Nancy KabaltHeeft een consultancybedrijf in de groene-energiesector
"Ik schaam me voor alles waar Musk voor lijkt te staan."
Cornelis KitJournalist bij Autoweek
"Bij ieder merk is wel iets te vinden wat niet deugt."
Auke HoekstraOnderzoeker TU Eindhoven
"Je moet de artiest kunnen scheiden van het product."
In het kort
Tesla, het automerk dat ooit symbool stond voor innovatie en duurzaamheid, ligt de laatste tijd steeds meer onder vuur. Tesla-eigenaren worstelen met de vraag of zij zich moeten schamen voor hun auto, nu Tesla-CEO Elon Musk zich steeds meer manifesteert op het politieke toneel. Zijn hun zorgen terecht, of overdreven?
Wat denk jij?
Ben jij positief over Elon Musk?
Dit is de situatie
Elon Musk maakt politieke ommezwaai, reputatie van Tesla verandert
Tesla is jarenlang het gezicht geweest van duurzaamheid en innovatie in de auto-industrie. In 2008 bracht het bedrijf de allereerste elektrische auto ooit op de markt, en in de jaren die volgden groeide het bedrijf onder leiding van Elon Musk uit tot de grootste elektrische autofabrikant ter wereld. Musk kwam onder andere in de media met nieuwe, baanbrekende technologieën zoals software-updates op afstand en zelfrijdende functies in Tesla-auto's.
Wie is Elon Musk?
De laatste tijd heeft Elon Musk zijn publieke aanwezigheid echter flink uitgebreid - en niet alleen als succesvol zakenman. Het afgelopen jaar schaarde de multimiljardair zich achter Donald Trump, stemde hij in met een positie in de Trump regering en plaatste hij regelmatig opzienbarende berichten en complottheorieën op zijn eigen socialmediaplatform X (voorheen Twitter). Hij mengt zich ook steeds meer in de Europese politiek: de afgelopen weken noemde hij Olaf Scholz een tiran, betoogde hij dat de Amerikanen het Verenigd Koninkrijk moet bevrijden van hun 'tirannieke regering' en sprak hij zijn steun uit voor radicaalrechtse Europese partijen, waaronder Alternative für Deutschland.
Multimiljardair Elon Musk haalt uit naar Europese politiek: ‘Hij heeft te veel macht’
Voor sommige automobilisten is die ommezwaai van Musk een reden om hun geliefde Tesla-auto in twijfel te trekken. Nancy Kabalt, een voormalig Tesla-fan, vertelt in het Financieele Dagblad bijvoorbeeld dat ze haar Tesla-leasecontract kortgeleden heeft opgezegd, omdat ze niet geassocieerd wil worden met Musks denkbeelden. "Hij ondermijnt de democratie en daar werk ik niet aan mee", is haar kritiek. "Was hij er niet geweest, dan had ik de Tesla zeker gehouden."
Ondertussen grijpen online verkopers hun kans om geld te verdienen, met anti-Musk-stickers die automobilisten op hun Tesla kunnen plakken (zie de foto hieronder). Etsy-verkoper Matthew Hiller ziet zijn stickers als warme broodjes over de toonbank gaan, vertelt hij aan Heatmap: "Ik maakte vooral stickers van vissen, totdat ik Musks politieke uitspraken zag en besefte dat veel Tesla-eigenaren zich ongemakkelijk voelden bij zijn nieuwe koers.”
Let op: artikel gaat verder onder de foto
Communiceer je, als je in een Tesla rijdt, dat je enthousiast bent over Tesla, of dat je enthousiast bent over Elon Musk? Heb jij een negatief vooroordeel als jij iemand in een Tesla ziet langsrijden?
Praat mee
Heb jij tegenwoordig een (negatief) vooroordeel over mensen die in een Tesla rijden?
scherm sluiten
Gratis inloggen
Super dat je jouw perspectief wil delen! Log in om je reactie te plaatsen.
