Kant-en-klaartjes voor het kerstdiner: worden we te gemakzuchtig met koken voor de feestdagen?
19 december 2024 · 11:41| Leestijd: 4 min
Update: 19 december 2024 · 11:59
In dit artikel aan het woord
"Je kunt koken met Kerstmis zien als een noodzakelijk kwaad, maar je kunt het ook zien als een gezellig, fijn rustmoment."
"Als supermarkt heb je wel de taak om te bieden wat de consument wil, en wij bieden heel graag die keuze aan."
In het kort
Weet jij al wat je gaat eten tijdens de kerstdagen? Steeds meer mensen schotelen hun gasten bij het kerstdiner kant-en-klare, luxe maaltijden van de supermarkt voor, die je alleen maar hoeft op te warmen of decoreren. Is dat een goede ontwikkeling?
Samenvatting van DIT artikel
Steeds meer Nederlanders kiezen met Kerstmis voor kant-en-klare luxe maaltijden uit de supermarkt omdat dat tijd en stress bespaart. Supermarkten, zoals Albert Heijn, spelen hierop in met kant-en-klare, luxe kerstproducten, zoals eetbare amuselepels en voorgemarineerde kalkoenen. In het tijdschrift Allerhande vind je dit jaar ook allerlei indrukwekkende kerstrecepten die je in elkaar kunt flansen met zulke kant-en-klare producten. Is dat een goede ontwikkeling?
In Dit is de Dag (EO) gaan kookboekenschrijver Karin Luiten en Allerhande-hoofdredacteur Joyce Bierman hierover in debat:
- Luiten vindt de trend zorgwekkend, omdat het koken met verse producten hierdoor uit onze eetcultuur verdwijnt. Ze pleit ervoor dat supermarkten hun rol benutten om mensen aan te moedigen écht te koken, in plaats van prefab-producten vol E-nummers en andere ongezonde ingrediënten te promoten. Volgens haar kan samen koken juist verbindend en ontspannend zijn.
- Bierman erkent dat samen koken mooi is, maar benadrukt dat supermarkten beide groepen – zij die willen koken en zij die gemak zoeken – moeten bedienen. Ze wijst erop dat het kiezen voor kant-en-klare opties vaak meer te maken heeft met het vermijden van stress dan met luiheid. Uiteindelijk draait het erom dat iedereen een geslaagd kerstdiner beleeft, ongeacht de manier waarop het wordt bereid.
Wat denk jij?
Ga jij deze kerstdagen uitgebreid koken?
Aantal reacties: 0
Kant-en-klare kerstdiners, de trend van dit moment
Tja, laten we eerlijk zijn. Al die activiteiten rondom het kerstfeest kosten veel tijd én ze zijn best vermoeiend. Het begint met het optuigen de kerstboom, cadeaus kopen, je glamoureuze kerstoutfit uit de krochten van de kledingkast opgraven... En als het grote feest bijna begint, staan de keukenprinsen- en prinsessen van de familie zwetend in de keuken om een meergangendiner in elkaar te zetten.
De laatste jaren lijkt daar echter verandering in te komen. Nederlanders happen steeds vaker toe op luxe kerstgerechten uit de supermarkt, waar weinig meer aan hoeft te gebeuren. Het plastic folietje eraf, even in de oven, citroentje erop, en voilà: je hebt perfecte, krokante aardappelen of een aromatische kalkoen waar je zelfs je kritische oom of tante mee imponeert.
Supermarkten spelen slim in op deze trend. Joyce Bierman, hoofdredacteur van het tijdschrift Allerhande van Albert Heijn, vertelt bij Dit is de Dag (EO): "Dit jaar zien we dat de zogenaamde 'kerstmakers' heel populair zijn. Dat zijn producten waarmee je in drie stappen een gerecht maakt. Zo hebben we bijvoorbeeld een eetbare amuselepel die je vult met een hartige, kant-en-klare mousse en een smaakpareltje – en je bent klaar." De kersteditie van het tijdschrift bevat dit jaar dan ook meerdere recepten waarin kant-en-klare bereidingen een hoofdrol spelen.
Het klinkt verleidelijk: minder werk in de keuken én een indrukwekkend kerstbanket op tafel. Maar verliezen we ook iets waardevols, nu ons kerstdiner steeds vaker bestaat uit 'prefab'-kerstboompasteitjes, voorverpakte miniquiche en crème brûlée uit het vriesvak?
Dit is de discussieZijn Nederlanders thuiskoks te lui geworden?
