het internationale onderzoek van PISA blijkt dat Nederlandse vijftienjarigen ver onder het gemiddelde scoren: één op de drie leerlingen krijgt een onvoldoende voor leesvaardigheid. Het onderzoek laat ook zien dat veel ict-gebruik leidde tot slechtere prestaties.
- Leesvaardigheid Nederlandse tieners belabberd: 'Dit is de TikTok-generatie'
Leesvaardigheid Nederlandse tieners belabberd: 'Dit is de TikTok-generatie'
Nederland veranderde daarom het beleid: vanaf januari 2024 waren mobiele telefoons niet meer welkom op de middelbare school. Zweedse scholen gaan daarin nog verder, want daar zijn ook laptops niet meer welkom. Bovendien wordt elke leerling voorzien van een (fysiek) lesboek voor elk vak. Is dat ook een goed plan voor Nederland?
Dit is de discussieVooruitstrevend of overbodig?
De vraag of digitaal onderwijs zouden moeten worden afgeschaft, zorgt voor discussie. Zorgt digitalisering niet juist voor vooruitgang? En hoe zou het onderwijs er dan uit moeten zien?
Barend Last, onderwijsadviseur en voormalig leraar, pleit in Dit is de Dag (EO) voor een 'mooie balans' tussen het gebruik van offline en online leermiddelen. Digitalisering heeft namelijk zeker ook voordelen, vindt Last.
"PISA liet een aantal jaar geleden zien dat sterke lezers zowel digitale devices als boeken gebruiken. Die gebruiken digitale devices voor het zoeken van informatie en boeken voor verhalen of meer diepgaande teksten. Ik denk dat ook juist die combinatie daarvan een mooie balans is."
Leraren moeten dan wel oppassen dat digitalisering geen 'trucje' wordt om de leerlingen bij de les te houden, waarschuwt Last. Dan gaat het namelijk voorbij aan het doel om leerlingen iets te leren.
"We stellen digitalisering gelijk aan vooruitgang, terwijl dat helemaal niet zo is of hoeft te zijn. (...) Als je het gaat doen als trucje om de lessen leuk te houden, dan mist het daadwerkelijk een leerdoel. Ik denk dat er te weinig tijd is om als leraar goed na te denken over het halen van doelen met digitalisering. Wanneer kies je er wel voor en wanneer ook zeker niet?"
Erik Meester, leraar en ontwikkelaar van het leerplan voor het basisonderwijs, maakt zich zorgen over de digitalisering. Hij is zeker niet tegen het gebruik van digitaal onderwijs, maar volgens Meester gaat het nu te ver.
"Er is een toenemende kloof in onderwijsprestaties en dat vind ik heel zorgwekkend. Ik denk dat de digitalisering daar zeker een rol in speelt."
"Ik zie dat het gewoon veel te veel en ook onnodig wordt gebruikt. Dat vind ik zonde, want het kost ook heel veel geld. Digitale leermiddelen kosten vele malen meer geld dan pen, papier en een lesboek, waar je tien jaar mee kan doen."
Voor Meester leidt de combinatie van alle onderzoeken maar tot één conclusie: minder digitaal onderwijs op school.
"Er zijn eerder aanwijzingen dat het leidt tot minder leren in plaats van meer. Dus als ik die indicaties heb, en het kost me ook nog eens veel meer geld dan als ik het gewoon doe op een traditionele manier, waarom zou ik het dan doen?"
Praat mee
Luister onze podcast
Ben je benieuwd naar het hele gesprek over digitaal onderwijs in Dit is de Dag (EO)? Luister hieronder naar de podcast, waarin presentator Joram Kaat in gesprek gaat met onderwijsadviseur Barend Last en leraar Erik Meester.
De weergave van Spotify vereist jouw toestemming voor social media cookies.
Dit artikel hoort bij het programma
Dit is de dag