In Dit is de Dag (EO) licht Nancy Kabalt toe waarom zij zich ongemakkelijk voelt over Musks gedrag. Ze vindt haar Tesla een "prima auto", maar toch zal ze blij zijn als ze de wagen straks inruilt voor een Kia. Ze vertelt:
000
scherm sluiten
000
Nancy Kabalt
Heeft een consultancybedrijf in de groene-energiesector
"Ik schaam me voor alles waar Musk voor lijkt te staan. Hij begon als innovatieve ondernemer met een geweldig hart voor duurzaamheid en transitie, maar inmiddels is hij toch wel een radicale maniak. In die categorie zit hij, voor mij. Hij is iemand die niet per se het beste met iedereen voor heeft."
000
Cornelis Kit, journalist bij Autoweek, is sceptisch over Kabalts houding. Hij vertelt:
000
scherm sluiten
000
Cornelis Kit
Journalist bij Autoweek
"Ik kan me voorstellen dat je het met bepaalde personen niet eens bent... Maar wat hou je nog over als je automerken daarop gaat afkeuren? Bij ieder merk is wel iets te vinden wat niet deugt. Er zijn heel veel autofabrikanten met grote aandeelhouders uit het Midden-Oosten. Dat zijn ook niet de meest democratische mensen. Overigens is Elon Musk ook maar voor zo'n 13% eigenaar van Tesla."
000
Kabalt is het daar deels mee eens, maar de controversiële acties van Musk zijn volgens haar toch een klasse apart.
000
scherm sluiten
000
Nancy Kabalt
Heeft een consultancybedrijf in de groene-energiesector
"Natuurlijk is er van alles op te merken aan andere automerken, maar de CEO van Kia houdt zich niet bezig met een platform om democratie omver te werpen. Wat Musk doet, is van een andere orde. Je kunt niet negeren dat hij een oligarch is die op zeer dubieuze wijze zijn medium X inzet."
000
Kit benadrukt dat consumenten zich ook kunnen richten op wat Tesla wél goed doet.
000
scherm sluiten
000
Cornelis Kit
Journalist bij Autoweek
"Misschien gaan mensen wel een stap verder denken. Tesla gebruikt namelijk, samen met BYD [Chinees automerk, red.], een accutechniek die minder afhankelijk is van grondstoffen uit Afrikaanse mijnen. Musk mag dan wel een rare mening hebben, maar die accutechniek van Tesla scheelt dus wel heel veel kinderarbeid."
000
Bestuurskundige Auke Hoekstra rijdt net als Kabalt in een Tesla, maar hij voelt er net als Kit niets voor om Tesla-auto's in de taboesfeer te plaatsen. Hij vertelt:
000
scherm sluiten
000
Auke Hoekstra
Bestuurskundige, onderzoeker bij de TU Eindhoven
"Wat mij betreft is Elon Musk allang uit de bocht gevlogen, en zijn nieuwe collega Trump is gewoon écht een fascist, volgens de definitie. (…) Daar moeten we natuurlijk niet blij mee zijn, maar de werknemers bij Tesla werken daar toch niet aan mee?"
000
000
scherm sluiten
000
"Je moet de artiest kunnen scheiden van het product. Elon Musk is fout bezig op X, maar Tesla is een prima product. En SpaceX, Starlink, die initiatieven zijn ook allemaal prachtig."
000
Praat mee
Hoe voel jij je na het lezen van dit artikel? En wil je nog iets kwijt?
scherm sluiten
Gratis inloggen
Super dat je jouw perspectief wil delen! Log in om je reactie te plaatsen.
In Dit is de Dag (EO) gaat presentator Tijs van den Brink verder over dit onderwerp in gesprek met Nancy Kabalt, zij heeft een consultancybedrijf in de groene-energiesector, Cornelis Kit, journalist bij Autoweek en Auke Hoekstra, onderzoeker bij de TU Eindhoven. Beluister de uitzending hieronder als podcast.
De weergave van Spotify vereist jouw toestemming voor social media cookies.