Als het aan kookboekenschrijver Karin Luiten ligt, is het hoog tijd dat supermarkten harder hun best gaan doen om mensen de keuken in te krijgen. Zij kunnen ervoor zorgen dat mensen verser gaan eten, maar ze zien daarvan af, stelt Luiten in Dit is de Dag (EO):
"De Allerhande is het grootste receptentijdschrift van Nederland. Zij hebben de kracht om mensen de keuken in te krijgen, maar wat doen ze? Ze voeren een halfslachtig tweesporenbeleid. Aan de ene kant hebben ze wat recepten, aan de andere kant bieden ze allerlei prefab-producten die je alleen maar bij elkaar hoeft te gooien en op te warmen. De helft van Nederland is momenteel te dik, de andere helft wordt ziek van alle zwaarbewerkte industriële producten. Daar moeten we van af, dus ik vind het zo jammer dat zo’n grote speler als de Albert Heijn kant-en-klare kerstproducten blijft verkopen met E-nummers, verdikkingsmiddelen, suiker, zout, palmvet. Zeg dan gewoon tegen je lezers: we gaan écht koken, met verse producten."
"Je kunt koken met Kerstmis zien als een noodzakelijk kwaad, maar je kunt het ook zien als een gezellig, fijn rustmoment, waarbij de hele familie helpt. Iedereen maakt wat. Of je parkeert je kinderen juist in de kamer met Home Alone 3 op tv terwijl jij kookt, als dat jou meer rust geeft."
Wat denk jij?
Moet de Allerhande consumenten meer stimuleren om met verse producten te koken?
Aantal reacties: 0
Allerhande-hoofdredacteur Joyce Bierman reageert op die kritiek. Volgens haar is het juist de verantwoordelijkheid van supermarkten om mee te bewegen met de wens van de consument.
"Je ziet gewoon dat er twee groepen zijn: mensen die willen koken en mensen die dat niet willen. Als supermarkt heb je wel de taak om te bieden wat de consument wil, en wij bieden heel graag die keuze aan. Natuurlijk ben ik het deels ook met Luiten eens: samen koken verbindt. Dat vind ik voor Kerstmis ook een heel mooie gedachte, en ik moedig iedereen van harte aan om lekker in de keuken te gaan staan."
Bovendien is het voor veel mensen helemaal geen kwestie van luiheid of onwil als ze ervoor kiezen om niet te koken, aldus Bierman. Mensen willen vooral voorkomen dat het kerstdiner in de soep loopt:
"Wij zien dat de meeste mensen het koken met Kerstmis eerder ervaren als een stressmoment - vooral omdat ze willen per se dat het lekker en goed is, en dat iedereen aan tafel het lekker vindt. Dat is ook een reden waarom ze voor gemak kiezen. Niet omdat het dan makkelijk is, maar omdat ze dan zeker weten dat het gaat lukken."
Praat mee
Hoe voel jij je na het lezen van dit artikel? En wil je nog iets kwijt?
Inloggen bij eo
Super dat je jouw perspectief wil delen! Log in om je reactie te plaatsen.
Door in te loggen bevestig je dat je de Algemene Voorwaarden en Privacyverklaring van de EO hebt gelezen en begrepen.
Hulp nodig?
Check de veelgestelde vragen.
Luister Dit is de Dag terug als podcast
In Dit is de Dag (EO) gaat Margje Fikse verder over dit onderwerp in gesprek met:
- Karin Luiten, kookboekenschrijfster en culinair journalist;
- Joyce Bierman, hoofdredacteur van de Allerhande, het culinaire tijdschrift van Albert Heijn.
Beluister de uitzending hieronder als podcast.
De weergave van Spotify vereist jouw toestemming voor social media cookies.
Luister jij liever via een ander kanaal? Klik hier om het gesprek af te spelen op jouw favoriete podcast-app.
Dit maakten we ook- Doe maar duur: zóveel geven Nederlanders elk jaar uit met Kerstmis
Doe maar duur: zóveel geven Nederlanders elk jaar uit met Kerstmis
- Hoe blijven de kerstcadeaus leuk én betaalbaar? Gierige Gerda geeft tips
Hoe blijven de kerstcadeaus leuk én betaalbaar? Gierige Gerda geeft tips
- 'Ik ben verliefd op Harry de hamster', waarom kerstreclame werkt
'Ik ben verliefd op Harry de hamster', waarom kerstreclame werkt
Dit artikel hoort bij het programma
Dit is de dag
Dit artikel hoort bij de podcast
Dit is de dag