Moeten Tesla-eigenaren zich schamen? 'Elon Musk is een radicale maniak'
gisteren · 16:10| Leestijd: 5 min
Update: gisteren · 16:39
In dit artikel aan het woord
"Ik schaam me voor alles waar Musk voor lijkt te staan."
"Bij ieder merk is wel iets te vinden wat niet deugt."
"Je moet de artiest kunnen scheiden van het product."
In het kort
Tesla, het automerk dat ooit symbool stond voor innovatie en duurzaamheid, ligt de laatste tijd steeds meer onder vuur. Tesla-eigenaren worstelen met de vraag of zij zich moeten schamen voor hun auto, nu Tesla-CEO Elon Musk zich steeds meer manifesteert op het politieke toneel. Zijn hun zorgen terecht, of overdreven?
Samenvatting van DIT artikel
Elon Musk, ooit geprezen als visionair ondernemer, zorgt met zijn politieke uitspraken en acties voor verdeeldheid onder Tesla-eigenaren. Veel rijders vragen zich af of ze zich moeten schamen voor hun Tesla nu Musk controversiële standpunten inneemt en zich mengt in politiek, waaronder steun voor Donald Trump en radicaalrechtse partijen. Sommige Tesla-eigenaren, zoals Nancy Kabalt, zeggen hun auto op omdat ze zich niet willen associëren met Musks denkbeelden. Nederlandse bedrijven, zoals pensioenfonds ABP, distantiëren zich eveneens door aandelen te verkopen of het gebruik van Tesla’s te heroverwegen. Ondertussen ontstaat er een markt voor anti-Musk-stickers als uitlaatklep voor ongemak bij eigenaren.
Critici wijzen op de kloof tussen Musks acties en Tesla's duurzame imago, terwijl anderen, zoals bestuurskundige Auke Hoekstra, benadrukken dat het product losstaat van de persoon. Journalist Cornelis Kit waarschuwt voor het risico om merken enkel op basis van hun CEO te beoordelen.
Wat denk jij?
Ben jij positief over Elon Musk?
Aantal reacties: 0
Elon Musk maakt politieke ommezwaai, reputatie van Tesla verandert
Tesla is jarenlang het gezicht geweest van duurzaamheid en innovatie in de auto-industrie. In 2008 bracht het bedrijf de allereerste elektrische auto ooit op de markt, en in de jaren die volgden groeide het bedrijf onder leiding van Elon Musk uit tot de grootste elektrische autofabrikant ter wereld. Musk kwam onder andere in de media met nieuwe, baanbrekende technologieën zoals software-updates op afstand en zelfrijdende functies in Tesla-auto's.
Wie is Elon Musk?
Elon Musk (1971) is een Zuid-Afrikaans-Canadees-Amerikaanse ondernemer en investeerder, bekend als CEO van Tesla en oprichter van SpaceX, Neuralink, The Boring Company, en meer. Hij is daarnaast mede-oprichter van OpenAI en eigenaar van X (voorheen Twitter).
Musk kwam de afgelopen jaren regelmatig in de media met ambitieuze projecten zoals de vacuümtrein Hyperloop en supersonische elektrische vliegtuigen. Hij was in 2022 de rijkste persoon ter wereld (inmiddels heeft Amazon-baas Jeffrey Bezos hem ingehaald). Op dit moment speelt hij een prominente, maar omstreden rol in de politiek. Hij is uitgesproken supporter van Donald Trump en zal binnenkort zelfs plaatsnemen in de Amerikaanse regering als voorzitter van een nieuw ministerie. Dat zich volgens Trump richt op overheidsefficiëntie.
De laatste tijd heeft Elon Musk zijn publieke aanwezigheid echter flink uitgebreid - en niet alleen als succesvol zakenman. Het afgelopen jaar schaarde de multimiljardair zich achter Donald Trump, stemde hij in met een positie in de Trump regering en plaatste hij regelmatig opzienbarende berichten en complottheorieën op zijn eigen socialmediaplatform X (voorheen Twitter). Hij mengt zich ook steeds meer in de Europese politiek: de afgelopen weken noemde hij Olaf Scholz een tiran, betoogde hij dat de VS het Verenigd Koninkrijk moet bevrijden van hun 'tirannieke regering' en sprak hij zijn steun uit voor radicaalrechtse Europese partijen, waaronder Alternative für Deutschland.
- Multimiljardair Elon Musk haalt uit naar Europese politiek: ‘Hij heeft te veel macht’
Multimiljardair Elon Musk haalt uit naar Europese politiek: ‘Hij heeft te veel macht’
Voor sommige automobilisten is die ommezwaai van Musk een reden om hun geliefde Tesla-auto in twijfel te trekken. Nancy Kabalt, een voormalig Tesla-fan, vertelt in het Financieele Dagblad bijvoorbeeld dat ze haar Tesla-leasecontract kortgeleden heeft opgezegd, omdat ze niet geassocieerd wil worden met Musks denkbeelden. "Hij ondermijnt de democratie en daar werk ik niet aan mee", is haar kritiek. "Was hij er niet geweest, dan had ik de Tesla zeker gehouden."
Ondertussen grijpen online verkopers hun kans om geld te verdienen, met anti-Musk-stickers die automobilisten op hun Tesla kunnen plakken (zie de foto hieronder). Etsy-verkoper Matthew Hiller ziet zijn stickers als warme broodjes over de toonbank gaan, vertelt hij aan Heatmap: "Ik maakte vooral stickers van vissen, totdat ik Musks politieke uitspraken zag en besefte dat veel Tesla-eigenaren zich ongemakkelijk voelden bij zijn nieuwe koers.”
