Lidl komt met 'hybride vlees', niet iedereen zit hierop te wachten
22 augustus 2024 · 16:36| Leestijd: 3 min
Update: 4 september 2024 · 10:39
In het kort
De Lidl heeft een bijzonder nieuw product op de markt gebracht: ‘gehaktmix’. In plaats van gehakt van rundvlees of varkensvlees, is het voor 40% gemaakt van erwten. Het is ‘hybride vlees’, anders dan bijvoorbeeld vegaburgers die helemaal van planten zijn gemaakt. Sommige consumenten willen het proberen, anderen gruwen ervan.
Wat denk jij?
Hoe vaak eet jij vlees?
Aantal reacties: 0
In Geld of je Leven (EO) vertellen twee duurzaamheidsexperts van Lidl wat het idee is achter het product. "We hebben erwtenmix aan het product toegevoegd om de milieu-impact kleiner te maken, maar daarbij wel de smaak van rundvlees te behouden", legt Rebekah Simmons uit. "We willen de vleesliefhebber een duurzaam alternatief bieden, waarbij hij niet hoeft in te leveren op de lekkere smaak van vlees."
"We willen de vleesliefhebber een duurzaam alternatief bieden, waarbij hij niet hoeft in te leveren op de lekkere smaak van vlees."
De Lidl wil mensen heel bewust niet dwingen om het product te kopen. Er is ook gewoon nog normaal gehakt te koop. “Het is belangrijk om te benadrukken dat we dit product hebben toegevoegd. De klant kan nog steeds kiezen voor het oorspronkelijke product.”
Het hybride gehakt is overigens goedkoper dan het normale gehakt: zo'n 50 cent. Daarmee hoopt Lidl klanten te verleiden. "De lagere prijs is een bewuste keuze", vult Chantal Goenee aan. "We willen het mensen makkelijk maken om dit product met lagere milieu-impact te kiezen. Iedereen die milieu-impact niet zo belangrijk vindt, kan op prijs alsnog de keuze hiervoor maken."
Dit vindt de community
Woedende vleesliefhebbers
Op sociale media regent het boze reacties op het hybride vlees. Ook in de Whatsapp-community van DIT zijn veel mensen niet zo enthousiast.
"De Lidl moet of doet mee met die waanzin."
Toch zijn er ook wel mensen die het best een goed idee vinden.
"Er zal wat gedaan moeten worden aan het redden van onze planeet. De plannen van de Lidl zijn verstandig. Mensen worden milieubewuster. Ik zou die producten wel kopen om te proberen."