Inloggen bij

Praat je mee? Als je bent ingelogd, kun je reacties plaatsen en gesprekken volgen.

Door in te loggen bevestig je dat je de Algemene Voorwaarden en Privacyverklaring van de EO hebt gelezen en begrepen.

Hulp nodig?

Check de veelgestelde vragen.

Onze reacties

Wat denk jij?

Stelling: 'Het gebruik van smartphones moet voor minderjarigen verboden worden'

Wat denk jij?

Maak jij je wel eens zorgen om het telefoongebruik van jouw (klein)kind?

Praat mee

Welke regels hanteer jij voor je kinderen met hun smartphone?

Inloggen bij

Super dat je jouw perspectief wil delen! Log in om je reactie te plaatsen.

Door in te loggen bevestig je dat je de Algemene Voorwaarden en Privacyverklaring van de EO hebt gelezen en begrepen.

Hulp nodig?

Check de veelgestelde vragen.

Is een mobiele telefoon écht zo schadelijk voor kinderen?

1 september 2024 · 11:00| Leestijd: 11 min

Update: 1 september 2024 · 11:44

Geschreven doorEsther van Adrichem

In dit artikel aan het woord

Esther van Fenema
Esther van FenemaPsychiater
"Kinderen zijn extra kwetsbaar voor de smartphone: de hersenen zijn nog in ontwikkeling."
Daniël Lechner
Daniël LechnerPedagoog
"Ik denk dat de telefoon voor kinderen een fantastisch instrument is. (...) We denken te veel vanuit het frame van de oudere generatie."
Annemarie Zandt
Annemarie ZandtMoeder van twee zoons, legt geen beperkingen op
"Ik schaam me bijna om het te vertellen, maar ik ervaar juist heel positieve dingen."

In het kort

Scrollen, appen, swipen... Tegenwoordig zitten kinderen al op jonge leeftijd uren per dag op hun telefoon. Hoe schadelijk is dat? En zou het beter zijn om smartphones voor jonge kinderen helemaal te verbieden?

Samenvatting van DIT artikel

Steeds meer kinderen onder de twaalf hebben een smartphone. Dit kan meerdere negatieve effecten hebben: minder bewegen, fysieke klachten door verkeerde houdingen, en verstoord slaapgedrag. Mentale gevolgen zijn concentratieproblemen, verslaving, mentale gezondheidsklachten, en pestgedrag. Toch zijn er ook voordelen: kinderen blijven bereikbaar, onderhouden sociale contacten en leren nieuwe dingen. Maar de vraag blijft of de positieve gevolgen opwegen tegen de negatieve.

Uit onderzoek van DIT blijkt dat ouders evengoed zorgen om maken om het smartphonegebruik van hun kroost. Ze zijn vooral bezorgd om de invloed van smartphones op concentratie, slaaptekort en eenzaamheid. Volgens het onderzoek van DIT vindt 79% van de Nederlanders het een goed idee om te wachten met een smartphone tot de brugklas, en 70% vindt dat er meer moet gebeuren om het smartphonegebruik onder kinderen te ontmoedigen. Veel ouders geven daarnaast aan dat hun kinderen meer achter schermen zitten dan ze zouden willen, maar dat ze het lastig vinden dit te beperken.

In Dit is Tijs (EO) gaan psychiater Esther van Fenema en pedagoog Daniël Lechner over dit onderwerp in gesprek. Van Fenema stelt dat het smartphonegebruik van kinderen beperkt moet worden, terwijl Lechner benadrukt dat scrollen en swipen waardevol kan zijn voor jongeren. Moeder Annemarie deelt hoe het is om haar zoons op te voeden zonder smartphoneregels. Haar zoon Maarten haalt hoge cijfers voor Engels omdat hij graag en vaak met mensen uit het buitenland communiceert via de videogame Minecraft. 

Wat denk jij?

Stelling: 'Het gebruik van smartphones moet voor minderjarigen verboden worden'

Dit is de situatie

Hoe schadelijk zijn mobiele telefoons voor kinderen?