Let op: artikel gaat verder onder de foto
Communiceer je, als je in een Tesla rijdt, dat je enthousiast bent over Tesla, of dat je enthousiast bent over Elon Musk? Heb jij een negatief vooroordeel als jij iemand in een Tesla ziet langsrijden?
Praat mee
Heb jij tegenwoordig een (negatief) vooroordeel over mensen die in een Tesla rijden?
Inloggen bij eo
Super dat je jouw perspectief wil delen! Log in om je reactie te plaatsen.
Door in te loggen bevestig je dat je de Algemene Voorwaarden en Privacyverklaring van de EO hebt gelezen en begrepen.
Hulp nodig?
Check de veelgestelde vragen.
Is het beschamend om in een Tesla te rijden?
In Dit is de Dag (EO) licht Nancy Kabalt toe waarom zij zich ongemakkelijk voelt over Musks gedrag. Ze vindt haar Tesla een "prima auto", maar toch zal ze blij zijn als ze de wagen straks inruilt voor een Kia. Ze vertelt:
"Ik schaam me voor alles waar Musk voor lijkt te staan. Hij begon als innovatieve ondernemer met een geweldig hart voor duurzaamheid en transitie, maar inmiddels is hij toch wel een radicale maniak. In die categorie zit hij, voor mij. Hij is iemand die niet per se het beste met iedereen voor heeft."
Cornelis Kit, journalist bij Autoweek, is sceptisch over Kabalts houding. Hij vertelt:
"Ik kan me voorstellen dat je het met bepaalde personen niet eens bent... Maar wat hou je nog over als je automerken daarop gaat afkeuren? Bij ieder merk is wel iets te vinden wat niet deugt. Er zijn heel veel autofabrikanten met grote aandeelhouders uit het Midden-Oosten. Dat zijn ook niet de meest democratische mensen. Overigens is Elon Musk ook maar voor zo'n 13% eigenaar van Tesla."
Kabalt is het daar deels mee eens, maar de controversiële acties van Musk zijn volgens haar toch een klasse apart.
"Natuurlijk is er van alles op te merken aan andere automerken, maar de CEO van Kia houdt zich niet bezig met een platform om democratie omver te werpen. Wat Musk doet, is van een andere orde. Je kunt niet negeren dat hij een oligarch is die op zeer dubieuze wijze zijn medium X inzet."
Kit benadrukt dat consumenten zich ook kunnen richten op wat Tesla wél goed doet.
"Misschien gaan mensen wel een stap verder denken. Tesla gebruikt namelijk, samen met BYD [Chinees automerk, red.], een accutechniek die minder afhankelijk is van grondstoffen uit Afrikaanse mijnen. Musk mag dan wel een rare mening hebben, maar die accutechniek van Tesla scheelt dus wel heel veel kinderarbeid."
Bestuurskundige Auke Hoekstra rijdt net als Kabalt in een Tesla, maar hij voelt er net als Kit niets voor om Tesla-auto's in de taboesfeer te plaatsen. Hij vertelt:
"Wat mij betreft is Elon Musk allang uit de bocht gevlogen, en zijn nieuwe collega Trump is gewoon écht een fascist, volgens de definitie. (…) Daar moeten we natuurlijk niet blij mee zijn, maar de werknemers bij Tesla werken daar toch niet aan mee?"
"Je moet de artiest kunnen scheiden van het product. Elon Musk is fout bezig op X, maar Tesla is een prima product. En SpaceX, Starlink, die initiatieven zijn ook allemaal prachtig."
Praat mee
Hoe voel jij je na het lezen van dit artikel? En wil je nog iets kwijt?
Inloggen bij eo
Super dat je jouw perspectief wil delen! Log in om je reactie te plaatsen.
Door in te loggen bevestig je dat je de Algemene Voorwaarden en Privacyverklaring van de EO hebt gelezen en begrepen.
Hulp nodig?
Check de veelgestelde vragen.
Luister Dit is de Dag terug als podcast
In Dit is de Dag (EO) gaat presentator Tijs van den Brink verder over dit onderwerp in gesprek met Nancy Kabalt, zij heeft een consultancybedrijf in de groene-energiesector, Cornelis Kit, journalist bij Autoweek en Auke Hoekstra, onderzoeker bij de TU Eindhoven. Beluister de uitzending hieronder als podcast.
De weergave van Spotify vereist jouw toestemming voor social media cookies.
Luister jij liever via een ander kanaal? Klik hier om het gesprek af te spelen op jouw favoriete podcast-app.
Dit maakten we ook- Bedreigen elektrische auto's uit China onze privacy? 'Het zijn rijdende dataverzamelaars'
Bedreigen elektrische auto's uit China onze privacy? 'Het zijn rijdende dataverzamelaars'
- Multimiljardair Elon Musk haalt uit naar Europese politiek: ‘Hij heeft te veel macht’
Multimiljardair Elon Musk haalt uit naar Europese politiek: ‘Hij heeft te veel macht’
- Moeten elektrische auto's goedkoper worden?
Moeten elektrische auto's goedkoper worden?
DIT zijn de makers
Dit artikel hoort bij het programma
Dit is de dag