Inloggen bij

Praat je mee? Als je bent ingelogd, kun je reacties plaatsen en gesprekken volgen.

Door in te loggen bevestig je dat je de Algemene Voorwaarden en Privacyverklaring van de EO hebt gelezen en begrepen.

Hulp nodig?

Check de veelgestelde vragen.

Moeten we straks gaan betalen voor Facebook en Instagram?.
© Pixabay

Gaan we straks betalen voor Facebook en Instagram?

9 november 2023 · 09:00| Leestijd: 4 min

Update: 9 augustus 2024 · 16:00

In dit artikel aan het woord

Janneke Niessen
Janneke NiessenTech-ondernemer
"Je gaat óf betalen door een abonnement te nemen, óf door toestemming te geven voor persoonlijke advertenties."
Sebastiaan Brouwers
Sebastiaan BrouwersExpert online adverteren
"Ik hoef geen advertenties voor kattenvoer te zien, want ik heb helemaal geen kat."

In het kort

Ben jij ook zo klaar met die reclames op Facebook en Instagram? Dan is er goed nieuws, want je kan er nu voor kiezen om deze apps reclamevrij te gebruiken. Maar... dat is niet gratis. Om voortaan zonder advertenties te scrollen ben je 13 euro per maand kwijt.

Wat denk jij?

Heb jij 13 euro per maand over voor Facebook/Instagram zonder advertenties?

Dit is de situatie

Facebook weet (bijna) alles van jou

Ken je dat? Zit je lekker te scrollen door je tijdlijn, zie je telkens weer die advertenties terugkomen. En vaak zijn het ook nog eens advertenties voor producten waar je ook echt geïnteresseerd in bent. Meta, het bedrijf achter Facebook en Instagram, verdient er bakken met geld mee. Hoeveel omzet het bedrijf haalde in 2022? Schrik niet: 32,1 miljard dollar (oftewel: 30,2 miljard euro).

Toch gaat er wat veranderen. Meta komt in Europa namelijk met de optie om Facebook en Instagram zonder advertenties te gebruiken. Daar hangt wel een prijskaartje aan. Het gaat je 9,99 of 12,99 euro per maand kosten, afhankelijk van of je het op je computer of smartphone gebruikt. Als je ervoor kiest om geen maandelijks abonnement af te sluiten, blijf je advertenties zien.

Vanaf deze maand kunnen gebruikers het betaalde abonnement aanschaffen, maar het is belangrijk om te weten dat het abonnement vanaf 1 maart 2024 duurder wordt. Het zal dan ook extra kosten met zich meebrengen als je meerdere accounts wilt verbinden.

Hoeveel Nederlanders zitten op Facebook en Instagram?

Elk jaar bekijken onderzoekers hoeveel mensen in Nederland sociale media gebruiken. Aan het begin van 2023 waren er in totaal 15,5 miljoen Nederlanders actief op sociale media. Daarvan zaten er 7,65 miljoen op Instagram. Daarmee heeft Instagram in Nederland meer gebruikers dan bijvoorbeeld Twitter/X (7,55 miljoen) en TikTok (5,66 miljoen), maar minder dan LinkedIn (10 miljoen), Facebook (8,05 miljoen) en YouTube (15,5 miljoen).

Nieuwe Europese regels voor Facebook en Instagram

Meta doet dit omdat het zich moet houden aan nieuwe Europese regels. Die zeggen dat Facebook en Instagram in Europese landen niet zomaar nog advertenties mogen laten zien die zijn gebaseerd op het internetgedrag van gebruikers. Facebook en Instagram halen namelijk informatie op over jou als gebruiker, zoals waar je woont, hoe oud je bent, wat je gestudeerd hebt en waar je van houdt. Ze kijken ook naar welke berichten je bekijkt, zodat ze weten waar je in geïnteresseerd bent.

Dankzij al die informatie kan Meta specifieke advertenties tonen en bedrijven betalen veel geld voor die mogelijkheid. Nieuwe Europese regels maken hier een eind aan, tenzij je heel duidelijk toestemming gaat geven. Door daarnaast de mogelijkheid aan te bieden om te kiezen voor een betaald abonnement, zegt Meta zich toch te houden aan de nieuwe, strengere regels.