Ze spelen spelletjes, doen TikTok-dansjes en sturen duizenden berichtjes naar hun vriendjes: steeds meer kinderen onder de twaalf jaar hebben een smartphone. Maar is dat alleen maar leuk vermaak of zijn er ook negatieve effecten van mobiele telefoons op jonge kinderen?

Een veelgehoord argument is dat kinderen die veel op hun telefoon zitten veel minder bewegen. Ze spelen niet buiten, maar liggen urenlang op de bank of op bed met het apparaat in hun hand. Vaak in een verkeerde houding, waardoor ze meer fysieke klachten kunnen krijgen. Ook het slaapgedrag kan beïnvloed worden. De verleiding om nog lekker door te scrollen op TikTok is natuurlijk heel groot voor zulke jonge kids. 

Mentale invloed van de smartphone

Ook mentaal kan het invloed hebben: concentratieproblemen, verslaving en mentale gezondheidsklachten zijn veronderstelde negatieve gevolgen van de smartphone. Ook uit onderzoek van DIT blijkt dat ouders zien dat door veelvuldig gebruik van de smartphone en social media hun kinderen moeite hebben met concentratievermogen, slaaptekort, eenzaamheid, mentale problemen en pestgedrag. 

Toch zijn er ook positieve aspecten aan een mobiele telefoon: je kunt je kind altijd bereiken, ze kunnen sociale contacten onderhouden en nieuwe dingen leren. Wegen de positieve gevolgen op tegen de negatieve? En zijn de effecten eigenlijk wel zó groot als dat gezegd wordt?

Dit zeggen experts

'Meer onderzoek nodig'

Platform DIT heeft de vraag of het verstandig is om kinderen pas een smartphone te geven in de brugklas voorgelegd aan de Nederlandse Vereniging voor Psychiatrie. In een officiële brief laten zij weten: ‘Afdeling Kinder- en Jeugdpsychiatrie van de Nederlandse Vereniging voor Psychiatrie, het Trimbos-instituut en de Schakel- en Adviesraad (SAR) wil graag een genuanceerd antwoord geven.’

Zij zien zowel voordelen als nadelen aan het gebruik van de mobiele telefoon en sociale media door jongeren en vinden dat er meer onderzoek nodig is om een duidelijke conclusie te trekken: ‘Geen smartphone tot de brugklas en geen sociale media voor het zestiende jaar kan ertoe leiden dat jongeren onvoldoende kennis en vaardigheden opdoen om vanaf hun zestiende jaar voldoende mediawijs te zijn. Ook dit vraagt verder onderzoek.’ 

Lees hier de hele brief van de Nederlandse Vereniging voor Psychiatrie

Naar aanleiding van de vraag om als deskundige aan te geven of we het eens of oneens zijn met de stelling om kinderen pas een smartphone te geven in de brugklas, willen we als afdeling Kinder- en Jeugdpsychiatrie van de Nederlandse Vereniging voor Psychiatrie, het Trimbos-instituut en de Schakel- en Adviesraad (SAR) graag een genuanceerd antwoord geven.
Door de publicatie van het boek ‘Generatie angststoornis’ van sociaal psycholoog Haidt is een discussie ontstaan over sociaal media gebruik door kinderen. Hij komt tot de conclusie dat het sociaal mediagebruik de oorzaak is van de toename van psychische problemen bij kinderen en jongeren. Hij komt in zijn boek tot vier fundamentele hervormingen: (1) geen smartphonegebruik tot ‘high school’; (2) geen sociale media voordat een kind zestien jaar wordt; (3) telefoonvrije scholen; en (4) veel meer ruimte voor vrij spel zonder toezicht, en voor zelfstandigheid in de kindertijd. In het verlengde daarvan is er internationaal, en ook in Nederland, een actiegroep van moeders ontstaan die ook pleiten voor een verbod van de smartphone voor kinderen en tieners en voor telefoonvrije scholen.
Er is inmiddels, en ons inziens terecht, de nodige kritiek op de conclusie van Haidt dat de (voornaamste) oorzaak van de toename van psychische problemen bij kinderen en jongeren het sociaal mediagebruik is. Uit onderzoek blijkt dat bij de toename van deze psychische problemen meerdere factoren een rol spelen, zoals toename van druk op schoolwerk (prestatiedruk) en onderwijsachterstanden door de coronaperiode die ingehaald moeten worden. Er is dus niet één oorzaak aan te wijzen, zoals Haidt doet. Verder onderzoek naar al deze oorzaken is belangrijk.
Ook uit het rapport van de American Psychological Association (APA; 2023) blijkt dat sociale media op zichzelf niet goed of slecht zijn. De effecten van het gebruik van sociale media zijn afhankelijk van wat kinderen en tieners online kunnen zien en doen, hun vaardigheden en kwetsbaarheden, en de context waarin ze opgroeien. De vroege adolescentie is in dit verband een kwetsbaardere periode dan de late adolescentie, gezien de biopsychosociale veranderingen in de periode van 11 tot 14 jaar. In de vroege adolescentie zijn de jongeren gevoeliger voor sociale feedback. De negatieve gevolgen van sociaal mediagebruik kunnen zijn het krijgen van slaapproblemen, cyberpesten, het aanmoedigen van negatief gedrag (automutileren) (APA, 2024).
Sociale media bieden ook veel kansen voor jongeren. Sociale media kunnen bijdragen aan identiteitsontwikkeling, spel, inspiratie en sociale verbondenheid, en kunnen voor subgroepen ook een veilige plek zijn om bij sociale angst zichzelf te ontdekken of om gelijkgestemden te ontmoeten, bijvoorbeeld lhbtqia+ (Craig e.a., 2021).
Er zijn nog de nodige kennishiaten. Er is meer kwalitatief hoogstaand onderzoek nodig naar de langetermijngevolgen van het gebruik van sociale media op de ontwikkeling van kinderen en jongeren, positieve en negatieve gevolgen voor kwetsbare groepen, en naar de gevolgen van excessief gebruik van sociale media en verslavende effecten (Zinkstok, 2023).
Vanaf 1 januari 2024 is er een telefoonverbod in de klas op middelbare scholen en vanaf de zomer 2024 ook op basisscholen. Zo’n verbod op school heeft voor- en nadelen, zoals blijkt uit een recent Nederlands rapport (Pouwels e.a., 2024). Voordelen van zo’n verbod zijn bijvoorbeeld minder snel afgeleid zijn en zelf moeten nadenken over het oplossen van een probleem of vraagstelling. Een nadeel van zo’n verbod is bijvoorbeeld dat smartphones ook kunnen helpen de taalvaardigheid te vergroten.  Het is belangrijk om alle gevolgen van zo’n verbod goed te onderzoeken.
Geen smartphone tot de brugklas en geen sociale media voor het zestiende jaar kan ertoe leiden dat jongeren onvoldoende kennis en vaardigheden opdoen om vanaf hun zestiende jaar voldoende mediawijs te zijn. Ook dit vraagt verder onderzoek.
Naar aanleiding van het voornoemde APA-rapport formuleerde collega Zinkstok vijf adviezen over sociale media voor ouders van tieners: (1) wees bewust dat het zich ontwikkelende brein kwetsbaar kan zijn voor specifieke eigenschappen van sommige sociale media, zoals misinformatie, nadruk op uiterlijk. Vooral de eerste jaren van de adolescentie (10-14 jaar) is meer ouderlijke supervisie nodig dan later; (2) kijk samen met je kind naar sociale media en praat over wat je tegenkomt; (3) geef zelf het goede voorbeeld en ga gezond om met sociale media; (4) let op tekenen van problematisch gebruik, zoals extreem veel tijd doorbrengen op sociale media en liegen over het gebruik; en (5) leer je kind socialemediavaardigheden aan, zoals geen foto’s of persoonlijke gegevens delen.
Met deze brief willen we graag bijdragen aan een genuanceerde discussie.
Met vriendelijke groet,
Namens Nederlandse Vereniging voor Psychiatrie (NVvP)
Prof. dr. C.L. Mulder, voorzitter Prof. dr. R.J.L. Lindauer, voorzitter afdeling Kinder- en Jeugdpsychiatrie NVvP
Namens Trimbos-Instituut: voor mentale gezondheid Prof. dr. M. Kleinjan Dr. N. Griffioen
Namens Schakel- en Adviesraad (SAR): partnerschap in jeugdhulpexpertise
Prof. dr. X. Moonen, voorzitter SAR Dr. P. Dijkshoorn