Wat weet Facebook over jou? Het artikel gaat verder onder de video.

De weergave van deze video vereist jouw toestemming voor social media cookies.

Toestemmingen aanpassen
Dit is de discussie

Wat betekent dit voor gebruikers van Facebook en Instagram?

Dat Meta met betaalde abonnementen komt, is dus eigenlijk een reactie op de strengere regels voor gepersonaliseerde advertenties. Maar wat betekenen deze ontwikkelingen eigenlijk voor jou als gebruiker van Facebook of Instagram?

Tech-ondernemer Janneke Niessen moet nog maar zien of het aangekondigde verbod op gepersonaliseerde advertenties er wel echt gaat komen. Ze verwacht dat gebruikers van Facebook en Instagram de keuze krijgen om in te stemmen met gepersonaliseerde advertenties. En doen ze dat niet? Dan kunnen ze de platformen alleen nog gebruiken door een abonnement te nemen. Die verwachting spreekt Niessen uit in Geld of je Leven (EO).

Janneke Niessen
Janneke NiessenTech-ondernemer

"Ik denk dat het verbod er in de praktijk niet gaat komen. Meta gaat die toestemming wel vragen aan gebruikers. Kijk, je gebruikt hun producten, die zijn niet gratis. Dus je gaat óf betalen door een abonnement te nemen, óf door toestemming te geven voor persoonlijke advertenties. Met dat laatste heb ik zelf niet zo'n probleem. Als ik dan toch een advertentie zie, heb ik er liever eentje waar ik wat mee kan dan eentje die totaal random is."

Sebastiaan Brouwers is expert online adverteren. Het is zijn werk om advertentieruimte op social media te verkopen aan bedrijven. Hij verwacht dat de nieuwe regels er niet voor gaan zorgen dat Meta minder geld gaat verdienen. Volgens Brouwers zijn er altijd bedrijven die producten willen verkopen. En die blijven voorlopig gewoon nog op Facebook en Instagram adverteren, zo verwacht hij, ondanks dat het moeilijker voor ze wordt om gepersonaliseerde advertenties te plaatsen.

Sebastiaan Brouwers
Sebastiaan BrouwersExpert online adverteren

"Het personaliseren van advertenties is niet zo extreem spannend. In de discussie over privacy heb ik het gevoel dat veel mensen zoiets hebben zoals 'ik vind advertenties vervelend, dus privacy is goed'. Maar meer privacy betekent niet dat je geen advertenties te zien krijgt. Alleen dat de advertenties niet relevant zijn. Dat is misschien wel vervelender. Ik hoef geen advertenties voor kattenvoer te zien, want ik heb helemaal geen kat."

Dit is het debat

Luister onze podcast

Benieuwd naar het hele gesprek? Luister hier naar Geld of je Leven (EO) waarin presentator Hans van der Steeg in gesprek gaat met Janneke Niessen (tech-ondernemer) en Sebastiaan Brouwers (expert online adverteren).

De weergave van Spotify vereist jouw toestemming voor social media cookies.

Toestemmingen aanpassen
Dit maakten we ook

Praat mee

Over welke persoonlijke advertentie op social media heb jij je wel eens verbaasd?

Inloggen bij

Super dat je jouw perspectief wil delen! Log in om je reactie te plaatsen.

Door in te loggen bevestig je dat je de Algemene Voorwaarden en Privacyverklaring van de EO hebt gelezen en begrepen.

Hulp nodig?

Check de veelgestelde vragen.

Dit is Geld of je levenDit is Geld of je leven

Dit artikel hoort bij het programma

Dit is Geld of je leven

  • Hier & Nu

Deel dit artikel:

Meest gelezen

Lees ook

Neem een koekje.

Jammer! Door je cookie-instellingen kan je dit deel van de site niet zien. Als je meer cookies accepteert, kan je dit deel wel zien.

Toestemmingen aanpassen