Dit vindt Nederland

'Geen smartphone tot de brugklas'

Wachten met de smartphone tot de brugklas: 79% van de Nederlanders vindt het een goed idee als kinderen dan pas een mobiele telefoon krijgen.  Er zitten voor kinderen meer negatieve gevolgen dan positieve gevolgen aan het gebruik van smartphones, vindt 70%. Een evengrote groep (70%) vindt dat de overheid meer moet doen om het gebruik van de smartphone door kinderen te ontmoedigen. Dat blijkt uit onderzoek van DIT, het journalistieke platform van de EO.

Social media

68% van de Nederlanders vindt dat het verboden zou moeten worden voor kinderen onder de 14 jaar om een account op social media te hebben. Slechts 19% is het daarmee oneens. Politieke voorkeur maakt hierbij vrijwel geen verschil. Om dit te kunnen handhaven zouden sociale media bedrijven verplicht moeten worden om de leeftijd van gebruikers te verifiëren via een legitimatiebewijs bij het aanmaken van een account, zegt zo’n 76%. Slechts 12% is het oneens. 

Ouders maken zich zorgen

Ouders die deelnemen aan dit onderzoek zien dat door veelvuldig gebruik van de smartphone en social media hun kinderen moeite hebben met concentratievermogen, slaaptekort, eenzaamheid, mentale problemen en pestgedrag. Zo’n 44% is het eens met de stelling: één of meerdere van mijn kinderen zit veel meer achter schermen dan ik eigenlijk zou willen, maar ik ben niet in staat dit te voorkomen. Ook 44% zou graag met andere ouders in mijn straat een tijd afspreken waarop mijn kind(eren) met andere kinderen in de straat kunnen spelen, zodat ze minder achter een scherm zitten.

Meer over het onderzoek 'Smartphones en kinderen' door DIT

Verantwoording onderzoek
DataIM heeft in opdracht van de EO een vragenlijst afgenomen onder een representatieve steekproef van de Nederlandse bevolking over zes maatschappelijke thema's. De vragenlijst is opgesteld door onderzoekers van de EO; de dataverzameling, herweging en data-analyse zijn uitgevoerd door DataIM. Het veldwerk is uitgevoerd in juli 2024, aansluitend bij de EO programmareeks “Dit is de kwestie”. Voorliggend rapport presenteert de resultaten van het thema: Kinderen en smartphones.

Wat denk jij?

Maak jij je wel eens zorgen om het telefoongebruik van jouw (klein)kind?

Dit is de discussie

Kinderen en smartphones: verbieden of niet?

Wat is wijsheid: moet je je kind weghouden van de digitale wereld, of is het in dit tijdperk goed om het te omarmen? Als het aan psychiater Esther van Fenema ligt, is het van groot belang dat we het telefoongebruik van kinderen beperken. Ze vertelt bij Dit is Tijs (EO):

Esther van Fenema
Esther van Fenema Psychiater

"Ik vind verbieden altijd heel ingewikkeld, want als mij iets verboden zou worden als kind, zou ik het juíst willen doen. ik denk dat het gereguleerd moet worden, we moeten leren hoe we ermee om moeten gaan, want we doen nu maar wat."

"Je prefrontale cortex [een stuk van je hersenen aan de voorkant van je brein, red.] is pas volgroeid als je 25 jaar bent. Dat gedeelte is van belang om je te gedragen, om impulsen en verleidingen te kunnen beheersen, enzovoort. Daarom zijn kinderen extra kwetsbaar voor die smartphone: de hersenen zijn nog in ontwikkeling. Bovendien is je kindertijd een fase waarin je moet leren omgaan met andere mensen. Als die aandacht nu gekaapt wordt door de telefoon en je oerbrein weinig correctie krijgt, kun je je afvragen of het handig is om zoveel op je telefoon te zitten."

Pedagoog Daniël Lechner denkt juist dat smartphones kinderen op een waardevolle manier kunnen stimuleren. Hij heeft met zijn eigen jonge kinderen zelfs een gezinstelefoon:

Daniël Lechner
Daniël Lechner Pedagoog

"Ik denk dat de telefoon voor kinderen een fantastisch instrument is voor creativiteit, voor verbinding, voor diepgang en zingeving. Ik merk het nu al: ik heb jonge kinderen - een van vier, zes en een van negen - en wij hebben een gezinssmartphone. We doen er samen fantastische dingen mee. We leren er samen van, we zoeken samen dingen op. Ik ben heel enthousiast."

"We denken steeds vanuit het frame van die oudere generatie. (…) Wij gebruiken de smartphone voor dingen die we zien als ballast. Bankzaken checken, werk, dat soort dingen. De jongere generatie gebruikt het om heel andere dingen te doen, zoals netwerken opzetten, overzee vrienden maken, dingen creëren, video’s maken. Dat is iets wat wij nog moeten leren."

Dit is hun verhaal

Annemarie laat haar kinderen onbeperkt op de smartphone: 'Ik schaam me bijna'

Wat gebeurt er als je je kind wél onbeperkt op de smartphone laat? Annemarie weet daar alles van: haar twee zoons, Maarten (15) en Joël (13), mogen zelf bepalen hoe lang ze scrollen en gamen op hun smartphones en computers.

"Ja, ik schaam me bijna om het te vertellen," geeft Annemarie toe in Dit is Tijs (EO), "maar ik ervaar juist heel positieve dingen."

Moeder Annemarie en zoon Maarten vertellen in Dit is Tijs (EO) hoe het er bij hen thuis aan toe gaat. Maarten en zijn broertje Joël hebben geen strenge regels voor smartphonegebruik.

Haar zoontje Maarten haalt bijvoorbeeld torenhoge cijfers voor het vak Engels vanwege alle uren die hij besteedt aan de videogame Minecraft. Hij vertelt: "Het is heel sociaal. Je kunt chatten en bellen met mensen over de hele wereld op een publieke server. En dus leer je ondertussen Engels." Hij vermoedt zelf dat hij zonder Minecraft lang niet zo goed Engels had gesproken: "Het maakt een groot verschil."

Praat mee

Welke regels hanteer jij voor je kinderen met hun smartphone?

Inloggen bij

Super dat je jouw perspectief wil delen! Log in om je reactie te plaatsen.

Door in te loggen bevestig je dat je de Algemene Voorwaarden en Privacyverklaring van de EO hebt gelezen en begrepen.

Hulp nodig?

Check de veelgestelde vragen.

Dit is de uitzending

Dit is Tijs (EO)

Is het nu echt zo slecht om je kind al op jonge leeftijd een smartphone te geven? En zijn er ook onderzoeken die ons iets kunnen leren over positieve effecten van smartphonegebruik onder jongeren? In Dit is Tijs (EO) gaat presentator Tijs van den Brink daar verder over in gesprek met psychiater Esther van Fenema en pedagoog Daniel Lechner. Kijk de uitzending terug via NPO Start.

Dit is de Kwestie (EO)

Hoe moet je als gezin omgaan met de mobiele telefoon? En hoe bespreek je dat met je kind? Daarover gaat Dit is de Kwestie (EO) deze week. Je ziet het op dinsdag 2 september om 21.00u op NPO 2 of via NPO Start.

Dit maakten we ook

DIT zijn de makers

Babette Englebert
Babette EnglebertOnline
Esther van Adrichem
Esther van AdrichemOnline
Tijs van den Brink
Tijs van den BrinkPresentatie

Meest gelezen

Lees ook

Neem een koekje.

Jammer! Door je cookie-instellingen kan je dit deel van de site niet zien. Als je meer cookies accepteert, kan je dit deel wel zien.

Toestemmingen aanpassen